Permalänk
Medlem

Ränder vid tittande

Hejsan,

Jag har precis byggt en htpc av gamla delar som blev över då jag köpte ny dator.
I htpcn finns:
8Gb ddr3
Geforce GTX 640
Core 2 Duo E6850 (3Ghz)

Allting sitter i ett chassi från Antec som heter typ Fusion och är kopplat till en Sony tv med HDMI, upplösning 720p.

När jag sitter i windowsmiljö är bilden jättefin och likaså vid filmtittande... så länge bilden inte panorerar. När kameran rör sig så blir det liksom några horisontella streck på ungefär mitten av skärmen.

Tilläggas ska att jag aldrig upplevt bekymret på min gamla dator. (Grafikkortet är förvisso nytt men borde väl klara detta bra?)

Vad kan mer nämnas? Jag kör med senaste drivrutin från Nvidia och använder mig av K-Lite mega codec pack 9.6.8.

Tror inte jag kan komma på ngt mer men om du har ngt tips på problem så skriv jättegärna eller fråga om du undrar ngt mer.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp till lösningen.

mvh Peter

Permalänk
Medlem

Googla "screen tearing", kan vara svårt att fixa utan byta av div. hårdvara, oftast skärmen som spökar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Pirataz. Jag söker på det. Om någon har något annat bud så tar jag tacksamt emot det.

Tvn är en temporär lösning då det blir en projektor, troligen i sommar. Hur skall jag kunna veta att bilden blir bra med den? Känns som lite riskabelt att slänga ut de pengarna om problemet kvarstår:(

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Tack för svar Pirataz. Jag söker på det. Om någon har något annat bud så tar jag tacksamt emot det.

Tvn är en temporär lösning då det blir en projektor, troligen i sommar. Hur skall jag kunna veta att bilden blir bra med den? Känns som lite riskabelt att slänga ut de pengarna om problemet kvarstår:(

/Peter

Simpelt, testa så många olika typer av monitorer/skärmar/tv-apparater du kan och se om problemet kvarstår även på dessa

Permalänk
Medlem

V-sync. Lr rättare sagt brist på detta.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ställ in så TVn är primär skärm och prova igen. Det brukar fixa problemet.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för era svar. Det här låter ju helknäppt men problemet har försvunnit. När jag upptäckte det så provade jag på några olika filmer, främst .mkv, och alla visade samma problem. Därefter var jag bortrest i någon dag. När jag sedan kom hem och skulle titta på ett avsnitt Big bang så var ränderna borta. Nyfiken tittade jag på olika scener från filmer med mycket action och ränderna är helt borta. I de jag tittade på är de jag först hade problem med inkluderade. Nu undrar jag mest hur problemet "kunde läka sig själv";)

Tack igen och en trevlig helg.

/Peter

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem (Radeonkort) med dom senaste drivrutinera till mitt kort och tog bort dom och körde dom som följde med skiva och problemet försvann.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit