Får jag ut full prestanda av en SSD ?

Permalänk

Får jag ut full prestanda av en SSD ?

Tja, Funderar på att skaffa mig en SSD hårddisk! Vet dock inte om jag får ut 100% prestanda pga mitt moderkort. Har ett Asus p5q-e " http://www.asus.com/Motherboard/P5QE/#specifications ". Någon som vet?

mvh Kevlarheart

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Du får bara ut vad sata-2 standarden klarar, dvs knappt 300MB/s, så såvida du inte köper en gammal sata 2 ssd kommer du inte få ut fulla prestandan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ju "bara" SATA 3gbit.
Så SATA 6gbit SSSD'er kan inte ge sitt bästa med det.
Å andra sidan är det ingenting du märker utan testprogram.
Så handla på bara, köp så stor du har råd med och stirra dig inte blind på hastigheter hit och dit.

Permalänk
Medlem

överföringshastigheterna kommer begränsas till ca hälften men det är accesstiderna till filerna som är just den stora grejen med ssd så det är inte så mkt skillnad i laddtider på ett flertal filer medans en fil t ex isofil eller zip fil är halverad prestanda men såklart fortfarande en stor ökning mot en hårddisk på 7200 rpm i överföringshastighet de har ca 90 Mbs som mest i burst då är det mellan usb minne med 3.0 port och moderkort med 3.0 port och en 7zip fil som är okomprimerad på 150 Mb kanske innan det minskar nermot 40 - 45 Mbs medans ssd disken har burst på 280 mbs i överföring och kanske 200 i skriv normalt sett på ditt moderkort och uppackning är såklart snabb också ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Du får bara ut vad sata-2 standarden klarar, dvs knappt 300MB/s, så såvida du inte köper en gammal sata 2 ssd kommer du inte få ut fulla prestandan.

Okej!

Skrivet av Svensktiger:

Moderkortet har ju "bara" SATA 3gbit.
Så SATA 6gbit SSSD'er kan inte ge sitt bästa med det.
Å andra sidan är det ingenting du märker utan testprogram.
Så handla på bara, köp så stor du har råd med och stirra dig inte blind på hastigheter hit och dit.

Men då köper jag bara något som är bra och tar med SSD'n till nästa datorbygge!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2