Ta en titt på kundvagn innan potential beställning!

Permalänk
Medlem

Ta en titt på kundvagn innan potential beställning!

Har nu fått svar från en bunt hjälpsamma människor i min första tråd - oerhört uppskattat! Nu önskas en extra koll innan jag drar iväg en beställning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990065/2013-02-16

Om något skulle ändras så tippar jag på moderkortet -- vad rekommenderas runt eller under tusenlappen? Ser det bra ut i övrigt?

För övrigt skulle jag vilja ha svar på frågan jag ställde: hur stor skillnad gör egentligen Intel vs. AMD i spel -- snackar vi ospelbart kontra flytande eller flytande kontra en-skippad-frame-varannan-timme (överdrift, naturally)? I breda termer. Är lite inne på AMD men om det är så mycket sämre för dagens gaming som det sägs...

Om det uppfattas som jag postar för mycket så ber jag om ursäkt (3 poster i rad i min första tråd innan skapandet av en ny tråd om samma sak, samt upprepade frågeställningar).

Permalänk
Medlem

Det jar reagerar på att att du kanske vill ha mer kylning. En processor kylare och någon extra chassifläkt hade inte varit fel. Utöver det så är inte moderkort min starka sida.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Sikta på en bättre CPU-kylare, även om Intels egna funkar så tenderar det att bli varmt.
Noctua gör riktigt bra kylare som är tysta.
Sen ska du inte ha för höga förhoppningar om att kunna överklocka kortet från Gigabyte. Har precis haft ett Gigabyte 7950 och ett Sapphire kort hemma och kortet från Gigabyte var inte alls vad jag hade hoppats på. Definitivt inte tyst heller i jämförelse med t.ex Sapphire Vapor-X. Kanske hade jag för stora förhoppningar på Gigabyte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawk:

För övrigt skulle jag vilja ha svar på frågan jag ställde: hur stor skillnad gör egentligen Intel vs. AMD i spel -- snackar vi ospelbart kontra flytande eller flytande kontra en-skippad-frame-varannan-timme (överdrift, naturally)? I breda termer. Är lite inne på AMD men om det är så mycket sämre för dagens gaming som det sägs...
.

Generellt sett så är det grafikkortet som gör skillnad i spel, inte processorn. Varför i5or och likanade rekommenderas är väl framför allt att du ska kunna uppgradera ditt grafikkort flera gånger utan att behöva uppgradera processorn. Kan dra som exempel när jag spelar assassins creed 3 så utnyttjas grafikkortet till 100% medan processorn endast utnyttjas till 30%. Då har jag ett GTX 580 (i klass med ditt 7950) och en i5 2500k. Med andra ord är intel inte alls nödvändigt, och du borde kunna köra med en ganska mycket sämre processor utan att det blir någon skillnad i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Det jar reagerar på att att du kanske vill ha mer kylning. En processor kylare och någon extra chassifläkt hade inte varit fel. Utöver det så är inte moderkort min starka sida.

Skrivet av Falcon:

Håller med ovanstående. Sikta på en bättre CPU-kylare, även om Intels egna funkar så tenderar det att bli varmt.
Noctua gör riktigt bra kylare som är tysta.
Sen ska du inte ha för höga förhoppningar om att kunna överklocka kortet från Gigabyte. Har precis haft ett Gigabyte 7950 och ett Sapphire kort hemma och kortet från Gigabyte var inte alls vad jag hade hoppats på. Definitivt inte tyst heller i jämförelse med t.ex Sapphire Vapor-X. Kanske hade jag för stora förhoppningar på Gigabyte...

Tack för svar. Kan ni rekommendera någon specifik kylare/fläkt -- till rimligt pris?

För övrigt har jag inga planer på överklockning, så det är lugnt.

Skrivet av Perplupp:

Generellt sett så är det grafikkortet som gör skillnad i spel, inte processorn. Varför i5or och likanade rekommenderas är väl framför allt att du ska kunna uppgradera ditt grafikkort flera gånger utan att behöva uppgradera processorn. Kan dra som exempel när jag spelar assassins creed 3 så utnyttjas grafikkortet till 100% medan processorn endast utnyttjas till 30%. Då har jag ett GTX 580 (i klass med ditt 7950) och en i5 2500k. Med andra ord är intel inte alls nödvändigt, och du borde kunna köra med en ganska mycket sämre processor utan att det blir någon skillnad i spel.

Tack för förklaringen! Om sådant är fallet så blir det till att titta runt lite extra innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för pris klass men https://www.inet.se/produkt/6308803/noctua-nh-d14-se2011 är en bra kylare. Som nämnt tidigare så är noctua bra.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Vet inte vad du har för pris klass men https://www.inet.se/produkt/6308803/noctua-nh-d14-se2011 är en bra kylare. Som nämnt tidigare så är noctua bra.

Har ingen bestämd budget men försöker hålla priset under 9000. Vad är en billig men ändock pålitlig kylare?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle gå ner denna route istället, vilket moderkort bör jag skaffa? Samt kylning? Räkna med önskan att inte stiga över 9000 (åtminstone inte mycket).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2984723/2013-02-14

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spawk:

Har nu fått svar från en bunt hjälpsamma människor i min första tråd - oerhört uppskattat! Nu önskas en extra koll innan jag drar iväg en beställning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990065/2013-02-16

Om något skulle ändras så tippar jag på moderkortet -- vad rekommenderas runt eller under tusenlappen? Ser det bra ut i övrigt?

För övrigt skulle jag vilja ha svar på frågan jag ställde: hur stor skillnad gör egentligen Intel vs. AMD i spel -- snackar vi ospelbart kontra flytande eller flytande kontra en-skippad-frame-varannan-timme (överdrift, naturally)? I breda termer. Är lite inne på AMD men om det är så mycket sämre för dagens gaming som det sägs...

Om det uppfattas som jag postar för mycket så ber jag om ursäkt (3 poster i rad i min första tråd innan skapandet av en ny tråd om samma sak, samt upprepade frågeställningar).

I spel är det extremt sällan att en CPU flaskar. Dessutom så är det sällan någon skillnad i prestanda om man kollar mellan lagen och håller sig på samma prisnivå.
En 8350 klarar sig mer eller mindre lika bra som en i5 3570k. Du har en 3450 i ditt paket. Både 3450 och 8350 kostar mer eller mindre samma peng (1600kr). Fördelen med 8350 är att den drar i från vid vissa flertrådade applikationer och går att överklocka lättare.
i5 3450 har fördelen att dra mindre ström vid load (fx8350 vinner i idle).

Det handlar väl mer eller mindre vad man vill göra med datorn och vad man behöver.
I ditt fall hävdar jag att det är jämt skägg. Kör AMD om du gillar de, eller vice versa.

Tycker ditt paket ser jättebra ut förövrigt.
Både första paketet med intel och det sista med AMD.
(Idag hade jag troligen köpt AMD, men jag gillar även att överklocka )

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I spel är det extremt sällan att en CPU flaskar. Dessutom så är det sällan någon skillnad i prestanda om man kollar mellan lagen och håller sig på samma prisnivå.
En 8350 klarar sig mer eller mindre lika bra som en i5 3570k. Du har en 3450 i ditt paket. Både 3450 och 8350 kostar mer eller mindre samma peng (1600kr). Fördelen med 8350 är att den drar i från vid vissa flertrådade applikationer och går att överklocka lättare.
i5 3450 har fördelen att dra mindre ström vid load (fx8350 vinner i idle).

Det handlar väl mer eller mindre vad man vill göra med datorn och vad man behöver.
I ditt fall hävdar jag att det är jämt skägg. Kör AMD om du gillar de, eller vice versa.

Tycker ditt paket ser jättebra ut förövrigt.
Både första paketet med intel och det sista med AMD.
(Idag hade jag troligen köpt AMD, men jag gillar även att överklocka )

Ah, vilket härligt svar! Tack så mycket, ännu en gång. Kör på AMD då!

Då inväntas bara tips på moderkort och eventuellt kylning. Snart färdigplockat! Ni anar inte hur mycket jag uppskattar hjälpen. Kan lugnt påstå att jag knappast kunde slutföra projektet på egen hand.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spawk:

Ah, vilket härligt svar! Tack så mycket, ännu en gång. Kör på AMD då!

Då inväntas bara tips på moderkort och eventuellt kylning. Snart färdigplockat! Ni anar inte hur mycket jag uppskattar hjälpen. Kan lugnt påstå att jag knappast kunde slutföra projektet på egen hand.

Moderkort
Kylare modell Billig
Kylare modell dyrare

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"modell dyrare"

Är det bara att köra med det moderkortet i konjunktion med processorn? (Kan inget om detta men såg någon nämna att deras moderkort krävde uppdatering för att hantera processorn. Or something.) Gällande kylarna får vi se vad jag känner för att spendera innan jag beställer imorgon.

Tack igen!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spawk:

"modell dyrare"

Är det bara att köra med det moderkortet i konjunktion med processorn? (Kan inget om detta men såg någon nämna att deras moderkort krävde uppdatering för att hantera processorn. Or something.) Gällande kylarna får vi se vad jag känner för att spendera innan jag beställer imorgon.

Tack igen!

Moderkortet stöder Vishera (FX - x3xx processorer) dock krävs moderkortet bios 1.10 (inte 1.1 mind you).

Det vågar jag ju självklart inte svara på vilken variant som sitter på moderkortet.
Lättast är nog att kontakta Inet direkt via mail och fråga

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Moderkortet stöder Vishera (FX - x3xx processorer) dock krävs moderkortet bios 1.10 (inte 1.1 mind you).

Det vågar jag ju självklart inte svara på vilken variant som sitter på moderkortet.
Lättast är nog att kontakta Inet direkt via mail och fråga

Just precis. Drar iväg ett mail direkt och hoppas att dom svarar i god tid!

För övrigt undrar jag hur lång tid leverans från Inet generellt tar? Dels för att jag helt enkelt vill veta, och dels för att jag funderar på att höra med en kusin, som är väldigt datorintresserad, om han kan hjälpa med monteringen. Så brukar det gå fort kanske man bör höra med han snarast och se om han är ledig under veckan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spawk:

Just precis. Drar iväg ett mail direkt och hoppas att dom svarar i god tid!

För övrigt undrar jag hur lång tid leverans från Inet generellt tar? Dels för att jag helt enkelt vill veta, och dels för att jag funderar på att höra med en kusin, som är väldigt datorintresserad, om han kan hjälpa med monteringen. Så brukar det går fort kanske man bör höra med han snarast och se om han är ledig under veckan.

Jag har haft följande:
Beställde kl 16. Fick delarna dagen där på runt kl 15. (Postförskott på 10.337kr gissa om ICA var sura )
Beställde kl 17.15 Fick delarna dagen där på. (Direkt betalning)
Beställde kl 13. Fick vänta två arbetsdagar då postterminalen fick strömförsörjningsproblem. (inte inets fel). (Direkt betalning)
Beställde sleeve verktyg kl. 14. fick vänta två arbetsdagar då de inte postade första dagen (konstigt nog). (Direkt betalning)

Så längsta jag har behövt vänta är 2 arbetsdagar. Beställer du i morgon så absolut senast onsdag borde vara möjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har haft följande:
Beställde kl 16. Fick delarna dagen där på runt kl 15. (Postförskott på 10.337kr gissa om ICA var sura )
Beställde kl 17.15 Fick delarna dagen där på. (Direkt betalning)
Beställde kl 13. Fick vänta två arbetsdagar då postterminalen fick strömförsörjningsproblem. (inte inets fel). (Direkt betalning)
Beställde sleeve verktyg kl. 14. fick vänta två arbetsdagar då de inte postade första dagen (konstigt nog). (Direkt betalning)

Så längsta jag har behövt vänta är 2 arbetsdagar. Beställer du i morgon så absolut senast onsdag borde vara möjligt.

Tack för summering. Låter suveränt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spawk:

Tack för summering. Låter suveränt!

Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lycka till!

Ty.

Fick svar 20 minuter sen. Dom säger att "tillverkarna tyvärr envisas med att skicka olika batchar" så dom ej kan bekräfta att det är rätt BIOS, men att det med allra största sannolikhet är det. I värsta fall bli det väl till att skicka tillbaka. Jag kör och hoppas på det bästa.

Så blev fullständiga köpet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2997797/fin

Postar här igen om några dagar med en sitrep! Tack igen, allesammans! Varenda jävel hjälpte på något vis, även om det inte alltid reflekterades i kundvagnen. Much obliged!

Permalänk
Medlem

Använder datorn just nu. Allt verkar OK. (Fick hjälp av datorkunnig kusin, så tar ingen credit för montering.) Tack så jävla mycket!

EDIT: Jisses. Battlefield 3 på Ultra och det flyter på. Hoppades på denna prestanda, men väntade mig betydligt sämre. "Nöjd" täcker det inte. Efter att ha stått ut med en dator från 2006 som var rätt utdaterad redan då är detta himmelriket.