Tips för egen bygge av NAS med bra överföringshastighet

Permalänk
Medlem

Tips för egen bygge av NAS med bra överföringshastighet

Hej alla,

Funderar på att bygga en egen NAS med mycket bra överföringshastighet skriva/läsa (> 60 MB/s) och låg strömförbrukning om det är möjligt. Jag har kollat mycket på följande komponenter:

Chassi: Fractal Design Node 304, Länk: http://www.dustinhome.se/product/5010655166/fractal-design-node-304-m-itx-black/
PSU: Corsair CX 430W, Länk: http://www.dustinhome.se/product/5010655595/corsair-cx-430w-bronze-atx12v-2-3-power-supply/#intcmp=searchProvider_dacsa
Moderkort: ASUS C60M1-I, Länk: http://www.inet.se/produkt/1902373/asus-c60m1-i
RAM: Kingston ValueRAM 4GB 1333MHz, Länk: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/kingston-valueram4gbddr3/179758.7060/
HD: 6 x Seagate Barracuda 2 TB 7200RPM SATA/600, Länk: http://www.dustinhome.se/product/5010617329/seagate-barracuda-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Efter en lång tids sökande på olika forum har jag insett att jag aldrig kommer i närheten av den överföringshastigheten jag är ute efter, eftersom processorn är rätt seg samt den inbyggda nätverksstyrkretsen inte är den bästa om man ska satsa på FreeNAS.

Vilka komponenter måste jag köpa för att det ska överhuvudtaget bli möjligt att komma till de överföringshastigheter med RAID5 konfiguration eller ZFS raid1? Eftersom jag är ute efter Node 304 chassit så är det begränsat till micro-ITX moderkort.
Slutligen, vad är bäst att köra: FreeNAS, Windows Server eller något helt annat?

Tacksam för alla tips jag kan få

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inget ont om AMD's brazos, men den är fokuserad på grafikprestanda vilket är ganska menlöst i en NAS.
Priset är ju iofs helrätt, men CPU prestandan är patetisk.

Valfri istället celeron/pentium:
http://www.dustinhome.se/xgroup/19610/intel-socket-1155/
Plus lämpligt moderkort t.ex:
http://www.dustinhome.se/product/5010627060/asus-p8h77-i-h77-...

Kommer att ge otroligt mycket bättre prestanda.
Visserligen även betydligt dyrare men fortfarande inte vad man kan kalla dyrt

En Celeron/Pentium lösning har ju även en hel massa andra fördelar.
T.ex kan du upgradera nästan hur mycket som hellst, ända upp till 3770K om du nu skulle känna behovet.
Och den rejäla bumpen i CPU kraft öppnar ju dörren för saker som transcoding m.m, eller krypterat filsystem.

Permalänk
Medlem

Ska jag köra software-RAID så blir det nog rätt tufft för det moderkortet, helt rätt. Jag märkte nu att den inte har hårdvaru-RAID vilket tvingar mig att köra software-RAID. Ett extra PCIe kort med mer än 4 portar kostar en hel del så det moderkortet glömmer jag. Eftersom jag är ute efter att ha många SATA/600 portar så är inte utbudet det bästa just nu med miicro-ITX. Det enda vettiga jag har hittat är en ASROCK moderkort med hela 7 st SATA/600 portar med stöd för RAID5 som jag vill ha, länk: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5837525.
Om jag slänger in en AMD X2 A4-5300 3.4 GHz processor i den, länk: http://www.dustinhome.se/product/5010654201/amd-a-series-x2-a4-5300-3-4ghz-socket-fm2-box/#intcmp=searchProvider_dacsa, så är jag rädd att strömförbrukning blir hög. Jag hittar inga tester på det. Vad tror ni?
Hur mycket bättre/snabbare är PCIe SATA kontrollkort än den som är inbyggd i moderkortet egentligen? Jag har kollat på denna: http://www.dustinhome.se/product/5010375734/lsi-8-port-int-6gb-s-satasas-pcie-2-0-hba/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6260.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Ska jag köra software-RAID så blir det nog rätt tufft för det moderkortet, helt rätt. Jag märkte nu att den inte har hårdvaru-RAID vilket tvingar mig att köra software-RAID. Ett extra PCIe kort med mer än 4 portar kostar en hel del så det moderkortet glömmer jag. Eftersom jag är ute efter att ha många SATA/600 portar så är inte utbudet det bästa just nu med miicro-ITX. Det enda vettiga jag har hittat är en ASROCK moderkort med hela 7 st SATA/600 portar med stöd för RAID5 som jag vill ha, länk: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5837525.
Om jag slänger in en AMD X2 A4-5300 3.4 GHz processor i den, länk: http://www.dustinhome.se/product/5010654201/amd-a-series-x2-a4-5300-3-4ghz-socket-fm2-box/#intcmp=searchProvider_dacsa, så är jag rädd att strömförbrukning blir hög. Jag hittar inga tester på det. Vad tror ni?
Hur mycket bättre/snabbare är PCIe SATA kontrollkort än den som är inbyggd i moderkortet egentligen? Jag har kollat på denna: http://www.dustinhome.se/product/5010375734/lsi-8-port-int-6gb-s-satasas-pcie-2-0-hba/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6260.

ASUS kortet jag länkade till har ju 6 SATA platser, hur mycket behöver du egentligen ?
Och mjukvaruraid är i de flesta fall att föredra, framförallt om man kör riktig NAS mjukvara t.ex FreeNAS.
En AMD lösning skulle jag inte bry mig i, vad man vill ha är ju snabba energieffektiva kärnor och det saknar ju AMD helt just nu.
Och en NAS spenderar ju oftast mest tid i idle..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Ska jag köra software-RAID så blir det nog rätt tufft för det moderkortet, helt rätt. Jag märkte nu att den inte har hårdvaru-RAID vilket tvingar mig att köra software-RAID. Ett extra PCIe kort med mer än 4 portar kostar en hel del så det moderkortet glömmer jag. Eftersom jag är ute efter att ha många SATA/600 portar så är inte utbudet det bästa just nu med miicro-ITX. Det enda vettiga jag har hittat är en ASROCK moderkort med hela 7 st SATA/600 portar med stöd för RAID5 som jag vill ha, länk: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5837525.
Om jag slänger in en AMD X2 A4-5300 3.4 GHz processor i den, länk: http://www.dustinhome.se/product/5010654201/amd-a-series-x2-a4-5300-3-4ghz-socket-fm2-box/#intcmp=searchProvider_dacsa, så är jag rädd att strömförbrukning blir hög. Jag hittar inga tester på det. Vad tror ni?
Hur mycket bättre/snabbare är PCIe SATA kontrollkort än den som är inbyggd i mooderkortet egentligen? Jag har kollat på denna: http://www.dustinhome.se/product/5010375734/lsi-8-port-int-6gb-s-satasas-pcie-2-0-hba/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6260.

Den inbyggda raiden på ett moderkort är inget du vill köra. Du behöver inget raidkort för att köra mjukvaruraid, de på moderkortet räcker.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

ASUS kortet jag länkade till har ju 6 SATA platser, hur mycket behöver du egentligen ?
Och mjukvaruraid är i de flesta fall att föredra, framförallt om man kör riktig NAS mjukvara t.ex FreeNAS.
En AMD lösning skulle jag inte bry mig i, vad man vill ha är ju snabba energieffektiva kärnor och det saknar ju AMD helt just nu.
Och en NAS spenderar ju oftast mest tid i idle..

Jag missade den detaljen... var helt inställd på att jag skulle ha minst 6 x SATA/600 ingångar när jag sedan insåg att vanliga mekaniska HD inte klarar av de hastigheterna ändå. Den du föreslår räcker gott och väl. Däremot är jag lite emot mjukvaru-RAID eftersom en vän till mig får jättedåliga överföreningshastigheter med bra processor och 12 GB minne + att många andra klagar också om man läser på olika forum.
Min tanke var att skapa en hårdvaru-RAID5 konfiguration med den integrerade kretsen på moderkortet som sedan körs med Windows Home Server 2011. Är det ett bra alternativ?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Jag missade den detaljen... var helt inställd på att jag skulle ha minst 6 x SATA/600 ingångar när jag sedan insåg att vanliga mekaniska HD inte klarar av de hastigheterna ändå. Den du föreslår räcker gott och väl. Däremot är jag lite emot mjukvaru-RAID eftersom en vän till mig får jättedåliga överföreningshastigheter med bra processor och 12 GB minne + att många andra klagar också om man läser på olika forum.
Min tanke var att skapa en hårdvaru-RAID5 konfiguration med den integrerade kretsen på moderkortet som sedan körs med Windows Home Server 2011. Är det ett bra alternativ?

En bra mjukvaruraid begränsar knappast prestandan numera
Har själv en FreeNAS maskin jag leker med ibland som har ett gäng gamla hårddiskar (mellan 500gb och 1tb i RAID-Z såklart).
Sitter en AMD 240E i den och den klarar utan vidare att maxa gbit även med flera kopieringar på samma gång.
Den största fördelen med mjukvaruraid är ju att raiden kan importeras i andra system om nåt skulle gå åt pipan med hårdvaran.
Dör raidkortet så är du ju rökt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

En bra mjukvaruraid begränsar knappast prestandan numera
Har själv en FreeNAS maskin jag leker med ibland som har ett gäng gamla hårddiskar (mellan 500gb och 1tb i RAID-Z såklart).
Sitter en AMD 240E i den och den klarar utan vidare att maxa gbit även med flera kopieringar på samma gång.
Den största fördelen med mjukvaruraid är ju att raiden kan importeras i andra system om nåt skulle gå åt pipan med hårdvaran.
Dör raidkortet så är du ju rökt.

Dör raidkortet så kan man köpa ett nytt och importera raiden. Inte lika smidigt, men det är långt ifrån kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Den inbyggda raiden på ett moderkort är inget du vill köra. Du behöver inget raidkort för att köra mjukvaruraid, de på moderkortet räcker.

Jag misstänker att det är på grund av att det är ganska kört när kontrollkortet dör. Så visst, det kanske är säkrast att använda sig av FreeNAS och ZFS. Det kräver rätt mycket RAM och CPU-kraft väl om man ska ha bra överföringshastighet? Och vilka överföringshastigheter kan man komma upp till egentligen med ZFS?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Jag misstänker att det är på grund av att det är ganska kört när kontrollkortet dör. Så visst, det kanske är säkrast att använda sig av FreeNAS och ZFS. Det kräver rätt mycket RAM och CPU-kraft väl om man ska ha bra överföringshastighet? Och vilka överföringshastigheter kan man komma upp till egentligen med ZFS?

AÄven om du nu råkar ha ett riktigt raidkort så är t.ex FreeNAS med RAID-z betydligt trevligare än hårdvaru raiden.
Och prestandan sitter mer i hårddiskarna än i CPU'n/raidkortet, iaf om man inte har mängder med användare som jobbar mot den =).

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd... jag har en HTPC med liknande hårdvara som jag har tänkt köpa in för NASEN så jag provar med att slänga in FreeNAS med 2 st nya 2TB HD och testa RAID-Z så får jag se om jag blir nöjd

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Ska jag köra software-RAID så blir det nog rätt tufft för det moderkortet, helt rätt. Jag märkte nu att den inte har hårdvaru-RAID vilket tvingar mig att köra software-RAID. Ett extra PCIe kort med mer än 4 portar kostar en hel del så det moderkortet glömmer jag. Eftersom jag är ute efter att ha många SATA/600 portar så är inte utbudet det bästa just nu med miicro-ITX. Det enda vettiga jag har hittat är en ASROCK moderkort med hela 7 st SATA/600 portar med stöd för RAID5 som jag vill ha, länk: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5837525.
Om jag slänger in en AMD X2 A4-5300 3.4 GHz processor i den, länk: http://www.dustinhome.se/product/5010654201/amd-a-series-x2-a4-5300-3-4ghz-socket-fm2-box/#intcmp=searchProvider_dacsa, så är jag rädd att strömförbrukning blir hög. Jag hittar inga tester på det. Vad tror ni?
Hur mycket bättre/snabbare är PCIe SATA kontrollkort än den som är inbyggd i moderkortet egentligen? Jag har kollat på denna: http://www.dustinhome.se/product/5010375734/lsi-8-port-int-6gb-s-satasas-pcie-2-0-hba/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6260.

i min NAS med en klen Atom som kör mjukvaruraid genom mdadm är det samba-servern som drar mest cpu, inte mjukvaruraiden.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Se länken i min signatur för inspiration av en sval/tyst och energisnål server.

Idag kan du bygga mycket snabbare maskiner för samma pengar. Min maskin klarar av att skicka data mellan server och en windows 7 maskin i ca 70-80 MB/s.

Använder min NAS som TimeMachine för familjens MacBook Air samt filserver för backup.
Ärligt talat så fungerar den även som brandvägg och router. Kanske inte så bra att ha allt samlat, men det fungerar.

Jag kör ZFS med FreeBSD 9.1. Har poolen uppsatt med två st 2TB diskar som speglas.

Chassiet kan jag rekommendera! Rymmer mycket disk men samtidigt är det litet.
Lycka till!

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk

Välj en annan nätdel är ett tips, att köpa ett cx är som att betala för coilwhine.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Välj en annan nätdel är ett tips, att köpa ett cx är som att betala för coilwhine.

Vilken nätdel skulle du rekommendera?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Srki1982:

Vilken nätdel skulle du rekommendera?

http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-b... detta skulle jag kört på! var otroligt nöjd med mitt xfx, även mina vänner som kör det har aldrig klagat.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Hur är det med expansionsmöjligheterna då man använder ZFS. Jag har tänkt att installera 3 st HD nu, men kommer senare sätta in ytterligare 3 diskar. Måste jag då skapa ytterligare en ZFS volym eller funkar det som på RAID5 att man bara sätter in de nya hårddiskarna så expanderar den befintliga volymen?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Hur är det med expansionsmöjligheterna då man använder ZFS. Jag har tänkt att installera 3 st HD nu, men kommer senare sätta in ytterligare 3 diskar. Måste jag då skapa ytterligare en ZFS volym eller funkar det som på RAID5 att man bara sätter in de nya hårddiskarna så expanderar den befintliga volymen?

Nej men det går under vissa förutsättningar att lösa med lite trix.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Nej men det går under vissa förutsättningar att lösa med lite trix.

ok, jag har sett en del misslyckade tutorials ... kanske bättre att skapa två volymer ändå ...

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hur är det med FlexRAID tillsammans med Windows Home Server 2011? Många föreslår den också...Är det ett bra alternativ?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Hur är det med expansionsmöjligheterna då man använder ZFS. Jag har tänkt att installera 3 st HD nu, men kommer senare sätta in ytterligare 3 diskar. Måste jag då skapa ytterligare en ZFS volym eller funkar det som på RAID5 att man bara sätter in de nya hårddiskarna så expanderar den befintliga volymen?

Vad menar vi med volym i det här fallet? Är det vad användaren ser, t.ex. utdelad lagring under H:? Är det en volym administratören ser när han jobbar med ZFS?

Vad är det vi vill åstadkomma? Ska all data ligga på samma utdelning?

I ZFS finns flera uttryck som ställer till det. vdev, zpool, volume, dataset. De har att göra med var och hur data lagras.
Med risk för att jag blandar bort mig själv och säger fel...
vdev - En eller flera hårddiskar
zpool - En eller flera vdev
Volume - En "yta" på en zpool, bestämd storlek
Dataset - En "yta" på en zpool, quotas

Sedan har vi FreeNas som i GUI kallar zpool för Volume. Det gör förvirringen total.

Sedan måste man komma åt data på något sätt också. T.ex. genom ftp, nfs, ssh.

Vill man utöka en zpool så lägger man till vdev till den zpool, går dock ej att ta bort från zpool igen. Men det är lika lätt att skapa en ny zpool om man vill. Även lätt att flytta dataset från en zpool till en annan.

Så man kan få allt under samma "volym" och sedan utöka "volymen" med nya diskar. Hur bra den lösningen är går att diskutera, men det går att göra så.

Permalänk
Medlem

Jag har provat flexRAID och är riktigt nöjd med den. Fördelarna är många tycker jag. Man kan ha hårddiskar med olika storlekar och sedan kombinera ihop dessa. Man kan frigöra en HD från poolen och använda den som vanligt i en annan dator utan att formatera om den. Man kan köra real-time backup som motsvara RAID5 och ZFS men då försämras prestandan lite grann på samma sätt som med RAID5 och ZFS. Därför har jag provat snapshop RAID vilket ger en samma möjligheter som med RAID5 (jag kör 4 st HD som kombineras ihop till en volym och en HD används för PPU). Man kan lägga hur många HD för PPU man vill beroende på vilken säkerhet man vill ha, dvs hur många HD man vill kunna rädda. Eftersom jag inte är ute efter real-time backup så passade snapshot bäst där man kan schemalägga denna aktivitet under en tid då servern inte kommer användas (dagligen vid typ 4:00 på morgonen). I kombination med Windows Home Server 2011 så blir det riktigt bra och överföringshastigheter mellan datorer i nätverket blir 115 MB/s läs/skriv. Enda nackdelen är att det inte är gratis.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk

Satsa på en picoPSU om du vill ner i strömförbrukning, vanliga atx-nätagg har rätt dålig effektivitet på låga effekter.

Jag slängde nyss ihop en burk med Asus P8H77-i, samt en i3 Ivy Bridge, i en Node 304.
Idleförbrukning med vanligt nätagg låg på 49W, med picoPSU är den nere på 32W.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Satsa på en picoPSU om du vill ner i strömförbrukning, vanliga atx-nätagg har rätt dålig effektivitet på låga effekter.

Jag slängde nyss ihop en burk med Asus P8H77-i, samt en i3 Ivy Bridge, i en Node 304.
Idleförbrukning med vanligt nätagg låg på 49W, med picoPSU är den nere på 32W.

Har du lust att lägga upp en länk på den?

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!

Permalänk
Skrivet av Rackarn:

Har du lust att lägga upp en länk på den?

Denna kör jag med: http://mini-itx.se/miniitxstromkit120wflaktlost-p-927.html?cP...
Lite tveksam till kvalitén på själva AC/DC-adaptern dock. Letar man kan man nog hitta en roligare för samma pris på annat håll.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*