Permalänk
Medlem

Lär mig äta fisk

Hej Swec!

Jag behöver er hjälp. När jag var yngre var jag allergisk/överkänslig mot lite av varje i matväg, bl.a. skaldjur osv. Detta har lett till att jag sällan ätit fisk tidigare. De gånger jag har smakat så har det känts, jämfört med kött (som har varit och är fortfarande den dominerande proteinkällan...), som något utan vare sig tugg motstånd, konstig konsistens och oftast ganska smaklöst. Det som däremot smakat har varit konstiga såser, citron, majonäs, dill och annat som för mig är ovanligt.

På senare tid, nu i vuxen ålder (närmare 30) så har man så klart blivit bjuden på fisk ett par gånger och det har gått hyffsat bra, det har sällan smakat rakt av illa. Ibland har det varit hyffsat gott till och med. Det senaste julbordet med jobbet var på en restaurang med fisk som specialitet, och jag var ju då tvungen att smaka laxen (som är det jag uppskattat mest av de gånger jag blivit bjuden på fisk) som visade sig totalt bräda allt annat på julbordet (med undantag för oxfilén som live-tillagades av någon höjdarkock). Nämnas bör är att jag nästan åt en hel tallrik med bara lax :D.

Så, för att dels variera mina måltider och för att få i sig lite av det bra fettet från fisk, vill jag lära mig tillaga fisk.
Steka och tillaga kött är jag hyffsat duktig på, men har aldrig ens försökt mig på fisk. Jag gissar att det är en del saker som skiljer.

Men för att börja, så är jag väldigt sugen på lite gravad lax. Köper man den "färdig" eller gör man den själv? Hur stor är skillnaden egentligen på att köpa fryst och och färsk fisk? Vad kan anses som billigt, lagomt och dyrt kilopris för lax? Finns det olika sorters laxar och vad skiljer dom åt? Finns det som olika delar av en fisk som är olika (likt nöt och fläsk) i t.ex. hur fet den är, olika konsistens?

Vilken fisk kan man gärna steka? (Dvs, tillaga snabbt, aktiv vid spisen/i köket)
Vilken fisk kan man gärna göra enkelt i ugn? (dvs, viss förberedelse tid, men tillagas sedan sig själv).
Fisk till matlådan? Vad bör jag tänka på? Vilken fisk och med vilken tillagningsmetod blir bäst om det värms i mikro?

Som sagt, detta är en helt ny vetenskap för mig - ge mig era bästa tips :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hej Swec!

Jag behöver er hjälp. När jag var yngre var jag allergisk/överkänslig mot lite av varje i matväg, bl.a. skaldjur osv. Detta har lett till att jag sällan ätit fisk tidigare. De gånger jag har smakat så har det känts, jämfört med kött (som har varit och är fortfarande den dominerande proteinkällan...), som något utan vare sig tugg motstånd, konstig konsistens och oftast ganska smaklöst. Det som däremot smakat har varit konstiga såser, citron, majonäs, dill och annat som för mig är ovanligt.

På senare tid, nu i vuxen ålder (närmare 30) så har man så klart blivit bjuden på fisk ett par gånger och det har gått hyffsat bra, det har sällan smakat rakt av illa. Ibland har det varit hyffsat gott till och med. Det senaste julbordet med jobbet var på en restaurang med fisk som specialitet, och jag var ju då tvungen att smaka laxen (som är det jag uppskattat mest av de gånger jag blivit bjuden på fisk) som visade sig totalt bräda allt annat på julbordet (med undantag för oxfilén som live-tillagades av någon höjdarkock). Nämnas bör är att jag nästan åt en hel tallrik med bara lax :D.

Så, för att dels variera mina måltider och för att få i sig lite av det bra fettet från fisk, vill jag lära mig tillaga fisk.
Steka och tillaga kött är jag hyffsat duktig på, men har aldrig ens försökt mig på fisk. Jag gissar att det är en del saker som skiljer.

Men för att börja, så är jag väldigt sugen på lite gravad lax. Köper man den "färdig" eller gör man den själv? Hur stor är skillnaden egentligen på att köpa fryst och och färsk fisk? Vad kan anses som billigt, lagomt och dyrt kilopris för lax? Finns det olika sorters laxar och vad skiljer dom åt? Finns det som olika delar av en fisk som är olika (likt nöt och fläsk) i t.ex. hur fet den är, olika konsistens?

Vilken fisk kan man gärna steka? (Dvs, tillaga snabbt, aktiv vid spisen/i köket)
Vilken fisk kan man gärna göra enkelt i ugn? (dvs, viss förberedelse tid, men tillagas sedan sig själv).
Fisk till matlådan? Vad bör jag tänka på? Vilken fisk och med vilken tillagningsmetod blir bäst om det värms i mikro?

Som sagt, detta är en helt ny vetenskap för mig - ge mig era bästa tips :).

Personligen tycker jag att svaret på dina 3 frågor är: Lax.
Det är min personliga favorit i alla lägen när det gäller fisk, men det går faktiskt att göra väldigt mycket med det. Själv har jag en drös med recept, men oftast så brukar jag göra på ett par olika sätt som faktiskt båda fungerar att göra matlådor på.

Skall jag göra det i ugnen så brukar jag lägga bitarna i en glasform och strö över svartpeppar, lite cayennepeppar och salt. Sen häller jag i någon cm grädde, smular över en tärning fisk-buljong och täcker med folie. Sen in i ugnen i en stund och när det är klart (runt halvtimmen på 220) så kramar jag på lite citron och dekorerar med dill. Tar lite tid, men är väldigt gott tillsammans med morötter, potatismos och hollandaise.

I stekpannan så brukar jag bara rengöra filéer, pressa en citron i ett fat och vända filén i citronsaften lite snabbt. Sedan klappar jag in grovmalen svartpeppar, strör på salt och sedan läggs dem i en välsmort stekpanna. När de börjar få färg på ena sidan vänder jag dem bara och sen är det klart. Relativt snabbt och gott.

Annan fisk som annars är väldigt gott är aborre och flundra. Enrisrökt aborre är tokigt gott om det görs rätt. Öring och strömming är också riktigt gott på sommaren Över lag så tycker jag att så kallad fet fisk oftast är lite mer smakrik. Sen tycker jag också att färsk fisk alltid är markant bättre. Sådana där klassiska frysta block med torsk som folk brukar mena är fisk tycker jag t.ex. inte ens borde få heta fisk alls. Så om du har en fisk-disk i området, testa dig fram lite. Lax gillar jag för att den fungerar bra även om den är fryst, men resten gillar jag att köpa färsk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Vilken fisk kan man gärna steka? (Dvs, tillaga snabbt, aktiv vid spisen/i köket)

...

Fisk till matlådan? Vad bör jag tänka på? Vilken fisk och med vilken tillagningsmetod blir bäst om det värms i mikro?

Som sagt, detta är en helt ny vetenskap för mig - ge mig era bästa tips :).

Skall dela med mig av min personliga favorit för att den är så enkel och även funkar utmärkt till matlåda.
Inget konstigt eller lyxigt utan helt enkelt vanlig vardagsmat.

Laxtagliatelle
Vanlig fryslax (4pack - 1 bit per person).

Tina i micron tills den går att skära lätt och tärna lax i fyrkantiga bitar.
Stek upp i Wokpanna på hög värme tillsammans med kryddor (experimentera själv!)
Sänk värmen och lägg till creme fraiche (eller liknande), kanske lite grönsaker t.ex. paprika och rör runt lite.

Koka upp Tagliatelle (bandpasta) samtidigt.

Går att variera på massor med olika sätt och oftast kommer laxsmaken fram välidgt bra. Samt fungerar finfint att frysa och värma i micron eftersom det är pasta.

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att en av de bästa fiskarna är tonfisk, få fiskar är lika goda som en bit grillad tonfisk som serveras fint röd i mitten.

Permalänk

En av mina senare upptäckter är att alla borde laga lax i ugn med termometer! Det är enorm skillnad på att äta en överkokt, torr laxbit och att ha en som fortfarande är fuktig i mitten. Lax, precis som nötkött, kan med fördel vara lite halvfärdigt i mitten. Kolla bara så den varit djupfryst nått dygn innan för att döda ev. bakterier!

Lycka till

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Skall dela med mig av min personliga favorit för att den är så enkel och även funkar utmärkt till matlåda.
Inget konstigt eller lyxigt utan helt enkelt vanlig vardagsmat.

Laxtagliatelle
Vanlig fryslax (4pack - 1 bit per person).

Tina i micron tills den går att skära lätt och tärna lax i fyrkantiga bitar.
Stek upp i Wokpanna på hög värme tillsammans med kryddor (experimentera själv!)
Sänk värmen och lägg till creme fraiche (eller liknande), kanske lite grönsaker t.ex. paprika och rör runt lite.

Koka upp Tagliatelle (bandpasta) samtidigt.

Går att variera på massor med olika sätt och oftast kommer laxsmaken fram välidgt bra. Samt fungerar finfint att frysa och värma i micron eftersom det är pasta.

Tack så mycket för tipset. Jag känns som att det inte ska vara allt för svårt att lyckas. Du får gärna berätta vad för kryddor du själv föredrar så jag har en utgångspunkt. Jag annars är väl risken att jag letar fram grillkrydda

Tack för de övriga svaren jag har fått

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tack så mycket för tipset. Jag känns som att det inte ska vara allt för svårt att lyckas. Du får gärna berätta vad för kryddor du själv föredrar så jag har en utgångspunkt. Jag annars är väl risken att jag letar fram grillkrydda

Tack för de övriga svaren jag har fått

Skickades från m.sweclockers.com

citronpeppar är skitbra till lax

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Världens enklaste tips kan du få av mig. Går inte att misslyckas.

Den mesta fisken som man kan köpa till ett bra pris är fryst. Det man gör med den frysta fisken är att tina upp, sedan så lägg fisken i kallt vatten i en kastrull med salt och eventuellt den krydda som du gillar och här är fiskbuljongtärning ett bra alternativ eftersom det innehåller en blandning av viss krydda som passar till fisk och när det kokar stänger du av plattan och sedan är det klart. Eftersom fisk enbart behöver några minuter så går det fort.

Nu kan du äta fisk till vardag utan att behöva krångla till det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

En av mina senare upptäckter är att alla borde laga lax i ugn med termometer! Det är enorm skillnad på att äta en överkokt, torr laxbit och att ha en som fortfarande är fuktig i mitten. Lax, precis som nötkött, kan med fördel vara lite halvfärdigt i mitten. Kolla bara så den varit djupfryst nått dygn innan för att döda ev. bakterier!

Lycka till

Måste ju bara påpeka att bakterier inte dör av att frysas, däremot stoppas deras tillväxt medan de är frysta men så fort man tinar upp produkten igen så fortsätter bakterietillväxten.
Däremot dödar man eventuella parasiter genom att man fryser ner fisken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Här är ett tips på en soppa du kan testa.

http://www.tasteline.com/Recept/saffranskryddad_fisksoppa_med...
grymt god fisksoppa.

Visa signatur

Enduro for life :)

Permalänk
Medlem

Nyfångad, stekt makrill slår det mesta! De små rackarna rensar man bara ur och steker hela. De stora bör man skiva benfria filéer av. Ska det lyxas så paneras det med ägg, mjöl och/eller ströbröd.

Som tillbehör föreslår jag kokt potatis, skirat smör med dill och citron/lime.

Har ni oturen att inte bo nära västkusten så finns det som tur är fiskbilar med någorlunda färsk makrill att tillgå

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle påstå att en av de bästa fiskarna är tonfisk, få fiskar är lika goda som en bit grillad tonfisk som serveras fint röd i mitten.

Är inte så säker på att det är bra att rekommendera någon att äta tonfisk längre då vi håller på att utplåna hela beståndet av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är inte så säker på att det är bra att rekommendera någon att äta tonfisk längre då vi håller på att utplåna hela beståndet av dem.

Det påverkar dock inte smaken på tonfisken, den är fortfarande en av de godaste fiskarna :p.

Permalänk
Medlem

Grilla eller varmröka fisk (aborre, makrill, röding etc) på sommaren tillsammans med kokt färskpotatis med lite lätt kryddad creme fraiche och gräslök är ju bland det bästa man kan äta.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Tackar än en gång för tipsen här :). Jag bor dock inte på västkusten, vet inte hur man filéar eller benar ut ordentligt. Jag gissar att det får jag lära mig så småning om. Just nu känns sånt som bara gör det extra motigt att välja fisk framför fläsk :).

Skrivet av buddaz:

Världens enklaste tips kan du få av mig. Går inte att misslyckas.

Den mesta fisken som man kan köpa till ett bra pris är fryst. Det man gör med den frysta fisken är att tina upp, sedan så lägg fisken i kallt vatten i en kastrull med salt och eventuellt den krydda som du gillar och här är fiskbuljongtärning ett bra alternativ eftersom det innehåller en blandning av viss krydda som passar till fisk och när det kokar stänger du av plattan och sedan är det klart. Eftersom fisk enbart behöver några minuter så går det fort.

Nu kan du äta fisk till vardag utan att behöva krångla till det hela.

Det är såna här tips jag är ute efter. Verkar inte vara några större konstigheter. Får se om man kanske köper sig lite fisk ikväll och provar på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig fiskbestick så är det lättare att bena ut fisken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd

Lax i ugn. 30-40 min @ ~200 grader. Can't fail.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips för laxen är att köpa en hel färsk sida av laxen. Även när jag var student köpte jag hela laxsidor som jag själv skar i portioner och slängde in i frysen så priset är inga problem ;). De där frysta portionsförpackningarna är ett lotteri med ganska dåliga odds tycker jag. Man vet inte hur länge de varit frysta och de blir ofta torra. Den färska laxen är inte heller "glaserad" (alltså sprutpumpad med vatten så att en del av produktvikten är trixad med) så kilopriset är nära nog identisk mellan portionspackad-frusen och färsk laxsida.

Väljer man ändå frusna laxportioner (jag faller dit själv ibland ändå) så se till att det står "salmon salar" på förpackningen som är det latinska namnet för lax. Har råkat köpa hem pinklax någon gång. Den ser likadan ut, men smaken är avsevärt mycket sämre.

Laxfileer i ugn toppade med en bra mögelost eller pesto kan vara ett enkelt alternativ.

Annars är hel forell i ugnen en klassiker. Fyll fisken med citron, örter, en klick smör och salt. Dra tre snitt över skinnet och häll lite salt på utsidan också.
Slå in fisken i folie, vik så att det blir tätt och låt stå i ugnen på 180 grader i ca 40 minuter.
Passar bra med ärtor, kokt potatis och smält smör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Personligen älskar jag generellt fiskrätter, men avskyr lax.

Permalänk
Medlem

Rökt sik är jättegott. Färdig att ätas.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Personligen tycker jag att svaret på dina 3 frågor är: Lax.

Håller med. Jag kan inte äta fisk. Den sväller i munnen och försöker jag svälja får jag kväljningar. Men lax är riktigt gott och går att tillaga på en massa olika sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nånting som jag tycker funkar och är väldigt enkelt är att kasta in några bitar lax i en ugnsform, på med lite citronpeppar och en burk creme fraiche uppblandad med västerbottensost.

Kör i ugnen tills laxen är klar

Väldigt lite förberedelse och går att använda som matlåda också i min erfarenhet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Piggvar piggvar piggvar! Smörstek. Klart. Variera tillbehören. Svårare än så är det inte. Du kan ofta hitta piggvar till schyst pris i diverse fiskdiskar. Det krävs bara att man är lite street smart vid val av försäljningsställe. Lax osar unken skräpfisk i jämförelse.

Visa signatur

Dekadens