Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkung:

Jag fick samma problem.

Problemet var ljudrelaterat.

Testa gå in under System, ljud (är inte hemma så minns inte exakt) sen där man väljer HDMI, Analog osv.. Kryssa ur allt och testa. Börja sedan kryssa i allt tillbaka så ser ni vad som orsakade det.

Kan vara en TV eller förstärkare som inte klarar av en av sakerna. I mitt fall TVN eftersom jag inte kör via förstärkare för tillfället.

Yes! Tack så jättemycket! Det löste även mina problem med hackig bild efter att ha uppdaterat xbmc

Vet du vad det är för skillnad mellan HDMI Direct Sound och HDMI WASABI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Skrivet av Sunkstone:

Nej, Blood and sand är s01, Vengeance är s02, war of the damned är s03.

Ja det har du rätt i, fel av mig. Däremot är det fortfarande gods of the arena som ställer till det eftersom det inte är en "officiell" säsong enligt TVDB utan dom avsnitten ska ligga under specials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoakimAlfredsson:

Ja det har du rätt i, fel av mig. Däremot är det fortfarande gods of the arena som ställer till det eftersom det inte är en "officiell" säsong enligt TVDB utan dom avsnitten ska ligga under specials.

Vilka problem innan det funkade. Döpte gods of the arena till säsong 0 då funkade det...

Permalänk
Skrivet av basse1978:

Jag uppdaterade från Eden igår med apt-get och det har fungerat klockrent sen dess. Den gnällde lite på några gamla addons som inte fungerade längre bara, annars har allt jag testat fungerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna förklara för mig vad det här med apt-get är och hur man använder det för att uppgradera. Sitter nu på en välkomfad 10.1 och vill inte tappa några som helst inställningar och biblotek.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Du får gärna förklara för mig vad det här med apt-get är och hur man använder det för att uppgradera. Sitter nu på en välkomfad 10.1 och vill inte tappa några som helst inställningar och biblotek.

apt-get är Debian/Ubuntus pakethanterare som hjälper dig att installera/uppdatera saker och ting på ett smidigt sätt utan att behöva kompilera källkoden själv. Finns säkert nån annan person här som kan förklara mera utförligt vad det är om du är intresserad, annars så finns det gott om information om du googlar på det.

Angående att inte tappa några inställningar och bibliotek så kan jag tyvärr inte garantera något i det här fallet då du kommer göra ett ganska stort hopp från 10.1 till 12.0. Jag uppdaterade från Eden (11.0) och det gick som sagt smärtfritt. Så om du vill fortsätta så gör du det helt på egen risk

Men i alla fall jag ska gå igenom lite snabbt hur du använder det till att uppgradera XBMCbuntu till senaste versionen.

Till att börja med (nu förutsätter jag att du använder Windows på din vanliga pc) så laddar du hem PuTTY

Nu kör du putty.exe och skriver in ip-addressen till din XBMCbuntu maskin och ser till att SSH är ikryssad. Sen trycker du på Open.
Nu kommer det öppnas ett terminal-fönster där du får skriva in ditt användarnamn och lösenord till XBMCbuntu som du förhoppningsvis kommer ihåg sen du installerade XBMCbuntu första gången

Nu är du inloggad och det är dags att börja skriva lite kommandon i terminalen. Skriv bara precis likadant som jag gör nedan, tryck Enter efter varje rad.

sudo apt-get update sudo apt-get upgrade sudo apt-get install xbmc

Har du inte gjort detta tidigare så finns det nog vädigt många uppdateringar och det kommer nog ta sin lilla tid att installera alla, men när den väl är färdig så startar du bara om datorn så bör du ha senaste versionen av xbmc.

OBS Jag säger igen, detta funkade att göra från XBMCbuntu 11.0, jag har faktiskt ingen aning om det fungerar att göra från 10.1. Eventuellt kanske man behöver göra en

sudo apt-get dist-upgrade

också.

Jag tror att jag fick med allt nu och kan bara önska dig lycka till om du väljer att uppgradera. Om det inte funkar så, jaa det kanske är dags för en ren ominstallation iaf även om det tar lite tid att sätta upp allt som man vill ha det igen. Det är trots allt mindre risk för att nånting ska bugga ur då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

apt-get är Debian/Ubuntus pakethanterare som hjälper dig att installera/uppdatera saker och ting på ett smidigt sätt utan att behöva kompilera källkoden själv. Finns säkert nån annan person här som kan förklara mera utförligt vad det är om du är intresserad, annars så finns det gott om information om du googlar på det.

Angående att inte tappa några inställningar och bibliotek så kan jag tyvärr inte garantera något i det här fallet då du kommer göra ett ganska stort hopp från 10.1 till 12.0. Jag uppdaterade från Eden (11.0) och det gick som sagt smärtfritt. Så om du vill fortsätta så gör du det helt på egen risk

Men i alla fall jag ska gå igenom lite snabbt hur du använder det till att uppgradera XBMCbuntu till senaste versionen.

Till att börja med (nu förutsätter jag att du använder Windows på din vanliga pc) så laddar du hem PuTTY

Nu kör du putty.exe och skriver in ip-addressen till din XBMCbuntu maskin och ser till att SSH är ikryssad. Sen trycker du på Open.
Nu kommer det öppnas ett terminal-fönster där du får skriva in ditt användarnamn och lösenord till XBMCbuntu som du förhoppningsvis kommer ihåg sen du installerade XBMCbuntu första gången

Nu är du inloggad och det är dags att börja skriva lite kommandon i terminalen. Skriv bara precis likadant som jag gör nedan, tryck Enter efter varje rad.

sudo apt-get update sudo apt-get upgrade sudo apt-get install xbmc

Har du inte gjort detta tidigare så finns det nog vädigt många uppdateringar och det kommer nog ta sin lilla tid att installera alla, men när den väl är färdig så startar du bara om datorn så bör du ha senaste versionen av xbmc.

OBS Jag säger igen, detta funkade att göra från XBMCbuntu 11.0, jag har faktiskt ingen aning om det fungerar att göra från 10.1. Eventuellt kanske man behöver göra en

sudo apt-get dist-upgrade

också.

Jag tror att jag fick med allt nu och kan bara önska dig lycka till om du väljer att uppgradera. Om det inte funkar så, jaa det kanske är dags för en ren ominstallation iaf även om det tar lite tid att sätta upp allt som man vill ha det igen. Det är trots allt mindre risk för att nånting ska bugga ur då.

Precis så gjorde jag med och det fungerade bra från 11 till 12. Men vilken tid det tog

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig? Har screen tearing trots alla inställingar rätt enl XBMC guiden är på Swec.

Kör XBMC på datorn, GTX 670, senaste drivers(inte beta), HDMI(ljud och bild) ut till en förstärkare utav modell Yamaha RX-V667. Som sedan skickar vidare bild signalen via HDMI till en Epson EH TW-3500 projektor.

Jag speglar dator monitorn till projektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ingen som kan hjälpa mig? Har screen tearing trots alla inställingar rätt enl XBMC guiden är på Swec.

Kör XBMC på datorn, GTX 670, senaste drivers(inte beta), HDMI(ljud och bild) ut till en förstärkare utav modell Yamaha RX-V667. Som sedan skickar vidare bild signalen via HDMI till en Epson EH TW-3500 projektor.

Jag speglar dator monitorn till projektorn.

För länge, länge sedan körde jag XBMC för windows och hade precis samma problem som dig när jag speglade skärmen till min 50"-tv.

Enda sättet jag lyckades lösa det på var att utöka skärmen istället för att spegla den, sen fick jag välja i XBMC settings att köra på Screen #2 istället.

Det löste mitt problem iaf, hoppas det kan hjälpa dig också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon annan än jag som också har problem med att katalogisera filmerna efter en update till frodo?
Den har lagt till 561 filmer av ung 700, men resten vill den vill den inte lägga till. Jag trycker på uppdatera bibliotek och den börjar skanna och jag ser i progressbaren uppe i hörnet att den hittar filmer och så. Sen efter ett tag så är det klart, progressbaren försvinner, men jag har fortfarande 561 filmer i mitt bibliotek. Har startat om xbmc flera gånger. Filmerna ligger på min filserver i mitt nätverk och delas ut via samba. Kan hitta alla filer via utforskaren i Windows.
Kör xbmc på windows 7.
Någon som kan sprida lite ljus över min situation?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

någon annan än jag som också har problem med att katalogisera filmerna efter en update till frodo?
Den har lagt till 561 filmer av ung 700, men resten vill den vill den inte lägga till. Jag trycker på uppdatera bibliotek och den börjar skanna och jag ser i progressbaren uppe i hörnet att den hittar filmer och så. Sen efter ett tag så är det klart, progressbaren försvinner, men jag har fortfarande 561 filmer i mitt bibliotek. Har startat om xbmc flera gånger. Filmerna ligger på min filserver i mitt nätverk och delas ut via samba. Kan hitta alla filer via utforskaren i Windows.
Kör xbmc på windows 7.
Någon som kan sprida lite ljus över min situation?

Kontrollera filnamnen till filmerna som inte läggs till automatiskt, antagligen kan den inte matcha dem med rätt film och hoppar helt sonika över dem.

Jag brukar döpa mina filmer så här och det funkar i stort sett alltid: "Filmens namn (ÅR) (720/1080).mkv"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Kontrollera filnamnen till filmerna som inte läggs till automatiskt, antagligen kan den inte matcha dem med rätt film och hoppar helt sonika över dem.

Jag brukar döpa mina filmer så här och det funkar i stort sett alltid: "Filmens namn (ÅR) (720/1080).mkv"

den har hittat alla filmer innan så det borde inte vara problemet. Samt så ligger det .nfo filer i ~90% av alla mappar med filmer.
Tycker det är konstigt att den hittar den, alltså de ploppar upp i progressbaren, men de läggs inte till..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Någon som får XOT-Uzg att fungera önskvärt med svenska kanaler och Frodo? För mig fungerar SVT felfritt, men övriga kanaler jag testat startar antingen inte alls, eller så står det att Extern spelare är aktiv, men jag varken ser eller hör något. Kan dock browsa efter program i alla kanaler.
Kan för upplysnings skull nämna att jag kör XBMCAndroid på en MK 802 IIIS med MX Player som videospelare. Är det möjligtvis så att den inte fungerar med Android helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Kommer xbmc någon gång kunna fungera med xbox 360? För som jag har förstått det så kräver xbmc bättre hårdvara än vad man hittar i en xbox. Jag tänker på en xbox 360 från typ 2009.

Permalänk
Medlem

Finns det nått sätt att ta bort black bars för vissa blu-ray filmer i 16:9? För vissa filmer går det, men just denna som är inspelad i 16:9 på min 16:9 skärm så har jag prövat alla möjligheter, dock hittar jag inte nån inställning som gör att bilden fyller hela skärmen.
Ingen mkv fil utan orginal blu-ray format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Finns det nått sätt att ta bort black bars för vissa blu-ray filmer i 16:9? För vissa filmer går det, men just denna som är inspelad i 16:9 på min 16:9 skärm så har jag prövat alla möjligheter, dock hittar jag inte nån inställning som gör att bilden fyller hela skärmen.
Ingen mkv fil utan orginal blu-ray format.

Du kan använda Z för att växla mellan olika videolägen. Zoom läget bör göra det du vill.

Blev lite osäker på om det fungerar med blu-ray nu dock, men borde göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Du kan använda Z för att växla mellan olika videolägen. Zoom läget bör göra det du vill.

Blev lite osäker på om det fungerar med blu-ray nu dock, men borde göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Mekar man med zoom och pixel ratio så kan man ställa in den rätt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Kommer xbmc någon gång kunna fungera med xbox 360? För som jag har förstått det så kräver xbmc bättre hårdvara än vad man hittar i en xbox. Jag tänker på en xbox 360 från typ 2009.

Njae, XBMC rullar fint på "low-end" enheter såsom Rasberry Pi etc. Problemet ligger snarare i att Microsoft inte tycker man ska få installera vad man vill på sin Xbox, hårdvaran är dock inga problem.

Permalänk
Inaktiv

Behöver lite hjälp ang deinterlacing. Kör en i3 3225 med intel hd 4000 och allt funkar klockrent förutom när man ska slå på deinterlacing. Väljer man dxva och bob så fungerar det men kvaliteten är inget vidare. Däremot om man tar dxva best så fryser bilden. Någon annan som har upplevt detta? Är det helt enkelt så att ett hd 4000 inte orkar med båda dxva uppspelning och dxva deinterlacing på samma gång?

EDIT: Eller behövs ens deinterlace när man kör med 1080p upplösning? Deinterlace är väl egentligen till för att konvertera en interlaced signal till progressive som "p" står för i 1080p ?

Permalänk
Medlem

Någon som har nån repo med Live streamad TV? Typ Discovery channel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare99:

Har screen tearing trots alla inställingar rätt enl XBMC guiden är på Swec.

Vad är det för en guide du syftar på?

Permalänk
Skrivet av Marmut:

Vad är det för en guide du syftar på?

Guiden som tråden är döpt efter kanske?? Om du kollar på trådnamnet och sen klickar på sida 1 så kommer du nog att se att det finns en guide där

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av Turbolax:

Nån mer som har problem med att filmer laggar efter att ha uppdaterat till frodo?

Skrivet av toblin:

Jag har samma problem, har testat med både DVDR och MKV filer.

Gå in under System > Audio output och se till att Audio output device är den samma som valet under (kommer inte ihåg vad det va, typ något med direct etc.)
Så om du kör via Hdmi och har en 5.1 conf så ska du välja "Audio output" = Hdmi, "Speaker configuration" = 5.1 och se sen till att "Audio output device" och den under båda står på Hdmi.

Har du stöd för HD ljud så kryssa i alla alternativen, annars bocka ur dem.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Önskar hjälp.

En fråga:

Jag har mängder med barnfilmer som nu blandas ihop med vanliga filmer. På hårddisken ligger all barnfilm i separat mapp.

Jag skulle vilja kunna dela upp så att barnfilmer inte är synliga på samma ställe som vanliga filmer.
Kan jag ordna till detta på ett smidigt sätt?

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem med xbmc 12 sedan uppgraderingen, det är att ljudet ofta är väldigt mycket lägre än vad det var på xbmc 11 när jag spelar upp en film. Är det någon annan som har råkat ut för samma sak och hittat en lösning? nu får jag boosta ljudet genom att trycka på ljudinställningarna när filmen är igång. Det resulterar ofta i att ljudet blir skramligt/sprakar vilket inte är så kul.

Hoppas på nått bra tips!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davil_79:

En fråga:

Jag har mängder med barnfilmer som nu blandas ihop med vanliga filmer. På hårddisken ligger all barnfilm i separat mapp.

Jag skulle vilja kunna dela upp så att barnfilmer inte är synliga på samma ställe som vanliga filmer.
Kan jag ordna till detta på ett smidigt sätt?

Jag har efter mycket om och men lyckats göra detta.
Först måste du göra en smart-playlist, det är den du lägger till på huvudmenyn sen.
Sen måste du gå in i IncludesHomeMenuItems.xml och ändra lite.
Här är en sida som beskriver lite hur man gör http://forum.xbmc.org/showthread.php?pid=986962%23pid986962

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Jag har efter mycket om och men lyckats göra detta.
Först måste du göra en smart-playlist, det är den du lägger till på huvudmenyn sen.
Sen måste du gå in i IncludesHomeMenuItems.xml och ändra lite.
Här är en sida som beskriver lite hur man gör http://forum.xbmc.org/showthread.php?pid=986962%23pid986962

Tack!

Jag ska försöka mig på detta under dagen när jag orkar och febernedsättande tabletterna har börjat verka :/

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

fortfarande samma problem,xbmc 12 vill inte lägga till alla mina filmer i mitt bibliotek. även filmer med .nfo filer. xbmc 11 lägger till alla.
det är ung 200 filmer som fattas.. imdb som scraper.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

fortfarande samma problem,xbmc 12 vill inte lägga till alla mina filmer i mitt bibliotek. även filmer med .nfo filer. xbmc 11 lägger till alla.
det är ung 200 filmer som fattas.. imdb som scraper.

Jag antar att du redan prövat att byta scraper? Kommer ihåg att jag hade problem med imdb för länge sen och har sen dess använt mig av tmdb utan problem.

Har du prövat att rensa databasen helt? Kanske är nån slags kompatibilitets grej mellan 11 och 12? Inget jag märkte av när jag bytte dock.

Kan tyvärr inte komma på något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Jag antar att du redan prövat att byta scraper? Kommer ihåg att jag hade problem med imdb för länge sen och har sen dess använt mig av tmdb utan problem.

Har du prövat att rensa databasen helt? Kanske är nån slags kompatibilitets grej mellan 11 och 12? Inget jag märkte av när jag bytte dock.

Kan tyvärr inte komma på något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

well nej inte testat med annan scraper, då blir ju alla nfo-filer oanvändbara..
imdb hittade allla i ver 11. Fattar inte hur filmer med .nfo filer inte kan hittas.. eller ja, de hittas med läggs inte till.
Resat hela databasen ex antal gånger.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Ska verkligen windows aero ha sånt stort inflytande på lagg vid uppspelning utav HD material. Kör jag med det ser windows bra ut men filmerna hackar, kör jag win98 utseende flyter det på kanon. Kan det vara nån inställning som är galen? Kör med v-synd och dvxa2.

Kör med Asus P8Z77i deluxe, samt i3 3225 + 4Gb ram.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]