Ska köpa TV (~42") - tar gärna emot tips!

Permalänk
Medlem

Ska köpa TV (~42") - tar gärna emot tips!

Tja,

Jag är inne på att köpa TV, och istället för att behöva research:a varenda modell så är det nog bättre att få tips av de som kan. Jag gav upp när jag läste att "LED" mycket väl kunde vara LED/LCD, där endast bakgrundsljuset är LED.
Jag ska använda den mestadels som mediaspelare från datorn. Den ska även kunna kopplas till NAS:en för att enkelt kunna kolla film/serier, men det kan de flesta apparater idag vad jag förstått?

Kriterier som jag helst vill se uppfyllda (Tar gärna argument om varför någonting kanske inte "behövs")
40"-45"
100Hz
Full-HD
LED (eller hur?)
Hyvsat bra betraktningsvinkel.
Wi-fi vore trevligt.
Tunn är ett plus då den kommer stå brevid en ingång till rummet, där man då kommer se den från sidan ofta.

Vill inte ha 3D.
Smart-tv behövs inte heller.
Jag kanske är optimistisk, men hade tänkt lägga en 4000-7000kr. Jag är beredd på att eventuellt öka den en smula om det anses vara värt.

Som sagt, jag tar gärna emot rekomendationer/tips på vad som skulle kunna göra mig nöjd
Jag tänkte köpa SAMSUNG UE-40ES5500 men tvekade då det var en LCD/LED tv, samt dålig betraktningsvinkel.

Tack i förhand!

Permalänk

Hade slagit till på denna: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE46ES5505XXE/s...
Mycket bra tv, finns säkert någon annanstans billigare men hade den som "favoriter" i flikar, då jag också ska köpa den, har en sådan tv i mitt vardagsrum och den är UNDERBAR! Sjukt klart bild!

Edit: såg att du hade länkat en i princip samma tv, fast min var några tum större, hehe men den är bra! Skulle kört på den.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag är väldigt sugen!
Så du tycker inte bilden är "aningen sämre" då den är "LCD-LED"?
Jag har också hört att menyerna kan vara sega på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjines:

Tack för svaret!

Jag är väldigt sugen!
Så du tycker inte bilden är "aningen sämre" då den är "LCD-LED"?
Jag har också hört att menyerna kan vara sega på den.

Jisses....

LED = LCD med LED-belysning.

100hz = Skräp, ökar input lag.

För film och serier säger jag plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjines:

Tack för svaret!

Jag är väldigt sugen!
Så du tycker inte bilden är "aningen sämre" då den är "LCD-LED"?
Jag har också hört att menyerna kan vara sega på den.

Sämre än vadå?
"LED" är LCD med LED som bakgrundsbelysning, som du "befarade" i första posten. Det finns två typer av TV-apparater, LCD/LED/vad du vill kalla det och sedan plasma. (Finns ju med traditionell CCFL bakgrundsbelysning också, men knappt längre)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Sämre än vadå?
"LED" är LCD med LED som bakgrundsbelysning, som du "befarade" i första posten. Det finns två typer av TV-apparater, LCD/LED/vad du vill kalla det och sedan plasma. (Finns ju med traditionell CCFL bakgrundsbelysning också, men knappt längre)

Skrivet av Dreas89:

Jisses....

LED = LCD med LED-belysning.

100hz = Skräp, ökar input lag.

För film och serier säger jag plasma.

Tack för att ni klarade upp det. Jag fick för mig att tillverkarna hade någon ny teknik, som de också får kalla för "LED" men som i själva verket är LCD (vilket jag trodde var en tredje standard). En fråga dock: vissa skriver ut "LCD" i betckningen, är det i själva verket LED då?
Vilse i mediabubblan..

Nyfiken bara: Varför är plasma bättre för serier film förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjines:

Tack för att ni klarade upp det. Jag fick för mig att tillverkarna hade någon ny teknik, som de också får kalla för "LED" men som i själva verket är LCD (vilket jag trodde var en tredje standard). En fråga dock: vissa skriver ut "LCD" i betckningen, är det i själva verket LED då?
Vilse i mediabubblan..

Nyfiken bara: Varför är plasma bättre för serier film förresten?

Man kan säga att LCD är själva pixlarna, LCD står för Liquid Crystal Display. För att du sedan ska se pixlarna så behöver det lysa något ljus igenom detta "skikt". Denna bakgrundsbelysning kan utgöras av antingen CCFL (lysrör), som är det gamla sättet, eller det nya som är LED. Fördelarna med LED är lägre strömförbrukning, tar mindre plats samt miljövänligare.

Det enda som inte är LCD är plasma, där varje pixel lyser själv, en plasma behöver då ingen bakgrundsbelysning och därav inte LED.
OLED kommer snart också, där varje pixel är en liten LED.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Man kan säga att LCD är själva pixlarna, LCD står för Liquid Crystal Display. För att du sedan ska se pixlarna så behöver det lysa något ljus igenom detta "skikt". Denna bakgrundsbelysning kan utgöras av antingen CCFL (lysrör), som är det gamla sättet, eller det nya som är LED. Fördelarna med LED är lägre strömförbrukning, tar mindre plats samt miljövänligare.

Det enda som inte är LCD är plasma, där varje pixel lyser själv, en plasma behöver då ingen bakgrundsbelysning och därav inte LED.
OLED kommer snart också, där varje pixel är en liten LED.

Grymmt svar, tack! Snabb fråga om det, någon ETA till när OLED kommer? Låter intressant om inte annat!

Åter till sjävla idén med tråden dock. Tar fortfarande emot tips!
Har omprioriterat nåra aspekter, det viktigate är:
40"-46"
Bra bild (bra skärpa, ingen clouding, bra betraktningsvinkel etc)
Tunn design

En fråga till de som kan förresten. Går det att kolla film över Wi-Fi på TV:n, från NAS:en utan lagg? Det vore smidigt att slippa dra en TP kabel över hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjines:

Grymmt svar, tack! Snabb fråga om det, någon ETA till när OLED kommer? Låter intressant om inte annat!

Åter till sjävla idén med tråden dock. Tar fortfarande emot tips!
Har omprioriterat nåra aspekter, det viktigate är:
40"-46"
Bra bild (bra skärpa, ingen clouding, bra betraktningsvinkel etc)
Tunn design

En fråga till de som kan förresten. Går det att kolla film över Wi-Fi på TV:n, från NAS:en utan lagg? Det vore smidigt att slippa dra en TP kabel över hela rummet.

Den första borde väl kunna nu under 2013 skulle jag förmoda, kommer dock vara svindyrt och så som all ny teknik är. Dröjer säkert minst 4 år innan de är nere på priser i din budget.

Ingen aning vad för TV som passar dig eller om det går att streama filmer, tyvärr.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Den första borde väl kunna nu under 2013 skulle jag förmoda, kommer dock vara svindyrt och så som all ny teknik är. Dröjer säkert minst 4 år innan de är nere på priser i din budget.

Ingen aning vad för TV som passar dig eller om det går att streama filmer, tyvärr.

Jo misstänker det, vore kul att se vad som är skillnaden i kvalitet dock.
Jag håller på att bli tokig, letar som en tok på nätet och är nära på att utöka min budget ännu mer, men det känns ovärt då jag inte vet hur länge jag kommer ha TVn.

Utbudet på Plasma TV i 40" klassen verkar ha dvindlat drastiskt, hittar knappt någonting på de vanliga webbutikerna. Verkar bli LED i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa ny tv i dagarna. Har bestämt mig för att köpa Panasonic St50 42".Tror nog att det är det bästa du kan få för under 7000. För en tusenlapp till får du 50" varianten med samma panel. De tv som har bäst panel är i de allra flesta fall både "smarta" och har 3d. Själv tycker jag det är onödigt att betala för att slippa dessa funktioner. Det är ju bara att inte använda dem.
Men jag håller med dig, det är verkligen inte lätt att bestämma sig.

Att köpa Oled direkt då det kommer ut blir med all sannolikhet svindyrt. Tror nog inte heller att det inledningsvis kommer komma en strippad Oled med bara panel. Den kommer garanterat vara utrustad med all "lull-lull" som finns tillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera LGs senare modeller. Hyfsat neutral bild http://www.siba.se/product/9623240/lg-47lm640t-47-led-tv-?ref... Nu är den här tvn större än vad du ville ha och ligger på överdrivna 400hz, strunta i det. Budskapet jag vill få fram är att bilden är behaglig.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Permalänk
Medlem

Definitivt en Panasonic Viera TX-P42ST50Y http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177815

Permalänk
Medlem

Om du lätt får huvudvärk så ska du ta minst100hz. Morsan har migrän, så då vi skulle köpa ny TV fick vi söka länge förän vi hittade en 100hz 42" till rimligt pris. Detta problem kommer sig då av att det enskilda ögat får under 50 bilduppdateringar/sek att ta hand om. Då hinner man se att bilden byts(flimmrar svagt). Detta är ofta tillräckiligt för lite känsligare personer. Men detta gäller då endast om du är känslig. Köpte föfövrigt en Philips TV. Sjuk färgåtergivning och sjukt lågt pris. Endast 400€. Kan inte modellnumret på rak arm, och den är köpt för 3år sen, så den är antagligeb utdaterad. Men rekomenderar stark Philips. Du kan inte bli missnöjd

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com