Startade nybyggd dator, stängde av för att fixa, skulle starta upp igen men funkar ej

Permalänk

Startade nybyggd dator, stängde av för att fixa, skulle starta upp igen men funkar ej

Tjenare!

Har precis byggt en ny dator till en polare och den startade upp fint på första försöket. Dock så hade jag inte kopplat in skärm, mus eller tangentbord, så efter att allt snurrat igång så stängde jag av den igen genom att hålla inne startup-knappen.

Jag pluggade sedan in ovanstående saker och när jag skulle starta upp riggen igen, så hände ingenting.. Moderkortet lyser bara grönt men inget händer alls, inga av fläktarna snurrar eller nånting.

Gjorde jag fel i att stänga av datorn 20 sekunder efter första startupen?
Kan något ha tagit skada pga detta, hårdvara eller nått i bios kanske?

Kan jag resetta moderkortet och på så sett kanske få igång datorn igen?

All hjälp är välkommen,
mvh Lickwim

Permalänk
Medlem

Börja med att dra ur strömkabeln och vänta. Ta god tid på dig för folk bruka räkna alldeles för snabbt i huvudet.

Lösningen varierar med vad orsaken till felet felet är så det kan hjälpa att nollställa bios. Glöm inte att dra ur strömkabeln så att du slipper vänta i en hel evighet. Sen finns det olika sett att nollställa. Vissa har en knapp, andra har en jumper men alla har alltid ett batteri som ser ut som ett mynt som du kan ta ut en stund.

Sen får vi se om du måste riva ut allt igen och leta efter byggfel.

Permalänk

Gör som panpo98 sa, kolla sedan om "startknappen kabeln" sitter rätt på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Börja med att dra ur strömkabeln och vänta. Ta god tid på dig för folk bruka räkna alldeles för snabbt i huvudet.

Lösningen varierar med vad orsaken till felet felet är så det kan hjälpa att nollställa bios. Glöm inte att dra ur strömkabeln så att du slipper vänta i en hel evighet. Sen finns det olika sett att nollställa. Vissa har en knapp, andra har en jumper men alla har alltid ett batteri som ser ut som ett mynt som du kan ta ut en stund.

Sen får vi se om du måste riva ut allt igen och leta efter byggfel.

Tack för att du svarar!

Jag gjorde som du sa och stängde av, tog ut batteriet och väntade 5min innan jag stoppade tillbaka det igen. Dock så såg det inte ut till att hjälpa då datorn fortfarande inte startar.

Är det möjligt att något kan ha tagit skada pga att jag stängde av innan datorn/bios'et hade hunnit ladda för första gången?

Permalänk
Skrivet av RiffMeister:

Gör som panpo98 sa, kolla sedan om "startknappen kabeln" sitter rätt på moderkortet.

Med startknapp kabeln, menar du "Power SW" kabeln?

Är rätt så säker på att den sitter rätt, med tanke på att datorn startade upp vid första försöket. Har heller inte rört den sedan dess.

Permalänk
Medlem

batteriet ska vara ute minst 15 min !

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Xeedy:

batteriet ska vara ute minst 15 min !

Tack för ditt svar!

Gjorde som du sa och tog ut batteriet igen och väntade 30 min, dock startar den fortfarande inte..

Kan du komma på någon annan lösning kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lickwim01:

Tack för ditt svar!

Gjorde som du sa och tog ut batteriet igen och väntade 30 min, dock startar den fortfarande inte..

Kan du komma på någon annan lösning kanske?

Tog du ut strömkabeln samtidigt?! Annars återställs inte BIOS.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

om du´har en resert knapp på baksidan kan du behöva använda den me för 15 min på mitt mobo funkade inte fick använda knappen

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Om du kopplar bort skärm, mus och tangentbord igen,
vad händer då?

Fortfarande ingen start?

Fo3

Edit:
Har du gjort alla standardkontroller vid nybygge?
Dvs: distanser på rätt plats, kablar etc?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att BIOS inställningarna lagrades i ett icke flyktigt minne och att batteriet enbart var till för RTC:n :D.

Prova att dra ut strömkabeln och därefter hålla inne startknappen i 15 sekunder. Släpp sedan knappen.
Sätt därefter in strömkabeln och prova starta datorn normalt.

Fungerar inte detta så dra ut samtliga kablar från frontpanelen som landar på moderskrotet och kortslut med en liten skruvmejsel de ben som heter något i stil med PWR/PWR BTN/m.m. Fungerar detta så verkar det som om startknappen fastnat :). Ge den en nätt och lugn smäll med en större skruvmejsel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Du har lekt tillräckligt med bios.

Tags att riva isär hela datorn igen. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Permalänk

Tack för alla svar! Datorn funkar bra nu!

Jag gjorde som panpo98 sa och plockade isär hela datorn och byggde om allt igen. Upptäckte att 1 pin hade blivit rätt så böjd nån gång under bygget. Antagligen så var det den som spökade..

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

okey vilken pin var det?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE