programmera en app (skolprojekt, projektarbete i gymnasiet)

Permalänk
Medlem

programmera en app (skolprojekt, projektarbete i gymnasiet)

Hejsan!

Det är så att jag har projektarbete nu i gymnasiet, och har bestämt mig för att göra en "app" efter ha pratat med en vän om det.
Men jag har ganska lite kunskaper om just programmering (har gått i det, men fick ett välförtjänt IG), så jag tänkte försöka öka på mina kunskaper där lite.
Så tänkte fråga er, har ni några tips på vad man kan göra?

HAr funderat på något "app" där man kommer åt sin nas hemifrån när man är ute då jag inte hittat någon bra app för det ännu (och hoppas på bättre betyg i nätverkskursen ).
Och projektet ska ta runt 100 timmar, men är ju ganska "grön" så jag lär väll ta lite extra tid

Och vilket programmeringsspråk är enklast/bäst att använda? (länkar uppskattas! )

MEn alla tips är välkomna!

Tack på förhand!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Missade att jag hade i första hand tänkt android, men hur är det med appar till IOS och windows 8 (mobilversionen)? så info om alla 3 är av intresse

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Missade att jag hade i första hand tänkt android, men hur är det med appar till IOS och windows 8 (mobilversionen)? så info om alla 3 är av intresse

Tänkte bara säga att o så du har tfått ig i programmering så ska du kanske tänka efter innan du ger dig på detta. Jag hade vg i programmering a och b och skulle nog ändå inte vara helt hundra på att jag skulle kunna göra ett bra projektarbete av de.

Ont: gå in på Androids hemsida så hittar du deras sdk och allt vad det nu heter. Har för mig att det finns en engångs avgift på 200 kr eller nåt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Tänkte bara säga att o så du har tfått ig i programmering så ska du kanske tänka efter innan du ger dig på detta. Jag hade vg i programmering a och b och skulle nog ändå inte vara helt hundra på att jag skulle kunna göra ett bra projektarbete av de.

Ont: gå in på Androids hemsida så hittar du deras sdk och allt vad det nu heter. Har för mig att det finns en engångs avgift på 200 kr eller nåt också

Ajdå, kanske dax att börja tänka på något annat projekt istället (tips?:P)
Jag får nog kolla in detta lite mer, så jag kanske inte försätter mig i situation som slutar med IG

Tack för input!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

100 timmar kommer att överstigas rejält, speciellt om du har så pass lite kunskap om ämnet.

Men om du skall göra till android så skall du använda Java.

Jag föreslår dock att du kanske gör en hemsida med CSS och eventuellt javascript.
HTML är inte så svårt att lära, likaså CSS. Javacsript är lite bökigare men finns jättemycket bra guider på internet.
Sedan ingår det i projektet att slänga upp hemsidan på ett webbhotell osv.
Lägg till responsiv design också, och ha den funktionen i åtanke från början
Detta kommer ta mer än 100 timmar, men det är lättare än att programmera en app
Förslagsvis kan du skapa ett interaktivt CV som din hemsida.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Webbapp!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Kostar inget att utveckla appar, men det är en liten startkurva med en hel del saker man måste lära sig.
Sen beror det ju på vilka språk man programmerat i tidigare om det är lätt att komma igång.

Bra ställe att starta på är http://developer.android.com/training/index.html
Kan ju kosta på sig ett par timmar med det och se om man känner att man kan klara av ett projekt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

100 timmar kommer att överstigas rejält, speciellt om du har så pass lite kunskap om ämnet.

Men om du skall göra till android så skall du använda Java.

Jag föreslår dock att du kanske gör en hemsida med CSS och eventuellt javascript.
HTML är inte så svårt att lära, likaså CSS. Javacsript är lite bökigare men finns jättemycket bra guider på internet.
Sedan ingår det i projektet att slänga upp hemsidan på ett webbhotell osv.
Lägg till responsiv design också, och ha den funktionen i åtanke från början
Detta kommer ta mer än 100 timmar, men det är lättare än att programmera en app
Förslagsvis kan du skapa ett interaktivt CV som din hemsida.

Okej, ska fundera på detta och se lite hur dåliga kunskaper är
Jag har faktiskt gått en html/css kurs för ett par år sen som jag (otroligt nog) fick G i men dom kunskaperna är väll lite rostiga nu, så får uppdatera mig lite där

Tack för input

Skrivet av elev10:

Funderade på det också, men kan du utveckla lite mer för någon som är ganska kass på programmering

Skrivet av WarWolf.667:

Kostar inget att utveckla appar, men det är en liten startkurva med en hel del saker man måste lära sig.
Sen beror det ju på vilka språk man programmerat i tidigare om det är lätt att komma igång.

Bra ställe att starta på är http://developer.android.com/training/index.html
Kan ju kosta på sig ett par timmar med det och se om man känner att man kan klara av ett projekt.

Jag ska ta mig en titt där och läsa på lite (lär nog behövas läsas på mycket)

Tack för input!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Kan väl säga som ett par redan sagt: det lär bli mer än 100 timmar, speciellt om du inte kan programmera. Tänk även på att det inte bara är programmering som är involverad, utan du vill troligtvis ha design, eller åtminstone struktur/hierarki färdig innan du börjar med all kod. Ha ett tydligt mål, och skriv ner allt du vill ha med innan du börjar. Om du även ska lära dig att programmera får de räkna med rätt mycket tid på det, dock kanske du åtminstone delvis kan arbeta på appen under tiden du lär dig språket, men som sagt, räkna med att det tar ett tag!

Som några andra även nämnt kan du fundera på webbapp, dock vill jag inte direkt rekommendera det, då jag inte har någon aning om vad som ska finnas i appen, vilket gör att det blir svårt att avgöra om det blir bäst som webbapp eller native.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

HEEEEEJ jag heter NiLs och jag har precis lärt mig bygga sandslott nu hade jag tänkt att bygga en fungerande atomubåt sneeeeeeeeeeelllllaaa kan nån visa mig hur jag ska göra```??!??
tack ))))))

OnT: Om du fick IG i programmeringen så kan du nog lägga detta på is tills det att du faktiskt klarar av skolan, speciellt med tanke på hur viktigt det är att kunna söka information på egen hand om man ska göra något sånt här, en förmåga som du verkar sakna för tillfället. Skulle sätta rätt högt odds på att du skulle klara av att göra denna App. Ta och kom på något enklare projekt, kanske i nån kurs du fått betyg i? Skriv en kokbok? Bygg en lådbil...nåt annat iaf-.-

gl hf

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Kan väl säga som ett par redan sagt: det lär bli mer än 100 timmar, speciellt om du inte kan programmera. Tänk även på att det inte bara är programmering som är involverad, utan du vill troligtvis ha design, eller åtminstone struktur/hierarki färdig innan du börjar med all kod. Ha ett tydligt mål, och skriv ner allt du vill ha med innan du börjar. Om du även ska lära dig att programmera får de räkna med rätt mycket tid på det, dock kanske du åtminstone delvis kan arbeta på appen under tiden du lär dig språket, men som sagt, räkna med att det tar ett tag!

Som några andra även nämnt kan du fundera på webbapp, dock vill jag inte direkt rekommendera det, då jag inte har någon aning om vad som ska finnas i appen, vilket gör att det blir svårt att avgöra om det blir bäst som webbapp eller native.

Lycka till!

Jag kan väll "basic" programmering, men jag är väll (minst sagt) kass på det, men känns som jag vill lägga mer fokus på det nu.
Men tid har jag gott om, men med 100 timmar så är det vad det enligt skolan ska ta... men kan lägga mycket mer tid på det själv.
Och en anledning med tråden var att fråga efter personliga råd om program till SDK, men också lite hopp om tips på vad man kan göra för app.

Men är borta nu över helgen, men ska läsa på mer när jag kommer hem och börja skissa på en idé.

Skrivet av Gnejs:

HEEEEEJ jag heter NiLs och jag har precis lärt mig bygga sandslott nu hade jag tänkt att bygga en fungerande atomubåt sneeeeeeeeeeelllllaaa kan nån visa mig hur jag ska göra```??!??
tack ))))))

OnT: Om du fick IG i programmeringen så kan du nog lägga detta på is tills det att du faktiskt klarar av skolan, speciellt med tanke på hur viktigt det är att kunna söka information på egen hand om man ska göra något sånt här, en förmåga som du verkar sakna för tillfället. Skulle sätta rätt högt odds på att du skulle klara av att göra denna App. Ta och kom på något enklare projekt, kanske i nån kurs du fått betyg i? Skriv en kokbok? Bygg en lådbil...nåt annat iaf-.-

gl hf

Okej, jag går it på gymnasiet, och då ingår programmering... och har nätverkskurs (med över G), men känns lite svårt att komma på ett bra projekt där (tips?)

Får väll se nästa vecka hur jag ska göra, men skippar gärna dom där spelkvällarna för att lägga på lite app programmering.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

HEEEEEJ jag heter NiLs och jag har precis lärt mig bygga sandslott nu hade jag tänkt att bygga en fungerande atomubåt sneeeeeeeeeeelllllaaa kan nån visa mig hur jag ska göra```??!??
tack ))))))

I lol'd

OT: Gör något film projekt eller dylikt då kanske? Lite enklare/snabbare att lära sig ett videoredigerings program kanske. Eller måste det vara programmering?

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Jag kan väll "basic" programmering, men jag är väll (minst sagt) kass på det, men känns som jag vill lägga mer fokus på det nu.
Men tid har jag gott om, men med 100 timmar så är det vad det enligt skolan ska ta... men kan lägga mycket mer tid på det själv.
Och en anledning med tråden var att fråga efter personliga råd om program till SDK, men också lite hopp om tips på vad man kan göra för app.

Men är borta nu över helgen, men ska läsa på mer när jag kommer hem och börja skissa på en idé.

Okej, jag går it på gymnasiet, och då ingår programmering... och har nätverkskurs (med över G), men känns lite svårt att komma på ett bra projekt där (tips?)

Får väll se nästa vecka hur jag ska göra, men skippar gärna dom där spelkvällarna för att lägga på lite app programmering.

Sätt upp ett nätverk virtuellt och säkra upp det alternativt sätt upp ett nätverk, med webbserver och en klient och få det att funka.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

I lol'd

OT: Gör något film projekt eller dylikt då kanske? Lite enklare/snabbare att lära sig ett videoredigerings program kanske. Eller måste det vara programmering?

Nja, men anledningen till programmera något var just att jag ville ha bättre betyg i ett ämne i skolan, men videoredigering hade vart ett intressant val om jag hade haft ämnet i skolan
Men kanske gör det ändå, då det kan vara bra att ha dom kunskaperna

Skrivet av metalbast:

Sätt upp ett nätverk virtuellt och säkra upp det alternativt sätt upp ett nätverk, med webbserver och en klient och få det att funka.

Det är en högst intressant idé, har haft liknande projekt i nätverkskurser... men ska kolla upp det lite mer med läraren imorgon och se om det kan bli bättre betyg då

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig men kan säg att även om det går åt helvete så är det ju det ett resultat. Det är inget som säger att det du ska göra ska vara något "värdigt att sälja" så att säga. Går det och åt skogen och du dokumenterar vad du gör mm. så har du ju ända gjort det du ska göra.
Men satsa på något simpelt och lätt, inget kanske riktigt funktionellt till att börja med. Får du klart det så fortsätter du att lägga till funktioner.
Tror det var ca 5/16 st projektarbeten som gick "bra" när vi hade det på skolan. Någon hade något med fiskar, men fiskarna åt upp varandra så det gick ju åt skogen och lite sånt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kan inte hjälpa dig men kan säg att även om det går åt helvete så är det ju det ett resultat. Det är inget som säger att det du ska göra ska vara något "värdigt att sälja" så att säga. Går det och åt skogen och du dokumenterar vad du gör mm. så har du ju ända gjort det du ska göra.
Men satsa på något simpelt och lätt, inget kanske riktigt funktionellt till att börja med. Får du klart det så fortsätter du att lägga till funktioner.
Tror det var ca 5/16 st projektarbeten som gick "bra" när vi hade det på skolan. Någon hade något med fiskar, men fiskarna åt upp varandra så det gick ju åt skogen och lite sånt.

Tack för inputen, har faktiskt ett par idér på vad jag ska göra för något, och det är nog ganska "enkelt" (enklare av det svårare, typ)
Och som du säger, det är dokumentationen som räknas

Tack!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att detta projekt läggs lite på is, då jag har pratat med en lärare och kommit fram till att göra ett linuxprojekt istället.
Men tackar alla för svar, och detta är nog något jag bara kommer göra på fritiden i lugn och ro.

Men först ska projektet med linux bli klart först!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |