Permalänk
Medlem

Datorn fryser

Hej

Har ett problem med att min dator fryser när jag spelar Pirate galaxy ett online spel med java. Hela datorn fryser och allt stannar. Kör skyp under tiden som jag spelar. med ett mission sg 1.0 headset ( problemet fanns även med mitt gammla logitec headset ) Det är inte så att det dör efter x antal timmar utan helt plötsligt så fryser allt och jag måste hålla in on-knappen hör att kunna starta om datorn. Om jag går in och kollar temp vid om starten så är den ca 30 i burken. Har föjande: nytt sedan års skiftet.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 3450 3,1 Ghz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-LX senaste bios
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance lp CL9 1600 MHz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2048MB Twinfrozr 3 ( provat att gå till baka till 310.70. från 310.90 och uppdaterat till 314.07)
Hårddisk: Seagate barracuda 1 TB
Nätaggregat:XFX 550W core Edition
Övrig kylning: Fläktar som sitter orginal i Fractal design arc lådan
Övriga komponenter: DVD rw samsung 24x dl svart oem
Temperaturer: ??C processor med full belastning, kring 28-30C i lådan

Kör med firefox 19.0 sedan 20/2

Har ni några ideer lr vart man ska titta för att se vad som gör att det låser sig?

Permalänk
Medlem

Kan bero på olika saker, minne, dåligt nätagg, felaktiga spänningar till CPU-minne, dålig kylning.

Börja med att testa minnet å kör Memtest86 några timmar

Permalänk
Medlem

Formatera om och rapportera tillbaka om problemet kvarstår, om det är samma då så har någonting gått fel under montering, låter som dåliga minnen imo

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Formatera om och rapportera tillbaka om problemet kvarstår, om det är samma då så har någonting gått fel under montering, låter som dåliga minnen imo

har provat att byta slots till minnena igår och inte provar idag om det låser sig återkommer med resultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kan bero på olika saker, minne, dåligt nätagg, felaktiga spänningar till CPU-minne, dålig kylning.

Börja med att testa minnet å kör Memtest86 några timmar

Har kört i 3,5h nu utan några fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudrof:

Har kört i 3,5h nu utan några fel

Bra!

Ladda ner å provkör några timmar med OCCT, den testar minne+cpu

Med SpeedFan kan du kolla temparna

Permalänk
Medlem

kör man OCCT i windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudrof:

kör man OCCT i windows

Jepp

Om OCCT klarar stressa på i ett par timmar tyder det på att CPU+minnen är OK.

Nu sa du att hängningar sker under spel - ja då låter grafikkortet eller PSU'n vara misstänkta, kan vara HW kan vara SW - det vet vi inte än.

Så, ladda ner nåt stressprogg för graffa å testkör. Spel stressar graffa, CPU, minne och PSU.
Kolla även felloggern om där finns något

Varje gång du tvångsstartar skall du gå in i Felsäkert läge och i kommandotolken skriva in "chkdsk c: /f" - starta om

Permalänk
Medlem

Har du uteslutet alla Windows relaterade fel?

Var osäker om du menade att Windows installation och spelet också var nyinstallerat sedan nyår. Du beskriver hur du uppdaterat olika saker men du verka inte ha avinstallerat och rensat bort kvar lämnade mappar innan du uppdaterade. Även om man gör det så är det inte säkert att man får bort allt tills man tagit bort och installerat om Windows.

Om du tycker det är jobbigt kan du alltid låna/köpa en hårddisk som du installerar om på men ta bort dina nuvarande diskar. Åtminstone tills Windows installerats klart.

Permalänk
Skrivet av Hudrof:

Hej

Har ett problem med att min dator fryser ...

Normalt brukar de flesta ha problem med för höga temperaturer (Förlåt kunde inte låta bli)

Skrivet av jookeer:

Jepp

Om OCCT klarar stressa på i ett par timmar tyder det på att CPU+minnen är OK.

Nu sa du att hängningar sker under spel - ja då låter grafikkortet eller PSU'n vara misstänkta, kan vara HW kan vara SW - det vet vi inte än.

Så, ladda ner nåt stressprogg för graffa å testkör. Spel stressar graffa, CPU, minne och PSU.
Kolla även felloggern om där finns något

Varje gång du tvångsstartar skall du gå in i Felsäkert läge och i kommandotolken skriva in "chkdsk c: /f" - starta om

OCCT har ett grafiktest liknande Furmark, så om man vill kan man köra det för att testa både grafikkort och CPU samtidigt för att verkligen stressa nätagget.
Annars kan ett alternativ vara att köra något som loopar, t.ex. Heaven och OCCT samtidigt för att få upp belastningen. Om CPU'n inte räcker till för att grafikkorten ska bli fullt belastade kan man ju tvinga det program som stressar CPU'n att inte köra på alla kärnor så att en finns kvar till GPU.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du uteslutet alla Windows relaterade fel?

Var osäker om du menade att Windows installation och spelet också var nyinstallerat sedan nyår. Du beskriver hur du uppdaterat olika saker men du verka inte ha avinstallerat och rensat bort kvar lämnade mappar innan du uppdaterade. Även om man gör det så är det inte säkert att man får bort allt tills man tagit bort och installerat om Windows.

Om du tycker det är jobbigt kan du alltid låna/köpa en hårddisk som du installerar om på men ta bort dina nuvarande diskar. Åtminstone tills Windows installerats klart.

hela datorn är ny sedan nyåret

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jepp

Om OCCT klarar stressa på i ett par timmar tyder det på att CPU+minnen är OK.

Nu sa du att hängningar sker under spel - ja då låter grafikkortet eller PSU'n vara misstänkta, kan vara HW kan vara SW - det vet vi inte än.

Så, ladda ner nåt stressprogg för graffa å testkör. Spel stressar graffa, CPU, minne och PSU.
Kolla även felloggern om där finns något

Varje gång du tvångsstartar skall du gå in i Felsäkert läge och i kommandotolken skriva in "chkdsk c: /f" - starta om

Kolla även felloggern om där finns något. Vart gör man det och vad ska jag leta efter?

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://forumbilder.se/CDD9M/2013-02-25-18h44-voltage-12v

Tror att det är PSU som är problemet kommer bara upp i 7,14V där det ska vara 12V. Ska kontakta min leverantör och visa denna bild får se vad dom säger. Stort tack Jookeer för all hjälp.

Permalänk
Medlem

speedfan

Får denna text när jag startar upp speedfan i rutan uppe till vänster

Win9x:NO 64Bit:YES GiveIO:NO SpeedFan:YES
I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked Intel 7 Series SMBUS at $F000
Found nVidia GeForce GTX 660
Linked nVidiaI2C0 SMBUS at $3D403E3F
Linked nVidiaI2C1 SMBUS at $3D403637
Linked nVidiaI2C2 SMBUS at $3D405051
Scanning ISA BUS at $0290...
SuperIO Chip=Nuvoton NCT6779D
WARNING: bad Winbond($5CA3,$C1) identify (NCT6779D,W83677HG-I)
NCT6779D (ID=$C1) found (using SuperIO) on ISA at $290
Scanning Intel SMBus at $F000...
Scanning I2CNVidia SMBus at $3D403E3F...
Scanning I2CNVidia SMBus at $3D403637...
Scanning I2CNVidia SMBus at $3D405051...
Found ST31000524AS on AdvSMART
Found ACPI temperature
Found Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz
End of detection

Tycker inte om Warning raden.... kan man läsa ut något av den ?

Permalänk
Medlem

Om du använder speedfan kan ju det vara anledningen till att datorn slår av/fryser om du fixerar dina fläkthastigheter för lågt. Speedfan suger btw, använd moderkortets inbyggda fläkthastighetskontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Om du använder speedfan kan ju det vara anledningen till att datorn slår av/fryser om du fixerar dina fläkthastigheter för lågt. Speedfan suger btw, använd moderkortets inbyggda fläkthastighetskontroller.

nej skulle kolla temp osv med denna oxå tänkte jag