Permalänk
Medlem

Är det värt det, blåa brytare?

Hejsan hoppsan! Nu står jag inför ett litet dilemma här, jag har egentligen tänket att "äsch jag skaffar ett nytt tangentbord när mitt G15 går i bitar" men bara för några månader sedan så var jag rätt så inne på att köpa tangentbord med mekaniska brytare, i detta fallet bruna brytare. Problemet bakom det hela var väl egentligen de dyra priserna som ledde till att jag struntade i det, 1000+ kronor känns något dyrt för mig som student, även om jag sparar en hel del. Det som är grejen är att idag startade Razer en kampanj där man får 50% rabatt på allt i deras sortiment på tillbehör. Då kollade jag snabbt upp Razer BlackWidow Ultimate Stealth 2013 vilket jag nu får för ca 750kr inkl frakt, det som är grejen är väl att dessa använder sig av blåa brytare. Jag spelar rätt så mycket samtidigt som jag programmerar en hel del då jag läser det i mitt program vilket jag är intresserad utav, så vissa veckor kan jag sitta 2 timmar varje dag och programmera beroende på vad vi har projekt osv.

Det jag undrar är vad ni tycker jag borde göra? Några tips? Tyvärr så har jag inte direkt någon tillgång till att testa olika brytare, det ända jag gjort är att småklickat lite på polarens tangentbord med blåa brytare vilket faktiskt känns helt okej. Det som kan vara hindret är ljudet, är det verkligen så högt som jag har uppfattat det, dvs jättehögt? Det kan trots allt bli rätt så långa nätter ibland, till 5 kanske och detta är samtidigt som resten personerna i huset sover, jag vill liksom inte att de ska vakna utav klickljuden.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

en polare till mig fick ett tangentbord i julklapp med blåa brytare, och det jag kan säga är man känslig mot ljud så bör man inte köpa ett med blåa brytare. När vi sitter i teamspeak / skype så är det sjukt irriterande för allt man hör är "KLICK KLICK KLICK KLICK" så det bliir ganska jobbigt i längden. Hur det är att skriva / spela med vet jag dock inte men skulle aldrig köpt blåa just pga ljudet.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk

Jag köpte ett "Ducky PBT tkl" med bruna brytare och är väldigt nöjd. Hade tidigare ett mk-50 men sålde det för den bristande kvaliten. Jag har personligen inte testat Razer tangetbordet, så det har jag tyvärr ingen info om.

Annars hänvisar jag till Huttalas tråd: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa den skiten för 750kr, du kan få ett betydligt bättre mekaniskt bord för runt 700kr

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Skrivet av Choppern:

Skulle inte köpa den skiten för 750kr, du kan få ett betydligt bättre mekaniskt bord för runt 700kr

Helt rätt CM Storm QuickFire är bättre.

Permalänk
Medlem

annars får du ett med bruna brytare och vit bagkrundsbelysning här för 750kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768800

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

För mig passar blåa. Smaksak det där, testade en del på teknikmagasinet innan jag köpte mitt mk-80

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Röda switchar är rättså tysta

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Hejsan hoppsan! Nu står jag inför ett litet dilemma här, jag har egentligen tänket att "äsch jag skaffar ett nytt tangentbord när mitt G15 går i bitar" men bara för några månader sedan så var jag rätt så inne på att köpa tangentbord med mekaniska brytare, i detta fallet bruna brytare. Problemet bakom det hela var väl egentligen de dyra priserna som ledde till att jag struntade i det, 1000+ kronor känns något dyrt för mig som student, även om jag sparar en hel del. Det som är grejen är att idag startade Razer en kampanj där man får 50% rabatt på allt i deras sortiment på tillbehör. Då kollade jag snabbt upp Razer BlackWidow Ultimate Stealth 2013 vilket jag nu får för ca 750kr inkl frakt, det som är grejen är väl att dessa använder sig av blåa brytare. Jag spelar rätt så mycket samtidigt som jag programmerar en hel del då jag läser det i mitt program vilket jag är intresserad utav, så vissa veckor kan jag sitta 2 timmar varje dag och programmera beroende på vad vi har projekt osv.

Det jag undrar är vad ni tycker jag borde göra? Några tips? Tyvärr så har jag inte direkt någon tillgång till att testa olika brytare, det ända jag gjort är att småklickat lite på polarens tangentbord med blåa brytare vilket faktiskt känns helt okej. Det som kan vara hindret är ljudet, är det verkligen så högt som jag har uppfattat det, dvs jättehögt? Det kan trots allt bli rätt så långa nätter ibland, till 5 kanske och detta är samtidigt som resten personerna i huset sover, jag vill liksom inte att de ska vakna utav klickljuden.

Om du är intresserad of bruna brytare så kan jag rekommendera detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768800 , använder ett sådant fast med blå brytare .

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

vart hittar du den kampanjen föresten har du nån länk ??? tänkte ev säkra upp hemmet med 3st gholiatus musmatter

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Jag tycker att bara röda brytare är precis på gränsen till hur högt jag vill att det ska låta, och då har de inte ens något klickljud som blåa har,själv skulle jag inte ha köpt blåa om jag skulle sitta uppe på natten och skriva, kanske inte ens ett mekaniskt tangentbord alls då de tenderar att låta mer än andra tangentbord, för spelande hade jag försökt få tag i röda brytare

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallan123:

en polare till mig fick ett tangentbord i julklapp med blåa brytare, och det jag kan säga är man känslig mot ljud så bör man inte köpa ett med blåa brytare. När vi sitter i teamspeak / skype så är det sjukt irriterande för allt man hör är "KLICK KLICK KLICK KLICK" så det bliir ganska jobbigt i längden. Hur det är att skriva / spela med vet jag dock inte men skulle aldrig köpt blåa just pga ljudet.

I mina öron låter det som att det inte blir några blåa brytare!

Skrivet av skogsraggarn:

Jag köpte ett "Ducky PBT tkl" med bruna brytare och är väldigt nöjd. Hade tidigare ett mk-50 men sålde det för den bristande kvaliten. Jag har personligen inte testat Razer tangetbordet, så det har jag tyvärr ingen info om.

Annars hänvisar jag till Huttalas tråd: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Jo precis det var nämligen Duckys tangentbord som jag kollat på innan men som sagt så hindrade priserna mig från att köpa ett, tyvärr då Ducky är väl det märket jag egentligen känner mest för.

Skrivet av AndersBlomdahl:

annars får du ett med bruna brytare och vit bagkrundsbelysning här för 750kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768800

Trevligt med ett så pass bra pris med bruna brytare, men på något sätt så lockar det mig inte riktigt

Skrivet av AndersBlomdahl:

vart hittar du den kampanjen föresten har du nån länk ??? tänkte ev säkra upp hemmet med 3st gholiatus musmatter

Såg det på deras Facebook-grupp att de firar några utmärkelser de fått under CES-mässan, rabattkoden är: BESTOFCES2013 , även jag tänkte köpa gholiatus men tyvärr så fanns de ej i storlekarna Large och Extended.

Skrivet av Lasergurka:

Jag tycker att bara röda brytare är precis på gränsen till hur högt jag vill att det ska låta, och då har de inte ens något klickljud som blåa har,själv skulle jag inte ha köpt blåa om jag skulle sitta uppe på natten och skriva, kanske inte ens ett mekaniskt tangentbord alls då de tenderar att låta mer än andra tangentbord, för spelande hade jag försökt få tag i röda brytare

Jo, man kanske borde hålla sig till sitt Logitech G15, verkligen svårt att fatta beslut kring detta.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Säger som några andra att när det gäller att ha ett tyst mekaniskt t-bord så är det de röda brytarna som gäller
Köpte mitt för ca. 1 vecka sedan och ångrar mig inte det minsta, helt underbart att skriva på samt lika underbart att spela på!
Många säger att de blåa är bättre till att spela men anser att röda samt blåa är lika bra medans röda däremot är rena drömmen att skriva med också
Klick-ljudet från det blåa gör att man efter att tag vill skjuta sig XD

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem

jag använder blåa brytare och är mycket nöjd! De låter men man tänker inte så mycket på det.

Permalänk
Medlem

Har själv blåa brytare o kan säga att ljudet inte stör voip om man har en hyfsat riktad mic, men för personer omkring dig så kan det låta lite genom väggar men är inte allt för farligt.
Blå är jättesköna när man knackar kod eller skriver texter, kan rekommendera dem om man som sagt inte är speciellt kräsen eller bor med folk som är, liten varning bara är att ljudet från brytarna kan vara ganska irriterande när man är bakis...

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag anväder QPAD MK-50 Röda brytare och jag tycke det är ganska tyst förutom när man försöker maxa på att skriva fort. Super lätt att skriva på! Funkar perfekt för LoL och CSGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

I mina öron låter det som att det inte blir några blåa brytare!

Jo precis det var nämligen Duckys tangentbord som jag kollat på innan men som sagt så hindrade priserna mig från att köpa ett, tyvärr då Ducky är väl det märket jag egentligen känner mest för.

Trevligt med ett så pass bra pris med bruna brytare, men på något sätt så lockar det mig inte riktigt

Såg det på deras Facebook-grupp att de firar några utmärkelser de fått under CES-mässan, rabattkoden är: BESTOFCES2013 , även jag tänkte köpa gholiatus men tyvärr så fanns de ej i storlekarna Large och Extended.

Jo, man kanske borde hålla sig till sitt Logitech G15, verkligen svårt att fatta beslut kring detta.

Jäklar va de måste ha sålt, typ allt är out of stock lr sold out

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag har ett tangentbord med blå brytare, CM quickfire tk. Jag personligen tycker inte alls att det låter så mycket. Jag har även ett med svarta brytare, ja blå låter mer men det är inte störande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Så tillbaks till blå brytare, är det någon till som kan berätta om hur pass mycket dem låter i Skype osv? Kan det vara något som polarna kanske stör sig på? Annars om jag kör på blåa brytare, hur är Razer som ett tangentbordsmärke?

Såg även nu att det står följande på tech specs: Full mechanical keys with 45g actuation force, men har inte blåa brytare 50g? För bruna verkar ju ha 45g men enligt recensioner så är det blåa brytare.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Så tillbaks till blå brytare, är det någon till som kan berätta om hur pass mycket dem låter i Skype osv? Kan det vara något som polarna kanske stör sig på? Annars om jag kör på blåa brytare, hur är Razer som ett tangentbordsmärke?

Såg även nu att det står följande på tech specs: Full mechanical keys with 45g actuation force, men har inte blåa brytare 50g? För bruna verkar ju ha 45g men enligt recensioner så är det blåa brytare.

Razer som märke skulle jag inte rekommendera då jag har hört talas om väldigt tråkiga problem med b.l.a Blackwidow där färgen på bokstäverna försvann efter en månad runt WASD-klustret, dessutom är Razer alldeles för dyra för vad man betalar. För rabattpriset får du som sagt ett CM Storm Quickfire TK som använder samma OEM som en av "tangentbordskungarna" Filco. Mycket hög kvalité med andra ord.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Razer som märke skulle jag inte rekommendera då jag har hört talas om väldigt tråkiga problem med b.l.a Blackwidow där färgen på bokstäverna försvann efter en månad runt WASD-klustret, dessutom är Razer alldeles för dyra för vad man betalar. För rabattpriset får du som sagt ett CM Storm Quickfire TK som använder samma OEM som en av "tangentbordskungarna" Filco. Mycket hög kvalité med andra ord.

Att det skulle vara så kasst visste man inte, men borde inte garantin täcka detta? Som jag sa tidigare så lockar tyvärr inte Quickfire inte så mycket, vet inte om det är designen men då känns ett Duckybord mer lämpligt. Kanske bara borde stanna med mitt G15 tills det verkligen har gått sönder så kanske man kan köpa ett dyrare tangentbord när man väl måste ha ett

Något som stör mig på båda tangentborden är den lilla Enter-knappen, men kanske är en vanesak, annars så kör ju Ducky med "vanliga" Enter-knappen.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Att det skulle vara så kasst visste man inte, men borde inte garantin täcka detta? Som jag sa tidigare så lockar tyvärr inte Quickfire inte så mycket, vet inte om det är designen men då känns ett Duckybord mer lämpligt. Kanske bara borde stanna med mitt G15 tills det verkligen har gått sönder så kanske man kan köpa ett dyrare tangentbord när man väl måste ha ett

Något som stör mig på båda tangentborden är den lilla Enter-knappen, men kanske är en vanesak, annars så kör ju Ducky med "vanliga" Enter-knappen.

Klart att garantin täcker det men det är ju tråkigt att behöva skicka tillbaka grejer, ett tangentbord från Ducky är ett väldigt bra alternativ, ska själv köra på det om jag skaffar mekaniskt. G15 är dessutom ett väldigt trevligt tangentbord, ingen anledning att byta ut det om det inte behövs.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

För dom pengarna får men ett Corsair Vengeance K90 med röda brytare.
Ett MYCKET bättre val

Permalänk

Kan någon bekräfta att Razer BlackWidow sliter ut tangenterna efter en kort period ? Funderar nämligen på ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

För dom pengarna får men ett Corsair Vengeance K90 med röda brytare.
Ett MYCKET bättre val

fast det är inte helt mekaniskt
Finns betydligt bättre än K90, ett "mekaniskt" utan full mekaniskt är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Röda switchar är rättså tysta

För att vara mekaniskt ja, men övergår man från membran till röda brytare låter röda brytare som en jäkla skrivmaskin, övergick själv från membran till röda brytare för några veckor sedan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyber_swede:

Många säger att de blåa är bättre till att spela men anser att röda samt blåa är lika bra medans röda däremot är rena drömmen att skriva med också
Klick-ljudet från det blåa gör att man efter att tag vill skjuta sig XD

Det är snarare de röda som är "bäst" för att spela på, medan blå är "bäst" för att skriva. Bruna är något mellanting där.

Skrivet av sskludde:

Att det skulle vara så kasst visste man inte, men borde inte garantin täcka detta? Som jag sa tidigare så lockar tyvärr inte Quickfire inte så mycket, vet inte om det är designen men då känns ett Duckybord mer lämpligt. Kanske bara borde stanna med mitt G15 tills det verkligen har gått sönder så kanske man kan köpa ett dyrare tangentbord när man väl måste ha ett

Något som stör mig på båda tangentborden är den lilla Enter-knappen, men kanske är en vanesak, annars så kör ju Ducky med "vanliga" Enter-knappen.

Razers tangentbord är dåligt byggt helt enkelt. Dåliga stabilisatorer också. Som sagt så är quickfires mycket bättre i det anseendet. Enterknappen är precis lika stor på alla tangentbord, det du pratar om med små knappar är bara på den amerikanska versionen som är på bilderna, men givetvis inte säljs i Sverige. (Vilket är ganska uppenbart då det inte ens har Å Ä Ö etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Hejsan hoppsan! Nu står jag inför ett litet dilemma här..... Det jag undrar är vad ni tycker jag borde göra? ....

Razer bakade in spyware i sin applikation för deras möss, så jag avråder bestämt från att köpa någor från razer. Sedan på det har jag aldrig riktigt gillat deras produkter. Men det är en personlig del av det hela. Spyware-grejjen är inte personlig utan enkla fakta som gör att man inte "kan" köpa deras prylar.

Kolla efter Logitech's kommande grejjer istället. Kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

För att vara mekaniskt ja, men övergår man från membran till röda brytare låter röda brytare som en jäkla skrivmaskin, övergick själv från membran till röda brytare för några veckor sedan.

Nå det är värre att hoppa från razers rubber dome crap till razers mx blåa crap efter halvår settla jag med ducky mx red /blått ljus

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Lite OT men den där koden funkar inte för mig, var det endast väldigt kort tid den funkade?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |