Jeopardy-datorn Watson ska bota lungcancer

Permalänk
Melding Plague

Jeopardy-datorn Watson ska bota lungcancer

Superdatorn Watson kan inte bara spela Jeopardy. Nu ska världens kanske mest kända datorsystem användas för att analysera och rekommendera behandlingsmetoder mot lungcancer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kunde bara tänka på bender från futurama när jag såg detta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Snart inser den att det bästa sättet att få mänskligheten att överleva är att utplåna mänskligheten... mänskligheten är det största hotet mot mäsnkligheten osv...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

vem vet ... snart kanske vi inte behöver läkare längre kanske går och tar ett healthkit

Permalänk
Medlem

Vad är det som kräver så mycket kraft? Klart det krävs en del, men är inte detta mer än fråga om bra algoritmer och data snarare än rå styrka?

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen låta datorn lära sig av sina misstag... Cyberdyne Systems hade också goda avsikter

Just sayin'

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Inaktiv

Vad säger ni göbbar! Ska inte vi på SweC starta ett foldinglag för detta också?

Permalänk

Tycker Swec. kan få låna den en månad till folding laget:)

Permalänk

Dumt att ha Watson texten uppåned går ju inte att läsa...

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Inaktiv

Borde det inte vara tvärtom? FÖRST bota lungcancer och SEN lära datorn spela Jeopardy?...Åhhh....

Permalänk

Senaste nytt: SkyNet lär sig hur man använder biologiska vapen

gg no re

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att sätta datorn på plats med flera olika situationer av moment 22.
Vad anser en dator vara rätt svar i ett sådant fall?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Watson, what is the cure for cancer? *Boom*

Ser inte vad Watson kan göra för nytta, den kör väl bara Google konstant med sina svar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

är en fin sak. åt ett bra syfte.
MEN drar mig inte för att undra OM dom inte skulle kunna bli bästa vänner med folding@home ,för att tillsammans kanske göra som några föreslagit: att männskligheten blir odödlig

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

"Insufficient Data" - Isaac Asimov

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Watson, what is the cure for cancer? *Boom*

Ser inte vad Watson kan göra för nytta, den kör väl bara Google konstant med sina svar.

För att dem kan dra slutsatser på några sekunder i en mängd data som en människa inte ens kan lära sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon13728:

Borde det inte vara tvärtom? FÖRST bota lungcancer och SEN lära datorn spela Jeopardy?...Åhhh....

Watson byggdes som forskningsprojekt specifikt för att spela Jeapordy.

Skrivet av Valvar:

Vad är det som kräver så mycket kraft? Klart det krävs en del, men är inte detta mer än fråga om bra algoritmer och data snarare än rå styrka?

Watson ska först och främst analysera frågan som den får i klartext. Sedan ska den bearbeta 200 miljoner sidor data, bland annat hela Wikipedia, för att få fram ett rimligt svar. Wikipedia går igenom hur det arbetar om du vill veta mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Watson_%28computer%29

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt bra då min pappa har det

Permalänk
Medlem

Jag har kommit på botemedlet mot lungcancer för länge sedan.

Sluta dra ner skit i lungorna som inte ska vara där!

Permalänk
Medlem

Welcome Skynet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Ska man verkligen låta datorn lära sig av sina misstag... Cyberdyne Systems hade också goda avsikter

Just sayin'

Inte för att vara en jobbig jävel, men nu var det väl ändå ett virus (enligt 3:e filmen tror jag) som var den riktiga "boven i dramat"?

Sen kan de ju köra WCG/Folding på den också, så hjälper den till ännu mer

Permalänk
Skrivet av Petaflux:

Jag har kommit på botemedlet mot lungcancer för länge sedan.

Sluta dra ner skit i lungorna som inte ska vara där!

det stämmer till viss del, men de som bor i storstäderna plågas ständigt av all trafik.
men jag håller med dig, fimpa rökningen så ökar ju livskvalitén oavsett vad (samt bättre plånbok)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag har kommit på botemedlet mot lungcancer för länge sedan.

Sluta dra ner skit i lungorna som inte ska vara där!

Kan vara svårt om man har ett jobb som utsätter delvis omgivningen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trams och meningslösa inlägg raderade. Har man inget relevant att tillföra bör man låta bli att skriva.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Reflekterar över rubriken bara. Ska Watson bota lungcancer? Bättre om den kunde bota patienter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var faktiskt det jag trodde den skulle användas till, var kraftigt beroende av House MD när jag så special Jeopardy-avsnitten med Watson...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Borde det inte vara tvärtom? FÖRST bota lungcancer och SEN lära datorn spela Jeopardy?...Åhhh....

Skulle nog tro att det är just erfarenheterna från jeoparedy som som fått deras tillverkare att kunna göra en dator som är så bra på att sålla information.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall den kan spela Global Thermonuclear War? Påminde mig om WOPR i Wargames lol.

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Snart inser den att det bästa sättet att få mänskligheten att överleva är att utplåna mänskligheten... mänskligheten är det största hotet mot mäsnkligheten osv...

Skynet!!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Ska man verkligen låta datorn lära sig av sina misstag... Cyberdyne Systems hade också goda avsikter

Just sayin'

Det är nog snarare en slags avvägning, så som att när den ser ett antal variabler som alla är symptom så gör den en avägning att det kanske inte är bengaliska ormkoppor utan betydligt vanligare munsår fastän symptomen i något stadie eller överlag är lika, och då iaf ordinera behandling mot det senare innan det överväger det förra. Eller då den sysslar med lungcancer, lungcancer situation A och B.

Något slags proto-människohjärna motsvarighet är det ju fortfarande då rakt inte fråga om. I så fall hade vi nog sett betydligt större rubriker.

Desseutom så står det ju att den bara "lär" sig efter att en läkare rättat den.