XP o 2k går inte att installera me nya delar!

Permalänk
Medlem

XP o 2k går inte att installera me nya delar!

Nu är det såhär att jag fått lite nya prylar till burken.
XP2000+
DDR 256mb 2700
Shuttle AK37GT

det började med problem redan från början. när jag skulle starta datorn för första gången stannade memory checken på 1024.. efter en massa pill lyckades jag få det till 1024 OK!
sen så resetade ja bios och då kom jag förbi allt det där.. jag lyckades inet komma in i mitt operativ system som är XP Pro.. så jag gjorde en formatering. då fick jag ett error direkt som ´liknade något av ett bluescreen sedan x0000000 USBPORT.sys
och så stod det att ett försök gjordes att skriva till ditt read-only minne. Då inaktiverade jag USB så försvann det. men de kom nya.
jag lyckades installera Windows 98 utan problem o tänkte då göra en uppgradering till 2000 från 98 då fick jag fatal system error och så ett error som sa: dumpar fysiskt minne
så jag har inte lyckats lägga in nått OS.. vad är det för fel?
provat andra hårddiskar format om flera ggr.. annan CD rom enhet..

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet! Om du monterat moderkortet själv har du nog skadat det, troligen med esd. Det kan vara fel på andra komponenter av samma skäl också, försök att få tillfälle att prova minne och CPU tillsammans med andra grejer, men var försiktig med ESD. Det är i stort sett aldrig hårddisken det är fel på om sådana saker händer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

hmm jadu.. lite knepigt det där för minnet + moderkortet och processorn samt fläkt hade dem monterat i affären, det jag gjorde var att ta moderkortet, placera det i chassit o skruva fast.
OM jag skulle ha haft sönder det, kan återförsäljaren då se det? eller får tillbaka det på garantin?
Det skulle ju kunna vara ett vanligt fabriksfel också

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk

minnet........har haft liknande problem med några burkar som jag pillat med och det har varit minnet och eftersom att du sa att det strulat lite innan också så....

prova att byta minnet.....kanske inte är trasigt men ditt moderkort inte gillar just de märket/konstruktionen

Permalänk
Medlem

Esd?

Vad är Esd?

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk

Re: Esd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke1
Vad är Esd?

Electro Static Damage, eller nått i den stilen iaf....

Permalänk
Medlem

det är electro static damage
som det ser ut nu så funkar det.. och alla verkade ha rätt, det hade med minnet att göra, jag ändrade från DDR 333 till 400 och wips så funkade det, jag undrar varför det fungerade när jag gjorde så.. och tala gärna om det för mig också
tack alla som hjälpt mig

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Hedersmedlem

Electro-static-discharge om jag får be...=)
Därför kallas det esd-skador

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.