Permalänk

USB-kringutrustning lägger av plötsligt

Hej visste inte vilken kategori jag skulle skapa tråden i, men i alla fall problemet lyder att mitt headset, tagentbord och mus lägger av helt plötsligt dom är inte trådlösa alla tre enheter är kopplade via usb, det funkar som vanligt igen när jag starar om datorn, brukar hända mig upp till 3-6 gånger om dagen. Hjälp!!!

Mvh Rickard!

Rubrik
Permalänk
Skrivet av Grizzlyrickard:

Hej visste inte vilken kategori jag skulle skapa tråden i, men i alla fall problemet lyder att mitt headset, tagentbord och mus lägger av helt plötsligt dom är inte trådlösa alla tre enheter är kopplade via usb, det funkar som vanligt igen när jag starar om datorn, brukar hända mig upp till 3-6 gånger om dagen. Hjälp!!!

Mvh Rickard!

kan vara nån av prylarna som knasar och sabbar för resten, eller så är det usb-controllern. jag har haft två tangentbord som betett sig så

Permalänk

Detta kan vara väldigt svårt att hjälpa dig utifrån den lilla infon.

Men ifall de lägger av då och då så låter det som att kontakten försvinner med datorn. Testa att dra ut och in musen och tangentbordet när detta händer.
Annars så sätt på ljudet för windows och lyssna och hör du bortkopplingsljudet när mus/tangentbord slutar funka så är det antagligen någon hårdvarubit som glappar

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Detta kan vara väldigt svårt att hjälpa dig utifrån den lilla infon.

Men ifall de lägger av då och då så låter det som att kontakten försvinner med datorn. Testa att dra ut och in musen och tangentbordet när detta händer.
Annars så sätt på ljudet för windows och lyssna och hör du bortkopplingsljudet när mus/tangentbord slutar funka så är det antagligen någon hårdvarubit som glappar

just det glömde påpeka har även testat och dratt ut och in alla usb, även testat andra usb portar, Japp ska testa det.

Permalänk
Medlem

drivrutiner för usb?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Brukar hända mig ibland men jag har det kopplat till en 8 st usb hubb på bordet och om jag råkar stöta till den så måste jag dra ut kablarna och starta om usb hubben (dra ur strömadaptern) sedan kommer musen och det tillbaka igen.

Så jag gissa på att det är glapp kontakt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad. Rubrik ändrad.*

Citat:

§ 3
När du skriver
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

tack för alla svar ska testa mig lite fram

Permalänk

Juste. Har ett litet tillägg.
Jag hade problem innan när jag hade min förra mobil som avgav ganska hög strålning när den ringde och fick sms. Så när jag hade den för nära mitt tangentbord och fick sms/samtal så slutade tangentbordet att funka tills jag drog ut strömkabeln till tangentbordet och startade om det. har ett G19 som kräver en strömkälla ifall du undrar.

Kanske kan vara något liknande för dig

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Juste. Har ett litet tillägg.
Jag hade problem innan när jag hade min förra mobil som avgav ganska hög strålning när den ringde och fick sms. Så när jag hade den för nära mitt tangentbord och fick sms/samtal så slutade tangentbordet att funka tills jag drog ut strömkabeln till tangentbordet och startade om det. har ett G19 som kräver en strömkälla ifall du undrar.

Kanske kan vara något liknande för dig

hmm kankse fast tror inte det är problemet , vet inte ritktigt hur jag ska förklarat , när problemet upstår så har jag sätt i dom i andra usb portar då funkar det en liten stund sen så kommer problemet igen , tagentbordet bara blinkar musen fungerar ej , men som sagt startar jag om datorn igen så håller det en stund kan funka flera timmar till 10 min.

Permalänk
Skrivet av Grizzlyrickard:

hmm kankse fast tror inte det är problemet , vet inte ritktigt hur jag ska förklarat , när problemet upstår så har jag sätt i dom i andra usb portar då funkar det en liten stund sen så kommer problemet igen , tagentbordet bara blinkar musen fungerar ej , men som sagt startar jag om datorn igen så håller det en stund kan funka flera timmar till 10 min.

Det låter väldigt mycket som en utstående källa som påverkar detta. Men det kan även vara datorn. Har du överklockat datorn något?

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Det låter väldigt mycket som en utstående källa som påverkar detta. Men det kan även vara datorn. Har du överklockat datorn något?

aa har överklockat en i5 2500 k till 4.5 med en Noctua NH-D14 kylare och ram minnena från 1333 till 1600, Har haft det överklockat i över ett halvår utan problem tills nydligen.

Permalänk
Skrivet av Grizzlyrickard:

aa har överklockat en i5 2500 k till 4.5 med en Noctua NH-D14 kylare och ram minnena från 1333 till 1600, Har haft det överklockat i över ett halvår utan problem tills nydligen.

Hur har du överklockat processorn? Har du förändrar multipeln eller ändrat buss-hastigheten också?

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Hur har du överklockat processorn? Har du förändrar multipeln eller ändrat buss-hastigheten också?

oj multipeln tror jag , gjorde det i click bios :/?

Permalänk

Hade samma problem där alla tillbehör helt plötsligt dog. Problemet för mig var att musen glappade på något sätt, och kortslöt antagligen sig själv. När detta hände slutade alla tillbehör att funka. Testa plugga in alla tillbehör 1 och 1 i en annan dator och se om problemen återkommer där!

Permalänk
Skrivet av Grizzlyrickard:

oj multipeln tror jag , gjorde det i click bios :/?

Testa att återställa bios och överklocka den igen manuellt med endast multipeln och volten ifall det behövs

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Testa att återställa bios och överklocka den igen manuellt med endast multipeln och volten ifall det behövs

Okay tack ! ska testa och återkommer med svar

Permalänk

Var min Mus som gjorde att usb portarna slutade fungera köpte en ny och nu fungerar allt som det ska