Permalänk

Trasigt grafikkort?

Tjenare, befarar att mitt grafikkort har gjort sitt, men innan jag säger adjö tänkte jag kolla om det är någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Det som händer när jag startar datorn är att det vanliga pipet jag får från mobot om att allt är okey inte piper, och graffets fläkt går upp till 100% utan en enda pixel visas på skärmen.
Efter typ någon minut får jag felkod genom ett längre pip och tre kortare, vilket efter vad jag googlat på ska vara att det är graffet som fuckar.

Någon som har någon idé?

Det jag testat:
Blåsa rent Pci-e sloten
byta slot
byta till andra 6-pinskontakter
resetta BIOS, även uppdatera det.
annat grafikkort, funkar finfint. Dock inget med 6-pin så vet inte om det är det som är problemet.
Testat kortet i en annan äldre dator, funkade inte men vet inte datorns funktionalitet riktigt.

Det jag kommer på att jag testat just nu i alla fall.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

du har testat allt som jag kan komma på, men det du kan göra för nöjets skull (om inte kortet är inom garanti) är ju att skruva bort fläkten samt elementet och kolla om den bränts eller något liknande vid GPU-processorn kolla också om lödningen överallt stämmer, och så om kondensatorerna inte bränts upp vilket du ganska enkelt kan se

(Ovala på toppen/brända)

(Rak och fin på toppen, hela)

om nu dessa skulle vara ditt problem kan du fara till närmaste elektronik-service företag och köpa likadana (samma Volt samt Farad och temp. känslighet) för ca. 10 krona styck, byta ut dom och testa ^^ (om du nu känner att det är lönt ^^)

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

du har testat allt som jag kan komma på, men det du kan göra för nöjets skull (om inte kortet är inom garanti) är ju att skruva bort fläkten samt elementet och kolla om den bränts eller något liknande vid GPU-processorn kolla också om lödningen överallt stämmer, och så om kondensatorerna inte bränts upp vilket du ganska enkelt kan se

(Ovala på toppen/brända)
http://pa-data.se/image/data/support/trasiga_kondingar.jpg

(Rak och fin på toppen, hela)
http://www.tme.eu/u/NewProducts1/wl1h476m6l011bb.jpg

om nu dessa skulle vara ditt problem kan du fara till närmaste elektronik-service företag och köpa likadana (samma Volt samt Farad och temp. känslighet) för ca. 10 krona styck, byta ut dom och testa ^^ (om du nu känner att det är lönt ^^)

Tack för en bra och utförlig kommentar!
Kollade på kondensatorerna, men vad mitt öga kunde se såg dem hyfsat standard ut.

Tog lite bilder, men visste inte vilka som skulle visa det bäst så slängde in ett gäng här om du har lust att kika: http://imgur.com/a/V6Imi

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Inga problem dina kondensare ser hela ut för mig med ^^) kan du ta en bild på GPU-processorn samt på hela kortet underifrån, kan ju faktiskt vara så simpelt att du har lite skit mellan 2 lödningar som bara behöver gnuggas bort ^^ Du behöver inte lägga nå mer tid om du nu inte pallar, bara intressant

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio