Gigabyte X58A-UD3R (rev 1) - Krånglig med SSD?

Permalänk
Medlem

Gigabyte X58A-UD3R (rev 1) - Krånglig med SSD?

Jag har nu bestämt att skaffa en SSD. Jag har en I7 950 Bloomfield och moderkortet är ett cirka tre år gammalt Gigabyte X58A-UD3R REVISION 2.

På andra forum skrivs trådar om att detta moderkort ska vara jävligt bitchigt att få SSD-diskar att funka på och eftersom jag är noob på detta så undrar jag om någon på Sweclockers sitter på samma moderkort och har en SSD som funkar bra. Jag antar att mitt moderkort är så gammalt att jag bara har sata2-kontakt men att jag kan använda sata 3-diskar ändå (och få lite sämre prestanda)

Vilken port använder ni och vilken SSD har ni? Funkar det bra eller var det eländigt att installera den?

Skulle vara guld om det funkar bra med en Intel eller en Samsung...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios, ställ in den i AHCI mode samt låt bli att koppla in nåt på icke-intel sataanslutningarna så borde det fungera

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Funkar kanon på alla sata portar. Är dock ingen monsterprestanda. Har samma setup som du men en force disk.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren grabbar!

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slinger:

Jag har nu bestämt att skaffa en SSD. Jag har en I7 950 Bloomfield och moderkortet är ett cirka tre år gammalt Gigabyte X58A-UD3R (troligtvis revision 1).

På andra forum skrivs trådar om att detta moderkort ska vara jävligt bitchigt att få SSD-diskar att funka på och eftersom jag är noob på detta så undrar jag om någon på Sweclockers sitter på samma moderkort och har en SSD som funkar bra. Jag antar att mitt moderkort är så gammalt att jag bara har sata2-kontakt men att jag kan använda sata 3-diskar ändå (och få lite sämre prestanda)

Vilken port använder ni och vilken SSD har ni? Funkar det bra eller var det eländigt att installera den?

Skulle vara guld om det funkar bra med en Intel eller en Samsung...

Skrivet av Asus_84:

Funkar kanon på alla sata portar. Är dock ingen monsterprestanda. Har samma setup som du men en force disk.

NEJ. Inte vilken Sata port som helst. Undvik Sata 3 portarna (6gb/s), skiten använder Marvell 9128, fungerar skit med SSD enheter och har prestandapotential i form av en fisk. Använd Sata 2 portarna till SSD enheten, varesig det är en Sata 3 eller Sata 2 enhet.

Enligt din beskrivning har du detta kort, vilket har stöd för "Sata 3 (6gb/s)." Men notera det jag skrev.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Jag har samma kort som dig, med en Samsung 830. Det är helt kört för min del med SATA 3...
Testat alla möjliga BIOS, kör just nu BETA F8a, och det spelar ingen roll alls. Om jag kör i SATA 3 kan min dator inte boota alls. Skärmen blir svart, och ett understreck blinkar. Där fastnar den och blinkar på i alla evighet...
Jag har inte heller fått igång USB 3.0. Har du det?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dahlberg1992:

Jag har samma kort som dig, med en Samsung 830. Det är helt kört för min del med SATA 3...
Testat alla möjliga BIOS, kör just nu BETA F8a, och det spelar ingen roll alls. Om jag kör i SATA 3 kan min dator inte boota alls. Skärmen blir svart, och ett understreck blinkar. Där fastnar den och blinkar på i alla evighet...
Jag har inte heller fått igång USB 3.0. Har du det?

Hur fungerar Sata2 porten med SSD enheten? Som sagt, Sata 3 kontrollern på x58 är åt skogen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Hur fungerar Sata2 porten med SSD enheten? Som sagt, Sata 3 kontrollern på x58 är åt skogen.

Jag vet, den är åt helvete! Det fungerar bra med Sata2, förutom då att den stryps till ~280 Mb/s.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Edit: Det var faktiskt ett revision 2 av Gigabyte X58A-UD3R som jag hade. Vad är nu skillnaden mellan rev 1 och kommer det att funka bättre med ssd på rev 2 tro?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Sen vore det så klart kul att få igång usb 3.0 på kortet också

Fast det ska bli jäkla kul att få in de nya komponenterna i datorn.
Har köpt ett Geforce Gtx 680 3gb
En Samsung ssd 512gb
12 gb nya ram
Sen lite ny kringutrustning i form av ett par Audioengine 2 högtalare, ett mekaniskt tangentbord Gigabyte Osmium med röda brytare och en amsung S27A950D TN 27" och en schysst musmatta från Steelseries.

Lite skillnad från 6gb ram och ett geforce 460.....

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Skrivet av Slinger:

Sen vore det så klart kul att få igång usb 3.0 på kortet också

Fast det ska bli jäkla kul att få in de nya komponenterna i datorn.
Har köpt ett Geforce Gtx 680 3gb
En Samsung ssd 512gb
12 gb nya ram
Sen lite ny kringutrustning i form av ett par Audioengine 2 högtalare, ett mekaniskt tangentbord Gigabyte Osmium med röda brytare och en amsung S27A950D TN 27" och en schysst musmatta från Steelseries.

Lite skillnad från 6gb ram och ett geforce 460.....

Hejsan Slinger,

Se till att ha senaste BIOS installerad på datorn, och som redan nämnts aktivera AHCI läget i BIOS innan installation.
Även, se till att ha senaste drivrutiner för maskinen, du kan hämta dem från hemsidan, så ta gärna hem dessa innan installationen så du är förberedd.

Nu ser jag inte vilken SSD du införskaffat förutom att den är 512GB Samsung. Anslut den tilll SATA Port 0

Kommer du ha flera enheter i maskinen med för lagring, eller enbart SSDn?

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej Matti!

Det blir en sån här disk:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163802-samsung_840_se...

Sen sitter det ju en disk på 1 tb i just nu också

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Skrivet av Slinger:

Hej Matti!

Det blir en sån här disk:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163802-samsung_840_se...

Sen sitter det ju en disk på 1 tb i just nu också

Hejsan Slinger,
Det ska inte vara några konstigheter. Kör på SATA Port 0 och 1 för lagringen och ställ in AHCI läge.
(Integrated Peripherals i BIOS, ställ in "ICH SATA Control Mode" till AHCI)

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Slinger,
Det ska inte vara några konstigheter. Kör på SATA Port 0 och 1 för lagringen och ställ in AHCI läge.
(Integrated Peripherals i BIOS, ställ in "ICH SATA Control Mode" till AHCI)

MVH,
Matti

Hejsan.

Jag har själv ett Gigabyte X-58A UD3R Rev 1, och har som jag tidigare skrev stora problem med det och har alltid haft.
Problemen jag har är först SATA 3.0 som inte går att använda alls. Jag kan helt enkelt inte boota ifrån den, utan datorn fastnar på en svart skärm med ett blinkande understreck... Den fungerar bra i SATA 2, men stryps då som sagt till ~280 Mb/s.

Sedan är det USB 3.0 som jag inte kan använda alls. USB 2.0 enheter fungerar bra i portarna, men när jag testar min externa HDD med USB 3.0 så är den bara "unknown device". Den fungerar bra på andra datorer och i USB 2.0 på mitt moderkort.

Jag kör senaste drivrutinerna från eran hemsida, och just nu med BIOS F8a. Jag har testat med alla BIOS ni har, och det spelar ingen roll alls.
Det vore bra om det fanns något mer man kunde göra, då anledningen till att jag valde just detta kort var SATA 3 och USB 3.0.
Komponenterna syns i sign.

Mvh Anton

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB