Flytta, Byta internet, Kommer spel flyta på lika bra?

Permalänk
Medlem

Flytta, Byta internet, Kommer spel flyta på lika bra?

Hej! Vart jag bor nu så har jag 30 megabit/s i nedladdning och 12 megabit/s i uppladning, men snart så ska vi flytta och då kommer vi att ha 100 megabit/s i nedladdning och 7 mebagit/s i uppladning. Min fråga är om jag kommer att få bättre eller sämre ping i spel som till exempel Leauge Of Legends, behöver man bra nedladdning eller en bra uppldadning för att spela onlinespel?

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde svara på detta, tack på förhand!

/John

Permalänk

Pingen skiljer mer beroende på vilken Internet-leverantör man har och inte vad man har för hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Pingen skiljer mer beroende på vilken Internet-leverantör man har och inte vad man har för hastighet.

Är inte ping hastigheten mellan servern och din dator ? , då måste det väl vara lite beroende på hastigheten??
eller är jag helt ute och fiskar nu?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Är inte ping hastigheten mellan servern och din dator ? , då måste det väl vara lite beroende på hastigheten??
eller är jag helt ute och fiskar nu?

Tycker också det borde ha med det att göra. Själv så har jag Comhem 100/100 och 25 ping i spel medans jag har vänner med 10/2 lina som har samma ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Tycker också det borde ha med det att göra. Själv så har jag Comhem 100/100 och 25 ping i spel medans jag har vänner med 10/2 lina som har samma ping.

Fast det kan ju bero på andra saker, hur ansträngt ditt internet nät är, vad ni har för inställningar och sådant väl?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Vilken ping man får hänger mycket ihop med vilken typ av teknik som används, ADSL v fiber t.ex. Där fiber oftast(alltid?) har mycket lägre ping.

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Fast det kan ju bero på andra saker, hur ansträngt ditt internet nät är, vad ni har för inställningar och sådant väl?

"vad ni har för inställningar och sådant väl?" ???

Permalänk
Medlem

Det beste svar finner du nok her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ping_%28networking_utility%29

Altså ping vil nok bli mer påvirket av avstandet til målet (host eller server) og kvaliteten på den vei ICMP pakken må gå mellom avsender og host (mottagere) gjennom hvor stor del av den orginale ICMP pakken der er blitt returnt intakt. Den vil nok ikke kunne bli påvirket i noen særlig grad av hastigheten på nettverket til ISP og ut mot Internet, uten i større grad vil det være hvilken vei pingen vil bli sendt mellom avsender og host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Det beste svar finner du nok her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ping_%28networking_utility%29

Altså ping vil nok bli mer påvirket av avstandet til målet (host eller server) og kvaliteten på den vei ICMP pakken må gå mellom avsender og host (mottagere) gjennom hvor stor del av den orginale ICMP pakken der er blitt returnt intakt. Den vil nok ikke kunne bli påvirket i noen særlig grad av hastigheten på nettverket til ISP og ut mot Internet, uten i større grad vil det være hvilken vei pingen vil bli sendt mellom avsender og host.

Bra sammanfattning! Väldigt vanligt att folk tror att högre hastighet resulterar i bättre ping här på Sweclockers, men så länge som hastigheten är tillräcklig i båda ändar (ingen köbildning/bortkastade paket) är det endast routingen som är relevant i detta sammanhang. Om jag inte missminner mig så lät Bredbandsbolaget sin trafik gå över Norge när Telenor precis köpt upp dem, detta resulterade såklart i en längre svarstid än om trafiken istället gått inom Sverige (om det var hit den skulle dvs). Detta påverkade så klart alla kunder och inte endast ADSL-användare.

Jag rekommenderar dig att ta reda på vilken Internet-leverantör du kommer kunna ha på din nya adress för att sedan höra med någon annan som sitter med samma ISP hur det ligger till med ping/packetloss till valfri server.