FPS Drop i spel som LoL, datorn ska klara av det, vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

FPS Drop i spel som LoL, datorn ska klara av det, vad kan ha hänt?

Hejsan, jag har en kompis som har börjat fått mystiska FPS drop i spel.
Detta började då hans gamla moderkort MSI GF615M-P33 gick sönder så han bytte till detta nedan, vi har spekulerat om att det kan vara moderkortet som inte klarar av spelen (som League of Legends) då det kanske inte klarar av att driva LoL?

Han har även testat Planetside 2, Far Cry 3 och Minecraft Feed the Beast (en mod som kräver en hel del) och droppat, så det är inte bara LoL

AMD phenom II x4 965 3,6GHz
HIS Radeon HD 6950 2GB
Asrock 960gm GS3 FX m-atx (Nya moderkortet)
2x Crucial 2GB DDR3
Hantol 800w PSU (Jag vet att nätagget är skit, du behöver inte skriva det)
500 HDD
Windows 7 64-bit

Han har testat att ominstallera Windows, testat med mina RAM minnen, ingen skillnad.
En annan kompis testade med hans grafikkort i sin dator och det fungerade hur bra som helst, så inget fel på det.
Han testade med ett gammalt nvidia kort från ~2008, kommer ej på namnet och då laggade det ej.

En sak har dock hänt, han kan spela League of Legends OM han låser att FPS'en inte kan gå över 30, men så fort han släpper på gränsen så FPS laggar han då och då. (Detta händer med mellanrum på kanske 5 min, inget man kan se ett mönster på)

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Det värkar som om det är grafikkortrelaterat. Har han överklockat det någonting? Kanske är det psun som inte räcker till och då klockar kortet kanske ner sig.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av Zoidberg:

Hejsan, jag har en kompis som har börjat fått mystiska FPS drop i spel.
Detta började då hans gamla moderkort MSI GF615M-P33 gick sönder så han bytte till detta nedan, vi har spekulerat om att det kan vara moderkortet som inte klarar av spelen (som League of Legends) då det kanske inte klarar av att driva LoL?

Han har även testat Planetside 2, Far Cry 3 och Minecraft Feed the Beast (en mod som kräver en hel del) och droppat, så det är inte bara LoL

AMD phenom II x2 965 3,6GHz
HIS Radeon HD 6950 2GB
Asrock 960gm GS3 FX m-atx (Nya moderkortet)
2x Crucial 2GB DDR3
Hantol 800w PSU
500 HDD
Windows 7 64-bit

Han har testat att ominstallera Windows, testat med mina RAM minnen, ingen skillnad.
En annan kompis testade med hans grafikkort i sin dator och det fungerade hur bra som helst, så inget fel på det.
Han testade med ett gammalt nvidia kort från ~2008, kommer ej på namnet och då laggade det ej.

En sak har dock hänt, han kan spela League of Legends OM han låser att FPS'en inte kan gå över 30, men så fort han släpper på gränsen så FPS laggar han då och då. (Detta händer med mellanrum på kanske 5 min, inget man kan se ett mönster på)

Först och främst, kasta nätaggregatet så fort som möjligt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15698-nataggregat-fran-hanto...

http://www.sweclockers.com/nyhet/15093-hantol-i-hetluften-med...

http://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nata...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Det där vet jag redan om och har nämnt det..

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Det värkar som om det är grafikkortrelaterat. Har han överklockat det någonting? Kanske är det psun som inte räcker till och då klockar kortet kanske ner sig.

Nej det är ej överklockat.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Det där vet jag redan om och har nämnt det..

Det finns fler aspekter av detta, inte nog med att nätagget är farligt att använda generellt, så är det väldigt viktigt för en dator att få en kontinuerlig försörjning av ström/effekt.
Anledningen till att datorn presterar såpass extremt ojämt och förmodligen dåligt överlag är för att nätagget levererar för lite samt för ojämn strömförsörjning vilket långsamt med säkert kommer att skada och till sist döda dina komponenter.

Med andra ord: Släng nätagget fort som fan och köp ett nytt kvalitetsagg istället, om du håller din dator (eller dig själv) kär.
Det blir inte så jävla kul när ett sånt här dör och tar resten av systemet med sig, om det nu överlever såpass länge.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]