Permalänk
Medlem

23-24" med bra panel och sRGB

Hej!

Nu är jag riktigt trött på mina Dell U2311H som kan vara de sämsta IPS-paneler jag någonsin skådat. Dum som jag var var köpte jag två och lät ångerrätten löpa ut. Nu har jag levt med dessa i snart ett år men nu får det vara nog! Om ni inte vet vad jag pratar om så avger dessa en sån extrem IPS-Glow att jag nästan hellre sätter mig vid en TN-panel. Mörkgrå bakgrund? Visst om du vill ha den orange i ena hörnet och lila i andra.. men det vill inte jag.

Nu till saken

Jag är ute efter en (två) skärm(ar) 23-24" 1080p eller högre med en bra panel som varken läcker ljus eller avger någon form av glow. Den måste dessutom ligga nära 100% av sRGB och får inte vara av typen AdobeRGB då jag framförallt sysslar med webbdesign.

Jag hade tidigare en Eizoskärm av typen 92% AdobeRGB där sRGB-läget tyvärr lämnade allt för mycket att önska. Med andra ord bör hellre AdobeRGB bli lidande än att sRGB blir det. Denna skärm var av typen VA eller S-PVA för att vara exakt. Vad jag gillade med denna skärm var svärtan och jämnheten över hela bildytan. Svart var svart över hela bilden (eller ja, riktigt mörk iallafall). Nu kostade denna i och för sig med sina 19" mer än båda min dellskärmar tillsammans. Men mycket har nog hänt sedan dess.

Så vad tror ni.. är det en VA panel jag är ute efter? Någon bättre typ av IPS kanske?
Kanske någon har en länk till en skärm som rekommenderas?

Jag tänker mig omkring 3-4000:- styck (max!). Problemet när man går upp i pris till de lite finare panelerna är dock att man ofta får dras med AdobeRGB som jag alltså inte vill. (Okej, kanske om det går att styrka att sRGB-läget är grymt bra!)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

En IPS eller PLS-panel bör vara det du är ute efter eftersom VA-panelerna har en viss skiftning i kontrast från mitten så är IPS och PLS-panelerna dom som har den mest enhetliga bilden över hela skärmen och bäst betraktningsvinklar. Dell U2311H har problem med ojämn ljussättning men det är inget som IPS-paneler har generellt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Dell U2410 som har upplösning 1920x1200 dvs 16:10 och jag är super nöjd med den. Den är i rätt prisklass för dig också. Dock har vissa klagat på anti-glare coating, men det stör inte mig ett dugg..Man blir inte trött i ögonen.
På Dustin står det bl a följande:
"Kompatibel med branschstandardfärger: Kompatibilitet med färgrymder såsom Adobe RGB (96 % täckning) och sRGB (100 % täckning) gör att U2410-skärmen uppfyller kraven hos professionella användare som arbetar med uppgifter där färgen har en central roll, som till exempel grafisk design, CAD/CAM, spelutveckling och framtagning av mediematerial
Skräddarsydd färginställning: Med en 6-axels färgkontroll är det anpassade färgläget utformat för avancerade användare som uppskattar möjligheten att anpassa och justera parametrarna för mättnad, färgton, förstärkning och offset.

Fantastisk färgskala och enastående färgdjup: En högre färgskala på 1,07 miljarder färger gör att en otrolig mängd färger kan visas. 12-bitars intern behandling ger mycket hög datanoggrannhet vilket hjälper till att särskilja mycket låga gråskaletoner vilket ger en ökad grad av detaljåtervinning i mörka områden. "

Jag tvivlar på att du kan hitta en bättre IPS-skärm för pengarna..Är du seriös så glöm TN-panelerna med en gång..De lämpar sig mer för spelfantaster som är ute efter responstid och 3D

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200