HD7950/HD7970 - bästa tillverkaren

Permalänk
Skrivet av Varmperonsplitt:

Det är dags för ett nytt grafikkort och jag går AMD:s väg återigen.
Jag är intresserad av HD7950 men jag har sett väldigt många variationer. Ingen verkar vara överens om vilken tillverkare man ska vända sig till men jag lutar åt Sapphire eller Gigabyte.

Mina krav är följande:

  • Tyst kylare

  • Rimligt pris (till ~3000)

  • Fabriksöverklockad

Min fråga är då, vilken tillverkare ligger bäst till i förhållande till min kravlista? Nämnvärt är att jag inte tänker syssla med överklockning.

Här är en sökning på Prisjakt som visar mina alternativ: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s115972256&o=lokal_rank#rparams=l=s115972417

Tack så mycket på förhand!

Jag lägger en röst på Asus DCII som fungerar kanon för mig. Fläkten går alltid tyst, jag har aldrig hört coilwhine och skönt med dubbla dvi-kontakter. Rätt prisvärd också. Win-win!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Inaktiv

Asus alla dagar i veckan. (punkt)

Permalänk
Medlem

Gigabyte windforce kan jag rekommendera

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej, den är verkligen inte överskattad. Mitt kort blir aldrig varmare än 53 grader och är väldigt tystgående.

Dock är spänningen låst och min ASICs- kvalitet lägre än Glocalnet, men det är en annan historia.

tycker priset är skyhögt på dem baraoch sen när de kör 3 slotskylaren är de praktiskt taget omöjliga och köra i SLI/CF

sen har jag nog blivit lite sapphire fanboy på sistone med tycker om designen på deras kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med både Sapphire, Gigabyte och Asus när det gäller grafikkort och jag märker ingen större skillnad på dem. Samtliga är tysta i mitt Antec P182 chassi och de har aldrig strulat. Just nu sitter jag på ett Asus DCII 6970 2Gb och är ruskigt nöjd. Jag har ett Gigabyte GTX 460 i min "Boinc-dator" och där tuggar det på hur bra som helst. Jag överklockar sällan/aldrig mina kort heller så jag vet inte hur de skulle reagera på det.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

tycker priset är skyhögt på dem baraoch sen när de kör 3 slotskylaren är de praktiskt taget omöjliga och köra i SLI/CF

sen har jag nog blivit lite sapphire fanboy på sistone med tycker om designen på deras kort

Ska köra två i CrossFireX sedan så

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Coilwhine är väl snarare någonting som är mer förknippat med just 7000-serien än kort från någon viss grafikkortstillverkare? Jag har själv ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP, och jag är väldigt nöjd med det. Jag hör bara lite coilwhine om jag kör fläktarna på låg hastighet under tung belastning och jag samtidigt ligger på golvet med örat väldigt nära grafikkortets utblås på baksidan av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske de, men jag har själv haft 7 asus kort som coil whinar..att du ens har coil whine vid låg fläkt hastighet..är fel..
Det är inte OK att ha Coil Whine..Något är då fel..Och att spiralerna ska Whina är ju de värsta som finns..
Om du accepterar att ditt KORT är ok med Coil whine, så är de din sak, men det är fel.
Jag vet från personliga erfarenheter och från vad jag sett på internet, har Asus mest coil whine...Inte bara 7xxx serien utan även geforce korten med asus.

Skrivet av Falcon:

Jag får förhoppningsvis hem två stycken 7950 under dagen och kommer göra lite jämförelser.
Korten som kommer är;
1. http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4121#ov
2. http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...

Dra gärna iväg lite idéer, antingen här eller via PM, på saker ni vill att jag kollar på.

Prisjakt måste tas med en skopa salt. Man måste försöka hitta ett medelvärde och egentligen säger några omdömen ingenting, om det inte är minst 10-15 stycken. Finns det dessutom "seriösa" recensioner från pålitliga sidor, då kan man börja dra lite slutsatser.

De va ju de jag mena Att många omdömen och sånt kommer tack vare de billiga priset eller något annat inget o lita på helt enkelt

Skrivet av Ernesto:

Kortet klarar massor av upplösning - Men jag tror inte DisplayPort eller HDMI klarar 4k upplösning - Displayport 1.2 har en max bandbredd på 17.28 Gbit/s och jag tror att 4k upplösning tar 21.39 Gbit/s vid 60 Hz - Funkar ju bra om man som vid Eyefinity använder flera Displayports, men om man skall använda bara en skärm med en sladd måste man köra på 24Hz som på bio - Det blir inte mumma vid spel kan jag lova.

Det är b.la bandbredd som lett till problem för Crossfire med AMDs 7xxx serie - SLI och Crossfire har en brygga, den har max bandbredd av 2560 x 1600 @ 60Hz, vilket gör att allt annat måste skyfflas via PCIe - och där hade AMD dålig kod får att hantera det på nya serien tillsammans med vissa chipset modernkort.

Vet att 4k inte kommer gå att spela med, när de väl blir dags för 4K...Korten kommer ju i sig vara för svaga för att hantera 4K md spel..Så därför sa jag tidigare i tråden att de inte är något att ha som krav...
Och angående Xfire...ATIs senaste drivisar har väl löst de mest där?
Jag funderar på att skaffa 2 Gigabyte kort, faktiskt kanske sapphire nu när många av er ändå rekommenderat de Men min skärm just nu har 1920x1080 max..så de lär väl inte bli några större problem? Får se när man skaffar en ny skärm ifall man gör de..vill helst ha 2 kort för att få så pass hög fps som möjligt i de nya spelen som kommer :3 För övrigt finns ju inte 2560x1600 med 120hz..så de spelar ingen roll..Får bli 2 kort med min 1920x1080 just for the120hz

Permalänk
Medlem

Mitt Sapphire 7950 med Vapor-x är trevligt (fläkten går aldrig över 50% och låter inte störande högt) aningen stort bara. Kortet tar ju mer eller mindre upp 2,5 PCI-e platser. Kyler väldigt bra ofc, men det behövs inte om man inte tänker överklocka.
Väldigt värt att överklocka dock, mitt kort är tex 100% stabilt på 1080/1400 på stockspänning och blir då strax under 70 grader i maxload. Gratis prestanda!:D

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Kanske de, men jag har själv haft 7 asus kort som coil whinar..

Får jag fråga vad historian är bakom dina sju Asus-grafikkort? De flesta människor brukar byta "märke" efter att de har fått ett dåligt grafikkort från en tillverkare, men du bet ihop ända tills du fick ditt sjunde coilwhinande grafikkort?

Skrivet av Hagge:

att du ens har coil whine vid låg fläkt hastighet..är fel..

Nu måste du ha läst fel! Det jag skrev var följande:

"Jag hör bara lite coilwhine om jag kör fläktarna på låg hastighet under tung belastning och jag samtidigt ligger på golvet med örat väldigt nära grafikkortets utblås på baksidan av datorn"

Skrivet av Hagge:

Det är inte OK att ha Coil Whine..Något är då fel..Och att spiralerna ska Whina är ju de värsta som finns..
Om du accepterar att ditt KORT är ok med Coil whine, så är de din sak, men det är fel.

Haha, jag kan vara någon av de mest ljudkräsna personer som har vandrat på denna jord. Du anar inte hur många timmars research och felsökning jag har gjort för att rätta till diverse "oljudsrelaterade" problem med min dator. Det säger en hel del om hur tyst coilwhinet faktiskt är från mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II under belastning.

Alltså: i vila hörs inget som helst coilwhine från grafikkortet och under belastning hörs det endast om jag ligger på golvet, vid grafikkortets utblås på baksidan av datorn. Så varför ska jag bekymra mig över det när det är såpass diskret att jag aldrig ens hör det?

Hur som helst, om problemet med coilwhine är lite mer specifikt för just grafikkort från Asus känner jag inte till, men det jag känner till är att hela 7000-serien från AMD har en tendens att föra oljud i form av coilwhine. Men så länge coilwhiner är såpass diskret som det jag "lider av" så är det ingen som helst fara enligt min bok.

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 7970 klockar bara kärnan till 1000mhz stabilt, allt över det gör att alla spel kraschar. (double dissipation kortet). Ngn annan som har likadant kort och har samma problem eller har jag ett måndagsex?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Får jag fråga vad historian är bakom dina sju Asus-grafikkort? De flesta människor brukar byta "märke" efter att de har fått ett dåligt grafikkort från en tillverkare, men du bet ihop ända tills du fick ditt sjunde coilwhinande grafikkort?

Nu måste du ha läst fel! Det jag skrev var följande:

"Jag hör bara lite coilwhine om jag kör fläktarna på låg hastighet under tung belastning och jag samtidigt ligger på golvet med örat väldigt nära grafikkortets utblås på baksidan av datorn"

Haha, jag kan vara någon av de mest ljudkräsna personer som har vandrat på denna jord. Du anar inte hur många timmars research och felsökning jag har gjort för att rätta till diverse "oljudsrelaterade" problem med min dator. Det säger en hel del om hur tyst coilwhinet faktiskt är från mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II under belastning.

Alltså: i vila hörs inget som helst coilwhine från grafikkortet och under belastning hörs det endast om jag ligger på golvet, vid grafikkortets utblås på baksidan av datorn. Så varför ska jag bekymra mig över det när det är såpass diskret att jag aldrig ens hör det?

Hur som helst, om problemet med coilwhine är lite mer specifikt för just grafikkort från Asus känner jag inte till, men det jag känner till är att hela 7000-serien från AMD har en tendens att föra oljud i form av coilwhine. Men så länge coilwhiner är såpass diskret som det jag "lider av" så är det ingen som helst fara enligt min bok.

Jag stör mig grymt mkt på coil whine..har en tyst dator..bara grafikkortet som låter vid belastning..
Saken är att jag testat som du, läste lite fel, angående ditt grafikkort..men jag har coil whine oavsett vad jag gör..och när man spelar typ EvE online, ett sånt lugnt spel när man går runt och skaffar mineraler o så...sen hör man en "katt som stryps"..så är de rätt så störande..

Att du har en sån diskret coil whine..är kanske inte ett sånt stort problem..men egentligen betalar man för ett kort som inte ska ha coil whine what so ever...finns ett internet café här jag bor, där alla 30 datorer har gigabyte 7970s..inga av dem har coil whine...inga..förutom dessa 30 finns ytliggare 16 datorer i klan rummen..internet cafét har 2 klan rum med 8 datorer vardera..har en vän som jobbar där...alla datorer i klanrummen har Asus kort..
totalt 12 av 16 kort, whinar..:/

anledningen till att jag hållt mig till asus är för att jag inte får byta till något annat så länge butiken har ett asus kort inne..

Permalänk

Seriöst... HIS är bäst. Punkt!
Bara att läsa alla tester som finns, och det är bara iceq korten som ständigt ligger i top...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Kanske de...men jag sa aldrig att sapphire är dåliga utan jag personligen gillar inte det...aldrig testat... sa däremot att Asus är skit och att jag föredrar gigabyte...för jag har haft de tidigare. Deras windforce är tysta och effektiva till skillnad från Asus... Att sapphire har minst chans att få ett dåligt gpu är bara ett dåligt argument...AMD sitter direkt inte med 2 olika produktions lab ..ett som fixar kort för sapphire med högsta kvalité och ett annat som fixar Asus, gigabyte osv... det är minst lika stor chans att få ett defekt kort med sapphire som något annat....

Edit: såg nu i komplett ärr sapphire också klarar 4k...förstår inte Vf de inte skriver de i specs utan man måste låsa all marknadsförnings text...kanske alla kort trots allt klarar 4k fast än bara xfx skriver de i speccs

Nu var ju inte mitt inlägg menat som något motargument utan bara lite information till ditt inlägg.
Och jo, det är skillnad på 3:e parter. Men det betyder inte att AMD kör med 2 olika produktionslab.
AMD skickar helt enkelt de GPU's som fått bäst resultat till Sapphire, för det är något AMD kan styra absolut.
AMD gör inte korten utan endast GPU'n som sedan 3:e partsföretagen köper in och gör klart grafikkorten med.
Därav kan AMD kontrollera vilken partner som får vilka GPU's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Nu var ju inte mitt inlägg menat som något motargument utan bara lite information till ditt inlägg.
Och jo, det är skillnad på 3:e parter. Men det betyder inte att AMD kör med 2 olika produktionslab.
AMD skickar helt enkelt de GPU's som fått bäst resultat till Sapphire, för det är något AMD kan styra absolut.
AMD gör inte korten utan endast GPU'n som sedan 3:e partsföretagen köper in och gör klart grafikkorten med.
Därav kan AMD kontrollera vilken partner som får vilka GPU's.

Jag tycker inte de låter vettigt...Så pengarfulla som Asus och gigabyte är borde dem göra något åt detta..det är inget jag kan smälta in direkt..
Hade ju vart bra med en källa till de här...
Vet däremot att Sapphire är nära Amd.. men just de med gpun låter inte direkt lovande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tycker inte de låter vettigt...Så pengarfulla som Asus och gigabyte är borde dem göra något åt detta..det är inget jag kan smälta in direkt..
Hade ju vart bra med en källa till de här...
Vet däremot att Sapphire är nära Amd.. men just de med gpun låter inte direkt lovande..

Jo, ja har också svårt att förstå varför Fiat, Peugeot och Renault finns på bilmarknaden trots att de inte är lika bra som Volvo, BMW och Volkswagen.
Måste vara det att vi konsumenter skall kunna välja helt enkelt. Läser man på så märker man skillnaden och så även i grafikkortsbranchen.

Länkar ett exempel på vad det innebär för Sapphire. Resten får du leta upp själv. Räcker med att googla.

http://www.nordichardware.se/swforum/nyheter/134884-sapphire-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jo, ja har också svårt att förstå varför Fiat, Peugeot och Renault finns på bilmarknaden trots att de inte är lika bra som Volvo, BMW och Volkswagen.
Måste vara det att vi konsumenter skall kunna välja helt enkelt. Läser man på så märker man skillnaden och så även i grafikkortsbranchen.

Länkar ett exempel på vad det innebär för Sapphire. Resten får du leta upp själv. Räcker med att googla.

http://www.nordichardware.se/swforum/nyheter/134884-sapphire-...

Ja sa ju inget emot dig Tyckte bara att de lät konstigt...Speciellt när t.ex MSI satsar så mycket på överklockning t.ex. så får dem 3e parters gpun...
Men du kanske har rätt, säger inget
Vet att Sapphire i sig alltid vart nära ATI, räcker med att de fortfarande kör med den där bruden på alla deras förpackningar, en ATI klassiker ^^

För övrigt sa jag ju tidigare att även jag funderar på Sapphire när så många rekommendera vapor-x kylaren
Jag va ju Gigabyte rakt av, men sen fick jag besluts ångest till sapphire ^^
Synd att Inet inte har sapphire däremot..de tänker heller inte skaffa de pga för låg efterfrågan...
Komplett har inte sapphire ghz...Blir nog gigabyte trots allt :3

Permalänk
Medlem

Måste nog lägga min röst på Gigabyte. Haft 4 kort med Windforce kylaren.. Gtx580/Hd6850/Gtx670 och nu 7970 ghz och aldrig haft strul. Toppen temperaturer och alltid lätta att överklocka utan för mycket värme

Tex mitt 7970 som jag mest hunnit testa idag håller sig runt 63-64c max vid spel.. Vilket är helt okej för mig

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Gigabyte Windforce, tyst och svalt :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Brannigan:

Seriöst... HIS är bäst. Punkt!
Bara att läsa alla tester som finns, och det är bara iceq korten som ständigt ligger i top...

Skönt att nån ääntligen nämnde min Favvo-tillverkare!

Mitt nästa blir ett;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1413869

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har ett 7950DCII kort som lirar på utan problem, tyst som en dröm, svalt. Sure drar man upp fläkten i 100% så låter det som att datorn ska lyfta. Men har aldrig sett kurvan över 35% och tempen ligger stabilt kring 60c under load. Coil Whine? Nope, nada. Jag vet att batchen som webhallen hade inne när de hade sin 7950/70 rea hade stora problem med Coil Whine på främst Asus korten men jag klarade mig. Kan det vara så att du som haft grova problem handlat samtidigt som mig?
Personligen har jag aldrig haft problem med Asus och har inget emot dem. Har även tidigare kört med Sapphire (X1950XT), Power color (HD4870) och Evga (GTX460) och varit otroligt nöjd med alla. Förvisso har alla dem haft referenskylare.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP