Permalänk
Glömsk

Varför håller ni på att argumentera om LN2-kylning och liknande? Vilken processor som helst kan väl operera på några och hundra minusgrader under en kortare tidsperiod, men om vi talar körning 24/7 så är jag tveksam om det inte händer något dåligt vid -40*C eller kallare...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jao, blir det för kallt så går det nog långsamt, för elektronerna ovh atomenas rörelser avtar ju vid mycket kalla temperaturer, så precis som Hellsis sa så tror jag att nära den extrema nollpunkten så rör sig allt så långsamt att det snarare borde gå långsammare o långsammare desto kallare det blir. Vid -273,15 fallerar allt och den välkända bluscreenen dyker förmodligen upp innan detta inträffar tror jag emellertid att processorn bryts i tusen småbitar.

Superledare leder väl snabbare och med mindre energiförluster ju kallare det är. Fast det kanske bara gäller optisk kabel

Fast jag vet egentligen ingenting om det

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellsis

Jag vet faktist inte alls vad jag pratar om, (om jag tänker efter så gör jag inte det, haha) men jag tror inte att materialen i en processor håller särskilt länge vid sådana extrema temperaturer, nog bara en tidsfråga innan hela skiten krackulerar. (sry, kom inte på ett bättre ord)

Edit: Menar du att en processor skulle vara snabbare vid ~-273.15 grader celsius? Kanske missförstod dig men atomernas rörelsenergi existerar ju inte vid den absoulta nollpunkten så då fungerar ju ingenting, inte ens en processor. (om den nu verkligen ÄR så kall i ÖVERALLT, det är nog omöjligt, men iaf.)

Asså det var den jävligaste N000000ben jag hört tala...tror att du kan saker som du inte ens vet nånting om över huvud taget...

1. processorn spricker INTE för att den är kall...

2. vid -273.15*C så leder de flästa ämnen el helt utan resistans...det betyder att det går bra som bara fan att köra en prolle i 275.15*C

sedan verkar du jävligt säker på ditt sätt att uttrycka sig...hoppas du blir avstängd igen innan du lurat i hela sweclockers nåt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitrix

Jao, blir det för kallt så går det nog långsamt, för elektronerna ovh atomenas rörelser avtar ju vid mycket kalla temperaturer, så precis som Hellsis sa så tror jag att nära den extrema nollpunkten så rör sig allt så långsamt att det snarare borde gå långsammare o långsammare desto kallare det blir. Vid -273,15 fallerar allt och den välkända bluscreenen dyker förmodligen upp innan detta inträffar tror jag emellertid att processorn bryts i tusen småbitar.

inte bättre att hålla med...men när man läser sånt Hellis lurar folk med så kan det ju gå riktigt illa, det som Hellis skriver låter ju faktiskt ganska logiskt men så är dock inte fallet =/

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
1. processorn spricker INTE för att den är kall...

Den är uppbyggd av flera olika matreal, som alla antagligen har olika värmeutvidgning. Om en del av processorn krymper mer än en annan av kylan så bör det uppstå spänningar i matrealet och till slut, när belastningen blir för stor, sprickor. Hur stor risken är vet jag däremot inte...

Edit: stavar som en kratta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ

2. vid -273.15*C så leder de flästa ämnen el helt utan resistans...det betyder att det går bra som bara fan att köra en prolle i 275.15*C

Tror inte en vanlig x86 processor fungerar om den blir superledare

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet vad som händer med kisel när det närmar sig 0k? Altså vad händer med kisels halvledaregenskaper när det blir riktigt kallt?

Edit, Numer är materialet i kapseln till elektronikkomponenter avpassade så att de krymper/växer i stort sätt lika mycket som kiselplattorna, vilket gör att de troligen inte spricker i första taget. (pga låg temp, av att olika delar är olika varma kan de ju spricka endå)

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att en processor fungerar vid hur låga temperaturer som helst. Ta en mobiltelefon t.ex, den slutar ju fungera om det blir för kallt, eller så börjar den bugga. Samma sak borde gälla processorer. Komponenterna i den är gjorda för att arbeta i en viss temperatur, och utanför vissa ramar så blir deras egenskaper annorlunda, och därmed borde processorn sluta fungera, eller iaf bugga. Ramarna kanske är väldigt stora, men jag tvivlar på att -273.15 är innanför dessa.

Angående supraledare så gäller det när vissa material har väldigt låga temperaturer (behöver inte vara -273.15, men väldigt nära) och detta innebär att de får ~0 i resistans. Tänk er R=0 och U=1. Vad blir A? Jo, oändlig. Tror ni att det är bra för:

1. Ert nätaggregat?
2. Er elräkning?
3. Er dator?

Nog för att säkringen går innan, och att andra grejer gör att strömmen minskar, men det i sin tur innebär att spänningen över processorn faller och blir 0, så att den inte fungerer.

Dr. Snugglez: Ta och lugna dig lite. Du verkar inte ha sån koll på det där själv, så jag skulle ha lite mildare ton om jag var du. Dessutom kan nog en processor spricka av den belastning som flänsen gör när den kyls till låga temperaturer. Om jag inte minns fel så är det ett keramikhölje på processorn, och det lär bli väldigt skört om man kyler det mycket. Men jag kan ha fel...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

absoluta nollpunkten är lägre än 273.15*c.
läste inte för så längesedan ett forskningsteam som lyckades på något helsjukt sätt komma ned under den tempen så nu har man kommit fram till att tempen är lägre, runt 273.6*c eller dyl...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

Låter otroligt Axzell.

Visa signatur

[size="1"]Jag hatar att äga!
icq: #153521608 | mail: tolsirion@home.se[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag tror inte att en processor fungerar vid hur låga temperaturer som helst. Ta en mobiltelefon t.ex, den slutar ju fungera om det blir för kallt, eller så börjar den bugga. Samma sak borde gälla processorer. Komponenterna i den är gjorda för att arbeta i en viss temperatur, och utanför vissa ramar så blir deras egenskaper annorlunda, och därmed borde processorn sluta fungera, eller iaf bugga. Ramarna kanske är väldigt stora, men jag tvivlar på att -273.15 är innanför dessa.

Angående supraledare så gäller det när vissa material har väldigt låga temperaturer (behöver inte vara -273.15, men väldigt nära) och detta innebär att de får ~0 i resistans. Tänk er R=0 och U=1. Vad blir A? Jo, oändlig. Tror ni att det är bra för:

1. Ert nätaggregat?
2. Er elräkning?
3. Er dator?

Nog för att säkringen går innan, och att andra grejer gör att strömmen minskar, men det i sin tur innebär att spänningen över processorn faller och blir 0, så att den inte fungerer.

Tackar.. Nu är det lite klarare för mig..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ

Asså det var den jävligaste N000000ben jag hört tala...tror att du kan saker som du inte ens vet nånting om över huvud taget...

1. processorn spricker INTE för att den är kall...

2. vid -273.15*C så leder de flästa ämnen el helt utan resistans...det betyder att det går bra som bara fan att köra en prolle i 275.15*C

sedan verkar du jävligt säker på ditt sätt att uttrycka sig...hoppas du blir avstängd igen innan du lurat i hela sweclockers nåt...

inte bättre att hålla med...men när man läser sånt Hellis lurar folk med så kan det ju gå riktigt illa, det som Hellis skriver låter ju faktiskt ganska logiskt men så är dock inte fallet =/

Jepp, jag verkar ha ganska fel i varför det inte skulle gå, men jag verkar ju ändå ha rätt i det stora hela... jag lurar ingen heller, skrev som jag trodde, jag ser då inte att min attityd är särskilt säker, står ju tillochmed i texten att jag kan ha helt fel.

Förresten så ska du nog ta och tagga ned, din framtid här lär inte blir särskilt lång om du fortsätter i samma anda.

Sacksat från reglerna:

Var trevlig, respektera andras åsikter. Forumet är här för er skull!

Ta dig en funderare över vad det betyder...

Tråkigt att jag skulle behöva gå offtopic och därmed bryta mot en av reglerna själv.
Men snäll som jag är ville jag få rätsida på ditt problem.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellsis

Tackar.. Nu är det lite klarare för mig..

Jepp, jag verkar ha ganska fel i varför det inte skulle gå, men jag verkar ju ändå ha rätt i det stora hela... jag lurar ingen heller, skrev som jag trodde, jag ser då inte att min attityd är särskilt säker, står ju tillochmed i texten att jag kan ha helt fel.

Förresten så ska du nog ta och tagga ned, din framtid här lär inte blir särskilt lång om du fortsätter i samma anda.

Sacksat från reglerna:

Var trevlig, respektera andras åsikter. Forumet är här för er skull!

Ta dig en funderare över vad det betyder...

Tråkigt att jag skulle behöva gå offtopic och därmed bryta mot en av reglerna själv.
Men snäll som jag är ville jag få rätsida på ditt problem.

MYCKET mycket bra svarat Hellsis!! God Fortsättning!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag tror inte att en processor fungerar vid hur låga temperaturer som helst. Ta en mobiltelefon t.ex, den slutar ju fungera om det blir för kallt, eller så börjar den bugga. Samma sak borde gälla processorer. Komponenterna i den är gjorda för att arbeta i en viss temperatur, och utanför vissa ramar så blir deras egenskaper annorlunda, och därmed borde processorn sluta fungera, eller iaf bugga. Ramarna kanske är väldigt stora, men jag tvivlar på att -273.15 är innanför dessa.

Angående supraledare så gäller det när vissa material har väldigt låga temperaturer (behöver inte vara -273.15, men väldigt nära) och detta innebär att de får ~0 i resistans. Tänk er R=0 och U=1. Vad blir A? Jo, oändlig. Tror ni att det är bra för:

1. Ert nätaggregat?
2. Er elräkning?
3. Er dator?

Nog för att säkringen går innan, och att andra grejer gör att strömmen minskar, men det i sin tur innebär att spänningen över processorn faller och blir 0, så att den inte fungerer.

Dr. Snugglez: Ta och lugna dig lite. Du verkar inte ha sån koll på det där själv, så jag skulle ha lite mildare ton om jag var du. Dessutom kan nog en processor spricka av den belastning som flänsen gör när den kyls till låga temperaturer. Om jag inte minns fel så är det ett keramikhölje på processorn, och det lär bli väldigt skört om man kyler det mycket. Men jag kan ha fel...

det e displayen som bögar sig när det e kallt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Hah, Intelsnubben trodde han snackade med nån n00b, men om han bara anade att det var en 1337 swecare han snackade med så skulle han nog skjuta sig själv nu

Klockren

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ

Asså det var den jävligaste N000000ben jag hört tala...tror att du kan saker som du inte ens vet nånting om över huvud taget...

1. processorn spricker INTE för att den är kall...

2. vid -273.15*C så leder de flästa ämnen el helt utan resistans...det betyder att det går bra som bara fan att köra en prolle i 275.15*C

sedan verkar du jävligt säker på ditt sätt att uttrycka sig...hoppas du blir avstängd igen innan du lurat i hela sweclockers nåt...

inte bättre att hålla med...men när man läser sånt Hellis lurar folk med så kan det ju gå riktigt illa, det som Hellis skriver låter ju faktiskt ganska logiskt men så är dock inte fallet =/

ööh... du värkar inte veta vad du snackar om.......
ALLT stannar under -275,15c ingenting kan röra sig inte ens elektroner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen

ööh... du värkar inte veta vad du snackar om.......
ALLT stannar under -275,15c ingenting kan röra sig inte ens elektroner.

Om det nu var så att det var möjligt att nå -275.15C så hade nog allt stannat.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Om det nu var så att det var möjligt att nå -275.15C så hade nog allt stannat.

jo

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Någon som vet vad som händer med kisel när det närmar sig 0k? Altså vad händer med kisels halvledaregenskaper när det blir riktigt kallt?

Edit, Numer är materialet i kapseln till elektronikkomponenter avpassade så att de krymper/växer i stort sätt lika mycket som kiselplattorna, vilket gör att de troligen inte spricker i första taget. (pga låg temp, av att olika delar är olika varma kan de ju spricka endå)

Halvledare leder sämre desto kallar det är... leadre leder bättre...

Permalänk

Har för mig att -75°C var en bra temperatur för att processorerna skulle arbeta bra så att de inte ska klara det förstår jag inte finns många som har kylt dem under den temperaturen också

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

lir den inte skörare vid sånna temperaturer??

Permalänk
Inaktiv

klart... men du hade väl ändå inte tänk röra den?+ lr du brukar leka med din processorer när de sitter inloplade bakom en kylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
klart... men du hade väl ändå inte tänk röra den?+ lr du brukar leka med din processorer när de sitter inloplade bakom en kylning?

Men om kylaren sitter åt hårt så kan den spricka om det nu är så att den blir skör vi extremt låga temps.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Jag mailade intel igen och sa att jag redan använder prometeia för att tvätta bort svenssonstämpeln Svaret jag fick:

Citat:

Hello,

Thank you for contacting Intel(R) Technical Support.

The internal microarchitecture can become damage either by using the processor in an extreme hot or cold environment.

You are stating that the processor is running at a -20 degrees below zero. By using the processor is such cold coitions you may affect your warranty.

Please contact me again if I can be of further assistance.

1. Så den går alltså sönder i kalla förhållanden?
2. Hur ska dom vet vad min processor har gått sönder av?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Sundelin:

Dom utför en obduktion av prollen o kollar dödsorsaken =0

Permalänk
Medlem

känns som om detta har förvandlats till en ren elektronik lektion?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Sundelin:

Dom utför en obduktion av prollen o kollar dödsorsaken =0

Jag skrev tillbaka att jag vet att det inte är kostadseffektivt att utreda varje retunerad processor.
Ska bli kul och se vad dom svarar

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen

ööh... du värkar inte veta vad du snackar om.......
ALLT stannar under -275,15c ingenting kan röra sig inte ens elektroner.

Ah, antar att du vart där och kollat.

Permalänk
Medlem

Precis frågat AMD vad som är lägsta temperatur deras CPU kan funka under. Återkommer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen

ööh... du värkar inte veta vad du snackar om.......
ALLT stannar under -275,15c ingenting kan röra sig inte ens elektroner.

Hmm??? i så fall skulle väl elektronerna falla in till kärnan? eller?

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Jag skrev tillbaka att jag vet att det inte är kostadseffektivt att utreda varje retunerad processor.
Ska bli kul och se vad dom svarar

Nja frågan är väl hur dom skulle se den direkta orsaken. Om man krossat eller modifierat cpun fysiskt eller bränt den så syns det ju men inte om det gått sönder av hög eller låg temperatur. Hur skulle dom se det har dom en inbyggd logg i cpun eller? nej inte precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Jag skrev tillbaka att jag vet att det inte är kostadseffektivt att utreda varje retunerad processor.
Ska bli kul och se vad dom svarar

Haha, klockrent!