Problem med text i chrome

Permalänk
Medlem

Problem med text i chrome

Jag brukar köra chrome i alla os/datorer som jag använder.

I chrome i osx har jag dock lite problem med texten. Jag tycker att den är mer svårläst än den i safari. Det är lite svårt att förklara men jag bifogar en screenshot där jag tycker att problemet är ganska tydligt. Fel font, något med kantutjämning? Texten känns lite fetare på något sätt.

Någon som vet vad detta beror på eller hur man kan fixa det?

https://dl.dropbox.com/u/630037/osx-chrome-font.png

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har detta problemet i chrome eller är det bara ingen som tycker att det faktiskt är ett problem?

Permalänk
Medlem

Jo jag upplever faktiskt något liknande, jag har letat efter "cleartype" inställningen men har inte hittat den ännu, hemska tanke den kanske inte ens finns till chrome...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Är det ingen som har detta problemet i chrome eller är det bara ingen som tycker att det faktiskt är ett problem?

Har du ändrat ClearType inställningar? Om du gjort det utan resultat finns det också en chans att din GPU muppat texten.

När jag kollar min Nvidia kontrol panel finns Chrome listad, jag kan slå på FXAA och alla möjliga grejer som gör att texten blir helt upp åt skogen.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jo jag upplever faktiskt något liknande, jag har letat efter "cleartype" inställningen men har inte hittat den ännu, hemska tanke den kanske inte ens finns till chrome...

Skrivet av Navicula:

Har du ändrat ClearType inställningar? Om du gjort det utan resultat finns det också en chans att din GPU muppat texten.

När jag kollar min Nvidia kontrol panel finns Chrome listad, jag kan slå på FXAA och alla möjliga grejer som gör att texten blir helt upp åt skogen.

ClearType finns inte i OS X utan är en Windows-teknik för att typ göra det som OS X alltid gör.

Tyvärr gör Chrome lite speciella saker när det kommer till font-renderingen (eller faktiskt nästan all rendering), på alla platformar. Se till exempel buggrapporten “Horrible font rendering with Google Web Fonts on Chrome for Windows”. Det finns workarounds däri samt följande kommentar av en Chrome-utvecklare:

Citat:

[...] We know it's bad, we know we need to fix it, and it is in the process of being fixed. Unfortunately it's not as simple as flipping a switch. [...]

- http://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=137692#c96 (skrivet den 8 november 2012).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nasso:

Är det ingen som har detta problemet i chrome eller är det bara ingen som tycker att det faktiskt är ett problem?

Vänligen notera att meningslösa inlägg som enbart är till för att flytta trådar högre upp på sidan (s.k. bumpar) inte är tillåtna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.