Crossfire 6970 + 6950 funkar inte efter moderkortsbyte.

Permalänk
Medlem

Crossfire 6970 + 6950 funkar inte efter moderkortsbyte.

Hej!

Har bytt från ett Sabertooth p67 till ett g1 sniper och efter detta så funkar inte crossfire.

Det står att jag inte har kopplat in bryggan men det har jag. + att att jag har testat båda platserna.

Detta står alltså där man aktiverar crossfire i catalysten: "De interna AMD CrossfireX-bryggkopplingarna som kopplar samman dina grafikkort har inte kopplats rätt. Båda bryggkopplingarna måste vara anslutna. Mer information finns i bruksanvisningen till ditt grafikkort.

Detta har alltså funkar tidigare i ett annat moderkort och jag hittar inget om att man måste aktivera crossfire i bios.

Någon som har något tips ?

Det jag kan tänka mig är att man måste ha 2x crossifrebryggor men det känns lite långsökt då jag bara har använt 1x hittills.

mvh robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Stöder moderkortet crossfire??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Stöder moderkortet crossfire??

Det ska klara det i 2x8
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4168#ov

Datorn känner av båda korten men inte bryggan vad jag förstår. Om jag kollar gpu-z så står ena i 16x och andra i 4x.
I spel osv används bara ena kortet.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Stöder moderkortet crossfire??

dumt att fråga det då det är en g1 sniper ...

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

dumt att fråga det då det är en g1 sniper ...

Tyckte jag också men vill lösa problemet så snabbt som möjligt så hoppas ingen annan postar något onödigt som detta.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av zZerf:

dumt att fråga det då det är en g1 sniper ...

Skrivet av dulingen:

Tyckte jag också men vill lösa problemet så snabbt som möjligt så hoppas ingen annan postar något onödigt som detta.

Kom på det nu, sorry... :/

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag vad reglerna för att bumpa är men vill ha lite hjälp. Känns onödigt att ha 2 kort om man inte kan köra crossfire :/ Kan det ha något med bios att göra ?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Satt det ena kortet i fel plats?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Nu vet inte jag vad reglerna för att bumpa är men vill ha lite hjälp. Känns onödigt att ha 2 kort om man inte kan köra crossfire :/ Kan det ha något med bios att göra ?

Kan du testa att byta plats på korten, gör kanske inte någon skllnad men ett lätt ingrepp att göra

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Kan du testa att byta plats på korten, gör kanske inte någon skllnad men ett lätt ingrepp att göra

Tyvärr är det typ det svåraste ingreppet att göra då det är vattenkylt och måste då tömma systemet osv. + att korten sitter på rätt plats.

Korten sitter på första och andra slotten och jag kan inte ha det på tredje då det är ett matx-chassi som inte har plats för det.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Tyvärr är det typ det svåraste ingreppet att göra då det är vattenkylt och måste då tömma systemet osv. + att korten sitter på rätt plats.

Korten sitter på första och andra slotten och jag kan inte ha det på tredje då det är ett matx-chassi som inte har plats för det.

Ahh, ok då förstår ja. Blir inte alls lika lätt att skifta korten
Har du testat med en annan CF-brygga?
Rengjort kontakterna där CF-bryggan sitter?

Har själv 2st 6950, men har aldrig sett det felmedelandet, får du inga mer svar så kanske jag kan när jag kommer till datorn testa att rycka ur min CF-brygga och se om jag får samma felmedelande.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Måste inte moderkortet stödja "hydro" eller vad det heter om man ska crossfire 2 olika kort?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste bios på moderkortet? Annars kan en reninstallation av OS vara en väg att gå, för detta har du väl inte gjort iom bytet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Måste inte moderkortet stödja "hydro" eller vad det heter om man ska crossfire 2 olika kort?

Skall inte behövas något "extra", bara moderkortet stödjer CF.

http://www.wsgf.org/article/amd-crossfirex-compatibility-matr...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Ahh, ok då förstår ja. Blir inte alls lika lätt att skifta korten
Har du testat med en annan CF-brygga?
Rengjort kontakterna där CF-bryggan sitter?

Har själv 2st 6950, men har aldrig sett det felmedelandet, får du inga mer svar så kanske jag kan när jag kommer till datorn testa att rycka ur min CF-brygga och se om jag får samma felmedelande.

Japp, det där felmeddelandet kommer upp om du drar ut bryggan (gjorde det tidigare för mig) Och hittar ingen annan brygga...

Skrivet av Jalle64:

Har du senaste bios på moderkortet? Annars kan en reninstallation av OS vara en väg att gå, för detta har du väl inte gjort iom bytet?

Vet inte hur du vet detta men jag fick typ rysningar när du skrev att jag inte ominstallerat OSet. Det blir mitt nästa steg iaf. Kändes lite onödigt då allt annat funkade.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Skall inte behövas något "extra", bara moderkortet stödjer CF.

http://www.wsgf.org/article/amd-crossfirex-compatibility-matr...

Okej då hade jag fel^^ Var bara något jag hade fått för mig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Vet inte hur du vet detta men jag fick typ rysningar när du skrev att jag inte ominstallerat OSet. Det blir mitt nästa steg iaf. Kändes lite onödigt då allt annat funkade.

Man ska alltid ominstallera windows efter modekortsbyte

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag hittade en annan crossfire-brygga och den funkar! Sjukt konstigt...inte direkt så man väntar sig att den ska gå sönder. Oftast inte "kablar" som går sönder

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |