Brus (typ tänk-ljud) i studiomonitorerna

Permalänk

Brus (typ tänk-ljud) i studiomonitorerna

Hej på er!

Jag har ett par Yamaha HS80M (studiomonitorer) som står på mitt skrivbord. Har alltid varit lite sus i dom men enda sen jag köpte ny dator har det suset förvandlats till något helt annat. Ju mer datorn arbetar, desto mer låter det i högtalaren.

Värt att nämna är att det bara är i högra högtalaren, den står närmst datorn. Ingenting alls i vänstra, förutom lite lite sus men så har det som sagt alltid varit.

Så, ja, vad kan detta bero på egentligen och finns det något jag kan göra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Kanske är någon form av störningar?
Låter det även om du flyttar bort högtalaren från datorn?
Står dom nära skärmen?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Ja störningar minst sagt, det kommer ju garanterat från nya datorn då dom aldrig betett sig såhär tidigare. Då är ju bara frågan, vad i min nya dator framkallar dessa störningar?

Skärmen är densamma som jag alltid haft så det vore väldigt konstigt om den hade med saken att göra.

Grejen är den att högtalarna står på ett bord, har isolation under sig (mopads), och under bordet på golvet står datorn, rakt under den högra högtalaren (som är den som har mest störningar).

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Låter som om det är ljudkortet som tar in störningar. Kör du med moderkortets inbyggda ljudkort eller?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Kan även meddela att jag har ett externt ljudkort som heter PreSonus Audiobox USB. Hit har jag kopplat både mina studiomonitorer och mina hörlurar, men jag har inget som helst missljud i hörlurarna. Tänkte ifall det är bra att veta.

Detta är för övrigt min dator:
Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 660
Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium
Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Extra cpu-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
Hårddisk 1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
Hårddisk 2: 1TB Western Digital Caviar Blue

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Eftersom det bara är ena högtalaren som är påverkad så låter det ju inte som att det skulle vara ljudkortet, tycker jag. Att det desutom är extern pratar ju åxå emot det. Det kan ju däremot vara så att högtalaren själv tar upp störningar.
Du har inte svarat på frågan om det slutar om du flyttar högtalaren eller datorn, men gissningsvis är det störningar som datorn sprider och som högtalarens förstärkare plockar upp.
All eletrisk/eletronisk utrustning sprider ju elektromagnetisk strålning i olika omfattning. Det kan ju vara så att nya datorn har komponenter som sprider mer sånt och/eller har ett chassi som skärmar av sämre. Det kan vara i praktiken vad/var som helst i datorn som dessa störningar kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Tror det är störningar från ditt nätagregat.pröva att linda alla kablar/sladdar som har att göra med ljud i aluminiumfolie och hör om det blir någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Eftersom det bara är ena högtalaren som är påverkad så låter det ju inte som att det skulle vara ljudkortet, tycker jag. Att det desutom är extern pratar ju åxå emot det. Det kan ju däremot vara så att högtalaren själv tar upp störningar.
Du har inte svarat på frågan om det slutar om du flyttar högtalaren eller datorn, men gissningsvis är det störningar som datorn sprider och som högtalarens förstärkare plockar upp.
All eletrisk/eletronisk utrustning sprider ju elektromagnetisk strålning i olika omfattning. Det kan ju vara så att nya datorn har komponenter som sprider mer sånt och/eller har ett chassi som skärmar av sämre. Det kan vara i praktiken vad/var som helst i datorn som dessa störningar kommer ifrån.

Skrivet av micke7406:

Tror det är störningar från ditt nätagregat.pröva att linda alla kablar/sladdar som har att göra med ljud i aluminiumfolie och hör om det blir någon skillnad.

Okej, jag gjorde ett litet test nu för skoj skull bara. Jag bytte sladd och kopplade in höger högtalare i LEFT och vänster högtalare i RIGHT, och missljudet förflyttade sig till den vänstra högtalaren nu istället och den högra plockade inu nte upp några ljudstörningar. Vad fasen kan man dra för slutsats av det?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Brus brukar uppstå av två olika anledningar.
1.Dålig skärmning.
2.Dålig lödning i någon kontakt/kort.

Permalänk
Medlem

Kan vara ditt svaga nätagg men tvivlar på det jag misstänker att nån mic kanske spelar in systemljud checka inställningarna .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Hade ett lika svagt nätagg på min gamla burk och det var lugnt.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk

Är även störningar i woofern också, t.ex när jag uppdaterar den här tråden så hör jag störningar i woofern. Höjer jag upp volymen på högtalarna på ljudkortet, till kanske 50%, då försvinner störningarna i woofern, men i diskanten finns det kvar. Ja, jag vet inte om det säger er någonting. Förjävla deprimerande är det iaf.

Har bytt usb-portar också, från olika USB2, till USB3 och tillbaka men ingenting händer. Har dragit ur micen, inaktiverat det interna ljudkortet, men det förändrar ingenting heller.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Vad kör du för typ av kablar? XLR borde du köra i alla fall http://sv.wikipedia.org/wiki/XLR-kontakt

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=5168&artno=154747

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Entusiast

Anledningen till varför du hör det i en förstärkare (studiomonitorerna), men inte hörlurarna, beror på impedanser, belastning och spänningsmatningen.

Det hela börjar med ett fenomen som kallas EMI (Påminner lite som modem-ljud). (ElectroMagnetic Interference)
Datorns databussar jobbar i skarpa pulser, som ger ifrån sig en hel del EMI, detta smittar av sig på datorns spänningsmatning.
Det i sin tur vandrar in i nätaggregatet. Ett bra nätaggregat har filter som hindrar EMI-genererade störningar från att vandra vidare till andra delar i datorn. Sämre nätaggregat har inga filter på sekundärsidan, då detta inte är något krav.

USB-systemet plockar upp dessa EMI-genererade störningar och matar den vidare ut till alla involverade enheter. Normalt är detta inget problem, dp signalerna är så svaga att dem snabbt försvinner vid minsta lilla belastning. Och digitala kretsar är inte känsliga mot dessa störningar.
...dock några undantag: Analoga enheter som matar sina analoga kretsar direkt på USB-systemets spänningsmatning har en tendens att plocka upp dessa EMI-genererade störningarna via spänningsmatningen (t.ex USB-bussens 5 volts matning).
Turligt nog försvinner störningarna i regel om belastningen är relativt hög (t.ex lågomhiga hörlurar), men förtärks ytterligare om belastningen har en mycket hög ingångs-impedans. (T.ex förstärkare)

För att motverka EMI-störningar i ljudsystemet:

  • Bättre nätaggregat med extra filtrering på sekundärsidan.

  • Galvanisk isolering mellan DAC-kretsarna och datorns databussar T.ex optisk spdif.

  • Ge den analoga delen i DACen en bättre spänningsmatning. USB-matningen är i regel urusel för analogt bruk

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Anledningen till varför du hör det i en förstärkare (studiomonitorerna), men inte hörlurarna, beror på impedanser, belastning och spänningsmatningen.

Det hela börjar med ett fenomen som kallas EMI (Påminner lite som modem-ljud). (ElectroMagnetic Interference)
Datorns databussar jobbar i skarpa pulser, som ger ifrån sig en hel del EMI, detta smittar av sig på datorns spänningsmatning.
Det i sin tur vandrar in i nätaggregatet. Ett bra nätaggregat har filter som hindrar EMI-genererade störningar från att vandra vidare till andra delar i datorn. Sämre nätaggregat har inga filter på sekundärsidan, då detta inte är något krav.

USB-systemet plockar upp dessa EMI-genererade störningar och matar den vidare ut till alla involverade enheter. Normalt är detta inget problem, dp signalerna är så svaga att dem snabbt försvinner vid minsta lilla belastning. Och digitala kretsar är inte känsliga mot dessa störningar.
...dock några undantag: Analoga enheter som matar sina analoga kretsar direkt på USB-systemets spänningsmatning har en tendens att plocka upp dessa EMI-genererade störningarna via spänningsmatningen (t.ex USB-bussens 5 volts matning).
Turligt nog försvinner störningarna i regel om belastningen är relativt hög (t.ex lågomhiga hörlurar), men förtärks ytterligare om belastningen har en mycket hög ingångs-impedans. (T.ex förstärkare)

För att motverka EMI-störningar i ljudsystemet:

  • Bättre nätaggregat med extra filtrering på sekundärsidan.

  • Galvanisk isolering mellan DAC-kretsarna och datorns databussar T.ex optisk spdif.

  • Ge den analoga delen i DACen en bättre spänningsmatning. USB-matningen är i regel urusel för analogt bruk

Så det här med jordat/ojordat har ingenting med saken att göra?

Låter som att jag inte kommer ha någon direkt möjlighet att fixa detta den närmsta tiden. Fan också. Man kunde ju tro att när man köpt nya grejer och bytt ut det som var flera år gammalt, så skulle saker och ting bli BÄTTRE och inte sämre.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Entusiast
Skrivet av okejbananen:

Så det här med jordat/ojordat har ingenting med saken att göra?

Låter som att jag inte kommer ha någon direkt möjlighet att fixa detta den närmsta tiden. Fan också. Man kunde ju tro att när man köpt nya grejer och bytt ut det som var flera år gammalt, så skulle saker och ting bli BÄTTRE och inte sämre.

Problemet ligger i att du använder en rätt dålig databuss för ändamålet: USB.
Som nämnts är USB inte designat att eliminera någon form av störningar, då USB-bussen först och främst är tänkt för datautbyte mellan digitala enheter.
Sedan är det en rätt dålig DAC du använder, som låter sig smittas av USB-bussens störningar. En bra DAC har separat spänningsmatning som är propert filtrerad, samt en galvanisk isolering från USB-systemet.

Prova att aktivera något som kallas "Spread spectrum" i datorns BIOS. (Detta finns dock inte tillgängligt i alla BIOS-versioner.)
Det kan hjälpa dig att minska EMI-störningarna från datorn, då funktionen ser till att datorns olika klockfrekvenser förskjuts en aning så att dem inte svänger med varndra.

Det bästa vore om du skippade USB-DACen och kör med datorns SPDIF-utgång + en förstärkare som har en optisk SPDIF-ingång.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Har läst på lite nu angående mitt moderkort och det verkar inte helt stabilt när det gäller ljud. Jag hade inte heller några settings för "Spread spectrum" i BIOS.

Usch va besviken jag är. Jag har ju beställt hela kalaset från Inet, även byggnation, så en reklamation skulle väl bli dyr som fan när jag dessutom måste köpa ett dyrare moderkort.

Ja jag vettefan vad jag kan göra.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Fast det behöver inte vara moderkortet det är fel på, kan även vara nätaggregatet, eller en blandning av de två. Detta i kombination med ditt ljudkort funkade helt enkelt inte. Otur helt enkelt. Kan du testa med ett annat nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Entusiast
Skrivet av okejbananen:

Har läst på lite nu angående mitt moderkort och det verkar inte helt stabilt när det gäller ljud. Jag hade inte heller några settings för "Spread spectrum" i BIOS.

Usch va besviken jag är. Jag har ju beställt hela kalaset från Inet, även byggnation, så en reklamation skulle väl bli dyr som fan när jag dessutom måste köpa ett dyrare moderkort.

Ja jag vettefan vad jag kan göra.

Jag tror att en USB-isolator skulle hjälpa dig rätt bra. Galvanisk isolering från datorn är vad du behöver.
http://www.circuitsathome.com/mcu/usb/usb-isolator
http://hackaday.com/2009/09/18/usb-isolation/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Lite felsökning...

Nu kan du redan gjort detta.
Byt vänster och höger kabel och kolla om missljudet följer högtalare eller utgång på ljudkortet.
Om felet byter högtalare när du byter kabel är problemet i ljudkortet.
Är problemet kvar i samma högtalare så är det sannolikt att felet är i din högtalare.

Brus i Yamma monitorer är vanligt. Har många på jobbet och det är många som har brusande steg. Vi har ca 100st och är man känslig så är det fel märke att köpa.
Om du har pipande konstiga ljud som ökar med belastningen i datorn så låter det som potentialfel inne i lådan.
Att hitta dem kan vara hemskt jobbigt. Källor till problem är ofta frontpaneler och att distanserna till moderkortet är målade.
Jag skrapar alltid metallrent på de kontaktytor mellan moderkort och chassi nuförtiden och hittar jag ett chassi med skruvmöjlighet väljer jag det. De moderna slideinchassin med plastflärpar och kass jordning skapar lätt dessa kvitterljud.
Jag har aldrig haft problemet i usb ljudkort utan de brukar fortfarande kunna funka även under dåliga förutsättningar.

Har du kvar samma problem om du kopplar in ljudkortet på moderkortets panel bak och tar ur front audio och front usb?