Bygga ekvivalent till N40L

Permalänk

Bygga ekvivalent till N40L

Utan att gräva ned sig i för mycket detaljer ... går det att bygga något själv i samma prisklass som N40L? Verkar rätt billig i dagens läge nu när N54L är på gång. Står i valet och kvalet och vill gärna slippa ångra mig senare. Ska vara liknande eller bättre energiförbrukning isf. Oavsett om jag bygger själv eller köper en N40L så tänker jag mig en PicoPSU för att öka effektiviteten och hålla ljudnivån nere. Kommer inte använda raid. Bara vanlig hederlig lagring plus transmission och sab. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag kanske satt in ett enkelt grafikkort i en N40L och kört XBMC, men nu har jag redan en HTPC så användningsområdet är rätt snävt.

Har idag en Synology DS209 (2x2TB) som snart får sin sista DSM-uppdatering och som dessutom har visat sig rätt undermålig på prestandafronten (post-processing i Sab exempelvis). Det största hindret för att fortsätta med Synology är dock priset för deras större enheter. En modell med 4 diskar kostar ju skjortan.

Det som talar emot N40L är givetvis det gamla vanliga. Att den inte klarar S3 (men S4 kanske duger?), att man får betala för en nätdel o systemfläkt som bara är att kassera, att den inte har USB3 (men iofs eSata), begränsat bios (fläktkontroll bl.a.), uselt inbyggt nätverkskort (?) plus att den eventuellt ändå inte är så energieffektiv som man kunde önska (svårt att bedöma). Plus att man naturligtvis har en mer frihet i framtiden om man bygger själv.

Att bygga något verkar riktigt snårigt om man är besatt av energiförbrukning. Egentligen skulle man ju ha nåt i stil med Intel DN2800MT eller S1200 eller någon imaginär kommande Atom Silvermont. S1200 verkar bara säljas för företagsservrar och DN2800MT verkar ju inte ha några vettiga moderkort med tillräckligt med Sata-portar (kan inte gärna sätta in ett expansionskort, blir säkert 5W direkt för ett kort utöver den extra kostnaden). Jäkla prisvärt annars med de där Atom-korten som kan matas direkt med likspänning. Just bristen på Sata-portar verkar vara ett genomgående tema för de flesta Atom-moderkort. Plus drivrutiner för x64 etc.

Tankar?

Permalänk
Medlem

KÖr själv en N40L med 5 diskar drar ca 35W kör Win7Pro, Mysql, filesharing och ett ganska tungt väderprogram samt lita andra tjänster
Köp den nyare version N56L, tror inte du kommer undan billigare för en server med den prestanda, ljudnivå och prisvärdighet

Permalänk
Skrivet av Quart:

KÖr själv en N40L med 5 diskar drar ca 35W kör Win7Pro, Mysql, filesharing och ett ganska tungt väderprogram samt lita andra tjänster
Köp den nyare version N56L, tror inte du kommer undan billigare för en server med den prestanda, ljudnivå och prisvärdighet

Hej och tack för din input. Tyvärr är det rätt stor prisskillnad gentemot den nya modellen, en 1000-lapp eller så. Mer om man köper sin N40L från Amazon.co.uk. Plus att den nya modellen inte verkar ha något att komma med förutom en nyare CPU. Vilket iofs kan vara välkommet men inte till det priset och med samma arkitektur, högre klockfrekvens.

TDP har ju ökat betydligt. Frågan är hur det är med minimum P-state. N36L hade ju 8 Watt, efter det har jag inte hittat ngt.
http://www.cpu-world.com/cgi-bin/CompareNParts.pl?PART1=AMD_T...

Permalänk

Ok. För att summera så har jag inte hittat något bra sätt att bygga en egen NAS i samma klass. En genomgång av moderkort med integrerad cpu på prisjakt gav exakt två (2!) kort med rätt parametrar. Dvs 5+ SATA, passivt, under 1000-lappen och fortfarande lagerfört: Asus C60M1-I samt Asus E35M1-M. Inte ett enda Intel/Atom alltså.

En snabb jämförelse mellan de tre olika AMD-processorerna talar sitt tydliga språk tycker jag:
http://www.cpu-world.com/cgi-bin/CompareNParts.pl?PART1=AMD_C...
Betänk då att PassMark för de tre är C60=433 E350=762 N40L=998

Får även ta tillbaka det jag sa om nätverkskortet på N40L. Inget som talar för att Realtek-chippet som man får med på Asus-korten skulle vara något att skriva hem om heller. Tvärtom.

Återstår väl bara att hitta ett riktigt förmånligt utförsäljningsklipp på burken. Alt. beg. Och en still förhoppning om att det blir ändring på marknaden i framtiden med fler riktiga server-moderkort för hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ok. För att summera så har jag inte hittat något bra sätt att bygga en egen NAS i samma klass. En genomgång av moderkort med integrerad cpu på prisjakt gav exakt två (2!) kort med rätt parametrar. Dvs 5+ SATA, passivt, under 1000-lappen och fortfarande lagerfört: Asus C60M1-I samt Asus E35M1-M. Inte ett enda Intel/Atom alltså.

En snabb jämförelse mellan de tre olika AMD-processorerna talar sitt tydliga språk tycker jag:
http://www.cpu-world.com/cgi-bin/CompareNParts.pl?PART1=AMD_C...
Betänk då att PassMark för de tre är C60=433 E350=762 N40L=998

Får även ta tillbaka det jag sa om nätverkskortet på N40L. Inget som talar för att Realtek-chippet som man får med på Asus-korten skulle vara något att skriva hem om heller. Tvärtom.

Återstår väl bara att hitta ett riktigt förmånligt utförsäljningsklipp på burken. Alt. beg. Och en still förhoppning om att det blir ändring på marknaden i framtiden med fler riktiga server-moderkort för hemanvändare.

Vet inte om du letar efter ännu billigare, men här är den riktigt billig: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649780

Köpte min första N40L därifrån och var nära på att köpa ytterligare en men bangade i sista sekund. Kanske köper en snart ändå, så jäkla billigt, och då kan man testa feltollerans, HA med mera i VMware.

Permalänk
Skrivet av Ralph13:

Vet inte om du letar efter ännu billigare, men här är den riktigt billig: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649780

Ja, jag har haft ögonen på den butiken ett tag. Köpte faktiskt min Synology från inwarehouse på utförsäljnings-rea för ett par år sedan så de kan slå till med bra priser ibland. Men jag hoppas den kan bli ännu billigare. Kostar ex 2000:- nu på Amazon.co.uk (gratis frakt). Och om det skulle ändras så har de ju beg. i lager. Jag får ha is i magen ett par veckor o se. Men oavsett ett par hundralappar fram och tillbaka så är det ju ett fynd ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ja, jag har haft ögonen på den butiken ett tag. Köpte faktiskt min Synology från inwarehouse på utförsäljnings-rea för ett par år sedan så de kan slå till med bra priser ibland. Men jag hoppas den kan bli ännu billigare. Kostar ex 2000:- nu på Amazon.co.uk (gratis frakt). Och om det skulle ändras så har de ju beg. i lager. Jag får ha is i magen ett par veckor o se. Men oavsett ett par hundralappar fram och tillbaka så är det ju ett fynd ja.

Ah, okej. Om du kommer ihåg får du gärna hojta till med ett PM eller dyl ifall du hittar den för något toppenpris!

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en NAS tänkte jag, och hade hemskt gärna använt en Atom S1240. Har vi nån info om när moderkort med S1200 cpuer kan tänkas nå marknaden?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Jag ska bygga en NAS tänkte jag, och hade hemskt gärna använt en Atom S1240. Har vi nån info om när moderkort med S1200 cpuer kan tänkas nå marknaden?

Det hade ju varit kanon med en sådan processor i en NAS. Det enda kort jag hittat med den serien ö.h.t. är Supermicro X9SBAA-F (S1260). Ett inte helt perfekt kort precis med sina 4 SATA. Och likt alla Supermicro-kort så är det i min mening stolligt dyrt. När det nu dyker upp.

Permalänk
Medlem

Ingen som har hittat några schyssta lådor? Det tycker jag nästan är det svåraste när det gäller att bygga en egen NAS. Jag skulle vilja ha en som rymmer ett minitix (eller möjligen m-atx) plus ett eller två kort och 8-16 diskplatser. Utan att lådan blir stor som ett hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Ingen som har hittat några schyssta lådor? Det tycker jag nästan är det svåraste när det gäller att bygga en egen NAS. Jag skulle vilja ha en som rymmer ett minitix (eller möjligen m-atx) plus ett eller två kort och 8-16 diskplatser. Utan att lådan blir stor som ett hus.

Har själv denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282732

Stilren och otroligt robust byggd. Nackdelen är ju att man bara får plats med sex diskar och inte 8-16 som du är ute efter.

Permalänk

Ville bara tipsa om att N40L sedan ett par dagar sedan säljs ut av grossist:
http://www.prisjakt.nu/expert.php?query=proliant+n40l&pris_mi...
Har varit i kontakt med Datapryl som kollade situationen åt mig och e.u. ska den säljas till detta pris t.o.m. idag. Så sa de i telefon iaf. Tydligen en felprissättning som grossisten valde att stå för, mest för att de är en utgående modell antar jag.

Själv kom jag över en N40L för 976 spänn uthämtad och klar tidigare i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ville bara tipsa om att N40L sedan ett par dagar sedan säljs ut av grossist:
http://www.prisjakt.nu/expert.php?query=proliant+n40l&pris_mi...
Har varit i kontakt med Datapryl som kollade situationen åt mig och e.u. ska den säljas till detta pris t.o.m. idag. Så sa de i telefon iaf. Tydligen en felprissättning som grossisten valde att stå för, mest för att de är en utgående modell antar jag.

Själv kom jag över en N40L för 976 spänn uthämtad och klar tidigare i veckan.

Tack för länken. Beställde 2st direkt

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte posta sånt här...
Blir så jävla sugen på att köpa fast jag inte behöver servern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Ni kan ju inte posta sånt här...
Blir så jävla sugen på att köpa fast jag inte behöver servern!

mm... jag har samma problem... tur att jag inte har bankdosa med mig.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det är bara att ringa och beställa som Dogge doggelito sa en gång i tiden fast han menade något helt annat
Har en redan och dem är så bra att jag inte kunde säga nej. Debian och mjukisraid 5 med WD Green 2TB ger hyffsat
bra fart. Faktiskt bättre än dem flesta renodlade nasar som är mycket dyrare.
Strax under 300mb/s läs/skriv är inte dåligt. Nätverkskortet är det inget fel på som någon nämnde.
Maxar Gbit nätverk utan bekymmer. Värre blir det om man ger sig på ESXi och Solaris med ZFS.
Många har problem med prestanda då.

Permalänk
Medlem

Man blir bra sugen alltså. Men hur är dom butikerna som har den billigt? Har knappt hört talas om någon av dom.
Man kan väl iofs beställa mot faktura så då ska det väl inte vara några problem.

Edit: Sitter med fingret på köpknappen hos datapryl.se
Nån som handlat där?

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk

Funderar på att skaffa 2 eller 4 st. Går det att klustra ihop några så att man kan använda all kraft till en VM t.ex? Har också kollat på datapryl och beställer nog där i eftermiddag med deras expressfrakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Då var en beställd från datapryl.se Det var risigt att de tar extra betalt bara för att man vill betala med paypal dock.

Permalänk

Hoppas det funkar med priset. Kan ju inte garantera något. Börjar det strömma in kunder så hajar de kanske till.

Angående konfigurationen så kan jag bekräfta att det är en sticka med 4GB RAM (en plats ledig alltså). Dessutom medföljde en 16x DVDRW förmonterad. Ingen hårddisk. Hade nog själv hellre haft kvar plastbiten för 5.25-platsen ... kanske kan jaga upp en sån eller se om jag har en svart liggande från nån annan burk som kan passa.

Svårt att de att man skulle hitta någon billigare DIY NAS i mitt fall. Har kollat runt sedan jag skapade tråden utan något resultat. 15W TDP var svårt att slå märkte jag. I mitt fall hoppas jag att prestandan på N40L inte ska vara något hinder. Efter moddning och inköp av diskar hade jag tänkt köra SnapRAID eller FlexRAID med snapshot raid.
http://snapraid.sourceforge.net/compare.html

Permalänk
Medlem

Blev en från datapryl.se. Nästa fråga nu är ju bara vad jag ska ha den till. Har redan en nas/server. Några idéer?
Får kolla in tråden i serverdelen tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Köpte också en, skickades idag.

Permalänk

Beställde en precis Valde expressfrakt så antar att den kommer måndag, tisdag eller senast onsdag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köpte en till. Hehe. Ska bli kul att labba lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en i fredags, den verkar vara ute för leverans nu. Tydligen så är kollit felmärkt, de ska inte köra ut till privatpersoner men vi får se hur det går helt enkelt. Snabb frakt i alla fall!
Nu behöver jag bara lista ut hur jag ska köra den för att få max hastighet mot ESXi. Har alltså en ESXi-box så ska köra denna som datastore. Tipsa gärna om ni har en liknande setup!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Fick precis mitt kollinummer Får den antagligen imorgon eller senast onsdag. Någon som vet vad de har för utlämningsställen? Posten, DHL eller kör de ut till dörren? Valde expressfrakt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Köpte en i fredags, den verkar vara ute för leverans nu. Tydligen så är kollit felmärkt, de ska inte köra ut till privatpersoner men vi får se hur det går helt enkelt. Snabb frakt i alla fall!
Nu behöver jag bara lista ut hur jag ska köra den för att få max hastighet mot ESXi. Har alltså en ESXi-box så ska köra denna som datastore. Tipsa gärna om ni har en liknande setup!

Troligtvis är det "felmärkt" då paketet går direkt från distributören. Mitt var också märkt som företagspaket, så de har inte kunnat leverera det idag. Förhoppningsvis hinner jag dock ut till Torsvik innan de stänger

Permalänk
Medlem

Mitt paket var också ute för leverans idag, men det verkar ha blivit något fel. På trackingsidan står det ungefär "ofullständig adress" och "skickad tillbaka till terminalen".

Permalänk
Medlem

Beställde en i fredags för 819:- (utan moms ) från http://webshop.ucs.se/ som kom idag.
Beställde lite mer prylar idag.

Intel Ethernet Server Adapter I350-T2
Samsung 840 Basic SSD 120GB
SanDisk Slice Cruzer 8GB
0.5m CAT 6E UTP (blå)
0.5m CAT 6E UTP (röd)

Det ska bli roligt att leka med ESXI, pfSense mm.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jag fick ut min låda igår, men trist nog så hade jag ingen VGA kabel liggandes så det får bli till att fippla kväll istället.

Jag tog även och beställde 2 fläktar igår ifall den skulle väsnas alltför mycket, en 120mm och en 40mm.
Är det något speciellt man bör tänka på/akta sig för när man byter ut fläkten i nätagget? Sitter det en vanliga 3-4 pinnars kontakter där, eller kommer jag att behöva skarva?

Skrivet av ozric:

Beställde en i fredags för 819:- (utan moms ) från http://webshop.ucs.se/ som kom idag.
Beställde lite mer prylar idag.

Intel Ethernet Server Adapter I350-T2
Samsung 840 Basic SSD 120GB
SanDisk Slice Cruzer 8GB
0.5m CAT 6E UTP (blå)
0.5m CAT 6E UTP (röd)

Det ska bli roligt att leka med ESXI, pfSense mm.

Skickades från m.sweclockers.com