Permalänk
Medlem

BSOD, vad är det som felar?

Hej Sweclockers!
På senare tid har jag fått fler och fler BSOD's. Då får jag felmeddelandet att det är något med minnena(antar att de menar RAM).
Det är hemskt konstiga tillfällen jag får BSOD, det kan vara allt från när datorn står i ideal till när jag ska starta ett spel som hände för mig för ett par dagar sedan.

Är det något av mina ram-minnen som börjar fela ?

Mitt system:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 2600K
Processorkylare: Corsair H80
Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengance 1 600 MHz
Grafikkort: MSI Twinfrozer III GTX 560ti
Hårddisk: OCZ Vertex 3 120GB samt Samsung spinpoint 1TB
Nätaggregat:Corsair 650 W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x140mm + 1x120mm(H80) utblås i lådan
Övriga komponenter: Random optiskläsare
Temperaturer: 58C processor med full belastning

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Om du misstänker att det är fel på RAM-minnena kan du prova köra med en sticka åt gången (och möjligtvis köra minnestest på datorn) och se om det hjälper.

Du plockar alltså ut ena stickan, kör minnestest. Hittar programmet fel/du får BSOD, byt minnesstickan och prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon181280:

Om du misstänker att det är fel på RAM-minnena kan du prova köra med en sticka åt gången (och möjligtvis köra minnestest på datorn) och se om det hjälper.

Du plockar alltså ut ena stickan, kör minnestest. Hittar programmet fel/du får BSOD, byt minnesstickan och prova igen.

Okej, då kör jag Prime95 resten av natten och får se om datorn har fått BSOD när jag vaknar imorgon.

Uppskattar ditt snabba svar!

//Robbanj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbanj:

Okej, då kör jag Prime95 resten av natten och får se om datorn har fått BSOD när jag vaknar imorgon.

Det låter som en bra plan. God natt!

Permalänk
Medlem

Körde Prime95 och nu har jag fått FATAL ERROR på Prime95 i två trådar i kanal 1 på mitt moderkort, ska nu pröva att köra samma minne i kanal 2 få se om jag får FATAL ERROR där med.