Splitterny iphone 5 - repad display

Permalänk
Medlem

Splitterny iphone 5 - repad display

Köpte en ny iphone 5 för ca 8-9 dagar sedan och såg ikväll att skärmen har två långa repor. Jag upptäckte det när jag stod i köket vid diskhon (stark lampa där) och har inte sett dessa repor förut eftersom de endast syns under starkt ljus. Har två telefoner så denna har inte lämnat hemmet än och har bara legat i soffan på en dyna när jag inte använt den så jag är 100% säker att reporna inte är självförvållade. Hade nog inte brytt mig om det var på baksidan eller så men på skärmen... :S De syns nog i solljus också kan jag tänka mig. Vad gäller i ett sånt här fall tror ni? Är det värt att gå tillbaka till butiken och kräva ny?

Permalänk
Medlem

Dom kommer yrka på att du gjort dessa repor. Du kan fixa till dom själv genom att polare hela telefonen. Finns sätt att lösa detta, sök på google.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf säga att jag också haft litem skumma upplevelser med iPhone 5, du är inte ensam:

Exemplar 1 - Helt klart använd ( svart är rätt så repigt och någon har tappat den [ ena hörnet är skadat ] ) ~ den åkte tillbaka

Exemplay 2 (nuvarande) - 3 döda pixlar ~ åker tillbaka inom kort.

Har inte upplevt något problem med att lämna tillbaka dem dock ( ThePhoneHouse )

Mvh

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten är ju ökända för att sälja använda produkter som nya - köpt där måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Elgiganten är ju ökända för att sälja använda produkter som nya - köpt där måntro?

Jo jag har också hört skumma saker om Elgiganten. Dock har jag köpt min i en Teliabutik. Den har förutom dessa repor inga andra skador (vad jag vet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Jag kan iaf säga att jag också haft litem skumma upplevelser med iPhone 5, du är inte ensam:

Exemplar 1 - Helt klart använd ( svart är rätt så repigt och någon har tappat den [ ena hörnet är skadat ] ) ~ den åkte tillbaka

Exemplay 2 (nuvarande) - 3 döda pixlar ~ åker tillbaka inom kort.

Har inte upplevt något problem med att lämna tillbaka dem dock ( ThePhoneHouse )

Mvh

Herregud...man blir ju lite less när produkten är så ny och dyr :/ Har aldrig någonsin behövt lämna tillbaka en produkt så jag har ingen egen erfarenhet men det lät ju bra att du fick lämna tillbaka den. Fick du en ny då eller blev det en ersättningslur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosseh:

Jo jag har också hört skumma saker om Elgiganten. Dock har jag köpt min i en Teliabutik. Den har förutom dessa repor inga andra skador (vad jag vet).

Var den än är köpt så tror jag tyvärr att det blir oerhört svårt att få en ny. Tänk dig in i säljarens situation. Du kan aldrig bevisa att reporna var där från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Dom kommer yrka på att du gjort dessa repor. Du kan fixa till dom själv genom att polare hela telefonen. Finns sätt att lösa detta, sök på google.

Att polera den är nog dock inte så smart, då man förstör beläggningen på skärmen. (Gorilla glas plus eventuell "oleophobic coating")

Jag skulle hört av mig till Teliabutiken, och bett de byta ut den då du möjligtvis fått en redan använd. (Vissa återförsäljare kör med sådana bedrägeriförsök)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Dom kommer yrka på att du gjort dessa repor. Du kan fixa till dom själv genom att polare hela telefonen. Finns sätt att lösa detta, sök på google.

Jo jag känner till de knepen men det skulle jag aldrig någonsin ge mig på...känns lite riskabelt och opålitligt. Sen är man inte så sugen att testa någon hemmalösning ännu då jag tycker att en ny telefon ska vara felfri. Speciellt då den kostar 6000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Var den än är köpt så tror jag tyvärr att det blir oerhört svårt att få en ny. Tänk dig in i säljarens situation. Du kan aldrig bevisa att reporna var där från början.

Nej jag inser det. Dessa repor hade knappt synts i deras nerdimmade butik heller...krävs antingen under lampa eller i solljus, annars syns de väldigt lite. Tänkte mer vad man har för rättigheter som konsument här. Även fast det inte är världens grej bör man ju kunna förvänta sig att en så dyr produkt ska vara felfri

Permalänk

tror tyvärr du har noll chans att få en säljare att gå med på ett byte pga att där är repor i skärmen efter 8-9 dagar. Omöjligt att bevisa att det var så från början

Permalänk
Medlem

köpte min iphone för 1,5månader sedan, och jag har små repor på skärmen men sånt får man ju leva med sålänge man inte ser dem när man tänder displayen så är det ju lungt.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Kan väl begära återköp? Har rätt till återköp i 14 dagar ifall man köper på distans, sen kan du beställa en ny telefon igen

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Det kluriga med Apple är att dom lämnar 0 dagar DOA. Så om återförsäljaren byter ut den gör dom det av ren "goodwill" då det inte finns några rutiner för utbyte utan allt skall repareras eller iaf valideras av en verkstad. Och återköp brukar vara helt kört sekunden efter du startar telefonen och aktiverar den mot nätet. Jag har på ett år varit med om att byta ut endast två iphones direkt över disk. Och då var det ett köp som gjorts inom 24 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Om det är en retur telefon du köpt, ja alla företag inom alla branscher säljer returer som är i "säljbart skick", så ligger bevisbördan på dem.

Det kluriga kommer bli att få prata med någon som har lite koll, skulle ta kontakt med kundtjänst, säga att du misstänker att du fått en retur enhet då det finns defekter på den som du inte kunnat åstakomma, var trevlig och lugn se till att ringa när du har en del tid att döda, så fort du börjar bli otrevlig kommer personen på andra sidan sluta vara tillmötesgående. Tänk på att telias kundtjänst är en hierarki och du kommer bli kopplad uppåt i pyramiden tills någon kan hjälpa dig.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

tror tyvärr du har noll chans att få en säljare att gå med på ett byte pga att där är repor i skärmen efter 8-9 dagar. Omöjligt att bevisa att det var så från början

Säljaren har bevisbördan de första 6 mån. att det är ett handhavavdefel från kundens sida. In till säljaren och byt fortare än fortast...:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryska språket:

Säljaren har bevisbördan de första 6 mån. att det är ett handhavavdefel från kundens sida. In till säljaren och byt fortare än fortast...:)

Det är ju totalt orimligt att någon part någonsin skulle kunna bevisa sin oskuld i ett ärende som detta.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det är ju totalt orimligt att någon part någonsin skulle kunna bevisa sin oskult i ett ärende som detta.

Oavsett känslor är lagen klar och tydlig på denna punkten.:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Herregud...man blir ju lite less när produkten är så ny och dyr :/ Har aldrig någonsin behövt lämna tillbaka en produkt så jag har ingen egen erfarenhet men det lät ju bra att du fick lämna tillbaka den. Fick du en ny då eller blev det en ersättningslur?

Apple servar inte några av sina produkter, det blir alltid en ny.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Du vet inte varför jag köpte en iphone eller hur? Jag är inte 12 år och skiter därför i vad andra har. Börja ingen diskussion om vilken telefon som är bäst, för det varierar från person till person. Dessutom var det repor i displayen tråden gällde, något som lika gärna kunnat hända på vilken annan modell som helst.

Misstro mig inte, jag är ingen Apple-fanboy men det jag vill ha var en telefon i metal som kändes solid; det fanns inga alternativ ( prövade en Nexus 4 ett tag ). ASllt detta hat mot Apple är bara lustigt

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av Ryska språket:

Oavsett känslor är lagen klar och tydlig på denna punkten.:)

Tror du kommer få leta oändligt länge för att hitta ett fall där en reklamation gått igenom pga repor i skärmen på en telefon, det klassas som slitage och inte ett produktionsfel, lagen är "klar och tydlig" men ibland har till och med de som ska tolka den lite förnuft.
Såvida det inte visar sig att butiken sålt en redan använd telefon som ny är chansen noll att få igenom det.

Permalänk

känns ju nästan mest riskabelt att lägga ut så mycket pengar och sen hoppas 50/50 att telefonen inte är skadad eller använd på något sätt... skulle själv aldrig lita på Apple mer isåf...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Tror du kommer få leta oändligt länge för att hitta ett fall där en reklamation gått igenom pga repor i skärmen på en telefon, det klassas som slitage och inte ett produktionsfel, lagen är "klar och tydlig" men ibland har till och med de som ska tolka den lite förnuft.
Såvida det inte visar sig att butiken sålt en redan använd telefon som ny är chansen noll att få igenom det.

Jag beklagar ödmjukast kära kollega, men jag menar att lagen de facto är tydlig:

"Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Skrivet av Ryska språket:

Jag beklagar ödmjukast kära kollega, men jag menar att lagen de facto är tydlig:

"Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Jag är väll medveten om vad lagen säger här, dock handlar detta om slitage inte ursprungsfel vilket säljaren kommer hävda, försöker han ta det vidare till KO kommer han få samma svar, säljaren är inte ansvarig för slitage. Kolla runt lite så kommer du inse att det finns inte ett enda fall där någon lyckats reklamera en använd telefon pga repor i displayen.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jag är väll medveten om vad lagen säger här, dock handlar detta om slitage inte ursprungsfel vilket säljaren kommer hävda, försöker han ta det vidare till KO kommer han få samma svar, säljaren är inte ansvarig för slitage. Kolla runt lite så kommer du inse att det finns inte ett enda fall där någon lyckats reklamera en använd telefon pga repor i displayen.

Återigen ärade kollega: det är alltså upp till säljaren att bevisa att det är slitage det rör sig om och inte ett ursprungligt fel.:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trollinlägg och svar på dessa raderade. Skärpning - håll er till ämnet! Om någon skriver någon anti-Apple-trollinlägg - ignorera det och anmäl inlägget.

Skrivet av Ryska språket:

Återigen ärade kollega: det är alltså upp till säljaren att bevisa att det är slitage det rör sig om och inte ett ursprungligt fel.:)

Jag är ingen jurist, men du måste väl se det orimliga i det du skriver? Om det hade fungerat som du föreslår så hade man hört talas om tidigare fall där kunden fått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryska språket:

Återigen ärade kollega: det är alltså upp till säljaren att bevisa att det är slitage det rör sig om och inte ett ursprungligt fel.:)

Du har så klart fel här, använder du lite sunt förnuft så förstår du det. Repor på skärmen är ju ett solklart fall där de kommer slippa undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryska språket:

Jag beklagar ödmjukast kära kollega, men jag menar att lagen de facto är tydlig:

"Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Där står det svart på vitt. Det blir oerhört svårt att bevisa att du själv inte repat telefonen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

känns ju nästan mest riskabelt att lägga ut så mycket pengar och sen hoppas 50/50 att telefonen inte är skadad eller använd på något sätt... skulle själv aldrig lita på Apple mer isåf...

Apple har inte med det att göra, det är butikens (detta fall Telia) fel.
De måste ha sålt en redan använd enhet, vilket jag tycker är bedrövligt.
Ska de sälja använda enheter ska de ha en speciell "hylla" eller något där de säljer dem
lite billigare än oanvända, för de blir ju som begagnat då.
Detta får mig att hellre vilja beställa från Apples egna hemsida än att gå till någon butik här i närheten.
Något najs med det är ju att du kan få ha en egen gravyr på, kostnadsfritt

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Apple har inte med det att göra, det är butikens (detta fall Telia) fel.
De måste ha sålt en redan använd enhet, vilket jag tycker är bedrövligt.
Ska de sälja använda enheter ska de ha en speciell "hylla" eller något där de säljer dem
lite billigare än oanvända, för de blir ju som begagnat då.
Detta får mig att hellre vilja beställa från Apples egna hemsida än att gå till någon butik här i närheten.
Något najs med det är ju att du kan få ha en egen gravyr på, kostnadsfritt

detta förutsätter ju att det inte är TS som lyckats göra det hela, han har trots allt använt telefonen i 8-9 dagar innan det upptäcktes.