sätta ut adresser på googlemaps?

Permalänk

sätta ut adresser på googlemaps?

Hej jag ska sätta ut massa adresser på googlemap så man ser vart det ligger men jag förstår inte riktigt hur man gör. Jag har googlat lite men fattar inte riktigt. Så tänkte att ni kanske kan förklara bättre. Hur gör man helt enkelt?

Permalänk
Inaktiv

Du kan börja med att kolla på Google Places for Business.

Permalänk

men måste man ha företags uppgifter och sånt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cross_linus:

men måste man ha företags uppgifter och sånt?

Ja, det är inte meningen att man som privatperson ska lägga till någonting. Företaget måste ha en adress (eller åtminstone någon form av verksamhetsområde) och telefonnummer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att översätta addresser till koordinater kallas geocoding och vill du läsa mer om hur det fungerar med Google Maps kan du hitta mer info här: https://developers.google.com/maps/documentation/geocoding/

Exempel finns här:
https://google-developers.appspot.com/maps/documentation/java...

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk

men det måste gå att sätta ut adresser på googlemap utan att behöva företags uppgifter. Jag vill bara kunna sätta ut såna röda pluppar adresser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cross_linus:

men det måste gå att sätta ut adresser på googlemap utan att behöva företags uppgifter. Jag vill bara kunna sätta ut såna röda pluppar adresser

Vill du använda dig av Google Maps-botten med egna pluppar på t.ex. din egen webbsida? Då är det Google Maps API du ska använda dig av.

Permalänk

Den ska användas till ett företag där dom på företaget kan gå in på google map och se vart kunderna ligger i Sverige

Permalänk

han jag ska göra det åt sa att dom har alla kunder i excel programmet och att man skulle kunna exporter den excel filen till googlemaps så det kommer ut vart kunderna ligger

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cross_linus:

han jag ska göra det åt sa att dom har alla kunder i excel programmet och att man skulle kunna exporter den excel filen till googlemaps så det kommer ut vart kunderna ligger

Du kan antingen

  1. Göra en enkel webbsida du lagrar någonstans och använder tidigare nämnda Google Maps API för att få ut egna "pluppar"

  2. Använda en färdig tjänst, googla! Jag hittade t.ex. Batchgeo som kan ta emot .xls-filer

  3. Google har också något som kallas Fusion Tables, hittade en artikel om det här: How to Create a Google Map With Excel Data and Fusion Tables

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Om du har ett google-konto så är det en ganska så enkel sak att göra;

1. gå in på google maps när du är inloggad.
2. tryck på "mina platser"
3. tryck "skapa karta", ge den namn och info om önskas och välj offentlig eller olistad
4. sedan är det bara att dela på, antingen via länk eller bädda in med html

Gjorde en snabb test karta där jag satte ut 3 punkter i stockholm. Den finns här!

EDIT: Missade det om excel, då verkar legenda förslag bättre. Det jag gör är att sätta ut allt manuellt, vilket tar sin lilla tid om det är många adresser som ska ut.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

ja det är inte aktuellt att sätta ut det manuellt efter som det är runt 1000 adresser kanske. Men tack för en bra förklaring annars!

Men jag tror jag har hittat hur man gör men jag behöver hjälp med att konvertera adresserna som är i excel filen till koordinater någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cross_linus:

ja det är inte aktuellt att sätta ut det manuellt efter som det är runt 1000 adresser kanske. Men tack för en bra förklaring annars!

Men jag tror jag har hittat hur man gör men jag behöver hjälp med att konvertera adresserna som är i excel filen till koordinater någon som vet?

Får jag fråga hur du fått det fungera. Har sannolikt liknande behov.
Har adresser och RT 90 koordinater i ett excelblad.
Vill ha ut positionerna på ex google maps gärna ex hundra och hundra...