Permalänk
Medlem

Oväntade krascher.

Tjena sweclockers.
Sitter här vid min ny-städade dator, lagt ny kylpaste och monterat in i ett nytt ventilerat chassi.
Till en början låg temperaturerna i det nya chassit runt 35-40 idle och 50-55 load(spelande).

Har haft strul med datorn innan då den utan anledning har kraschat när jag använt olika sorters program.
Har inte haft några problem efter den nya installationen i 2 veckor. Men igår börjar den krångla igen.
När jag kollar "event viewer" står det "the previous system shutdown was unexpected".
Temperaturerna har då höjts på "HWmonitor" från 35 i idle till 50 i idle, men enligt abitEQ ligger den på hela 80 grader.
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Har installerat alla drivrutinerna till modekortet.

MVH.

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokiz:

Tjena sweclockers.
Sitter här vid min ny-städade dator, lagt ny kylpaste och monterat in i ett nytt ventilerat chassi.
Till en början låg temperaturerna i det nya chassit runt 35-40 idle och 50-55 load(spelande).

Har haft strul med datorn innan då den utan anledning har kraschat när jag använt olika sorters program.
Har inte haft några problem efter den nya installationen i 2 veckor. Men igår börjar den krångla igen.
När jag kollar "event viewer" står det "the previous system shutdown was unexpected".
Temperaturerna har då höjts på "HWmonitor" från 35 i idle till 50 i idle, men enligt abitEQ ligger den på hela 80 grader.
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Har installerat alla drivrutinerna till modekortet.

MVH.

Tanka ner ytterligare ett program för att kolla tempen.

Vad innebär städa? Kraschade den helt slumpvis eller vid vissa program speciellt? Inga problem i load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Tanka ner ytterligare ett program för att kolla tempen.

Vad innebär städa? Kraschade den helt slumpvis eller vid vissa program speciellt? Inga problem i load?

Jag tog bort allt damm från CPU kylaren och damm i chassit. Har även formaterat hårddisken och installerat ett nytt windows 7.
Det kraschar när jag spelar mw3 och andra spel, alltså i "load".

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokiz:

Jag tog bort allt damm från CPU kylaren och damm i chassit. Har även formaterat hårddisken och installerat ett nytt windows 7.
Det kraschar när jag spelar mw3 och andra spel, alltså i "load".

Dra ner i lådan igen och känn lite på CPU kylaren, om det är stock så kan den ha lossnat lite. När den är korrekt monterad sitter den väldigt hårt och flexar knappt alls.

Vad har GPUn för temp i idle/load?

Permalänk
Skrivet av Racka:

Dra ner i lådan igen och känn lite på CPU kylaren, om det är stock så kan den ha lossnat lite. När den är korrekt monterad sitter den väldigt hårt och flexar knappt alls.

Kan svara här, då jag är kompis till TS.
Det är stockkylare, och den sitter ordentligt monterat.

EDIT: När vi kollar på CoreTemp, står den att load är 65% när vi ligger i IDLE.
Kan det vara så att det är en gammal och ut sliten processor?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Kan svara här, då jag är kompis till TS.
Det är stockkylare, och den sitter ordentligt monterat.

Har den varit avmonterad för städning?

Jag lade in en edit som ni kanske missade, var har han för temps på sin GPU?

Permalänk
Skrivet av Racka:

Har den varit avmonterad för städning?

Jag lade in en edit som ni kanske missade, var har han för temps på sin GPU?

Den har varit avmonterad för att lägga på ny pasta.
GPUn ligger på 37 grader IDLE. Vi testar MW3, och se vad LOAD ligger på.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Skrivet av Racka:

Har den varit avmonterad för städning?

Jag lade in en edit som ni kanske missade, var har han för temps på sin GPU?

Vi körde furmark i den högsta upplösningen som fungerade för honom (1440x900)
Efter cirka 10 min kraschade datorn, och vi han att se att temperaturen låg på gpu vid cirka 75-80.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Vi körde furmark i den högsta upplösningen som fungerade för honom (1440x900)
Efter cirka 10 min kraschade datorn, och vi han att se att temperaturen låg på gpu vid cirka 75-80.

De temperaturerna är inga problem för ett grafikkort, låter snarare som att processorn är knas. Det skulle också kunna förklara varför det tog sådan lång tid för den att krascha då CPU användningen i furmark är låg(har jag för mig). Om den då låg med dålig kylning under ett längre tag så arbetar sig den uppåt och stänger till slut av sig för att skydda sig.

Kan tempen ni mätte upp i abitEQ vara maxtempen under mätperioden tro? I vilket fall skulle jag nog montera om kylaren, ni kanske använde för lite/mycket pasta. Se även till att göra rent ordentligt innan ni applicerar ny pasta.

Permalänk
Skrivet av Racka:

De temperaturerna är inga problem för ett grafikkort, låter snarare som att processorn är knas. Det skulle också kunna förklara varför det tog sådan lång tid för den att krascha då CPU användningen i furmark är låg(har jag för mig). Om den då låg med dålig kylning under ett längre tag så arbetar sig den uppåt och stänger till slut av sig för att skydda sig.

Kan tempen ni mätte upp i abitEQ vara maxtempen under mätperioden tro? I vilket fall skulle jag nog montera om kylaren, ni kanske använde för lite/mycket pasta. Se även till att göra rent ordentligt innan ni applicerar ny pasta.

Vi ska testa det snart framöver. Men jag har en fråga.
Hur kan den helt plötsligt blir såhär. Ingen krasch hände på cirka 2 veckor och temperaturen på CPU var låg.
Hur kan den plötsligt bli varm och krascha igen, när vi inte har rört något?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

kolla först om det är processorvärme som är problemet innan du tar det för givet

Permalänk
Skrivet av G4ban:

kolla först om det är processorvärme som är problemet innan du tar det för givet

Förstår inte riktigt vad du menade med detta. Antar något i denna still. " Kolla så att problemet är värmen på processorn innan du byter pasta" ?

Update: Vi spelade upp ett youtube-klipp i 1080p fullscreen och det fick datorn att krascha...

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Vi ska testa det snart framöver. Men jag har en fråga.
Hur kan den helt plötsligt blir såhär. Ingen krasch hände på cirka 2 veckor och temperaturen på CPU var låg.
Hur kan den plötsligt bli varm och krascha igen, när vi inte har rört något?

Oj, jag missuppfattade situationen lite...

Men min rekommendation kvarstår, kolla tempen på CPUn och montera av och på om det behövs.

Jag kan dock inte svara på varför den håller på det viset den gör. Skulle väl vara om pastan reagerar med värmen på något vis men annars vet jag inte. Förutsatt att det inte är något helt annat som spökar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Förstår inte riktigt vad du menade med detta. Antar något i denna still. " Kolla så att problemet är värmen på processorn innan du byter pasta" ?

Update: Vi spelade upp ett youtube-klipp i 1080p fullscreen och det fick datorn att krascha...

Låter verkligen som CPUn som har något konstigt för sig...

Permalänk

vad för pasta har ni använt och hur mycket?
På tal om det så vad rekomenderas för pasta? Sitter på en i7 2600k och en antec kuhler 920 med artic silver 5 pasta men tycker tempsen blir lite höga:)

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Skrivet av Racka:

Oj, jag missuppfattade situationen lite...

Men min rekommendation kvarstår, kolla tempen på CPUn och montera av och på om det behövs.

Jag kan dock inte svara på varför den håller på det viset den gör. Skulle väl vara om pastan reagerar med värmen på något vis men annars vet jag inte. Förutsatt att det inte är något helt annat som spökar då.

Skrivet av Racka:

Låter verkligen som CPUn som har något konstigt för sig...

Okej, tackar för all hjälp.
Vi ska testa att montera ditt en annan AMD CPU jag har liggandes och se om problemet kvarstår.
Hans setup ska snart uppdateras så, det är inte något jätte stort problem.
MVH

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk

Kan även vara fel på minnena, om det ej hjälper med att byta CPU så testa med ett ramminne åt gången

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

En liten uppdate:
Datorn ger ifrån sig ett klickljud några sekunder innan krasch. Hjälper det kanske?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Har lite uppdateringar angående min dator. Den kraschar när jag kolla på youtube också. Det har blivit värre och värre. Frågan är nu, är det överhettning som orsakar det? Ska jag köpa en ny kylare?

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk

Testa HDDn
övervolta Gpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Testa HDDn
övervolta Gpun

Vad menar du med testa HDDn?

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Avstängd

skulle säga testa HDD med =hårddisken dom brukar kunna klicka om dom börjar bli kass och kan ge sånna problem
kan iof vara sata kabel eller nått som kan vara värt att kolla

att processorn i sig är kass tror jag inte alls för det är extremt ovanligt moderkort nätagg brukar kunna bli slut men cpu
brukar fruktansvärt sällan vara paj och i dom fall där folk tror det är det oftast nått annat som är fel

men några saker att testa förutom det
känn på nordbryggan mosfets så dom inte är riktigt varm kolla kondingarna på moderkortet så dom inte är svullen eller läcker

dra en memtest för att kolla så minnena är ok
kan ev vara nätagg som spökar med men är svårt att säga exakt så testa disken minne kolla allt som kan bli varmt till att börja med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

skulle säga testa HDD med =hårddisken dom brukar kunna klicka om dom börjar bli kass och kan ge sånna problem
kan iof vara sata kabel eller nått som kan vara värt att kolla

att processorn i sig är kass tror jag inte alls för det är extremt ovanligt moderkort nätagg brukar kunna bli slut men cpu
brukar fruktansvärt sällan vara paj och i dom fall där folk tror det är det oftast nått annat som är fel

men några saker att testa förutom det
känn på nordbryggan mosfets så dom inte är riktigt varm kolla kondingarna på moderkortet så dom inte är svullen eller läcker

dra en memtest för att kolla så minnena är ok
kan ev vara nätagg som spökar med men är svårt att säga exakt så testa disken minne kolla allt som kan bli varmt till att börja med

Hej.
Har nu testat lite saker so du skrev.
Har gjort ett test på HDDn en gång innan, och hittades inga fel.
När jag kollar på HW monitor står det att CPUTIN(?) är på max 174 grader
THRM ligger på 90 max, restan av temperaturerna på moderkortet är relativt låga.
Nordbryggan var varm när jag kände på den, brände mig faktiskt.
Kondningarna såg jag inget fel på.
Jag testade MSI afterburner och trixx och det gick inte att ändra voltage på min hd 4670. Den ligger på 1250 och det går varken att sänka eller höja.

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Avstängd

blir lite snabbt svar då jag har dåligt med tid just nu men
CPUTIN är jag lite osäker på vilken den är men är men största säkerthet knäpp om den visar 174c
THRM tror jag är NB och 90c låter vettigt om du fick det varmt om fingrarna och jag är ganska säker på det är ditt problem
så om du har möjlighet testa att sätta en fläkt som blåser på NB och se om du får ner tempen och om datorn blir stabil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har själv liknande problem :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mapo:

Har själv liknande problem :/

är inte ett ovanligt problem och väldigt enkelt att lura sig på när det kan ge fel som tyder på att annan hårdvara krånglar då det mesta går igenom NB men brukar vara rätt enkelt att lösa då oftast dom kort som har problem har passiva lösningar så antingen kan man köpa en bättre kylning
jag personligen brukar oftast sätta dit en fläkt i stället sen modda den från 12 till 7 eller 5v så den blir tyst då det oftast inte behövas mycket flås alls för att göra dom sval så brukar ha det som mitt lilla mantra att kolla NB först

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w