Permalänk
Medlem

Laga ett ps3

tjenare en polares ps3 fat har gått sönder, när jag startar det så blir den grön som vanligt efter en sec så lyser den rött och piper 3 gånger och stänger av sig, "tror de är YLOD" är inte helt 100

"YLOD" Yellow ligth of death
90% att den är överhettad

vi har tagit i sär det och damsugit alla delar även bytt kylpasta och satt i hop det
är det någon annan som har fixay ylod här på sweclockers ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Har du testat utan hddn?

Har du testat det här http://www.ifixit.com/Guide/Fixing+Playstation+3+Green+Light+... ??´

Annars kanske du måste reflowa componterna på moderkortet.

En del gör det med hårtork eller varmluftspistol , har du otur kör du för länge och de går sönder mera. Har du tur funkar skiten igen

Permalänk
Medlem

Såg ingenstans att den lyser gult.

Jag har kört min PS3 i ugnen, kan beskriva mer detaljerat om intresset finns.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

och en del reflowar i ugnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Jag har kört min PS3 i ugnen, kan beskriva mer detaljerat om intresset finns.

Nu blev jag väldigt nyfiken här. Låter utan tvekan läskigt. Hur fungerar det samt hur länge och på vilken värme körde du på? Har själv en gammal PS3 fat så jag kanske behöver köra det någon gång. Den fungerar än så länge men låter lite smått som en jetmotor från ett flygplan när den är igång.

Permalänk
Skrivet av Sai:

Nu blev jag väldigt nyfiken här. Låter utan tvekan läskigt. Hur fungerar det samt hur länge och på vilken värme körde du på? Har själv en gammal PS3 fat så jag kanske behöver köra det någon gång. Den fungerar än så länge men låter lite smått som en jetmotor från ett flygplan när den är igång.

Kanske är det dags för en isärplockning och lite dammsugning innan den ger med sig helt?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Kanske är det dags för en isärplockning och lite dammsugning innan den ger med sig helt?

Det har jag redan gjort ett antal gånger. Den brukar låta mindre efteråt. Jag är dock säker på att en av anledningarna att den lever fortfarande är just att jag plockat isär den flertal gånger för att ta bort damm. Rätt många jag pratat med låter rätt förvånade över att en första generations PS3 fortfarande fungerar.

Föresten, till folk som testat byta kylpasta på komponenterna. Hur stor skillnad blir det i värmeutvecklingen och fläktljudet på konsollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tjenare en polares ps3 fat har gått sönder, när jag startar det så blir den grön som vanligt efter en sec så lyser den rött och piper 3 gånger och stänger av sig, "tror de är YLOD" är inte helt 100

"YLOD" Yellow ligth of death
90% att den är överhettad

vi har tagit i sär det och damsugit alla delar även bytt kylpasta och satt i hop det
är det någon annan som har fixay ylod här på sweclockers ?

Du vet av att även en spelkonsoll dör av ESD skador som uppstår vid dammsugning av nämnda komponent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sai:

Rätt många jag pratat med låter rätt förvånade över att en första generations PS3 fortfarande fungerar.

hehe, min ps3 fat håller fortfarande super bra, låter lite grann men annars är den bra. den är inköpt på lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sai:

Nu blev jag väldigt nyfiken här. Låter utan tvekan läskigt. Hur fungerar det samt hur länge och på vilken värme körde du på? Har själv en gammal PS3 fat så jag kanske behöver köra det någon gång. Den fungerar än så länge men låter lite smått som en jetmotor från ett flygplan när den är igång.

Man plockar ur moderkortet och kör det 10 minuter i 200 grader, sen låter man det svalna med öppen ugnslucka.

Viktigt att komma ihåg:

  • Man bör ställa upp moderkortet på distanser.

  • Ta bort alla värmepads som sitter på minneskretsar och dylikt.

  • Det är några värmepads som är väldigt ömtåliga, så var försiktig när du tar loss dem.

  • Håll reda på alla skruvar.

  • Undvik ESD.

Använd den här länken för att plocka isär den. De har nya thermal pads, men jag var försiktig med de gamla och återanvände dem.

I vissa guider jag har sett så lindar de in plastdetaljer på moderkortet i folie för att undvika skador på plastdetaljer (portar etc.). Jag gjorde inte det, men det enda som tog stryk var vad jag tror är en moderkortsspeaker, och den funkar fortfarande. Så länge man låter allt svalna tillräckligt länge så lär det vara lugnt.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Använd den här länken för att plocka isär den. De har nya thermal pads, men jag var försiktig med de gamla och återanvände dem.

Thanks! Ska ta och spara länken ifall min PS3a får för sig att dö sen.

Permalänk

uppenbart att det inte var många i denna tråden som vet vad som händer när man sätter i ps3 i ungnen.. vad som händer är att du bara ska ta själva moderkortet in utan någon form av plast vid ca 100 grader celsius då lödningarna blir varma och smälter tillbaka men inte smälter bort. för det är troligen en lödning av något slag som gått, och om du drar in moderkortet i ugnen på ungefär 100 grader så bör det fixa sig om inte mjukvaru problem..

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan få tag på såna "thermal pads" i Sverige? (vad heter det på svenska?)

Tänkte ge mig på den här manövern snart.

Och vilken metod rekommenderas, med varmluftspistol eller "bakning" i ugn? Om man ska köra den i ugnen, hur ska den läggas in? För man kan väl inte bara lägga den på en vanlig plåt? Och ska ugnen vara förvärmd, eller ska man värma ugnen med kortet i?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag använde mig utav en värmefön. Jag gick efter en youtube tutorial man ska värma upp minneskretsarna(även CPU, GPU), han pekar ut alla komponenter på videon. Dom ska värmas upp till 200c. Jag värmde först bara upp dem till 150c men då fick PS3an ylod igen efter 4-5 månader. Sen värmde jag upp till 200c, så kresten nästan smälte och PS3an(ytan blev lite bränd) har rullat på utan problem sedan dess.

http://www.youtube.com/watch?v=4_Ic1_TY-GU

Permalänk
Medlem

tjo, så nu har vi fått tummen ur röven å ska laga ps3an men vi är lite osäkra
ska ladda upp lite bilder, vi är lite säkra på vad som är känsligt

Fram

bak

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag har köpt thermal pads från dx.com, dunno hur bra de funkar. Jag köpte dem inför mina planer att reparerara min ps3 med en varmluftspistol, men orkade aldrig ta tag i det. Kanske blir ett projekt för sommaren...

Var den här guiden jag tänkte följa
http://www.ifixit.com/Guide/Yellow+Light+of+Death+Repair/3654...

Skrivet av Gibbe:

Är det någon som vet var man kan få tag på såna "thermal pads" i Sverige? (vad heter det på svenska?)

Tänkte ge mig på den här manövern snart.

Och vilken metod rekommenderas, med varmluftspistol eller "bakning" i ugn? Om man ska köra den i ugnen, hur ska den läggas in? För man kan väl inte bara lägga den på en vanlig plåt? Och ska ugnen vara förvärmd, eller ska man värma ugnen med kortet i?

Permalänk
Medlem

nice guide, men hur får jag tag på "Square thermal pads"

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gibbe:

Är det någon som vet var man kan få tag på såna "thermal pads" i Sverige? (vad heter det på svenska?)

Tänkte ge mig på den här manövern snart.

Och vilken metod rekommenderas, med varmluftspistol eller "bakning" i ugn? Om man ska köra den i ugnen, hur ska den läggas in? För man kan väl inte bara lägga den på en vanlig plåt? Och ska ugnen vara förvärmd, eller ska man värma ugnen med kortet i?

Jag har fixat ett antal laptops (HP givetvis) där man ska värma runt gpu:n, tycker helt klart att min Dremel Versatip har fungerat bäst. Väldigt lätt att rikta värmen även om den blir lite väl varm. Ska man baka kortet i ugnen kan man lägga moderkortet på bollar av foliepapper och sedan placera dom under skruvfästen. Givetvis går det även bra att fuska nån lösning där det står på skruv eller hänga kortet i ugnsgallret. Hur som helst ska man undvika att tex foliebollarna osv. kommer i kontakt med komponenterna. Ugnen ska vara förvärmd och det är en bra ide att låta ugnen stå på ett tag innan. Detta för att man vill ha en jämn värmefördelning. Tänk även på att köra med både under- och övervärme. Undvik för guds skuld grill

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har själv kirrat ylod på min fat. Det som behövs:

Värmepistol
Bra kylpasta
Kemiskbensin eller liknande för att ta bort gammal pasta.

Börja med att ta bort gamla pastan.
Värm cpu och gpu med värmpistol i ca 15min (se till att ha lite avstånd, så det inte blir för varmt).
Låt kortet svalna.
På med ny pasta och sätt ihop. KLART!

Tar ca 40 min allt som allt och min har rullat på i över ett år nu utan problem. Märker att den blev mycket svalare efter rengöring och byte till bättre pasta (noctuas).

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

nice guide, men hur får jag tag på "Square thermal pads"

http://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

"Square", kvadratiska pads får du medelst sax.

Körde med varmluftspistol, en från Clas Ohlson. Värmen ställs i nivåer från 5-9. Körde på 6:an i omkring 20-30 sek. per område med konstant cirkelrörelse. Fungerade utmärkt.

Permalänk
Medlem

å fan trodde man skulle ta bort chippet typ xD men de är bara den lilla tejp biten då

tack för snabb hjälp alla ! ett stort tack från götet

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Skitlätt o fixa med hjälp av guide på youtube !

Permalänk
Medlem

Det är antagligen upplösningen, nollställ inställningarna genom att hålla inne powerknappen.

EDIT: Hm kanske inte när jag ser bilderna (har inte orkat läsa).

EDIT 2: Ylod ska lysa gult.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Det är antagligen upplösningen, nollställ inställningarna genom att hålla inne powerknappen.

EDIT: Hm kanske inte när jag ser bilderna (har inte orkat läsa).

EDIT 2: Ylod ska lysa gult.

nä de funkar inte men, ylod = yellow ligth of death

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

nä de funkar inte men, ylod = yellow ligth of death

Mm och därför ska den lysa gult och inte rött...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB