Permalänk
Medlem

CPU_FAN ERROR på ny fläkt (snurrar)

Hej, fick min nya processorkylare och har precis installerat allt, lite bökig installation men allt gick bra tills jag startade datorn nu.

Både CPU_FAN och CPU_OPT snurrar. Dock får jag ett felmeddelande om CPU_FAN ERROR på huvudfläkten.

Det är en Thermalright Silver Arrow SB-E med tillbehörande fläktar.

Är det ett tecken på att fläkten är trasig?

EDIT: Hmm, provade att i ASUS fläktprogram sätta fullfart på alla fläktar, fläkten med fel går bara upp i 1025 rpm medan den andra går upp i 1400 rpm.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem

Det är inte tecken på att fläkten är trasig(den KAN vara det, men tror inte det) Du kan stänga av CPU_FAN error i BIOS tror jag.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Du kan stänga av CPU_FAN error i BIOS tror jag.

Jag tror också detta. Man får alltid upp ett felmeddelande i BIOS om den känner av att ingen fläkt är inkopplad till CPU_FAN-uttaget på moderkortet. Det räcker att gå in i BIOS och stänga av det för att bli kvitt detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag tror också detta. Man får alltid upp ett felmeddelande i BIOS om den känner av att ingen fläkt är inkopplad till CPU_FAN-uttaget på moderkortet. Det räcker att gå in i BIOS och stänga av det för att bli kvitt detta problemet.

Men den är ikopplad CPU_FAN uttaget. Vad är orsaken menar ni?

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Men den är ikopplad CPU_FAN uttaget. Vad är orsaken menar ni?

Har ni prövat remontera pin kontakten ? Annrs in i bios och disable fan error bla.bla.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Har ni prövat remontera pin kontakten ? Annrs in i bios och disable fan error bla.bla.

Ja, det var min första åtgärd att ta loss båda 4 pins fläktkontakterna ifrån CPU_FAN och CPU_OPT och koppla in igen, ingen ändring skedde.
Jag får nog gå in i BIOS och göra det, sålänge fläktarna fortfarande kan kyla optimalt så antar jag att ett felmeddelande inte gör någon skillnad sålänge de är funktionella.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem

Om det är moderkortet i sign, vad har du ställt in för low limit i bios?, den kanske står lite väl högt varav den tjuter för att varna, sen vilken qfan profile använder du?

Defult är 600rpm och standard qfan profil.

Om kylarens fläktar är av lågvarvig sort kan det mycket väl hända att dom hamnar under 600rpm på standard och vid låg belastning på CPU, i så fall ändra profil och/eller limit till lite lägre.

Kolla spec lite på fläktarna dom har ett arbetsområde 600-2500rpm

Så först strunta helt i asus fläktprogram, sen går du till bios och diseblar all styrning då ska fläktarna gå på max, vilket jag tvivlar att du kan få dom att göra med det där fläktprogrammet, bios styrning är ju normalt aktivt även då.

Passa på att kolla också hur snabbt dom snurrar om det diffar mycket på dom så kan ena fläkten vara trasig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om det är moderkortet i sign, vad har du ställt in för low limit i bios?, den kanske står lite väl högt varav den tjuter för att varna, sen vilken qfan profile använder du?

Defult är 600rpm och standard qfan profil.

Om kylarens fläktar är av lågvarvig sort kan det mycket väl hända att dom hamnar under 600rpm på standard och vid låg belastning på CPU, i så fall ändra profil och/eller limit till lite lägre.

Jag tror att du har hittat problemet, jag ska titta i bios. Om 600rpm är standard och den varnar när fläktarna går under det så är det helt klart en möjlighet, jag tror jag inte ändrat något i BIOS gällande fläktarna. Fläkten snurrar mellan 400-500 rpm vid idle. Så det låter som lösningen.

En sidofråga, vad är en normal temperatur på CPU precis efter kylarbyte, jag vet att pastan tar ett tag innan den lägger sig jämnt och bra.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Jag tror att du har hittat problemet, jag ska titta i bios. Om 600rpm är standard och den varnar när fläktarna går under det så är det helt klart en möjlighet, jag tror jag inte ändrat något i BIOS gällande fläktarna. Fläkten snurrar mellan 400-500 rpm vid idle. Så det låter som lösningen.

En sidofråga, vad är en normal temperatur på CPU precis efter kylarbyte, jag vet att pastan tar ett tag innan den lägger sig jämnt och bra.

Där var problemet ja, bara sänka limit, eller välja en annan profil så dom snurrar lite snabbare.

Knepig fråga 2 då jag inte känner till kylaren, och beror på belastning av CPU.
Kan tänka mig prime95 load och oklockat kanske 55c i kärnorna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Där var problemet ja, bara sänka limit, eller välja en annan profil så dom snurrar lite snabbare.

Knepig fråga 2 då jag inte känner till kylaren, och beror på belastning av CPU.

Jag sänkte lägsta RPM till 400 och det löste problemet.

Jo, jag förstår att den andra frågan är knepig. Om jag omformulerar den, är det vanligt att FPS i spel sjunker första timmen/timmarna efter kylarbyte? Spelar Planetside 2 och brukar snitta på mellan 57-60 fps när jag har 60 fps limit med RadeonPro. Tänkte värma upp kylpastan ordentligt genom att spela lite och fick för första gången FPS drops ner till 30.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM