Intel 330 ACHI problem :/

Permalänk
Medlem

Intel 330 ACHI problem :/

hejsan! fick idag hem ett paket från Dustin med min nya Intel 330 SSD, glad i håged kopplade jag in den, jag började med att uppdatera min bios sedan kopplade jag in disken i datorn för att se om den fungerade, windows hittade den(men jag formaterade den aldrig)

stänger av datorn och kopplar ur mina andra hårddiskar så att det bara är min Dvd spelare och SSD disken i, jag bootar till Bios och datorn hittar disken, jag byter "mode" till ACHI från IDE och startar om datorn, Nu hittar jag inte disken längre... Är otroligt tacksam för hjälp i all mån.

Specs:
http://img520.imageshack.us/img520/3753/speldator07final.png
+ en 1 tb disk och ett gtx 560 grafikkort.

(OBS jag försöker göra en helt ren install på ssd'n)
mvh!

Permalänk
Medlem

Varför bytte du till IDE-mode? En SSD ska köras i AHCI, och du måste dessutom installera om Windows om du ändrar det alternativet för bootdisken.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Varför bytte du till IDE-mode? En SSD ska köras i AHCI, och du måste dessutom installera om Windows om du ändrar det alternativet för bootdisken.

Jag bytte inte till IDE, Bytte från IDE till AHCI, har inte installerat windows på SSD'n ännu.

tack för svaret

Permalänk
Medlem

jag kunnde se min SSD om jag inte hade min HDD med det gamla os :et kvar prova att lägga in den gamla i datorn också.
sen installerar du windows på SSD och kan efter det ta bort den andra. Det var så jag gjorde i alla fall och det fungera utmärkt
Lycka till/ Simon

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Läste fel där men ja du måste installera om Windows oavsett vilken "riktning" du byter i

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Jag bytte inte till IDE, Bytte från IDE till AHCI, har inte installerat windows på SSD'n ännu.

tack för svaret

Skrivet av ZaInT:

Läste fel där men ja du måste installera om Windows oavsett vilken "riktning" du byter i

Du läste visst fel en gång till...dags för glasögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

jag kunnde se min SSD om jag inte hade min HDD med det gamla os :et kvar prova att lägga in den gamla i datorn också.
sen installerar du windows på SSD och kan efter det ta bort den andra. Det var så jag gjorde i alla fall och det fungera utmärkt
Lycka till/ Simon

ska testa

Skrivet av ZaInT:

Läste fel där men ja du måste installera om Windows oavsett vilken "riktning" du byter i

ja men det är lite svårt när jag inte ens kan se min ssd i bios, i AHCI "mode". ^^

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Läste fel där men ja du måste installera om Windows oavsett vilken "riktning" du byter i

Även om nu detta inte var vad TS var ute efter så måste man inte alls installera om windows om man byter från IDE till ACHI. räcker med att ändra två siffror i registret.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Även om nu detta inte var vad TS var ute efter så måste man inte alls installera om windows om man byter från IDE till ACHI. räcker med att ändra två siffror i registret.

Det har inte alltid fungerat för mig, men jag vet att det finns en sådan metod du nämner.

Skrivet av Cybertsen:

Du läste visst fel en gång till...dags för glasögon?

Ja jag sitter på jobb och är allt annat än pigg men det här är ju pinsamt...

Skrivet av Lowkey:

ja men det är lite svårt när jag inte ens kan se min ssd i bios, i AHCI "mode". ^^

Testat att koppla disken till en annan port?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

okej! så jag kan installera det i IDE och få samma speed som AHCI efter installationen? hur länka nån soft guide pls

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Testat att koppla disken till en annan port?

japp testat alla börjar bli orolig att det inte funkar på mitt moderkort eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

jag kunnde se min SSD om jag inte hade min HDD med det gamla os :et kvar prova att lägga in den gamla i datorn också.
sen installerar du windows på SSD och kan efter det ta bort den andra. Det var så jag gjorde i alla fall och det fungera utmärkt
Lycka till/ Simon

Wow.... Sjukt, testade att ha min andra hårddisk i somsagt, och nu har windows installationen börjat får se hur det går nu

EDIT: installationen verkar brutalt seg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Wow.... Sjukt, testade att ha min andra hårddisk i somsagt, och nu har windows installationen börjat får se hur det går nu

EDIT: installationen verkar brutalt seg

Jag minns med ärlighet inte hur min var blev klar i alla fall och nu fungerar det. glöm inte drivers!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

windows installationen är klar :D, vad är nästa steg mån tro

borde jag ändra något annat? eller äre bara attt böra tanka drivrutiner / program?

Permalänk
Skrivet av Lowkey:

windows installationen är klar :D, vad är nästa steg mån tro

borde jag ändra något annat? eller äre bara attt böra tanka drivrutiner / program?

När du installerat drivrutinerna, gör en säkerhetskopia som du sparar utan en massa program och annat skit på. Spar dig mycket besvär om det skulle vara något problem i framtiden

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

När du installerat drivrutinerna, gör en säkerhetskopia som du sparar utan en massa program och annat skit på. Spar dig mycket besvär om det skulle vara något problem i framtiden

men jag lär ju inte behöva installera alla drivrutiner nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

men jag lär ju inte behöva installera alla drivrutiner nu eller?

Om du har ominstallerat Windows så behöver du installera nya drivrutiner, om det nu var det du menade?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

men jag lär ju inte behöva installera alla drivrutiner nu eller?

kan vara bra att ha sata kontrollen installerad, tror det kan vara den som spökar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Om du har ominstallerat Windows så behöver du installera nya drivrutiner, om det nu var det du menade?

Ja precis, nytt windows på ny SSD, behöver jag bios, chipset, och allt?

Permalänk
Skrivet av Lowkey:

Ja precis, nytt windows på ny SSD, behöver jag bios, chipset, och allt?

BIOS har inget med en uppgradering av hårddisk eller operativsystem att göra. Men om du inte uppdaterat det själv sedan datorn köptes skulle jag göra även detta. Uppdatera BIOS är inget du kan göra via ett OS, detta måste göras "manuellt" via BIOSet i sig självt. Lättast är att kolla i din manual till modekortet för vad som gäller för just dig.

I övrigt måste du ladda ned och installera ALLT på nytt. Ladda ned alla filer från listan (som inte har med BIOS att göra) och installera dem en efter en.
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4N72E/#download

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry