Igår hade jag HD-upplösning. Idag har jag 1600*1200. Vad i hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

och du har 4:3 in wide aktiverat?

Yes sir, det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade du kört DVI-D hade det inte funkat alls, du hade inte ens fått i adaptern.
Angående EDID, så sa du det ju själv, när du ber datorn bortse ifrån vad skärmen säger att den klarar så funkar rätt upplösning. Den ger datorn fel/ingen info om vad den klarar för upplösningar.

Min brors skärm ansluts till hans grafikkort med DVI-D Single Link (hans gpu-uttag är samma som mitt dvs DVI-I Dual link) och det fungerar ju..

Kanske skulle det funka att ha en VGA->DVI-D Single link istället för VGA->DVI-I dual?

Permalänk
Avstängd

Du ska ju ha DVI-D-DVI-D kabel..Alternativt VGA-VGA kabel..Inte VGA-DVI-I..Står t.o.m i manualen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Du ska ju ha DVI-D-DVI-D kabel..Alternativt VGA-VGA kabel..Inte VGA-DVI-I..Står t.o.m i manualen..

I skärmen kan bara VGA anslutas, och i grafikkortet sitter en DVI-I Dual. Så jag använder en VGA kabel fast i ena ändan har jag prövat omvandlare för att de ska passa in i grafikkortet; både en DVI-I Dual samt en DVI-a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1ll:

Jajamensan.

Kanske kan det vara omvandlaren från VGA till DVI som ställer till det? Vet att det finns både DVI-D och DVI-I i single och dual link. Finns det någon/några kombinationer som inte kan generera en högre upplösning eller liknande?

Tyckte jag läste något om det här: http://eforum.idg.se/topic/331474-vga-och-dvi/

dvi adaptern som ställer till det skulle jag tro blev likadant när jag kopplade in en annan dator via vga på min skärm
(den upptäcker nu antingen en äldre skärm som hette liknande eller så tappar den info om vilka upplösningar som stöds efter ett tag. digitala till analoga signalen som ställer till det .)
har dock hdmi på min nu ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

dvi adaptern som ställer till det skulle jag tro blev likadant när jag kopplade in en annan dator via vga på min skärm
(den upptäcker nu antingen en äldre skärm som hette liknande eller så tappar den info om vilka upplösningar som stöds efter ett tag. digitala till analoga signalen som ställer till det .)

Hur ska jag lösa det då? Eftersom skärmen bara har en VGA-utgång och grafikkortet har DVI-I Dual så måste jag ju ha någon form av omvandlare:(
Hur löste du det?

Permalänk
Medlem

I device manager finns bara "Generic non-pnp monitor" under monitor-tabben. Innebär det att skärmfanskapet inte ens kan hittas?

Permalänk
Medlem

DVI-I har både analog och digital signal, du kör inte DVI-D. Oavsett hur en DVI-I till VGA-adapter ser ut så är det DVI-I/A till VGA. Resten av pinnarna är inte kopplade till något. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connect... Tror inte du kört några aktiva omvandlare/boxar så sluta tjata om dual-link osv.

Installera för guds skull drivrutinen till skärmen så kommer den känna igen att den tar emot 1920x1080. Grafikkort som ditt AMD stödjer normalt sett bara en analog skärm. Du ska använda adaptern som följde med grafikkortet. Du ska inte ha 4:3 in wide påslaget, iaf inte till 4:3. Det är till för att skala om en eller inte skala om en 4:3 upplösning till just widescreen eller 1:1 och kommer garanterat fucka upp det om det är felinställt. 1600x1200 ska inte skärmen stödja / rapportera överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

DVI-I har både analog och digital signal, du kör inte DVI-D. Oavsett hur en DVI-I till VGA-adapter ser ut så är det DVI-I/A till VGA. Resten av pinnarna är inte kopplade till något. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connect... Tror inte du kört några aktiva omvandlare/boxar så sluta tjata om dual-link osv.

Installera för guds skull drivrutinen till skärmen så kommer den känna igen att den tar emot 1920x1080. Grafikkort som ditt AMD stödjer normalt sett bara en analog skärm. Du ska använda adaptern som följde med grafikkortet. Du ska inte ha 4:3 in wide påslaget, iaf inte till 4:3. Det är till för att skala om en eller inte skala om en 4:3 upplösning till just widescreen eller 1:1 och kommer garanterat fucka upp det om det är felinställt. 1600x1200 ska inte skärmen stödja / rapportera överhuvudtaget.

Drivrutinen till skärmen har jag laddat ned och försökt installera men tydligen är den nyaste redan installerad. Ta bort och ominstallera kanske?
Har ingen adapter som följde med grafikkortet. 4:3 in wide är inget jag har valt, det verkar vara påslaget av sig själv (när jag trycker på en knapp på skärmen ploppar det upp en ruta med 4:3 in wide) men jag är inte säker på det då det i grafikinställningar till spel osv står 16:9...
Skärmens högsta upplösning om jag inte tar bort att EDID ska styra resolution etc är trots allt 1600x1200 hur fel det än är:/ och skärmen känns igen som "Generic non-pnp monitor" vilket verkar innebära att den inte ens hittas ordentligt?

Permalänk
Lego Master

Well, det låter som det är nåt fel på mjukvaran i skärmen. Men med tanke på att den är begagnad (ingen garanti/reklamationsrätt) och att den faktiskt verkar kunna visa 1920*1080 om du bråkar lite med EDID, så tycker jag du ska låta saken bero tills skärmen ger upp helt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

ÅÅÅåååh! Jag vet, jag vet!

*host* Har du klickat ur skalning i catalyst? När man körde mitt 5870 utan CCC installerat fick man 1920*1080 men utan videoacceleration. När man sedan installerade det fick jag samma upplösning som du för att skalning var aktiverat från start! Hoppas du har samma problem som jag hade, för då löser du det direkt!

Pussåkram!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1ll:

Hur ska jag lösa det då? Eftersom skärmen bara har en VGA-utgång och grafikkortet har DVI-I Dual så måste jag ju ha någon form av omvandlare:(
Hur löste du det?

Vilken skärm med 1080p har bara VGA? Säkert att det inte finns ett HDMI eller DVI uttag?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Marcus h:

Vilken skärm med 1080p har bara VGA? Säkert att det inte finns ett HDMI eller DVI uttag?

Vi har ett gäng på jobb, inget konstigt.
Dessutom säger specen på skärmen att det bara finns VGA på den: http://www.lg.com/ae/monitors/lg-W2243S-PF-lcd-monitor

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1ll:

Drivrutinen till skärmen har jag laddat ned och försökt installera men tydligen är den nyaste redan installerad. Ta bort och ominstallera kanske?
Har ingen adapter som följde med grafikkortet. 4:3 in wide är inget jag har valt, det verkar vara påslaget av sig själv (när jag trycker på en knapp på skärmen ploppar det upp en ruta med 4:3 in wide) men jag är inte säker på det då det i grafikinställningar till spel osv står 16:9...
Skärmens högsta upplösning om jag inte tar bort att EDID ska styra resolution etc är trots allt 1600x1200 hur fel det än är:/ och skärmen känns igen som "Generic non-pnp monitor" vilket verkar innebära att den inte ens hittas ordentligt?

Installera drivrutinen till skärmen ifrån vad är det heter på svenska nu enhetshanteraren! Annars lär knappast en inf-fil göra något. Följ manualen, se till att self image setting-grejen går igång och kör 1920x1080 60Hz. Helst med inställningarna EDID/skärmen känner av. Fun-knappen ska visst aktivera 4:3 in widegrejerna, men det finns även någon inställning i menyerna. Bara att gå igenom allt. Du kan hitta en original-adapter om du behöver till ditt grafikkort, en vanlig DVI-A/I till VGA-adapter ska dock fungera. Du har inte riktigt redovisat vad du kör men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Vilken skärm med 1080p har bara VGA? Säkert att det inte finns ett HDMI eller DVI uttag?

Den modellen säljs bara med d-sub/VGA. Det finns en annan modellbeteckning som har DVI-D också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f1ll:

Inga pins böjda, sprillans ny VGA-kabel..:( Vad kan det annars bero på då, när datorn på egen hand inte kan identifiera skärmens upplösning? Det fungerade ju per automatik igår, förstår inte vad som kan ha hänt sedan dess

Jag har ju redan svarat på frågan?