vad är det som händer med alla gamers nu för tiden ????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag själv går på gymnasiet och har en rätt bra dator, ska även köpa ny processor i sommar/höst och sedan 3 skärmar när jag hittar någon som jag vill ha (27" ska det vara också)

Hur har jag råd?
1 : Det är min hobby så jag prioriterar det över annat
2 : Jag önskar mig pengar i julklapp och födelsedags presenter
3 : har ingen moppe och har inte haft någon heller, en snubbe jag känner la ner 30k+ på en moppe, nu har han en epa också etc, en tjej jag känner har 3st hästar, inte heller så billigt tror jag..(?), och en annan kompis köpte en jävla moppebil för 70k..
så det berors helt enkelt på vad man prioriterar, sen har väll kanske majoriteten även jobb (många vuxna gamers, speciellt på swec)

Är det Ashley Hegi på din avatar? Det var tråkigt att hon avled, men det finns ju inget bot mot progeria..

Permalänk
Avstängd

klarar min Athlon 2x 4800+ 2 stycken Titan i SLI

Om man kollar på trådar där exclusiv hårdvara diskuteras, är språkbruket riktigt dålig... Jag tror inte dessa folk är ST läkare eller IT folk, utan mest bara lolkids...

Folk som har råd, sitter inte på SWEC och käftar om sin hårdvara, eller ställer dumma frågor om kompatibilitet av typen: "...klarar min Athlon 2x 4800+ 2 stycken Titan i SLI?"

Vad gäller hårdvara, är denna forum mest som en dålig mjukporrsajt, där folk berättar om sina "erfarenheter"...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Om man kollar på trådar där exclusiv hårdvara diskuteras, är språkbruket riktigt dålig... Jag tror inte dessa folk är ST läkare eller IT folk, utan mest bara lolkids...

Folk som har råd, sitter inte på SWEC och käftar om sin hårdvara, eller ställer dumma frågor om kompatibilitet av typen: "...klarar min Athlon 2x 4800+ 2 stycken Titan i SLI?"

Vad gäller hårdvara, är denna forum mest som en dålig mjukporrsajt, där folk berättar om sina "erfarenheter"...

Håller faktiskt med, de värsta är ju när något nytt släpps och så kommer en snilleblixt o bara, vad får man för FPS i tetris eller Snake eller va ungarna idag kan komma på...
"skjut mig" är de enda som poppar upp i hjärnan..

Permalänk

Kan förstå hur folk vill lägga mycket pengar på hårdvara. Rent ekonomiskt är det ju dock inte det bästa man kan lägga pengar på i och med att priset sjunker och utveklingen går framåt. Själv finner jag större njutning i att få tag på bra och prisvärd hårdvara, men man måste ju få unna sig ibland.

Permalänk

Jag skulle tro att anledningen är den samma som för mig personligen. I takt med att medelåldern ökat och vi tidigare kids nu tjänar egna pengar så har man betydligt mer pengar att lägga ut på sitt intresse. Så är det i alla fall för mig. Jag hade begagnade och sunkiga prylar på det sena 90-talet och fram till andra halvan av 00-talet men i och med att jag nu jobbar så kan jag då också köpa det bästa om jag så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Är det Ashley Hegi på din avatar? Det var tråkigt att hon avled, men det finns ju inget bot mot progeria..

adalia rose

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Patetiskt att läsa en del kommentarer här, vad och hur folk spenderar sina pengar på angår väl inte er.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Men varför bryr sig egentligen folk vad andra lägger pengar på? Nån köper en bil för 350.000, en annan spar 10.000 i månaden, en annan åker 1,5 mån till thailand varje vinter, en annan köper kläder för 5.000 i månaden. Personligen skiter jag i vad folk gör med pengarna de tjänar ihop för jag hoppas iaf att de gör något roligt för dem, för det är väl det vi jobbar för eller? Tycker det är roligt att läsa om folk som köper 2st titan eftersom det gör ju dem lyckliga och de låter väldigt entusiastisk när de pratar om det vilket känns roligt eftersom denne då har gjort något roligt för pengarna. Så mindre kritik om att du minsann inte skulle slänga ut 27.000 på grafikkort medan du själv köper alkohol och kläder för 7.000. Tänk efter innan ni skriver för vi är alla olika.

Krama varandra istället.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Börjar närma mig 30, spelar inget krävande. Största problemet är att jag har svårt att hitta spel nu för tiden som jag inte tröttnar på efter ett par timmar. Men håller mig fortfarande med en dator som ligger långt över vad jag egentligen behöver. Grundar sig nog i att jag aldrig hade råd med det värsta när jag var yngre och spelade som mest. Nu kan jag, även om jag inte behöver det.

Så tror att svaret på frågan "Varför köper folk långt mer potent hårdvara än vad dom har behov av/använder?" i många fall kan vara så enkelt som "För att dom kan"

Men tittar man på det så är en burk för 25 papp över två år inte ens en lusentapp i månaden. Jag lägger långt mer på att äta ute och alkohol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mixe:

Patetiskt att läsa en del kommentarer här, vad och hur folk spenderar sina pengar på angår väl inte er.

det är ett fritt land, va? man kan väl ställa frågor om man är nyfiken?
patetiskt att inte begripa vad yttrandefrihet handlar om, va?

EDIT: denna är en tråd om grafikkort... om man har invändningar, borde man starta en tråd om det, inte komma HIT och trolla med sitt missnöje om frågornas eller svarens existens eller natur.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Skrivet av Naxos:

...går hellre till närmsta luffare och skänker honom 10k än köper ett tredje kort.

Håller verkligen med. Det är bara sjukt att vi ska bränna 30 lax på ett grafikkort, eller ens på en dator, när man kan få en fullt tillräcklig för 20!

Många påstår att prestanda för 30 lax krävs om man vill använda flera skärmar. Jag antar att man då inte tänker SPELA på flera skärmar samtidigt (vore bara dumt), och i så fall krävs det ändå inte så sjukt mycket prestanda.

Om datorer dock är ens hobby, då KANSKE jag kan acceptera att man använder så mycket pengar, men bara för man då inte använder de pengarna till att flyga (som är SÄMST för miljön). Dock känner jag personligen att det är roligare att försöka få till prestanda utan att slänga tusenlappar omkring sig, så man måste tänka till och bygga för effektiv kylning och överklocka...om det nu ändå är ens hobby!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem

Jag köper hellre ett grafikkort för 10k än att jag går på krogen 4-6ggr i månaden som många andra gör.
Är man rund och go som mig, så blir det ett gäng groggar på krogen och det tar inte så lång tid innan man har druckit upp ett titan.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

det är ett fritt land, va? man kan väl ställa frågor om man är nyfiken?
patetiskt att inte begripa vad yttrandefrihet handlar om, va?

EDIT: denna är en tråd om grafikkort... om man har invändningar, borde man starta en tråd om det, inte komma HIT och trolla med sitt missnöje om frågornas eller svarens existens eller natur.

Visst är det det, då jag uttrycker min åsikt förstår jag inte riktigt vad du stör dig på när du talar emot dig själv.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inte CAD du vill använda det till vi har runt 10-15 Tesla kort på jobbet och dom används kan jag säga dig, du renderar en bild på runt 5GB / 6GB kanske 50-60 gånger snabbre en vad du skulle göra med Dubbla Xeon 2687w med 16 kärnor och 16 trådar.

Så jo finns användnings område kan jag säga dig då jag jobbar med det.
Kolla på Volo dom har en hel farm av Quadro 6000 kort som kostar som konsument runt 35-41k dom har kanske flera hundra såna för att simulera Bilar i real TID.

Du jobbar inte möjligtvis på VU?

OnT: Det är väl som alla säger att man prioriterar olika. Det är inge mer fel att lägga 30k på grafikkort än billjud t.ex.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av dr. Dunkel:

Det gjorde jag, för 15 år sedan, när jag började plugga systemvetenskap.

Skrivet av Aresz:

Har vid två tillfällen i mitt liv köpt datorprylar (uppgradering) på avbetalning, men då har det varit avbetalning utan ränta och andra avgifter, dvs lånet har kostat mig ca en hundralapp i startavgift och avbetalats på ett halvår. Ibland har det ju funnits kampanjer, dessa var via gamla JME Data och Cdon.
Och jag har hela tiden haft pengar att avbetala hela lånet på en gång om jag så skulle vilja, så jag har inte konsumerat över min förmåga.

Annars ska man aldrig ta lån till konsumtionsprylar, tycker jag.

Det är förståeligt, tänkte mer på någon som lånar till en spelburk utöver sina tillgångar.

Tror mest att det är avundsjuka människor som ifrågasätter vad för något folk lägger sina pengar på. Det är väl upp till personen som tjänar pengarna att välja vad denna vill spendera sina pengar på.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TTEX:

Du jobbar inte möjligtvis på VU?

OnT: Det är väl som alla säger att man prioriterar olika. Det är inge mer fel att lägga 30k på grafikkort än billjud t.ex.

VU?

Nej troligtvis inte,
30k vill jag lägga atm men just nu behöver jag dom inte så väntar lite

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

VU?

Nej troligtvis inte,
30k vill jag lägga atm men just nu behöver jag dom inte så väntar lite

Tänkte eftersom du nämnde Volvos simulatorer så fick jag en undran om du jobbade inom Volvo IT, men aja, åter till ämnet

Brukar iallafall personligen oftast försöka få mest prestanda per krona när jag köper Grafikkort och datordelar i allmänhet, så Titan är nog inget för just mig

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Helt vansinnigt. Även om jag hade haft 120mille+ på kontot hade verkligen inte köpt dom grafikkorten för 30k för att sedan skryta om det på internet eller få höga poäng i någon meningslös benchmark.. SLI med GTX titan är på gränsen att jag hade köpt, men TRI sli alltså, går hellre till närmsta luffare och skänker honom 10k än köper ett tredje kort.

Ja jag ger hellre en knarkare på plattan 10 papp en ett nytt graffe kort

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TTEX:

Tänkte eftersom du nämnde Volvos simulatorer så fick jag en undran om du jobbade inom Volvo IT, men aja, åter till ämnet

Brukar iallafall personligen oftast försöka få mest prestanda per krona när jag köper Grafikkort och datordelar i allmänhet, så Titan är nog inget för just mig

Nej jag vet bara om att dom har de

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det finns folk som spenderar mycket mer än oss (datorentusiaster) på bilar... Jag har två friska ben och ett busskort!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Då man är äldre och har hyfsad lön så lägger man det på det man tycker är roligt. Är roligt att testa vad grejorna presterar och även testa SLi i alla dess former. Funderar på att skaffa ett till 690 bara för att själv få erfarenheten av hur dåligt eller bra det fungerar. Men då det mesta talar för hur dåligt det fungerar med quad SLi så tvekar jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Då man är äldre och har hyfsad lön så lägger man det på det man tycker är roligt. Är roligt att testa vad grejorna presterar och även testa SLi i alla dess former. Funderar på att skaffa ett till 690 bara för att själv få erfarenheten av hur dåligt eller bra det fungerar. Men då det mesta talar för hur dåligt det fungerar med quad SLi så tvekar jag.

Kör med ett 680 istället för att se om tri-sli (eller vad det nu heter) fungerar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av astrob0y:

Kör med ett 680 istället för att se om tri-sli (eller vad det nu heter) fungerar

TRI-SLI fungerar skit bra (5-6 år av TRI-SLI)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kanske mycket snack o mindre verkstad? Därtill kanske folk köper kort i mellansegmentet istället?

Sen har en del folk mycket pengar, eller smslånar osv? Många gamla gamers är väl runt 25-35 år gamla o har kanske lite cash över än någon som går i gymnasiet osv?

Vissa kör på avbetalning o bryr sig inte helt enkelt?

Men visst undrar jag också varför man ska med tre titan kort om man nu inte har som hobby att poäng i 3dmark,.

Jag går på gymnasiet och jag har byggt min dator helt med egna pengar. Det handlar om vad man prioriterar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon4992:

Kanske mycket snack o mindre verkstad? Därtill kanske folk köper kort i mellansegmentet istället?

Sen har en del folk mycket pengar, eller smslånar osv? Många gamla gamers är väl runt 25-35 år gamla o har kanske lite cash över än någon som går i gymnasiet osv?

Vissa kör på avbetalning o bryr sig inte helt enkelt?

Men visst undrar jag också varför man ska med tre titan kort om man nu inte har som hobby att poäng i 3dmark,.

120Hz skärmar i 6080x1080 !

Allt maxat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är bättre eller sämre, men köper min hårdvara mest för att starta spelen, kolla in grafiken/tekniken, för att sedan stänga av

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ett 690 slår i taket med EN skärm i 2560x1440 med maxade inställningar i vissa spel så är det inte så konstigt att man köper två stycken Titan. Är själv väldigt sugen på 2 Titan men det känns som om boende går i första hand just nu.

Permalänk
Medlem

Köpte ett GTX 580 för två år sedan som klarar sig utmärkt än idag. I nuläget spelas det en hel del Eve Online, vilket varvas med Path of Exile och valfritt CRPG.

Nog för att GTX Titan framkallar ett enormt habegär men med mina behov i åtanke skulle det knappast vara ett rationellt köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tror medelåldern höjts väldigt mycket på spelare jämfört mot "förr". Vilket borde resultera i jobb och ordning på ekonomi (och möjligheten att ta lån såklart).

Edit: O varför inte spendera 15-30k på datorer om det nu är ens hobby istället för golfklubbor t.ex (golf är f.ö det mest agressionsframkallande elände jag någonsin varit med om).

Vem fan lägger 15-30k på Golfklubbor egentligen?

Enligt mig är det mycket dyrare att hålla på med datorer numera, golf är en rätt billig sport numera.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ceogar:

Vem fan lägger 15-30k på Golfklubbor egentligen?

Enligt mig är det mycket dyrare att hålla på med datorer numera, golf är en rätt billig sport numera.

Mja, golf blir ju inte billigare av att man ofta får betala 7-10k per år bara i avgifter, plus soppapengar.
~10k per år på datorn så har man en konstant ganska nära top-end maskin. Man har inte dubbla Titan, men väl dubbla 680'or på den budgeten.

I övrigt är ju en dator ett ganska billigt nöje. Det finns värre sätt att kasta bort pengar på, som att köpa fabriksny bil eller semestra flera gånger om året. För den delen tvivlar jag starkt på att ett datornöje någonsin blir lika dyrt som att skaffa barn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync