Apple lägger Jobs-eran bakom sej

Permalänk
Medlem

Undrar när Apple bubblan spricker?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Även jag, som är en Apple-hatare sen tio år tillbaka (Jag var en Apple-fan på 80-talet) tycker att Apple har skärpt sig. S_Z:s kommentar är klok. Jag hoppas att Apple fortsätter att förbättra sig; Det är lika läskigt när länder som Irak eller NordKorea har en bisarr ledarkult, som när företag som Apple har det. Men alltså över lag så tror jag att Apple kommer att bli ett vettiga företag nu när Jobs är borta.

Vi får se:
http://www.salon.com/2012/12/26/why_is_apple_fading/?utm_sour...

Jonathan Ive som nu har en hög chefsposition var väl lika extrem som Steve Jobs i många avseenden:
http://www.apple.com/pr/bios/jonathan-ive.html

Däremot tycker jag Tim Cook verkar en vettig och rätt ödmjuk chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Vi får se:
http://www.salon.com/2012/12/26/why_is_apple_fading/?utm_sour...

Jonathan Ive som nu har en hög chefsposition var väl lika extrem som Steve Jobs i många avseenden:
http://www.apple.com/pr/bios/jonathan-ive.html

Däremot tycker jag Tim Cook verkar en vettig och rätt ödmjuk chef.

Nej, nej Tim lär vara lika mycket tyrann som Steve, vilket hittills varit en framgångsrecept.

Permalänk
Avstängd

Det ser ut att komma tre modeller av iPhone framöver:
http://www.idg.se/2.1085/1.485640/apple-testar-budgetversion-...

Cook är nog mer pragmatiskt lagd än Jobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Det ser ut att komma tre modeller av iPhone framöver:
http://www.idg.se/2.1085/1.485640/apple-testar-budgetversion-...

Cook är nog mer pragmatiskt lagd än Jobs.

Det tror jag inte. De här ryktena går varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Fanboy much?

Intäkter från stämningar är en piss i Miississippi för ett företag i Apples storlek. Vi talar om ett företag som sitter med över 120 miljarder USD på banken och intäkter på 35-40 miljarder USD per kvartal.

Gissar att du missar hans poäng. Tror han menar att Apple inte kommit med något inovativt på en bra stund nu utan får roar sig mest med att bevaka sina gränser, inte att utvidga dem.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Svart på vitt av Phil Schiller: det blir ingen budget-iphone. Föga överraskande är Apple inte intresserade av att vattna ur varumärket som gör lika mycket vinst som hela Microsoft.

Of course, Schiller could by lying about this. But the fact is that a cheapo iPhone with razor-thin margins will only do three things: cannibalize the top iPhone, reduce their profit margins and total income, and cheapen a brand that is perceived to be the top electronics brand in the world according to all marketing rankings. And, like Phil says, this is about making as much money as they can, not owning the market battling a myriad of crapola smartphones at the expense of the bottom line.

http://gizmodo.com/5974908/phil-schiller-there-will-be-no-che...

Permalänk
Medlem

Sas det inte att det inte skulle komma någon mindre variant av iPad heller, gick ju ett litet tag men nu finns det ju en.
Kan hända att jag minns fel, vore inte första gången och verkligen inte sista.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Iphone 4S och Iphone 4 som de säljer idag är ju redan mindre än deras senaste Iphone 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Nja, säga vad man vill om apple men en del av det som gjort företaget speciellt är ju att man i princip har erbjudit en optimerad produkt i varje marknadsdel, vilket har gjort att man kan optimera os osv efter endast denna produkten. Jag tror att de gör ett misstag om de börjar erbjuda flera olika produkter i samma segment. Om de ger sig in i den striden har de inte en chans mot andra stora bolag som sysslar med detta såsom t.ex samsung.

Tro inte att jag är någon Apple-fan nu (har aldrig ägt en apple-produkt i mitt snart 30-åriga liv)

I så fall har Samsung m.fl. lika liten chans att ge sig in i striden med Apple om "optimerade produkter"? Eller?

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor chanser är att Apple får tillverka nästa Nexus-telefon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ps säljs 4an fortfarande? Dör inte försäljningen ut med nästkommande modell?

Nej. Det är på androidsidan det är så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Fanboy much?

Intäkter från stämningar är en piss i Miississippi för ett företag i Apples storlek. Vi talar om ett företag som sitter med över 120 miljarder USD på banken och intäkter på 35-40 miljarder USD per kvartal.

Japp. Bara för att de failade en gång utan Jobs betyder inte att de kommer göra det nu.
Många (inklusive jag) tycker dom gör bra produkter, även om priset svider lite.
Det kanske kommer gå sämre för Apple, men det skulle i så fall bero på att det finns så sjukt många bra mobiler idag
att välja på. Inte pga att Jobs dog. Löjligt snack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Gissar att du missar hans poäng. Tror han menar att Apple inte kommit med något inovativt på en bra stund nu utan får roar sig mest med att bevaka sina gränser, inte att utvidga dem.

Om du med innovativt menar nya saker så har vi ju iPad Mini,
annan design på iPhone(+ storlek)
Vad var det som var mer innovativt när Steve vad VD?
Ingen skillnad skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Om du med innovativt menar nya saker så har vi ju iPad Mini,
annan design på iPhone(+ storlek)
Vad var det som var mer innovativt när Steve vad VD?
Ingen skillnad skulle jag vilja säga.

Huh? iPad Mini eller ny design på iPhone har inget med innovation att göra. Innovation i grund å botten handlar om att göra något annorlunda som leder till förändring inom det området. Det handlar även inte om att uppfinna något eller ens vara först, utan det gäller i princip att det blir anammat för att det ska vara en innovation, något som Apple har varit rätt heta på. Både första iPoden och iPhonen är rätt bra exempel på innovationer, då de var nyskapande och förändrade respektive marknad avsevärt. Det senaste som Apple släppte som skulle kunna räknas som en innovation är väl iPaden 2010.

Creative imitation är annars ett väldigt passande term för vad apple gör. "The creative imitatior does not invent a product or service; he perfects and positions it." Drucker

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Huh? iPad Mini eller ny design på iPhone har inget med innovation att göra. Innovation i grund å botten handlar om att göra något annorlunda som leder till förändring inom det området. Det handlar även inte om att uppfinna något eller ens vara först, utan det gäller i princip att det blir anammat för att det ska vara en innovation, något som Apple har varit rätt heta på. Både första iPoden och iPhonen är rätt bra exempel på innovationer, då de var nyskapande och förändrade respektive marknad avsevärt. Det senaste som Apple släppte som skulle kunna räknas som en innovation är väl iPaden 2010.

Creative imitation är annars ett väldigt passande term för vad apple gör. "The creative imitatior does not invent a product or service; he perfects and positions it." Drucker

Steve Jobs lämnade 2011, lite mer än ett årsedan.
Inte så längesedan ändå alltså.
Sen så är det ju ingen mening med att komma med helt nya sorters produkter hela tiden,
det finns liksom det mesta redan. Vad för mer skulle Apple eller något annat företag tänkas göra?
Tror inte det har så mycket med Jobs att göra, är ju inte han som kommer på allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som sagt bara rykten och det är inte första gången vi har hört liknande rykten tidigare. Ser inte heller vad detta har med Jobs att göra.

Vad gäller olika färger så ser jag det som något fullt möjligt och det är nästan lite konstigt att det inte skett tidigare med tanke på att de har haft färgglada iPods länge.

Att de skall komma i olika storlekar är jag dock mycket tveksammare till. En viktig punkt för Apple har alltid varit att se till att appar fungerar bra på både nya och äldre modeller. Varje gång de ändra skärmstorlek har de haft detta i tanke. De dubblade upplösningen i höjd och bredd från iPhone 3GS och 4, de gjorde samma sak från iPad 2 till iPad 3. De behöll samma bredd (och PPI) mellan iPhone 4 och 5:an. De gav samma upplösning till iPad Mini som på iPad 2.

De har hittills alltså gjort allt för att ha så få olika upplösningar som möjligt, detta för att underlätta för utvecklare samt att göra nya produkter bakåtkompatibla med äldre appar.

Att de skulle bryta det mönstret har jag väldigt svårt att se. Visst skulle de kunna fördubbla upplösningen i höjd och bredd från iPhone 5 till en fysik större skärm på kanske 4.5" men det känns dyrt. Att de skulle göra det på nästa iPhone (5S?) känns extremt osannolikt enligt mig.

Suck, att du orkar hålla på med ditt skitsnack i varenda tråd som rör Apple. Det blir inte mer sant ju fler gånger du säger det. De som faktiskt är insatta i teknik, läser teknikbloggar/tester vet att Apple ligger väldigt bra till på hårdvarupunkten med egendesignad SoC och skärmar i absoluta toppklassen samt mycket bra mobilkamera och batteritid.

Det enda som man kan klaga på är väl skärmstorlek och det tråkiga IOS. Får hoppas att ive klarar av att göra något bra på mjukvarusidan. Men men blir ingen iphone mer för min del men hoppas ändå för konsumenternas skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Det enda som man kan klaga på är väl skärmstorlek och det tråkiga IOS. Får hoppas att ive klarar av att göra något bra på mjukvarusidan. Men men blir ingen iphone mer för min del men hoppas ändå för konsumenternas skull.

Skickades från m.sweclockers.com

iOS kommer de att rätta till med iOS7 sägs det som tyvärr inte kommer att vara bakåtkompatibelt.

Skärmen "Petit" med dess excentriska upplösning är något de får göra något drastiskt åt, man kan inte hitta på egna upplösningar bara för att göra det lätt för en själv.
1080P kommer på bred front 2013 och minst 720 är ett krav på topmobiler sedan ett år tillbaka. Ska apple upp i upplösning får de allt släppa i6:an med minst 4.3" skärm för den höga upplösningens skull, om de nu inte vägrar lyssna på slutkund igen...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)