As kass fps! (drops) "World Of Warcraft"

Permalänk
Medlem

As kass fps! (drops) "World Of Warcraft"

Tjenare folket på SweC.. Blev nyss lite ledsen.. när jag insåg hur dålig prestanda jag får ut från min crossfire.. Då min polare har ett gtx 650 och ligger runt 90fps vilket är sjukt högt.. Och jag ligger endast på 95 ungefär med dubbla 7950 från gigabyte! , Något som är fel? :O.. Droppar ibland ner till 30-40

PC SPEC.
CPU:I7 3770K.
GPU: Dubbla 7950 från gigabyte.
RAM:Corsair 1600 12gb
MOBO:Asus Sabertooth z77

Windows 7.

Permalänk
Medlem

vilket spel är det?
spelet kanske inte är optimerat?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Dålig crossfire optimering? Dåliga drivrutiner?

Mäter ni FPS under samma förhållanden? Plats i spelet, inställningar på grafiken samt upplösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

vilket spel är det?
spelet kanske inte är optimerat?

World Of Warcraft. Ligger under den forum delen.

Skrivet av Överkill:

Dålig crossfire optimering? Dåliga drivrutiner?

Mäter ni FPS under samma förhållanden? Plats i spelet, inställningar på grafiken samt upplösningen?

Vi står på exakt samma ställe på wow då, Vi har kollat i SW och andra ställen som i raids, bgs etc.

Permalänk

Testat RadeonPro för att få bort MS. En annan sak är att WoW är ett väldigt CPU beroende spel.
Dock borde du ha bättre FPS, kör drivesweeper o få bort gamla drivrutiner o ladda ner den senaste från AMD's hemsida.
Kör ni samma upplösning, samma grafikinställningar?
En annan sak, varför vill du ha mer än 60fps i WoW endå om du bara har en 60Hz skärm? Har du 120Hz kan jag förstå.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

wow är jävligt dåligt optimerat du får ju tänka dig spelet släptes ju 2005 och inget är updaterat till det

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Kör ni med samma addons, grafikiställningar och upplösning när ni testar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

wow är jävligt dåligt optimerat du får ju tänka dig spelet släptes ju 2005 och inget är updaterat till det

Må vara den dummaste kommentaren jag NÅGONSIN sett på ett forum, no offence.

Men okaaaaay....

Det har kommit fyra expansioner, allting är uppdaterat i patcher, vartifrån kommer den enormt korkade "informationen" ifrån?

TS, förövrigt så har jag en INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ + EVGA GEFORCE GTX 660 SC 2GB och kör på ultra med cirka 80 fps på ultra @ stormwind, så något är uppenbarligen felkonfigurerat vad gäller hos dig.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem

Hyper Threading, Skall jag testa att stäng av det? :>

Permalänk
Medlem

WoW fungerar bättre med nvidia-kort och rätta mig om jag har fel, men crossfire/sli fungerar halvbra i WoW?

Oavsett så är drops till 30-40 fps inte ovanligt oavsett hårdvara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Vad har du för hårddisk? Det spelar stor roll. Och sedan kanske han kör på en stark dual core, som wow presterar bättre på.

Permalänk
Medlem

Testa stänga av crossfire och köra med ett enda kort. Borde ge bättre fps.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk

Av med Hyperthreading, testa stänga av CrossFire. Kan bero på att det sistnämnda är helt värdelöst optimerat i WoW.
Sedan, jag hoppas att du inte köpt de delarna för att spela WoW, eftersom att man klarar sig bra på mycket sämre grejor i WoW. Två grafikkort är otroligt onödigt om man bara ska spela World of Warcraft.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Nej din cpu flaskar inte.... knappast ett problem. Du kommer få fps drop oavsätt dator i wow. Min rig droppar ner till 45 fps ibland.... Inget o göra åt. Men sätt shadows på "good", o sänk AA lite. Sen spelar HDD ingen roll alls, förutom just när du byter zon. Tänk oxå på att vissa servers är mer fulla än andra, tex att stå i org på stormcale är väldigt mer krävande än att stå på samma ställe fast på agamaggan^^

Du borde kolla om crossfire faktiskt är aktiverat, men det borde det vara. ladda ner MSI afterburner, o kolla gpu load när du spelar.

EDIT: kan tillägga att allla commentearer som "stäng av hyperthreading" och "stäng av crossfire" etc är ren bullshit. Har spelat wow sedan 2006, med och utan sli/crossfire. Det har alltid varit bättre med 2 kort än 1, förutom med vissa buggade drivrutiner. Du får i stort sätt dubbel fps med crossfire på i dagsläget.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Ville bara uppdatera alla om att mitt 6970@930mhz flaskade fort rent emot min 2600k med Hyper Threading avstängd @ 4.3ghz i en av de nya Pandaria Zonerna med spelet på Ultra.
Det är sjukt beroende var man är i spelet när det kommer till vilken information som gäller om skalning av hårdvara.
Tror dock fortfarande att spelet skalar dåligt på dubbel gpu konfigurationer. Prova att stänga av det?
Att stänga av Hyper Threading ska dock inte var relaterad (vore konstigt)?

Frågan är om ni verkligen kör på samma inställningar. Det låter väldigt konstigt. Ett 650 borde inte vara i närheten. Så länge ni inte mäter i äldre zoner och han har en störtöverklockad CPU som pumpar ordentligt fps åt han.
Säker på att han inte fuskar och ljuger om sina inställningar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Av med Hyperthreading, testa stänga av CrossFire. Kan bero på att det sistnämnda är helt värdelöst optimerat i WoW.
Sedan, jag hoppas att du inte köpt de delarna för att spela WoW, eftersom att man klarar sig bra på mycket sämre grejor i WoW. Två grafikkort är otroligt onödigt om man bara ska spela World of Warcraft.

Absolut inte.. Men Jag har köpt detta rigg för att kunna lira BF3 , Och kommande spel på relativt hög grafik.

Skall även testa att stänga av hyper threading.

Och det är ingen skillnad med 1 kort respektive crossfire.

EDIT: Har en OCZ SSD.

Permalänk

Väldigt basic men har du valt att köra directx 11 i video inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

Må vara den dummaste kommentaren jag NÅGONSIN sett på ett forum, no offence.

Men okaaaaay....

Det har kommit fyra expansioner, allting är uppdaterat i patcher, vartifrån kommer den enormt korkade "informationen" ifrån?

TS, förövrigt så har jag en INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ + EVGA GEFORCE GTX 660 SC 2GB och kör på ultra med cirka 80 fps på ultra @ stormwind, så något är uppenbarligen felkonfigurerat vad gäller hos dig.

Förklara dig själv, dom har uppdaterat grafik motorn någon enstaka gång vad jag kommer ihåg, så personen i fråga har rätt, WoW är inte det bästa optimerade spelet för två grafik kort.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Nej din cpu flaskar inte.... knappast ett problem.

Dumheter, CPU kommer flaska under vissa förutsättningar.
Testade så sent som igår med min i5 2500k @ 5GHz, på sha of anger flaskade den fortfarande mitt gtx570.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dumheter, CPU kommer flaska under vissa förutsättningar.
Testade så sent som igår med min i5 2500k @ 5GHz, på sha of anger flaskade den fortfarande mitt gtx570.

Jo visst, på sha of anger, med 150 personer på samma ställe, men då börjar ju serverna lagga, och då är snarare det ett problem än att cpun flaskar.

i "normala fall" altså när du questar, spelar bg's eller raidar, kommer cpun aldrig flaska, brukar ligga runt 40% load i 25 man raids under bossfights. (2600K @ 4.6).

Wow är ooptimerat, tex får man inte heller över 50% load på gpunerna heller, men man får jämn load iaf, vilket innebär att det funkar som det skall.

TS nämner att han får samma fps oavsätt om han har crossfire på eller inte.

Då finns två alternativ:

Antingen fungerar inte Crossfire, som sagt, kolla detta med msi afterburner (kolla grafen för gpu load på båda korten).

Eller så har du fuckat upp dina inställningar i spelet, har du klickat i max foreground fps, på typ dessa 95 fps? Kör du wow i 64 bit dx11? shadows på good? (shadows drar sjukt mycket).

Sen tror jag knappast din polare får några konstanta 90 fps på ett 650. kanske när han är i mitten av ingenstans o questar, men det är drömsiffror... Med mina 7970 crossfire, på 2560x1600 får jag upp till 300fps, men average ligger nog på runt 80-100, med fps drop ner mot 40.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Jo visst, på sha of anger, med 150 personer på samma ställe, men då börjar ju serverna lagga, och då är snarare det ett problem än att cpun flaskar.

i "normala fall" altså när du questar, spelar bg's eller raidar, kommer cpun aldrig flaska, brukar ligga runt 40% load i 25 man raids under bossfights. (2600K @ 4.6).

Nu testade jag på en low-pop server där vi precis fick ihop 40 pers, men absolut har du en poäng.
Du skriver inte vad du har för GPU, men din sign säger 2x7970?
Har svårt att tro att inte processorn blir problemet i pressade scenaion?

Hursom min poäng är att en oklockad processor lätt kan bli flaskhals i WoW, även om det inte alltid gäller.
Sen tillkommer ju att servern i sig kan begränsa fps.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Stäng av crossfire.

Blizzards spel har extremt dåligt stöd för mer än ett grafikkort. Ganska Nvidiavänligt också om jag inte missminner mig.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma fps med eller utan SLI, och står jag i stormwind så ligger jag på 30fps ungefär med ultra.
Ingen av cpu kärnorna når 100% och GPU load ligger på ca 20-30%

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

Må vara den dummaste kommentaren jag NÅGONSIN sett på ett forum, no offence.

Men okaaaaay....

Det har kommit fyra expansioner, allting är uppdaterat i patcher, vartifrån kommer den enormt korkade "informationen" ifrån?

TS, förövrigt så har jag en INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ + EVGA GEFORCE GTX 660 SC 2GB och kör på ultra med cirka 80 fps på ultra @ stormwind, så något är uppenbarligen felkonfigurerat vad gäller hos dig.

det är updaterat men det är fortfarande dåligt optimerat för dagens hårdvara och specielt för crossfire/sli

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Vet ej om det stämmer men så här fick jag det förklarat en gång för mig när det kommer till sli / crossfire i wow.

Säg att du har ett 680 singelkort och det är belastat 100%. Stoppar du i ytterliga ett grafikkort så delar wow istället upp belastningen på korten så att du har 2st kort med 50% load istället.

Och i mitt fall vekar det stämma . dator1= Intel 2700@4.7 / 680(1gpu) . Dator2= Intel 990x@4.9 / 2x590(4gpu)
Med dom setup:erna så vinner dator 1 med 10 i fps när jag jämför i ogrimmar med samma inställningar/ plats / zoom.

Som sagt , vet ej om det stämmer, men så fick jag det förklarat för mig. Har 2 konto så kunde jämföra vid samma tidpunkt.

Permalänk
Medlem

Lite overkill med crossfire till WoW, spelet kan ju inte ens belasta ett kort.

Glider runt med 20-30% load @ 2560x1440 (Tror allt är max, orkar inte starta nu.)
CPU load är också låg, blir så med gamla spel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Finns flera utav dessa trådar på Sweclockers redan, Det är dåligt optimerat för High-End datorer, Det är mer CPU krävande än GPU!, Nvidia all the way i detta spelet i princip. Rätta mig om jag har fel dock men har läst igenom en massa av dessa trådar och allt kommer tillbaka till dessa punkter typ

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Förklara dig själv, dom har uppdaterat grafik motorn någon enstaka gång vad jag kommer ihåg, så personen i fråga har rätt, WoW är inte det bästa optimerade spelet för två grafik kort.

Minns aldrig att jag nämnde att WoW var optimerat för crossfire?

Måhända att de uppdaterat grafikmotorn en ENSTAKA gång, men om jag inte är helt ute och cyklar nämnde den tidigare personen att WoW ALDRIG uppdaterats på 8 års tid, vilket är felaktigt.

Så personen I fråga har alltså INTE rätt.

Läs om, Gör rätt.

Skrivet av zZerf:

det är updaterat men det är fortfarande dåligt optimerat för dagens hårdvara och specielt för crossfire/sli

Det kan jag definitivt hålla med om.

Men spelet bör ändå prestera bra, nu har jag själv ingen "superspeldator" så att säga, men det glider på toppen för mig.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Avstängd

Igång med 64bit+dx11

Klocka CPU till minst 4ghz.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Spelet var singletrådat när det kom, det är det inte längre.

Grafiken har också uppdaterats i samtliga expansions. Det är dock precis äta-falukorv-direkt-ur-frysen - svårt att alltid ha över 300 fps när 400 mages aoear t.ex.

Hårddisk spelar faktiskt roll också. Märktes tydligt när man gick från HDD till SSD när jag lirade tyckte jag, och det var inte bara loading tiderna (Men jävlar i helvette, om ni ursäktar min franska).