Försöker rädda brorsans HDD

Permalänk

Försöker rädda brorsans HDD

Hej!

Försöker rädda en hårddisk som min bror har foton på m.m han vill åt.

När jag kopplar in hårddisken externt till min dator så startar den och min dator hittar disken men disken ligger på 320GB och det enda som finns är en System reserved partition på 100mb och en lokal diskdrive som måste formateras innan jag kan använda den (antar att det är den här hans foton låg innan), prövade köra GetBackData for NTFS men det enda den hittade var boot$ mappen och en systemmapp.

Jag har en Sandberg disc cloner så jag kan testa att klona disken till en annan disk eller köra Acronis men jag tror inte det hjälper vid det här laget då den ändå bara hittar en system reserved partition.

Så vad mer kan jag göra? Byta kretskortet på hårddisken? Jag har gått igenom alla 2,5" hdd vi har liggande här på jobbet men jag tror inte någon utav dom passar detta kretskortet då denna verkar ha ett större hål för plattorna dessutom så måste det ju vara samma firmware osv.

Tror ni jag kan rädda den om jag slänger in den i kylen ett par timmar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Testa Recuva

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Hej!

Försöker rädda en hårddisk som min bror har foton på m.m han vill åt.

När jag kopplar in hårddisken externt till min dator så startar den och min dator hittar disken men disken ligger på 320GB och det enda som finns är en System reserved partition på 100mb och en lokal diskdrive som måste formateras innan jag kan använda den (antar att det är den här hans foton låg innan), prövade köra GetBackData for NTFS men det enda den hittade var boot$ mappen och en systemmapp.

Jag har en Sandberg disc cloner så jag kan testa att klona disken till en annan disk eller köra Acronis men jag tror inte det hjälper vid det här laget då den ändå bara hittar en system reserved partition.

Så vad mer kan jag göra? Byta kretskortet på hårddisken? Jag har gått igenom alla 2,5" hdd vi har liggande här på jobbet men jag tror inte någon utav dom passar detta kretskortet då denna verkar ha ett större hål för plattorna dessutom så måste det ju vara samma firmware osv.

Tror ni jag kan rädda den om jag slänger in den i kylen ett par timmar?

Tack på förhand!

https://www.pcworld.com/article/161914/DiskDigger.html

Permalänk

Nice program! Jag får dock upp hela tiden:

"There was an error while reading from the disk: Data error (cyclic redundancy check)"

Känns ju rätt kört det här :/

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Nice program! Jag får dock upp hela tiden:

"There was an error while reading from the disk: Data error (cyclic redundancy check)"

Känns ju rätt kört det här :/

Om du googlar på felmeddelandet får du många svar. Här är ett:
http://www.carrieandjonathan.com/how-i-fixed-cyclic-redundanc...

Permalänk
Medlem

CRC-error tyder på filsystemskrasch eller kass kabel (dålig kontakt). Men diskkrasch kan inte uteslutas. Det du först skall göra är en kloning med ddrescue. Normala kloningsprogram fungerar inte om disken har fysiska fel. Du kan behöva köra ddrescue 3 gånger för att få ut allt data. För att minska risken för ytterligare skador läser den första gången endast de block som är oskadda för att i senare körningar komplettera med block som innehåller skador. Programmet ddrescue finns på SystemRescueCD. När du klonat disken kan du försöka reparera filsystemet med chdsk.

Visa signatur

Fagerja