BlackBerry 10 ett hot mot Windows Phone?

Permalänk
Avstängd

BlackBerry 10 ett hot mot Windows Phone?

Det spekuleras mycket särskilt i amerikanska media om att BlackBerry 10 kanske växer sig större än Windows Phone:
http://www.zdnet.com/blackberry-10-the-underdog-is-coming-aft...

Själv tror jag det blir svårt. WP8 har fått ett litet försprång, BB 10 lanseras kraftigt försenat den 30 januari 2013.
Inte minst så har Nokia börjat få en viss ordning på produktionen.
Hur ser det ut med appar och sånt till BlackBerry 10?
http://www.theverge.com/2013/1/10/3858810/rim-says-it-has-the...

Visst kan det få ett visst genomslag på USA marknaden, men globalt sett tror jag den största delen av smartphones blir Google/Android, WP8 och iOS trots allt.
Men det blir spännande att se hur det går.

Permalänk
Medlem

RIM är fortfarande ganska stora i Nordamerika och Asien, men vi får väl se.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Kan i och för sig slå hårt mot Apple också lika mycket som mot Windows Phone.
Redan nu dalar tydligen iPhone5 försäljningen enligt rykten:
http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/apple-trims-orders-for-i...
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323596204578240...

Rim/BlackBerry 10 ska komma med sex modeller nya modeller under 2013:
http://www.theverge.com/2013/1/9/3856024/six-blackberry-10-de...

Så det är en rätt offensiv satsning.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att Windows Phone klarar sig. Jag gillar systemet. Annars blir det väl Android för mig, som alla andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag hoppas att Windows Phone klarar sig. Jag gillar systemet. Annars blir det väl Android för mig, som alla andra

Skickades från m.sweclockers.com

I Sverige har Apple drygt 60% av användarna. http://gs.statcounter.com/#mobile_os-SE-monthly-201112-201301

Permalänk
Medlem

Ska väldigt mycket till för att jag ska överväga en Blackberry igen, men konkurrens är ju positivt så lycka till får man väl säga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik6504:

Kan i och för sig slå hårt mot Apple också lika mycket som mot Windows Phone.
Redan nu dalar tydligen iPhone5 försäljningen enligt rykten:

Rykten kräver analys och nypor med salt (oavsett om de säger vad man vill höra eller ej), annars är det bara FUD. Innan Apples kvartalssiffror presenteras finns det ingen större anledning att spekulera.

Ryktet i fråga sa att Apple skulle ha halverat sin beställning av displayer för Iphone 5 från urpsrungligen 65 miljoner för Q1. Mtp att bästa gissningen på sålda Iphone 5 för Q4 (vanligen det klart starkaste kvartalet iom julen) är ~50 miljoner enheter, så är (den icke officiellt bekräftade på något sätt) originalsiffran 65 miljoner i ryktet väldigt märklig — ingen kan ha förväntat sig att sälja så mycket i Q1, speciellt inte de personer som jobbar på Apple och får betalt för att förutsäga sådana saker. Dessutom används samma display även till Ipod-serien, vilket inte tas hänsyn till i den länkade artikeln. Om det finns någon substans i ryktena att beställningen ändrats så kan det ha en mängd andra faktorer som är troligare än att det är en oväntad projicerad minskad försäljning.

Så vaga rykten som inte bygger på någon som helst trovärdig siffra är troligen bara planterade för att spela på aktievärdet. Olagligt i mer eller mindre alla jurisdiktioner, men ack så lukrativt och vanligt förekommande.

Ekvivalent stjärnanalytiker 1: "Saker kommer fortsätta vara ungefär som de är. Tills de förändras."
Ekvivalent stjärnanalytiker 2: "Saker kommer förändras! Men jag kan inte säga exakt när."

Skulle man sätta pengar på marknadsandelar i någon form så är det enda rimliga budet att den aktuella marknaden kommer fortsätta vara i samma ungefärliga balans ett bra tag framöver: Android och Ios är de stora kamelerna, där de positionerat sig under 4–5 år; övriga alternativ är avlägset distanserade och överlever så länge det finns ekonomisk backning baserad på projektioner av vad "stjärnanalytikernas" tidsramar kommer vara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Enligt Wall Street Journal så ska Apple ha skurit ner på beställningar av iPhone5 skärmar till hälften för första kvartalet, en ganska anmärkningsvärt summa. Extra viktigt också för Apple då det är på iPhone de drar in de stora pengarna. Det verkar som om Apple har haft sin topp, nu börjar resan neråt...

Källa

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att WP8 klarar sig. Annars lär det blir Google/Android här också.
Dock verkar det komma nya WP8 enheter framöver:
http://news.softpedia.com/news/Huawei-Readying-7-7mm-Thin-Win...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört från en vän som har jobbat med utvecklingen av nya blackberry att deras appstöd nog inte är så stora problem.
De hade för det första ett enklare utvecklingsverktyg än konkurrenterna.
För det andra har RIM gått in med garantier för de största apputvecklarna så att de största apparna garanterat kommer till blackberry.
För det tredje skulle det gå att köra javaappar vilket underlättar överföringen av androidapparna.

Det hänger troligen mest på hårdvaruval och popularitetsfaktor/marknadsföring from now on.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blackberry har ju tappat otroligt även i USA och är på klar nedgång, känns inte som en seriös utmanare i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

Bra att det åtminstonde finns alternativ och andra spelare på marknaden, så det inte blir som vissa vill, att äga hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ska väldigt mycket till för att jag ska överväga en Blackberry igen, men konkurrens är ju positivt så lycka till får man väl säga

Varför? Är de dåliga? Har själv aldrig testat en men kan mycket väl tänka mig göra det om det finns med svenskt tangentbord, och jag har råd med en duglig när det är dax att byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför? Är de dåliga? Har själv aldrig testat en men kan mycket väl tänka mig göra det om det finns med svenskt tangentbord, och jag har råd med en duglig när det är dax att byta.

Hade en BB Torch 9800 under nästan ett år som tjänstetelefon, både Touchskärm och tangentbord hade den.
Kort ur minnet:

Det jag störde mig mest på var att den kändes klumpig, stor och "gammal" men ändå "liten" skärmyta.

Touchskärmen var även bedrövligt dålig så den användes knappt.

Jag lyckades aldrig få fram ett tangentbord med svensk layout, utan fick klicka och hålla inne 'A' respektive 'O' för att skriva svenska meddelanden - kan vara handhavandefel dock och jag lade nog inte så mycket tid vi det då touchskärmen förblev min nemesis.

Det "mekaniska" tangentbordet hade endast engelsk layout.

Browsern seg och fungerade dåligt.

Om apputbudet för Windows Phone 8 är smalt var utbudet för Blackberryn obefintligt, och svindyrt. Ett *TEMA* kostade runt 2-500spänn.

Mailklienten var väldigt tråkig och omständlig, mycket harvande i menyer fram och tillbaka för navigering och normal användning. För mycket småpillande med inställningar för att få en nogolunda "normal" upplevelse. USCH!

När jag tänker tillbaka med nostalgiglasögonen så var det nog alla små störselmoment som gjorde att totalupplevelsen blev urusel.

Det fanns ju en sak som var relativt positiv och det var att det tema jag test installerade på telefonen hade rättigheter att göra ganska omfattande förändringar i gränssnittet och hur telefonen betedde sig.
Men att spendera flera tusen på "appar" för att en telefon i premiumklassen ska bli användbar har jag helt enkelt ingen lust med, speciellt inte då jag inte ägde telefonen själv.

Men om RIM tar sig i kragen och lyfter deras 1900-tals gränssnitt till tvåtusentalet och smackar på en användbar touchskärm så kanske dom är något på spåren, men jag kommer aldrig själv köpa grisen i säcken och prova en ny blackberry utan omfattande övertalning från någon nära vän

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Phone har bättre chans för att klara sig än RIM som kommer säkert o konka inom 2 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men om RIM tar sig i kragen och lyfter deras 1900-tals gränssnitt till tvåtusentalet och smackar på en användbar touchskärm så kanske dom är något på spåren, men jag kommer aldrig själv köpa grisen i säcken och prova en ny blackberry utan omfattande övertalning från någon nära vän

Okej tack för infon. Ne självklart skulle jag inte bara köpa en utan att läsa endel. Får la se hur det blir.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

BlackBerry 10 ser rätt fin ut på denna demo:
http://www.youtube.com/watch?v=OeitvuuTOg0

Jag tror nog de har en möjlighet att lyckas på marknaden i viss mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

BlackBerry 10 ser rätt fin ut på denna demo:
http://www.youtube.com/watch?v=OeitvuuTOg0

Jag tror nog de har en möjlighet att lyckas på marknaden i viss mån.

Såg rätt slött ut vid vissa knapptryckningar men var ju inte slutgiltig mjukvara som tur är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Man vet ju inte, de kanske tar mest kunder från Apple/iPhone och inte så mycket från WP8. Här en liten jämförelse:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UK0hWJ...

Permalänk
Medlem

Blackberry har i dagsläget fortfarande runt 80 miljoner användare över världen så de är fortfarande stora globalt, trots att de inte släppt någon ny telefon på 1,5-2 år. I t ex UK, Canada, Indien, Indonesien är de sett till aktiva användare bland de största.

Nya BB10 har bara släppts i UK och Canada hittils, de slog initiala försäljningsrekord med stor marginal i båda de länderna. Det är bara den första luren, Z10, som nyss har släppts hittils det är en ren touchscreen modell, inom ett par månader släpps även Q10 som också har ett fysiskt tangentbord, totalt räknar de med att släppa 6 nya lurar under 2013 med det nya operativsystemet BB10. Överlag har Z10 fått väldigt bra recensioner, de flesta klagar mest på utbudet av appar (det fanns runt 70.000 appar vid lanseringen 30 jan) men har då missat att det är extremt enkelt att porta över Andriod appar så i förlängningen är appar inte ett problem. Kameran har det klagats på också men där ska det har varit en bugg i mjukvaran som gett dåliga bilder i mörkt ljus så det ska rättas till i en update. Det helt nya operativsystemet BB10 är sannolikt det bästa, mest användarvänliga och säkraste systemet på marknaden just nu.

Här är en bra review:
http://www.computerworld.com/s/article/9236516/BlackBerry_Z10...

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med om att det är en bra review när dom inte jämför med windows phone / Lumia 920 vilket är det igentliga motståndet för dom just nu. Det är ju där kampen ligger, vilket som tar platsen som tredje största mobil OS. Jag måste ju säga att jag i dagsläget hoppas att Windows Phone tar den kampen då jag nyligen skaffat en Lumia 920, men jag följer utvecklingen med spänning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Vet inte om jag håller med om att det är en bra review när dom inte jämför med windows phone / Lumia 920 vilket är det igentliga motståndet för dom just nu.

Tips: det är det inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.