Vilket OS passar för fil, spel och backup-server?

Permalänk
Medlem

Vilket OS passar för fil, spel och backup-server?

Hej

Jag håller på och klurar lite på ett serverbygge. Tänkte först anväda mig av lite äldre datordelar jag kan skrapa ihop. Vill inte spendera massor med pengar då jag inte vet vad jag ger mig in på.

Det jag tänkte ha servern till är att dela filer/media till alla enheter i hemmet (iOS, Raspbmc, Windows 7/8), ta backups/kloner av min speldator (Windows 8) med jämna intervaller och kunna "hosta" en dedikerad Counter Strike 1.6 server för att kunna spela 5vs5.
Jag har kollat runt ett tag nu på vilket operativsystem som man ska ha. Det jag funnit är att Ubuntu Server 12.04 LTS är "enkelt" och resurssnålt dock kan jag ytterst lite om Linux. Windows Server 2003 verkar också som ett bra alternativ och jag känner mig bekvämare i Windows miljön.

Vad tycker ni som vet lite mer?

Tack
// Martin

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Kör själv Windows 2012 Server med ESXI i botten. Kan verkligen rekommendera att köra ESXI så att du kan testa lite olika operativssystem.

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1134186-guide-ege...

Ska själv slänga in lägga in Ubuntu Server & Debian Server när jag uppgraderat min server dator.

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

kör med ubuntuserver, om jag kommer i håg rätt så kan inteen windows server dela ut filsystem till appel produkter, men jag vet att du kan göra det med ett linux baserat system

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

kör med ubuntuserver, om jag kommer i håg rätt så kan inteen windows server dela ut filsystem till appel produkter, men jag vet att du kan göra det med ett linux baserat system

Skickades från m.sweclockers.com

Windows Server 2008 eller 2012 stödjer inte AppleTalk, och jag vet inte hur det är med andra enheter än Mac-datorer som kör OS X, men på dem är det absolut inga problem med att ansluta till SMB-shares. Det går att mounta en server direkt från OS:et.

Permalänk
Skrivet av Ralph13:

Windows Server 2008 eller 2012 stödjer inte AppleTalk, och jag vet inte hur det är med andra enheter än Mac-datorer som kör OS X, men på dem är det absolut inga problem med att ansluta till SMB-shares. Det går att mounta en server direkt från OS:et.

Du kan få Win server 2003 och framåt att stödja AppleTalk mha tredjepartsprodukter. Bäst är väl ExtremeZ-IP. Grymt snabb indexering och sökfunktion inuti filer och pdfdokument etc får man på köpet då. Men som sagt inte gratis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwc:

Hej

Jag håller på och klurar lite på ett serverbygge. Tänkte först anväda mig av lite äldre datordelar jag kan skrapa ihop. Vill inte spendera massor med pengar då jag inte vet vad jag ger mig in på.

Det jag tänkte ha servern till är att dela filer/media till alla enheter i hemmet (iOS, Raspbmc, Windows 7/8), ta backups/kloner av min speldator (Windows 8) med jämna intervaller och kunna "hosta" en dedikerad Counter Strike 1.6 server för att kunna spela 5vs5.
Jag har kollat runt ett tag nu på vilket operativsystem som man ska ha. Det jag funnit är att Ubuntu Server 12.04 LTS är "enkelt" och resurssnålt dock kan jag ytterst lite om Linux. Windows Server 2003 verkar också som ett bra alternativ och jag känner mig bekvämare i Windows miljön.

Vad tycker ni som vet lite mer?

Tack
// Martin

Du kan ju testa lite olika operativsystem i din Windows 8 dator, den har stöd för Hyper-V.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows Server