Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Ja jag vet att det inte är riktig raid det är därför jag har skrivit inom "" och kallat det mjukvaru raid. Den biten jag gjort fet är ren lögn ingen extra data har skrivits till den extra disken då hade det inte varit endast 30% fullt på den men 70% på övriga när jag börjande på 0% och 40%.

Jo, hade du läst artikeln så hade kommit fram till biten där han klagar på detta. Jag missuppfattade (eller snarare läste för snabbt) ditt inlägg och tänkte att du ville att den automatiskt skulle fördela det som redan fanns på de gamla diskarna även på den nya, och så är inte fallet. Därav citatet.

Citat:

Anledningen till att jag valde detta är för att det var mycket billigare (279:- för en W8 licens) än att köpa ett bra raidkort. Då den bara används till lagra media var inte behovet av hög prestanda särskilt intressant.

Fast både W7 och 8 stöder mjukvaru-RAID, det hade gett bättre prestanda, säkerhet osv. Om inte prestanda spelar någon roll så hade det räckt med ett ganska klent RAID-kort som säkerligen hade kostat mindre än W8, fast då hade du förstås inte kunnat klaga så mycket...

Citat:

Så kort Storage spaces är en väldigt dålig lösning och fungerar inte alls som den borde.

Storage spaces fungerar ganska som det är tänkt, just att det inte klarar att prioritera en ny, tom, disk över de gamla mer fulla är ett problem men det kommer av läget du valde, paritet, och att det lagrar data stripeat på ett sätt som gör det svårt att just prioritera ytterligare diskar. Storage spaces är inte RAID och är inte tänkt som en ersättare till det. Det erbjuder en del av samma funktioner men fokus ligger på flera användare, möjligheten att dela ut mer utrymme än man har, möjligheten att använda helt olika typer av diskar (SATA, USB eller vad du vill) osv. Det finns funktioner för spegling och paritet men de går inte att jämföra med samma funktioner hos en riktig RAID, inte ens en av mjukvaru-sorten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

DeSmuME 0.9.8 released April 9th, 2012. Det verkar ju släppas nya version hyfsat ofta i alla fall. Nästa version kanske innehåller stöd för Windows 8. Jag tycker att du skyller på fel grupp här. Hade inte programutvecklarna använt ett urgammalt och nedlagt API så hade det fungerat bra i Windows 8.

Jo dem släpper nya versioner rätt ofta, 0.9.9 kommer väl nu i år.

Men det pinsammaste är att jag nyss fick reda på en kille som kör DeSmuME snabbare på 8:an än på 7:an.
Så nu vet jag inte vad jag ska tro. Kanske är det Server 2012 som ställer till det iallafall med ytterligare inställningar som behövs göras. Men varför just DeSmuME? DeSmuME kanske inte är DirectDraw beroende ändå?

Jag är kluven. Lika bra att installera Windows 8 och börja testa. Kan inte sitta och gissa och chansa.
Skiter det sig med Windows 8 får det bli Windows 7 ett tag till tills dem har släppt en ny version av emulatorn som löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, hade du läst artikeln så hade kommit fram till biten där han klagar på detta. Jag missuppfattade (eller snarare läste för snabbt) ditt inlägg och tänkte att du ville att den automatiskt skulle fördela det som redan fanns på de gamla diskarna även på den nya, och så är inte fallet. Därav citatet.

Fast både W7 och 8 stöder mjukvaru-RAID, det hade gett bättre prestanda, säkerhet osv. Om inte prestanda spelar någon roll så hade det räckt med ett ganska klent RAID-kort som säkerligen hade kostat mindre än W8, fast då hade du förstås inte kunnat klaga så mycket...

Storage spaces fungerar ganska som det är tänkt, just att det inte klarar att prioritera en ny, tom, disk över de gamla mer fulla är ett problem men det kommer av läget du valde, paritet, och att det lagrar data stripeat på ett sätt som gör det svårt att just prioritera ytterligare diskar. Storage spaces är inte RAID och är inte tänkt som en ersättare till det. Det erbjuder en del av samma funktioner men fokus ligger på flera användare, möjligheten att dela ut mer utrymme än man har, möjligheten att använda helt olika typer av diskar (SATA, USB eller vad du vill) osv. Det finns funktioner för spegling och paritet men de går inte att jämföra med samma funktioner hos en riktig RAID, inte ens en av mjukvaru-sorten.

Tyvärr stödjer inte W7 eller W8 mjukvaru raid (stripad) om man inte har ett intel mobo med stöd för det.
Samtidigt lät det här väldigt bra eftersom man som du säger kunde lägga till diskar från alla möjliga källor.
Så utjämning av diskar är något MS måste titta på, googlar man lite så är jag inte precis ensam om att anse att det är dåligt. Samtidigt är det dåligt att men inte kan tömma en disk innan man tar bort den, utan man blir tvungen att koppla loss och sen låta poolen laga sig, vilket borde medföra att stora risker om en disk går sönder medan man bygger om poolen.

Jag kanske är gnällig men detta är saker man borde tänkt på innan man lanserar en produkt som denna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Läste precis på nätet en lista med klagomål om Windows 8. En av punkterna var:

"Removes the start menu but forgets to remove the start bar and make desktop apps full screen, thus confusing the hell out of everyone."

Mycket intressant tanke. Kanske inte så troligt men tänk om skrivbordsprogram i Windows Blue körs i helskärmsläge som standard.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Läste precis på nätet en lista med klagomål om Windows 8. En av punkterna var:

"Removes the start menu but forgets to remove the start bar and make desktop apps full screen, thus confusing the hell out of everyone."

Mycket intressant tanke. Kanske inte så troligt men tänk om skrivbordsprogram i Windows Blue körs i helskärmsläge som standard.

Ja vad bra, sen kan de även ta bort multitasking och stöd för att lagra filer lokalt
Och varför inte göra om win till en ren tunnklient plattform när man ändå håller på att förbättra så att man måste hyra alla funktioner av MS då kan de ju verkligen styra så att allt ser likadant ut.
MS skulle kunna bli det IBM var i datorernas barndom

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja vad bra, sen kan de även ta bort multitasking och stöd för att lagra filer lokalt
Och varför inte göra om win till en ren tunnklient plattform när man ändå håller på att förbättra så att man måste hyra alla funktioner av MS då kan de ju verkligen styra så att allt ser likadant ut.
MS skulle kunna bli det IBM var i datorernas barndom

Multitaskingen har aldrig varit bättre än i Windows 8 är min uppfattning. Starta hur många program du vill, du slipper stänga av dom.

Undra hur många % program som inte körs maximerade, eller nästan maximerade. Jag gissar på en mycket liten del.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Multitaskingen har aldrig varit bättre än i Windows 8 är min uppfattning. Starta hur många program du vill, du slipper stänga av dom.

Jag slipper ju även se resultatet om man bara kan köra fullskärm.
Men MS kanske kan göra så man använder livetiles för att visa resultatet på metroskärmen om de inte stödjer fönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Läste precis på nätet en lista med klagomål om Windows 8. En av punkterna var:

"Removes the start menu but forgets to remove the start bar and make desktop apps full screen, thus confusing the hell out of everyone."

Mycket intressant tanke. Kanske inte så troligt men tänk om skrivbordsprogram i Windows Blue körs i helskärmsläge som standard.

Bara man kan välja själv så kvittar det tycker jag. Men det måste finnas ett syfte. Varför ska man t. ex köra kalkylatorn i fullskärm?

Överlag verkar du väldigt fokuserad på att optimera för "de flesta" osv, men vore det verkligen bra om alla tvingades göra som majoriteten? Eventuella vinster i form av minskade utvecklingskostnader skulle knappast komma konsumenterna till gagn utan gå rakt ner i Microsofts ficka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Multitaskingen har aldrig varit bättre än i Windows 8 är min uppfattning. Starta hur många program du vill, du slipper stänga av dom.

Undra hur många % program som inte körs maximerade, eller nästan maximerade. Jag gissar på en mycket liten del.

Vad pratar vi om här? Vanliga program?

Jag kör den absoluta majoriteten som fönster och inte maximerat. Inte ens Excel brukar användas med hela skärmytan.

Det enda som jag till 90% kör maximerat är spel och troligen nära det omvända för "vanliga" program. Firefox körs maximerat någon gång ibland men oftast inte eftersom jag vill ha IRC synligt samtidigt som jag letar i databaser och hämtar/skickar mail. Det blev fyra program direkt som jag absolut inte vill ha i fullskärm.

Edit: Jag kan fortsätta nämna program som aldrig körs maximerat om jag få bestämma: Skype, Spotify, WinRAR, VirtualDJ, Fjärrskrivbord, Foobar, Backup4All, Whereisit, Nokia Suite, Steam och Adobe Reader. Kan skriva fler när jag kommer på.

Menar du verkligen det jag tror (och jag svarade på) så känns det märkligt om jag verkligen skulle vara en så unik användare. Varför skulle jag vilja köra maximerat? Man tappar ju överblick och möjlighet att bearbeta olika saker simultant.

Enkelskärm 1680*1050.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad pratar vi om här? Vanliga program?

Jag kör den absoluta majoriteten som fönster och inte maximerat. Inte ens Excel brukar användas med hela skärmytan.

Det enda som jag till 90% kör maximerat är spel och troligen nära det omvända för "vanliga" program. Firefox körs maximerat någon gång ibland men oftast inte eftersom jag vill ha IRC synligt samtidigt som jag letar i databaser och hämtar/skickar mail. Det blev fyra program direkt som jag absolut inte vill ha i fullskärm.

Edit: Jag kan fortsätta nämna program som aldrig körs maximerat om jag få bestämma: Skype, Spotify, WinRAR, VirtualDJ, Fjärrskrivbord, Foobar, Backup4All, Whereisit, Nokia Suite och Adobe Reader. Kan skriva fler när jag kommer på.

Menar du verkligen det jag tror (och jag svarade på) så känns det märkligt om jag verkligen skulle vara en så unik användare. Varför skulle jag vilja köra maximerat? Man tappar ju överblick och möjlighet att bearbeta olika saker simultant.

Enkelskärm 1680*1050.

Du är inte unik. Jag kör också många program i fönster. För mig är det en av fördelarna med en grafisk miljö. Om allt ska köras i fullskärm kan vi lika gärna gå tillbaka till kommandotolken helt och hållet.

Modern UI har tagit det för långt. Varför Varför VARFÖR ska t. ex musikappen vara i helskärm?? Vad är syftet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag (och de flesta andra) håller inte alls med om att W8 på något sätt är bättre än W7, i allafall inte "Consumer Preview".
Jag vill att W8 ska bli en självklar upgradering till W7, men som det ser ut nu så blir det en parentes som MS snabbt kommer vilja glömma.
Och vill du inte ha en diskussion om dina påståenden och åsikter så bör du hålla dig till pappersmedia, eller kanske MS's interna nyhetsbrev.

Jag är en av dom som körde Consumer Preview och tänkte, shit det här är ju bara ett helvete till operativsystem, böt till Windows 8 sista januari och kommer aldrig nedgradera mig till Windows 7 igen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du är inte unik. Jag kör också många program i fönster. För mig är det en av fördelarna med en grafisk miljö. Om allt ska köras i fullskärm kan vi lika gärna gå tillbaka till kommandotolken helt och hållet.

Modern UI har tagit det för långt. Varför Varför VARFÖR ska t. ex musikappen vara i helskärm?? Vad är syftet?

Musikappen behöver inte vara i helskärm. Den kan vara osynlig och spela musik ändå. Den kan också använda 1/5 av skärmen.

Något som man på sätt och vis har försämrat i Windows 8 är "play to", tyvärr. Färre enheter stöds, man får ju hoppas att det är för att höja kvalitén på funktionen.
http://winsupersite.com/windows-8/sad-tale-play-and-windows-8

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Multitaskingen har aldrig varit bättre än i Windows 8 är min uppfattning. Starta hur många program du vill, du slipper stänga av dom.

Undra hur många % program som inte körs maximerade, eller nästan maximerade. Jag gissar på en mycket liten del.

Hur många gånger måste man förklara för dig att alt tabbande mellan program är otroligt dåligt för människan. Att se två saker bredvid varandra är extremt mycket effektivare. Vårat minne fungerar ytterst dåligt då man helt byter kontext. Multitasking ska hjälpa användaren att bli effektivare och inte någon sorts siffra om hur många program man har igång. Inse någon gång att det är människor som ska använda datorer inte robotar och att dessa människor i vissa fall ska göra lite mer än att köra PR på detta forum eller sitta på FB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Musikappen behöver inte vara i helskärm. Den kan vara osynlig och spela musik ändå. Den kan också använda 1/5 av skärmen.

Något som man på sätt och vis har försämrat i Windows 8 är "play to", tyvärr. Färre enheter stöds, man får ju hoppas att det är för att höja kvalitén på funktionen.
http://winsupersite.com/windows-8/sad-tale-play-and-windows-8

Jämför 1/5 av skärmen med vad man kan göra med winamp eller VLC eller någon annan media spelare som är vettig. För att visa de 5 huvudknappar, tid kvar på låten och namnet behövs inte 1/5 av skärmen. Det ända metro gjort är att ta informations halten på en telefon och slänga på en massa tomt utrymme för att fylla desktop skärmar. Det är absolut ingen vet bakom det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Jämför 1/5 av skärmen med vad man kan göra med winamp eller VLC eller någon annan media spelare som är vettig. För att visa de 5 huvudknappar, tid kvar på låten och namnet behövs inte 1/5 av skärmen. Det ända metro gjort är att ta informations halten på en telefon och slänga på en massa tomt utrymme för att fylla desktop skärmar. Det är absolut ingen vet bakom det hela.

Då är det ju fantastiskt bra att både Winamp och VLC fungerar i Windows 8 eller hur?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Musikappen behöver inte vara i helskärm. Den kan vara osynlig och spela musik ändå. Den kan också använda 1/5 av skärmen.

Något som man på sätt och vis har försämrat i Windows 8 är "play to", tyvärr. Färre enheter stöds, man får ju hoppas att det är för att höja kvalitén på funktionen.
http://winsupersite.com/windows-8/sad-tale-play-and-windows-8

Gor det att göra i Modern UI-miljön menar du? Jag vet att man kan fästa appar vid sidan av desktop-läget osv men rent i Modern UI miljön har jag inte lyckats ändra storlek på en enda app, utan allt körs i fullskärm.

Skrivet av strejf:

Då är det ju fantastiskt bra att både Winamp och VLC fungerar i Windows 8 eller hur?

Jo, men det vore bättre om det som föjde med fungerade hjälpligt från start. Speciellt för snittanvändaren som enligt Microsoft inte vill hålla på och krångla med tredjepartsprogram utan vill ha en näst intill komplett upplevelse "out of the box".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Gor det att göra i Modern UI-miljön menar du? Jag vet att man kan fästa appar vid sidan av desktop-läget osv men rent i Modern UI miljön har jag inte lyckats ändra storlek på en enda app, utan allt körs i fullskärm.

Ja, ja, ja absolut. Så där ja, nu har vi lärt oss något nytt idag också

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gor det att göra i Modern UI-miljön menar du? Jag vet att man kan fästa appar vid sidan av desktop-läget osv men rent i Modern UI miljön har jag inte lyckats ändra storlek på en enda app, utan allt körs i fullskärm.

Jo, men det vore bättre om det som föjde med fungerade hjälpligt från start. Speciellt för snittanvändaren som enligt Microsoft inte vill hålla på och krångla med tredjepartsprogram utan vill ha en näst intill komplett upplevelse "out of the box".

Så i Windows 7 så kör du windows media player samt att du använder windows vanliga program för att montera filer?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Så i Windows 7 så kör du windows media player samt att du använder windows vanliga program för att montera filer?

Tror att hen menade mer på att ms hade gjort något uttalande som tolkas så.

Man får faktiskt nästan lite den känslan med allt som bundlas med i "morden ui-läget".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Så i Windows 7 så kör du windows media player samt att du använder windows vanliga program för att montera filer?

Nej, det gör jag inte, men snittanvändaren, som det talas mycket om i de här diskussionerna, gör säkerligen det.

Personligen önskar jag att K och N-versioner utan massa bloat var standard, men nu ser inte verkligheten ut så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag (och de flesta andra) håller inte alls med om att W8 på något sätt är bättre än W7, i allafall inte "Consumer Preview".
Jag vill att W8 ska bli en självklar upgradering till W7, men som det ser ut nu så blir det en parentes som MS snabbt kommer vilja glömma.
Och vill du inte ha en diskussion om dina påståenden och åsikter så bör du hålla dig till pappersmedia, eller kanske MS's interna nyhetsbrev.

Det är inte hans påståndenden det är fakta.

Herregud snacka om naiva människor med inlärningsproblem.

OMG Det är en ny startmeny kommer jag aldrig komma lära mig. Nej jag skiter i att skaffa det för det verkar för svårt för mig.

Herrejesus.

Permalänk

Mycket Bra skrivet!

jag har tidigare vägrat att byta till W8 från W7, men min åsikt har nu förändrats

Skal absolut överväga detta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

Det är inte hans påståndenden det är fakta.

Herregud snacka om naiva människor med inlärningsproblem.

OMG Det är en ny startmeny kommer jag aldrig komma lära mig. Nej jag skiter i att skaffa det för det verkar för svårt för mig.

Herrejesus.

Precis: "Startmenyn är i helskärm! Jag byter till Linux/Mac istället..." För det är så klart mycket lättare att helt börja på nytt än att hantera att start är i helskärm...

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte var man aktiverar viloläget. Just nu har jag bara strömsparläge men den gillar jag inte då kattfan kommer åt musen sen står datorn igång hela natten.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis: "Startmenyn är i helskärm! Jag byter till Linux/Mac istället..." För det är så klart mycket lättare att helt börja på nytt än att hantera att start är i helskärm...

Bara för att man byter betyder inte att man behöver "börja på nytt", kde, lxde är ju inte helt olika till formen av startmeny från Windows.

Dessutom är det inte längre bara en meny, det är mer en "hemskärm" än en simpel meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Det är inte hans påståndenden det är fakta.

Herregud snacka om naiva människor med inlärningsproblem.

OMG Det är en ny startmeny kommer jag aldrig komma lära mig. Nej jag skiter i att skaffa det för det verkar för svårt för mig.

Herrejesus.

Frånsett ditt oerhört välskrivna och mogna inlägg måste jag endå påpeka att gruppen som spenderat mycket tid med Windows 8 och mycket väl vet hur det är tänkt att startskärmet "heta hörn" och allt vad det är" fungerar, men endå FÖREDRAR startmenyn är ganska stor.

Det har ingenting med att inte kunna, eller inte vilja lära sig att göra. Det handlar helt enkelt om personliga preferenser. Enda skillnaden nu mot tidigare är att Microsift tagit bort det gamla sätter att arbeta, utan någon övergång alls, och det har aldrig hänt tidigare, och det är nog därför folk är upprörda. Jag kan nästan garantera att om man kunde stänga av hot corners och aktivera startmenyn igen, direkt i en inställning i Windows, så hade inte operativsystemet fått den kritik det har. Personligen tycker jag det hade varit bättre då folk hade fått välja vad de ville ha för gränssnitt och endå fått fördelarna i övrigt. Alla gillar som sagt inte fullskärmstänket, och det behöver inte ha något med inlärningssvårigheter att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Då är det ju fantastiskt bra att både Winamp och VLC fungerar i Windows 8 eller hur?

Med andra ord so ska man köra win8 och sedan installera andra program som ska kompensera för allt galet MS gjort i sitt iver att köra kraftig PR för WP8? Jag hoppas verkligen att du får bra betalt från MS för själv skulle jag skämmas med att köra sådan logik.

Det är bara att inse att MS vision av framtiden är något som vi idag kallar för TV. En sak i taget med MS som kontrollerar vad man får se och dessutom tar skatt på allt.

Permalänk
Avstängd

Lite kul kuriosa om Windows 8.

Man ändrade namn från "Windows Explorer" till "File explorer" i den engelska versionen. Tydligen var det här ett mycket stort jobb som krävde att man ändrade om på en djup nivå i källkoden. Anledningen är att den har hetat Windows Explorer sedan start och många gamla applikationer har det namnet hårdkodat i sig. Ska se om jag kan hitta källan där jag läste det.

Nix hittar inte, var säkert ifrån någon video jag sett.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Lite kul kuriosa om Windows 8.

Man ändrade namn från "Windows Explorer" till "File explorer" i den engelska versionen. Tydligen var det här ett mycket stort jobb som krävde att man ändrade om på en djup nivå i källkoden. Anledningen är att den har hetat Windows Explorer sedan start och många gamla applikationer har det namnet hårdkodat i sig. Ska se om jag kan hitta källan där jag läste det.

Nix hittar inte, var säkert ifrån någon video jag sett.

Om man behövde lägga en massa jobb på ett namnbyte (och då medföljande kostnad) på sånt så är verkligen MS illa ute, den chef som beordrar att man spenderar resurser på totalt meningslösa förändringar ska snarast få sparken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om man behövde lägga en massa jobb på ett namnbyte (och då medföljande kostnad) på sånt så är verkligen MS illa ute, den chef som beordrar att man spenderar resurser på totalt meningslösa förändringar ska snarast få sparken.

Man kan se det på olika sätt, det är helt uppenbart

Ett annat sätt att se på det är att man i Windows 8 också varit mycket noga med detaljerna. Kanske har man även i och med den förändringen städat upp i källkoden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...