Permalänk

Skolprojekt: Överföra USB med laser

Tjenare!

Jag går teknikprogrammet åk1 och vi har en uppgift i teknik där vi ska "uppfinna" en produkt, göra en marknadsundersökning, konstruera och bygga den. Det vi i vår grupp har bestämt oss för att göra är att överföra USB signaler med laser. Det jag skulle behöva er hjälp med är marknadsundersökningen. Det är bara några frågor och kommer inte ta särskilt lång tid.

http://goo.gl/2WFFU

Tack på förhand och vem vet, det kanske till och med dyker upp lite bilder här när vi väl har börjat på riktigt.

/V

Permalänk
Medlem

Går samma linje och har haft den kursen precis. Är glad att hjälpa till!

MVH Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Bara roligt att hjälpa till verkar vara något "unikt"

Mvh SaP

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Vad skulle användningsområdet vara? Jag gissar att det har och göra med att effektivisera USB vid "längre" sträckor där vanliga kopparkablar gör det för segt och fiber för dyrt? Eller vad ska man ha det till?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Spännande! Skulle vara roligt o få veta mer om detta när ni kommer igång!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vad skulle användningsområdet vara? Jag gissar att det har och göra med att effektivisera USB vid "längre" sträckor där vanliga kopparkablar gör det för segt och fiber för dyrt? Eller vad ska man ha det till?

Min fundering också vad ska man ha det till? Det finns ju även trådlös USB idag även om jag inte sett det användas. Det kommer ny trådlös USB i och med IEEE 802.11ad standarden så att man kan få trådlös USB 3 med riktigt bra hastigheter. En uppenbar nackdel om USB inte överförs via koppar är att man inte kan leverera ström till USB enheten samtidigt och där försvinner då USB-minnen, 2,5" hårddiskar med mera som alla drar sin ström från USB-porten. Saker som möss, tangentbord, headset med mera som ansluts med sladd tar ju också ström från USB-porten och fungerar inte heller då. Möss, tangentbord och headset som inte drar ström från USB-porten är trådlösa och går på batterier. Ska man överföra trådlöst med laser istället för med radiovågor behöver man ju fri sikt emellan och rikta lasern mellan enheterna, därför är det ju mycket mer lämpligt med radiovågor. Om USB-enheten behöver dra ström från USB-porten och man vill överföra data med laser så behöver man konstruera någon form av power injektor också för att leverera ström till USB-enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Min fundering också vad ska man ha det till? Det finns ju även trådlös USB idag även om jag inte sett det användas. Det kommer ny trådlös USB i och med IEEE 802.11ad standarden så att man kan få trådlös USB 3 med riktigt bra hastigheter. En uppenbar nackdel om USB inte överförs via koppar är att man inte kan leverera ström till USB enheten samtidigt och där försvinner då USB-minnen, 2,5" hårddiskar med mera som alla drar sin ström från USB-porten. Saker som möss, tangentbord, headset med mera som ansluts med sladd tar ju också ström från USB-porten och fungerar inte heller då. Möss, tangentbord och headset som inte drar ström från USB-porten är trådlösa och går på batterier. Ska man överföra trådlöst med laser istället för med radiovågor behöver man ju fri sikt emellan och rikta lasern mellan enheterna, därför är det ju mycket mer lämpligt med radiovågor. Om USB-enheten behöver dra ström från USB-porten och man vill överföra data med laser så behöver man konstruera någon form av power injektor också för att leverera ström till USB-enheten.

Håller med detta... Radiovågor är bättre. Lasern är tyvärr en usel idé :/

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Entusiast

Hemma hos mig är 2.5 och 5 GHz banden rätt trånga, och det är till och med svårt att använda bluetooth-utrustning å grund av all trafik "i etern". radiobaserad trådlös USB fungerar inte för mig. Där skulle en laserbaserad variant passa prima. Rikta in en transiever till skrivaren som står 10 meter åt ett annat håll vore perfekt, och påverkas inte av den extremt trånga 2,5 och 5 GHz banden.

EDIT:
Efter lite sökning, visar det sig att radiobaserad trådlös USB inte ligger i "dem vanliga banden" omkring 2,4 - 2,5 GHz, utan går ifrån ~3,1 GHz upp till ~10 GHz (Upp till 60 GHz under utveckling). Det ger en annan nackdel: Så högra frekvenser kräver fri sikt för att fungera tillfredställande. Då spelar det ju ingen roll om det är laser eller radio, eftersom båda teknikerna kräver fri sikt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hemma hos mig är 2.5 och 5 GHz banden rätt trånga, och det är till och med svårt att använda bluetooth-utrustning å grund av all trafik "i etern". radiobaserad trådlös USB fungerar inte för mig. Där skulle en laserbaserad variant passa prima. Rikta in en transiever till skrivaren som står 10 meter åt ett annat håll vore perfekt, och påverkas inte av den extremt trånga 2,5 och 5 GHz banden.

EDIT:
Efter lite sökning, visar det sig att radiobaserad trådlös USB inte ligger i "dem vanliga banden" omkring 2,4 - 2,5 GHz, utan går ifrån ~3,1 GHz upp till ~10 GHz (Upp till 60 GHz under utveckling). Det ger en annan nackdel: Så högra frekvenser kräver fri sikt för att fungera tillfredställande. Då spelar det ju ingen roll om det är laser eller radio, eftersom båda teknikerna kräver fri sikt.

För radiokommunikation kan man ha rundstrålande antenner medan för laser måste man rikta lasern. Radiovågorna kommer också att kunna ta sig runt olika hinder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunmoses:

För radiokommunikation kan man ha rundstrålande antenner medan för laser måste man rikta lasern. Radiovågorna kommer också att kunna ta sig runt olika hinder.

Det stämmer delvist, men det finns lite hinder i dem högre frekvensbanden, och det är att man måste pumpa på rätt mycket effekt för att få en användningsbar räckvidd. Högre frekvenser tenderar också att blockeras av enkla ting såsom en vanlig gipsskive-vägg.

Se radiovågor som ljus: Man kan se att en lampa blinkar i ett rum även om man inte ser själva ljuskällan. Rundstrålande så som du nämner det. Men det bästa vore om båda punkterna "ser" varandra direkt.
Men de högre frekvenserna är som med svagare lampor: man är tvungen att pumpa på rätt mycket effekt för att få den effekten.

Urklipp från wikipedia:

Citat:

Wireless USB vs. 60 GHz

A few issues differentiate Wireless USB from the use of the 60 GHz band as promoted by the Wireless Gigabit Alliance:

  • Line of Sight: at 60 GHz, radio communication is blocked by any intervening object, which implies the need for open line of sight. Wireless USB is based on the Ultra-WideBand (UWB) platform, which operates in the 3.1 to 10.6 GHz frequency range, and thus can pass through intervening bodies.

  • Mobility: the 60 GHz technology is appealing to the wireless video market because it is supposed to deliver multi-gigabit-speed wireless communications.[1] In order to support such heavy demands, the underlying MAC layer should be able to process this huge amount of data. For these requirements, the 60 GHz-based solutions will need higher power consumption, and bigger chips, which are less suitable for mobile units or devices.

Så länge man håller sig till relativt låga frekvenser, är det inget större bekymmer så länge det finns utrymme i "etern"
Men i framtiden behöver vi massor av bandbredd. Där räcker inte några fjuniga 50-500 megabit trådlös USB.
Lasertekniken som TS nämner kan vara ett bra komplement där man behöver en stor bandbredd över ett långt avstånd till stationär utrustning, och samtidigt hålla sig till en känd standard (I det här fallet USB)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det stämmer delvist, men det finns lite hinder i dem högre frekvensbanden, och det är att man måste pumpa på rätt mycket effekt för att få en användningsbar räckvidd. Högre frekvenser tenderar också att blockeras av enkla ting såsom en vanlig gipsskive-vägg.

Se radiovågor som ljus: Man kan se att en lampa blinkar i ett rum även om man inte ser själva ljuskällan. Rundstrålande så som du nämner det. Men det bästa vore om båda punkterna "ser" varandra direkt.
Men de högre frekvenserna är som med svagare lampor: man är tvungen att pumpa på rätt mycket effekt för att få den effekten.

Urklipp från wikipedia:

Så länge man håller sig till relativt låga frekvenser, är det inget större bekymmer så länge det finns utrymme i "etern"
Men i framtiden behöver vi massor av bandbredd. Där räcker inte några fjuniga 50-500 megabit trådlös USB.
Lasertekniken som TS nämner kan vara ett bra komplement där man behöver en stor bandbredd över ett långt avstånd till stationär utrustning, och samtidigt hålla sig till en känd standard (I det här fallet USB)

Ja visst skulle man kunna se det som ett komplement men jag har lite svårt att se ett praktiskt användningsområde för USB över laser. Det är nog rätt få som skulle ha nytta utav det i alla fall åtminstone om man tänker för hemmabruk. Det finns säkert användningsområden på andra ställen än för hemmabruk som man inte kommer att tänka på direkt.

Permalänk

Trådbundet med fiberkabel och laser kanske?

Permalänk
Medlem

Finns väl redan överföringslänkar med laser, fast det är väl oftare nätverk man kör.
Känns också som att nätverk är intressantare, exempelvis som en datalänk mellan två byggnader.

http://www.instructables.com/id/Laser-Transceiver/
http://en.wikipedia.org/wiki/Free-space_optical_communication