Färdigsleevade kablar passar endast specifika nätagg?

Permalänk
Medlem

Färdigsleevade kablar passar endast specifika nätagg?

Tjenare!
Säkert en ganska simpel fråga men:

Var i kontakt med inet angående diverse färdig-sleevade kablar. Ex: http://www.inet.se/produkt/6911388
Enligt inet fungerar alltså dessa kablar endast med de nätagg som är listade. I detta fall: Corsair HX1050/HX850/HX750/TX850M/TX750M/TX650M.

Kan någon förklara för mig varför de inte skulle fungera med t.ex. detta nättag:

För så vitt jag förstår så är kontakterna standardiserade. Och kontakterna/polerna på moderkort/grafikkort/diskar kan väl inte vara annorlunda?

mvh
En förvirrad Jomoteph

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Kontakterna på moderkort är standardiserade, men utgående kontakter från nätaggregaten behöver inte vara samma, bara andra änden (mode moderkort, diskar, PCIe, molex etc) är korrekt.
Jämför t.ex med Be Queit! modulära nätagg, där är en del kontakter 1x5pin, och Fractal Design är 2x3pin. Båda kablarna har molex i andra ändan.

Edit: Har själv för länge sedan blandat ihop kablar från två olika modulära nätagg av misstag. Resultat? 4st väldigt döda HDD.

Permalänk
Medlem

Nätaggens sida av kablarna är i princip aldrig lika mellan olika modeller, både själva kontakten och hur kablarna sitter kan skilja. Så även om en kabel fysiskt passar kan den vara annorlunda inkopplad så att något förstörs.

Permalänk
Medlem

Polerna kan vara och brukar vara annorlunda, plus att det finns färdiga "extenders" att köpa istället som t ex NZXT kit ( http://cdon.se/hemelektronik/nzxt_starter_premium_cable_pack_... ) dessa finns också i delar som 24pins, 8pins etc

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Okok, då var det som jag misstänkte. Lite surt för oss konsumenter att de inte bara kan enas om ett standardiserat sätta för +/- polerna på nätagget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Skrivet av Jomoteph:

Tjenare!
Säkert en ganska simpel fråga men:

Var i kontakt med inet angående diverse färdig-sleevade kablar. Ex: http://www.inet.se/produkt/6911388
Enligt inet fungerar alltså dessa kablar endast med de nätagg som är listade. I detta fall: Corsair HX1050/HX850/HX750/TX850M/TX750M/TX650M.

Kan någon förklara för mig varför de inte skulle fungera med t.ex. detta nättag:
http://s3.pji.nu/product/standard/800/474969.jpg

För så vitt jag förstår så är kontakterna standardiserade. Och kontakterna/polerna på moderkort/grafikkort/diskar kan väl inte vara annorlunda?

mvh
En förvirrad Jomoteph

Att kontakterna är standardiserade i ena änden stämmer. Men kontakterna i nätaggregatet är inte standardiserade, utan det är upp till varje tillverkare hur de vill koppla. Så två tillverkare som Corsair och Fraktal kan ha liknande kablar, men helt skilda inkopplingar i nätaggregatet.
Så Inet har helt rätt när de avråder dig från köp om du nu inte har ett av de listade nätaggregaten.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd

hur är det med ax860?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Polerna kan vara och brukar vara annorlunda, plus att det finns färdiga "extenders" att köpa istället som t ex NZXT kit ( http://cdon.se/hemelektronik/nzxt_starter_premium_cable_pack_... ) dessa finns också i delar som 24pins, 8pins etc

Då är nog externders lösningen för mig! Tänkte försöka satsa på ett bygge som har lite snyggare kabeldragning. Kommer ha gott med utrymme så jag kan dölja långa kablar bakom moderkortsplåten.

Tack för tipset!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Skrivet av Jomoteph:

Då är nog externders lösningen för mig! Tänkte försöka satsa på ett bygge som har lite snyggare kabeldragning. Kommer ha gott med utrymme så jag kan dölja långa kablar bakom moderkortsplåten.

Tack för tipset!

Har själv kollat lite på det där med extenders då jag helst undviker att sleeva själv. Hade jag varit du så hade jag tagit mig en närmare titt på Bitfenix Alchemy. Enligt recensioner så ska det vara en väldigt stor skillnad i kvalité gentemot NZXT, vilket även syns tydligt på bilder. Funderar på att höra med Inet om de skulle vara intresserad av att plocka hem dessa. Tror det finns någon svensk återförsäljare som har olika Alchemy-extenders i en hög med färger men är lite osäker. Du kanske hittar det med hjälp av Google.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

hur är det med ax860?

Corsair's nya sett med färdigsleevade kablar kommer ut om möjligen en månads tid vilket inkluderar dom nya nätaggregaten som AX760/860 & AX760i/860i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Har själv kollat lite på det där med extenders då jag helst undviker att sleeva själv. Hade jag varit du så hade jag tagit mig en närmare titt på Bitfenix Alchemy. Enligt recensioner så ska det vara en väldigt stor skillnad i kvalité gentemot NZXT, vilket även syns tydligt på bilder. Funderar på att höra med Inet om de skulle vara intresserad av att plocka hem dessa. Tror det finns någon svensk återförsäljare som har olika Alchemy-extenders i en hög med färger men är lite osäker. Du kanske hittar det med hjälp av Google.

Tack!! http://www.maxfps.se hade Bitfenix kablar i olika färger!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO