Dator/surfplatta till 2.5-åring

Permalänk
Medlem

Helt klart Kurion. Allt annat lär bara gå sönder.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag har en son på snart 2.5 år som visar stort intresse för mobiltelefoner och datorer. Titt som tätt hittar jag honom när han klättrat upp på min datorstol och så sitter han där och grejar med musen och trycker på tangentbordet. Likaså visar han stort intresse för våra mobiltelefoner osv.

Jag (och min sambo) är ju av uppfattningen att man ska uppmuntra saker som barn visar intresse för, så... Vi skulle vilja få tag på någon form av dator/pekplatta som han skulle kunna använda. Det är ju inte så jättenoga med att det är värsta prestandan utan det är viktigare att den är enkel och att det finns ett utbud av spel (typ lek och lär-saker) som han skulle kunna ha glädje av, även vid hans ringa ålder. För er som varit på IKEA så kan ni ju tänka i banorna av de lekstationer där man kan färglägga saker osv som de har.

En gammal tråd men jag är nyfiken på vad du kom fram till? Jag är snart lite i samma sits. Just nu har sonen min gamla laptop, som åkta i golvet många gånger men den går än öven om plasten är spräckt. Men jag har märkt att pekskärmen är mer intuitiv, tangentbordshantering är nog lite tidigt.

Jag hade tänkt mig barnfilmer inkl youtube samt diverse spel. Båda att ha hemma och i bilen.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att du köper en "Hem-PC" med en värsting-Pentium på runt 700MHz. DET är vad ett litet barn egentligen vill ha, det kan jag bekräfta genom personliga erfarenheter
Köper du till Tarzan och Need for Speed: High Stakes på det så är lyckan total!

Nej men ärligt talat blir nog en begagnad Ipad perfekt skulle jag tycka eftersom det inte skulle vara så roligt om en sprillans ny Ipad från en ny generation gick sönder, det är trots allt en 2,5-åring.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Glömde säg att jag vägrar köpa någonting med ett äpple på, det av rent personliga skäl.

Antingen en helt vanligt windows tablet, eller någon android med pekskärm. Lite robust måste den ju helst vara såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

En gammal tråd men jag är nyfiken på vad du kom fram till? Jag är snart lite i samma sits. Just nu har sonen min gamla laptop, som åkta i golvet många gånger men den går än öven om plasten är spräckt. Men jag har märkt att pekskärmen är mer intuitiv, tangentbordshantering är nog lite tidigt.

Jag hade tänkt mig barnfilmer inkl youtube samt diverse spel. Båda att ha hemma och i bilen.

Efter att ha velat lite och sparat ihop lite mer pengar så blev det till slut en Galaxy Tab 2 7.0. De "kinaplattor" jag kollat på IRL kändes väl sådär och ville inte chansa på något utan att ha testat. Idag hade jag nog köpt en Nexus 7 istället, då den ju finns tillgänglig, det fanns den inte då.

Vi har hittat lite appar där han kan rita och spela lite enklare spel och så, fast än så länge så sitter vi med, så hållbarheten har väl inte satts riktigt på prov ännu.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Efter att ha velat lite och sparat ihop lite mer pengar så blev det till slut en Galaxy Tab 2 7.0. De "kinaplattor" jag kollat på IRL kändes väl sådär och ville inte chansa på något utan att ha testat. Idag hade jag nog köpt en Nexus 7 istället, då den ju finns tillgänglig, det fanns den inte då.

Vi har hittat lite appar där han kan rita och spela lite enklare spel och så, fast än så länge så sitter vi med, så hållbarheten har väl inte satts riktigt på prov ännu.

Galaxyn ser ju helt klart kanonfin ut. Fast rätt mycket pengar om den ska bankas i golvet, konceptet med att vara försiktig har inte riktigt gått in ännu. Det var ju på samma sätt min D5100 åkte i golvet sist. Fast å andra sidan har min gamla laptop klarar flera smällar i golvet samt att bli stampad på skärmen etc. Problemet med den är mest att det är väl avancerat med tangentbord när man är så liten.

Nexus känner kag inte till, kanske ska kolla den, tackar för tipset.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Det blev ingen Ainol Novo Flame till min grabb. Jag fick en Padfone 2 från jobbet vilket gjorde att han kan ha Nexus 7 som sin egen.

Sedan tycker jag att en Nexus 7 är på tok för dyr för en numera 3-åring, den har åkt i golvet otaliga gånger. Har endast displayskydd samt ett sånt där vanligt gummifodral av enklaste modell på baksidan. Peppar peppar så verkar den vara väldigt stryktålig.

Jag tycker man skall satsa på något vettigt, typ en Ainol Novo Flame eller bättre, i stället för de billigaste skräpmodellerna från Archos (Archos har släppt en del hyffsat, men då är det inte billigt längre) och dylikt köpt på t ex ICA, man ser ju bara på specarna att det är helt omöjligt att använda de på samma nivå som "riktiga" plattor. Det är ju samma pengar. Runt en tusenlapp är vad jag tycker man kan lägga i denna ålder (hittar t ex Flame för det på Aliexpress. Att det blev en Nexus 7 för 2300kr till grabben var ju bara slumpen denna gång, den var ju menad till mig ursprungligen.

Jag kan förresten intyga att en 2,5 åring hanterar iOS och Android precis lika bra, det är bara skadad fallfrukt som har svårt med allt annat än diktaturer där någon annan bestämmer vad användaren skall göra, tänka och tycka. Själv är jag rädd för vad Nordkorea, apple och andra maktgalningar kan ta sig till med andra världskriget i bakhuvudet (faktiskt läskiga paraleller), så här blir det bara produkter där användaren själv kan välja. De har iPad på dagis, därför kan jag uttala mig då grabben alltså använder båda alternativ.

Sedan har jag provat med att sätta en netbook i handen på grabben några gånger, men nej, han klarar inte att hantera mus, han försöker bara ta tag, dra och klicka direkt på skärmen som att det vore touch. Jag tror man får vänta några år innan jag kan få honom att hitta klipp på yuotube, klappa tigrar, köra bil, spela Angry Birds och allt vad han gör på sin platta.

Ni som är skeptiska till Ainol och andra större Kina-märken, läs på lite, det är stora märken i andra delar av världen. Det klämmer mig att jag inte fick testa någon denna gång, för att se om de är så bra som alla forum världen över säger, alltså fullt jämförbara med en Samsung t ex. Men, dottern ska snart ha en platta med, får se då.

Till sist sägs det vara en billigare Nexus 7 variant på gång för ca 1500kr i Sverige som ja hade vart den perfekta barnplattan! Dessutom slippa att beställa från Kina, då det alltid känns förknippat med viss risk (jag kanske är fördomsfull!?)

Permalänk
Medlem

iPad Mini skulle nog passa bra.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Glömde säg att jag vägrar köpa någonting med ett äpple på, det av rent personliga skäl.

Antingen en helt vanligt windows tablet, eller någon android med pekskärm. Lite robust måste den ju helst vara såklart.

Hm, lite synd att du har dessa principer
Just ios är klart överlägset vad gäller spel och hantering för riktigt små barn. Många spel som finns för ios saknas för android, och windows har väl inga spel alls (nästan). Vi har alla plattformarna hemma, och det är helt klart ios som har mest. Dessutom verkar paddorna hålla för precis vad som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte lite väl tidigt att låta såpass små barn använda en dator vid den åldern? 6-7 år borde vara mer lämpligt med tanke på att jag själv började använda datorer först då. När man är så liten så bör man istället vara ute och samla kottar eller leka iskogen. Att ge småbarn surfplattor och datorer i förtid kommer hämma deras utveckling senare i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Är det inte lite väl tidigt att låta såpass små barn använda en dator vid den åldern? 6-7 år borde vara mer lämpligt med tanke på att jag själv började använda datorer först då. När man är så liten så bör man istället vara ute och samla kottar eller leka iskogen. Att ge småbarn surfplattor och datorer i förtid kommer hämma deras utveckling senare i livet.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag tror inte alls att man hämmar någonting genom att ge barn tillgång till teknik som finns. Att du själv inte använde dator förrän 6-7 års ålder kan kanske bero på att det inte fanns? Med samma logik skulle ju jag säga att man ska vänta med att använda dator till man är 30 ;).
Leka i skogen kan man göra också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min 4 åring har min gamla iPhone 4 samt min iPad 4 till förfogande för spel och youtube. Jag kör med ett av apples egna smart cases för paddan för att inte få repor samt skydda den annars så finns ju http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=651034&title=iBallz&
med flera att tillgå som extra skydd. Men egentligen bör väl inte barn under 7 ens ha såna här produkter till sitt förfogande egentligen. Det är ju om man tänker efter även om det är "lite coolt" att dom kan använda det korkat att ge dom behovet ens .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har en son på snart 2.5 år som visar stort intresse för mobiltelefoner och datorer. Titt som tätt hittar jag honom när han klättrat upp på min datorstol och så sitter han där och grejar med musen och trycker på tangentbordet. Likaså visar han stort intresse för våra mobiltelefoner osv.

Jag (och min sambo) är ju av uppfattningen att man ska uppmuntra saker som barn visar intresse för, så... Vi skulle vilja få tag på någon form av dator/pekplatta som han skulle kunna använda. Det är ju inte så jättenoga med att det är värsta prestandan utan det är viktigare att den är enkel och att det finns ett utbud av spel (typ lek och lär-saker) som han skulle kunna ha glädje av, även vid hans ringa ålder. För er som varit på IKEA så kan ni ju tänka i banorna av de lekstationer där man kan färglägga saker osv som de har.

Vi har ju tänkt och att det ska vara så billigt som möjligt, men vi vet inte vad en realistisk budget är.

Vi vet inte heller vad man ska kolla på, dvs iPad eller någon android surfplatta eller finns det andra alternativ? Det behöver inte nödvändigtvis vara en surfplatta heller, men vi tänker att en sådan är mer intuitiv att använda än en dator med mus och tangentbord.

Vi tänker i banorna att köpa något begagnat. Är det realistiskt att komma under 1500kr (gärna under 1000)?

har själv skaffat en DmTech 725H till dottern som va sädär i början men uppgradering till jellybean så är den perfekt.. alla spel funkar å flyter perfekt och ända negativa jag kan komma på om den är att det bara är 4gb minne men det är bara att peta in ett minneskort så är det löst..

sen är den även robust bygd.. knapparna känns inte som att det ger upp på ett bra tag och plattan överlag har extremt bra kvalité med tanke på vad man betalar för den..

just den finns inte kvar å köpa men efterföljaren 726H kostar 990kr hos siba
http://www.siba.se/product/11904774/726h

och dottern klarar av att öppna appar helt själv via menyn osv utan problem sen dag 2 (hon fick den på sin 3års dag)

Edit: såg även nu att netonnet börjar få in typ samma platta fast med dualcore processor för typ samma pris 1090kr
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/dmtech-t...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Men egentligen bör väl inte barn under 7 ens ha såna här produkter till sitt förfogande egentligen. Det är ju om man tänker efter även om det är "lite coolt" att dom kan använda det korkat att ge dom behovet ens .

Helt fel. Det är perfekt att låta så små barn ha såna här produkter.
De utvecklar fin-motorik, kommer ihåg saker, lär sig utforska.

Det finns studier på det, och det finns en anledning till att många förskolor tagit in surfplattor.

Behovet av att kunna hantera teknik lär inte bli mindre i framtiden så att börja tidigt är verkligen ingen dum ide.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Helt fel. Det är perfekt att låta så små barn ha såna här produkter.
De utvecklar fin-motorik, kommer ihåg saker, lär sig utforska.

Det finns studier på det, och det finns en anledning till att många förskolor tagit in surfplattor.

Behovet av att kunna hantera teknik lär inte bli mindre i framtiden så att börja tidigt är verkligen ingen dum ide.

Visst är det bra men samtidigt så kan det ju hämma annan inlärning. Jag låter som sagt min son leka med grejerna men det blir snabbt ett beroende i hans fall har jag märkt. Visst lär dom sig det lilla monstret hemma har lärt sig hur man går från dinosaur toys till värsta pang pang spelen eller hundar som får valpar typ. Fattar inte hur han lyckas men varje gång som han knallar iväg med padda eller telefon har han nåt hyss för sig .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 