Permalänk
Medlem

Låg CPU använding vid belastning

Hej! Varför är det bara 25% använding av min processor när jag har 30 FPS? Ska den inte göra allt för att pumpa ut så mycket den kan när det är så lågt?

På bilden är alla inställningar på max.

http://i.imgur.com/chZ6J32.jpg

Edit: Provade RaiderZ. Vid en questing hub med ett par folk låg jag på 40 FPS, då var CPU användningen bara 21%. Jag vill liksom att den ska arbeta på lite för att hålla mig på 60+... Varför gör den inte det?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Du har inte vsync igång eller?

EDIT: Sänk shadows lite också

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jo, det hade jag när jag tog bilden. Provade dock utan nu och ingen skillnad. Tror inte V-sync skulle hålla mig runt 30 FPS heller eftersom den är låst på 60.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Sänker jag shadows till high får jag väl 5 mer FPS där jag står nu. Men frågan är varför processorn bara arbetar i 25% och inte pumpar ut mer FPS?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Skrivet av Sowz:

Sänker jag shadows till high får jag väl 5 mer FPS där jag står nu. Men frågan är varför processorn bara arbetar i 25% och inte pumpar ut mer FPS?

Tror det är för att wow är så dåligt optimerat.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Provade RaiderZ. Vid en questing hub med ett par folk låg jag på 40 FPS, då var CPU användningen bara 21%. Jag vill liksom att den ska arbeta på lite för att hålla mig på 60+... Varför gör den inte det?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

troligen läggs jobbet på GPU:n och den verkar inte orka med.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Sänker jag shadows till high får jag väl 5 mer FPS där jag står nu. Men frågan är varför processorn bara arbetar i 25% och inte pumpar ut mer FPS?

Först gå till aktivetetshanteraren öppna graferna över CPU, spela några minuter och sen kolla på graferna igen, vissa spel använder inte alla cores, och om en kärna är 100 % belastad men 0 % på övriga så blir det just 25 % samma om spelet bara använder 2 kärnor så blir det 50% osv.
Detta räknat på en CPU med 4 kärnor och 4 trådar, nu har du ju 3770 så blir 8 trådar dvs 2 st fullt belastade blir 25 %
Sen vissa spel är inte specielt CPU beroende så du får inte mer, för spelet behöver helt enkelt inte mer, om du skaffar starkare grafikkort så får du även en ökning på CPU oftast.

Om du verkligen vill se mer % på CPU så är det enkelt fixat, skaffa en svagare 2 kärnig CPU bara

Nåt du kanske kan vinna några få FPS på är att stänga av HT på din CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

troligen läggs jobbet på GPU:n och den verkar inte orka med.

mvh Lazze

Låter konstigt att mitt Gigabyte GTX 670 OC inte skulle orka med, kan du utveckla svaret lite? Vet även att WoW är väldigt CPU beroende så tror inte allt läggs på GPU.

Skrivet av ggustavsson:

Först gå till aktivetetshanteraren öppna graferna över CPU, spela några minuter och sen kolla på graferna igen, vissa spel använder inte alla cores, och om en kärna är 100 % belastad men 0 % på övriga så blir det just 25 % samma om spelet bara använder 2 kärnor så blir det 50% osv.

Sen vissa spel är inte specielt CPU beroende så du får inte mer, för spelet behöver helt enkelt inte mer, om du skaffar starkare grafikkort så får du även en ökning på CPU oftast.

Om du verkligen vill se mer % på CPU så är det enkelt fixat, skaffa en svagare 2 kärnig CPU bara

WoW är ett CPU beroende spel, och sen tycker jag även att mitt grafikkort är tillräckligt starkt. Tycker inte du?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Kolla kärnorna/trådarna i aktivitetshanteraren.

25% usage kan mycket väl vara "100% usage" (2 kärnor i 100%, 2 kärnor i 0%, 4 trådar i 0%.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Låter konstigt att mitt Gigabyte GTX 670 OC inte skulle orka med, kan du utveckla svaret lite? Vet även att WoW är väldigt CPU beroende så tror inte allt läggs på GPU.

WoW är ett CPU beroende spel, och sen tycker jag även att mitt grafikkort är tillräckligt starkt. Tycker inte du?

Stämmer men är samtidigt dåligt på att använda flertal cores, om du öppnar CPU graferna för cpu med wow, kommer du se att en core eller tråd är troligen nästan Max belastad, sen sjunker det rejält, och en stor del av CPU kraft helt enkelt inte kan användas med wow.
Men håller med om att det är CPU beroende spel i mening med att det kräver effektiva cores. Problemet är att det inte kan använda många av dom.

Testa stänga av HT, (gör du i bios) tror det kan förbättra det hela en del, och du kommer nog få lite bättre prestanda också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Först gå till aktivetetshanteraren öppna graferna över CPU

Är det såhär du menar eller är jag ute och seglar på fel ställe nu?

http://i.imgur.com/p7aHh77.png

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Skrivet av Sowz:

Hej! Varför är det bara 25% använding av min processor när jag har 30 FPS? Ska den inte göra allt för att pumpa ut så mycket den kan när det är så lågt?

På bilden är alla inställningar på max.

http://i.imgur.com/chZ6J32.jpg

Edit: Provade RaiderZ. Vid en questing hub med ett par folk låg jag på 40 FPS, då var CPU användningen bara 21%. Jag vill liksom att den ska arbeta på lite för att hålla mig på 60+... Varför gör den inte det?

Stänv av Vsync om du inte vill att den ska hoppa till 30 fps.
Stäng av core-parking.
Stäng av Hyperthreading.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Stänv av Vsync om du inte vill att den ska hoppa till 30 fps.
Stäng av core-parking.
Stäng av Hyperthreading.

(V-sync hjälpte inte)
Tack för svar. Men är det verkligen bra att stänga av detta eller är det lite mer av ett experiement? Vill inte överklocka eller göra något som bryter t.ex. garantin. Genom att stänga av dessa funktioner, kommer jag då belasta processorn på något sätt som den inte mår bra av? Isåfall låter jag det vara som det är.

Kan du även utveckla svaret lite och hur jag ska gå till väga? Är ytterst dålig på datorer, de få kunskaper jag har är från läsning här på Sweclockers.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Kolla hur mycket GPUn används. Känns ju nästan som om du kör på Intels integrerade grafikkrets...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

(V-sync hjälpte inte)
Tack för svar. Men är det verkligen bra att stänga av detta eller är det lite mer av ett experiement? Vill inte överklocka eller göra något som bryter t.ex. garantin. Genom att stänga av dessa funktioner, kommer jag då belasta processorn på något sätt som den inte mår bra av? Isåfall låter jag det vara som det är.

Kan du även utveckla svaret lite och hur jag ska gå till väga? Är ytterst dålig på datorer, de få kunskaper jag har är från läsning här på Sweclockers.

Inget av detta är överclockning, räcker bara att läsa på vad dessa funktioner gör. En sak att nämna är att det funkar bättre i vissa situationer och värre i andra.

HT gör att du kan exekvera 2 trådar.. Detta sänker ibland effektiviteten och då kan försämra prestandan i just det fallet.
Core Parking är jag inte läst på. Bara att googla....
Vsync kommer inte köra 60fps hela tiden utan den försöker hålla FPSen till skärmens uppdaterings frekvens och avrundar neråt om det inte går. Har du 120Hz skärm kommer den låsa fast vid 120FPS klarar datorn inte av det kommer den hoppa ner till 60FPS istället och klarar den inte det hoppar den ner till 30FPS. Lite därför nVidia försöker köra med sitt Adaptive Vsync.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Kolla hur mycket GPUn används. Känns ju nästan som om du kör på Intels integrerade grafikkrets...

Det tror jag knappast är nödvändigt. HD Graphics 4000 skulle liksom inte palla WoW på högsta grafik. Har ändå 70+ FPS när jag är ute och questar i MoP zoner så situationen är inte att jag springer runt med 30 FPS överallt. Detta är i en stad med mycket folk. Den integrerade grafikkretsen skulle aldrig kunna hålla 60+ i zonerna tror jag.

Jag jämförde med min polare som har i5 3570k, GTX 660 ti OC - alltså nästan identisk prestanda och han låg också runt 35 sa han där jag stog. Tråden var mer eller mindre skapad utav intresse för att veta varför inte CPU:n arbetar mer för att hålla mig på 60+ men jag verkar ju ha fått svaret. En av kärnorna jobbar antagligen 100%.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Det tror jag knappast är nödvändigt. HD Graphics 4000 skulle liksom inte palla WoW på högsta grafik. Har ändå 70+ FPS när jag är ute och questar i MoP zoner så situationen är inte att jag springer runt med 30 FPS överallt. Detta är i en stad med mycket folk. Den integrerade grafikkretsen skulle aldrig kunna hålla 60+ i zonerna tror jag.

Okej, då förstår jag! Trodde att du jämt låg på 30 fps xD My bad.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Jag jämförde med min polare som har i5 3570k, GTX 660 ti OC - alltså nästan identisk prestanda och han låg också runt 35 sa han där jag stog. Tråden var mer eller mindre skapad utav intresse för att veta varför inte CPU:n arbetar mer för att hålla mig på 60+ men jag verkar ju ha fått svaret. En av kärnorna jobbar antagligen 100%.

Testade du detta? http://www.youtube.com/watch?v=pl3u9eiskM4

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Är det såhär du menar eller är jag ute och seglar på fel ställe nu?

http://i.imgur.com/p7aHh77.png

Ja, på ett ungefär, fast inte riktigt. Använder du Windows 8?

Sä här ser det ut för mig:

Där ser du de 4 kärnorna på min CPU och hur de jobbar.
Egentligen skulle där ha varit 8 grafer, men jag har avaktiverat Hyper-threading just nu, då det försämrade prestandan i Far Cry 3.

Vad du vill när du spelar t.ex WoW, är att så många som möjligt av dessa graferna visar en hög belastning. (= hög och "äkta" CPU-usage. Den visar en usage på kanske 80-90%, och alla kärnorna jobbar i 80-90%)

Vad du inte vill är att bara en eller två av graferna visar hög belastning, medans resten visar låg/ingen belastning alls. (= låg men "falsk" CPU-usage. Den visare en usage på kanske 20-40%, men egentligen så jobbar bara en eller två av kärnorna, men dessa i sin tur ligger i ~90%, resterande kärnor/trådar jobbar inte alls, vilket ger en falsk bild av en CPUs usage. Den säger 20-40%, men jobbar egentligen så mycket den bara kan.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ja, på ett ungefär, fast inte riktigt. Använder du Windows 8?

Sä här ser det ut för mig:

http://img248.imageshack.us/img248/8868/cpuusageq.png

Där ser du de 4 kärnorna på min CPU och hur de jobbar.
Egentligen skulle där ha varit 8 grafer, men jag har avaktiverat Hyper-threading just nu, då det försämrade prestandan i Far Cry 3.

Vad du vill när du spelar t.ex WoW, är att så många som möjligt av dessa graferna visar en hög belastning. (= hög och "äkta" CPU-usage. Den visar en usage på kanske 80-90%, och alla kärnorna jobbar i 80-90%)

Vad du inte vill är att bara en eller två av graferna visar hög belastning, medans resten visar låg/ingen belastning alls. (= låg men "falsk" CPU-usage. Den visare en usage på kanske 20-40%, men egentligen så jobbar bara en eller två av kärnorna, men dessa i sin tur ligger i ~90%, resterande kärnor/trådar jobbar inte alls, vilket ger en falsk bild av en CPUs usage. Den säger 20-40%, men jobbar egentligen så mycket den bara kan.)

Har det som man inte vill att man ska ha.... typ bara två kärnor belastade ;/ Vad blir skillnaden, och vad gör man åt det?
Detta är en bild på "Logistiska processorer, antal 8"

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Som jag trodde, WoW har bara stöd för 2 kärnor. (Tror det var PimPim666 som nämnde det i någon tidigare tråd.)
Tyvärr så betyder det att din CPU flaskar.

Några saker du kan göra:

1) Gå in i BIOS, leta upp "Hyperthreading" och avaktivera det.
Detta kan ge bättre fps, men det kan också inte göra någonting alls.

2) Gå in i BIOS, ändra CPU multiplier till 39, då låser du din CPU i sitt turbolägre (3,9 GHz iställer för 3,4 GHz). Detta är en form av "klockning" men ändå inte, och du behöver inte pilla på volten. Detta kommer ge lite bättre fps.
Om du hittar en flik i BIOS där det står "turbo mode" (eller något liknande), se till att den är aktiverad.

3) Sänk alla grafik-inställningar i WoW som är krävande för CPUn.
Du får själv googla på detta då jag faktiskt inte har en aning vilka inställningar som fokuserar på CPUn, men jag har för mig att bl.a. 'Shadow Quality' går på CPUn.
Detta avlastar CPUn = högre fps.

Förutom detta är det inte så mycket att göra förutom att köpa en klockbar CPU och klocka den. Jag sitter i samma sits själv. Min I7-2600 får jag bara upp i 3,9 GHz, och i bl.a Far Cry 3 så flaskar den mina GTX 670 lite grand.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Som jag trodde, WoW har bara stöd för 2 kärnor. (Tror det var PimPim666 som nämnde det i någon tidigare tråd.)
Tyvärr så betyder det att din CPU flaskar.

Några saker du kan göra:

1) Gå in i BIOS, leta upp "Hyperthreading" och avaktivera det.
Detta kan ge bättre fps, men det kan också inte göra någonting alls.

2) Gå in i BIOS, ändra CPU multiplier till 39, då låser du din CPU i sitt turbolägre (3,9 GHz iställer för 3,4 GHz). Detta är en form av "klockning" men ändå inte, och du behöver inte pilla på volten. Detta kommer ge lite bättre fps.
Om du hittar en flik i BIOS där det står "turbo mode" (eller något liknande), se till att den är aktiverad.

3) Sänk alla grafik-inställningar i WoW som är krävande för CPUn.
Du får själv googla på detta då jag faktiskt inte har en aning vilka inställningar som fokuserar på CPUn, men jag har för mig att bl.a. 'Shadow Quality' går på CPUn.
Detta avlastar CPUn = högre fps.

Förutom detta är det inte så mycket att göra förutom att köpa en klockbar CPU och klocka den. Jag sitter i samma sits själv. Min I7-2600 får jag bara upp i 3,9 GHz, och i bl.a Far Cry 3 så flaskar den mina GTX 670 lite grand.

Men vad menar du med flaskar, är det något fel på min processor eller fungerar den som den ska? Jag är inte ute efter att överklocka min dator, tycker bara att jag har rätt så låg FPS i spel vilket jag inte förväntade mig när jag köpte en dator för 9k. Detta får mig att vara orolig att något inte fungerar som det ska.

Tror du att något är fel, eller är detta prestandan man får för detta priset av en dator? Undrar även, betyder det att I5 3570k är bättre än I7 3770 för spel? Trodde dom var identiska, inte att 3770 var sämre.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Nej det är inget fel på din CPU.
Din CPU (I7-3770) är faktiskt en väldigt bra CPU, förutom att den inte går att överklocka så mycket, men eftersom du inte ska klocka så gör det inget.

Det är snarare WoW det är fel på, då det spelet har väldigt dåligt, närmast obefintligt stöd för flera kärnor.
När jag säger att din processor "flaskar" (flaskhalsen i systemet), så menar jag att dens usage går i taket långt före ditt grafikkort gör det, och det är tack vare att WoW bara har stöd för 1,5 kärna.

Om du spelar ett "normalt" spel (som har stöd för 4 kärnor) så kommer din CPU inte att flaska ditt grafikkort, och du kommer få betydligt bättre prestanda i spel.

För en speldator så hade faktiskt en I5-3570k varit bättre än en I7-3770, men det är bara för att I5:an går att klocka, men eftersom du inte ska klocka så är det strunt samma.

Problemet är som sagt återigen WoW, och inte din dator.

Testa de tre stegen jag postade ovan, och se om du får bättre fps.

Sen vet jag inte om det finns något program för att tvinga kärnor att jobba, men det gör det kanske.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Wow har stöd för upp till 32 trådar, det du kan testa med är att tvinga spelet att använda vissa trådar genom att ändra i config.wtf som finns i wtf mappen i wow. Du öppnar config.wtf genom att välja att öppna den med anteckningar(notepad på engelska?) det du ska leta efter där är "SET processAffinityMask" om den redan finns så ändrar du numret till 85, om den inte finns så lägger du till en ny rad som ser ut så här:

SET processAffinityMask "85"

Detta kommer tvinga wow att använda tråd nummer 1,3,5,7 vilket borde vara din "riktiga" kärnor och inte HT-kärnor.

För er som vill läsa mer om detta:http://www.wowwiki.com/CVar_processAffinityMask

Om inte detta fungerar så är det bara att gå in i config.wtf och ta bort raden med SET processAffinityMask "85".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamZe:

Wow har stöd för upp till 32 trådar, det du kan testa med är att tvinga spelet att använda vissa trådar genom att ändra i config.wtf som finns i wtf mappen i wow. Du öppnar config.wtf genom att välja att öppna den med anteckningar(notepad på engelska?) det du ska leta efter där är "SET processAffinityMask" om den redan finns så ändrar du numret till 85, om den inte finns så lägger du till en ny rad som ser ut så här:

SET processAffinityMask "85"

Detta kommer tvinga wow att använda tråd nummer 1,3,5,7 vilket borde vara din "riktiga" kärnor och inte HT-kärnor.

För er som vill läsa mer om detta:http://www.wowwiki.com/CVar_processAffinityMask

Om inte detta fungerar så är det bara att gå in i config.wtf och ta bort raden med SET processAffinityMask "85".

Åh fan, håller tummarna för att detta ska funka för TS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ska sova för natten, måste upp tidigt imorgon
Tackar alla för erat engagemang och svar. Uppdaterar tråden imorgon igen.

Godnatt!

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Tack!