tips på bra pogram som håller datorn snabb!

Permalänk
Medlem

tips på bra pogram som håller datorn snabb!

tjenare! tänkte kolla om ni kan ge mig lite tips på bra program som håller datorn snabb och ren. typ som ccleaner osv. köpte mig en ny dator för några veckor sedan och har en dålig vana att slöa ner datorer.

Permalänk

"TuneUp Utilities" är bra men däremot inte gratis.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

tackar! såg att det fanns en 15days free trial så testar det.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt endast ccleaner, den har hålt alla mina datorer snabba utan att sega ner efter ett tag. Testat de flesta andra men inget jag fastnade för.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Dela upp HDD'n i olika Partitioner / ha en separat systemdisk och formatera regelbundet?

ccleaner ska du ha, körde själv med tuneup utilities förut men har inte rört det sen jag installerade windows 7

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp en SSD, bra investering.

Annars är det väl ccleaner som många andra nämner.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Skrivet av wolliz3n:

tjenare! tänkte kolla om ni kan ge mig lite tips på bra program som håller datorn snabb och ren. typ som ccleaner osv. köpte mig en ny dator för några veckor sedan och har en dålig vana att slöa ner datorer.

CCleaner som redan nämnts är ett bra gratisverktyg och uppdateras med jämna mellanrum. Sen finns Auslogics Registry Cleaner, och som namnet antyder så städar den i registret, men det kanske inte var man ska använda för ofta utan mest i nödfall för att undvika problem (att rensa registret är ju väldigt omdiskuterat).

Att se till att systemdisken är defragmenterad och fin med ett bra program kan också vara en god idé (om man nu inte har en SSD förstås, för då lär det göra mer skada än nytta). SSD är annars himla fint, men där städar man väl av en annan anledning än av prestandavinst, just för att priset per Gigabyte är högre.

Om det är hårddiskar det gäller så har jag fått goda intryck av Auslogics Disk Defrag för defragmenteringen med dess feature att kunna flytta systemfiler till "början" av hårddisken för snabbare access.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4