Permalänk

10 fps efter en hög smäll...

Som rubriken säger...

Spelade LoL och 10 minuter in i matchen så stängdes datorn av samtidigt som jag hörde en hög smäll, luktade bränt efteråt. Jag drog ur ström kabeln och väntade ett tag sen startade jag igen. Men när jag kom in i matchen så hade jag 10 fps (60 fps i vanliga fall). nu är datorn allmänt seg. Går att gå ut på internet efter ett tag men inga spel funkar. Vad kan vara felet? (Är inte så kunnig)

Mvh Göran

Permalänk

låter som om ditt grafikkort gått sönder och du nu kör på det integrerade

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller så kunnig men man har hört talas om liknande fall så jag skulle nog satsa på att det är nätagget. Konstigt är dock att du får igång datorn efter smällen..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Vågat att koppla på strömmen igen efter nåt sånt.

Och som nämns ovan, troligen grafikkortet men kan även vara nätdelen.

Permalänk
Medlem

Smälld kondesator?

Det bör du se isåfall om du öppnar datorn, ifall det inte är i nätagget då.

Vad är det för symptom mer specifikt, vad händer om du försöker starta ett spel?

Permalänk

Om grafikkortet var trasigt skulle han ju knappast få bild genom uttaget på det. Så lär ju vara något annat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Om grafikkortet var trasigt skulle han ju knappast få bild genom uttaget på det. Så lär ju vara något annat.

Mitt grafkkort visade bild, men det kunde inte rendera eller spela en sånt, så det är mycket möjligt att det är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Om grafikkortet var trasigt skulle han ju knappast få bild genom uttaget på det. Så lär ju vara något annat.

Det beror alldeles på vilket sätt det är trasigt ... det är inte alls säkert att det slutar ge bild helt.

Permalänk

När jag startar ett spel t.ex. LoL så laggar det mycket. Tar lång tid att ladda. som att lira på en 20 år gammal PC

Permalänk

Jag öppnade datorn men hittade ingen trasig kondesator.

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och se om du ser några pajade kondensatorer, som den på bilden eller om det bara läcker eller buktar utåt.

Edit: Nvm då Det skulle kunna vara i nätagget också, så att grafikkortet inte får ström efter ordning. Du har inte möjlighet att försöka kika in i det, eller testa med ett annat?

Permalänk

Du bör kunna lokalisera lukten av bränt i mitt tycke.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk

kondesator, sitter de på moderkortet eller?

Permalänk

Det luktar inte bränt längre. Jag vet inte hur nätagg fungerar + så har jag inget annat.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att en kondensator i nätagget har pajat som har någonting att göra med den 12v linan som används till grafikkortet, men det är ganska svårt att veta eftersom vi inte vet vad du har för komponenter eller nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLiinkz:

kondesator, sitter de på moderkortet eller?

Ja, och på grafikkort, nätagg mm. Det är inte säkert du ser det på ett grafikkort eftersom kylaren kan sitta i vägen beroende på vilket kort du har. Men som någon sa längre upp, luktar det inget?

Permalänk

Ingen lukt är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLiinkz:

Ingen lukt är kvar.

Kolla noggrant på alla komponenter om någon del är bränd något, det kan vara väldigt smått och svårt att se om någon liten komponent brunnit.

Permalänk

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jag har radeon 7970 2gb, nätagg xfx pro850w, Corsair Vengeance 16384MB 1600MHz (16GB), AMD FX-Series FX-8120 3,1GHz (Turbo 4.0GHz - 8-core)

Permalänk
Avstängd

En hög smäll är ju garanterat nätaggregatet.

Man är ju lite bakom om man kopplar in datorn direkt igen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Skulle också tippa på nätagget.
Hände en polare när han hade ett dåligt att till sin gamla rigg. pang sa det, datorn startade osv , men så fort man försökte belasta den så var det som om den Throttlade hela tiden.
bytte nätagg och vips så fungerade det igen.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dLiinkz:

Ingen lukt är kvar.

Lys med ficklampa in i nätaggets fläkthål och se om du ser något?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.