Nybyggd dator - startup-problem (grafikkortet DOA?)

Permalänk

Nybyggd dator - startup-problem (grafikkortet DOA?)

Hej Sweclockers, ny forumit här!

Nu är det så att jag har byggt ihop en dator idag, allt gick felfritt med installationen framtill att jag skulle starta datorn. Datorn startade och alla komponenter och fläktar sattes igång, men sen tog det stopp. Startskärmen och BIOS kom aldrig upp och skärmen förblev svart, stängde av och startade om datorn flertalet gånger + försäkrade mig om att alla strömkablar satt fast ordentligt men inget hände.

Beslöt mig för att felsöka för och se om det var någon komponent som var DOA, tog ut grafikkortet, satte i strömmen igen och startade datorn. Boom allt gick igång, startskärmen kom upp med moderkortsloggan och bad sen om en boot device/bootable media etc. Allt fine and dandy på den fronten alltså.

NU är min fråga, är det fel på grafikkortet eller är det så att jag inte har tillräckligt med watt i datorn? Kan sägas att jag satte i grafikkortet igen efter att det fungerade men då uppstod samma problem som innan.
Här är alla komponenter i alla fall:

FD Define R3
MSI Z77A-GD55
Intel i5-3570K
Corsair Vengeance lågprofilsminnen 2x4GB
Western Digital Blue 1TB
Gigabyte GTX660 OC Windforce
XFX 550W Core edition
Freezer PRO 7 Rev.2

Skulle vara skönt att veta om ska skicka tillbaka grafikkortet mot ett nytt eller byta ut PSU:n.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du satt i grafikkortet rätt? Tillräcklig med ström borde nätagget ge så det är om du inte satt i alla sladdar som strömmen inte räcker.

Permalänk
Medlem

Startar fläktarna på grafikkortet?

Sitter det som det ska? Låser låset i änden på PCI-e platsen?
Kopplat i extra strömmen i bakkant på kortet?

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Medlem

kolla så bios inte ändrat sig o lagt onboard som deafault o som flight skrev startar grafikkortets fläktar ?? rör dom sig inte e det nog DOA

Permalänk
Skrivet av Ludenben:

Har du satt i grafikkortet rätt? Tillräcklig med ström borde nätagget ge så det är om du inte satt i alla sladdar som strömmen inte räcker.

Japp, grafikkortet sitter i som det ska! Är 99% säker på det i alla fall.

Skrivet av Flight:

Startar fläktarna på grafikkortet?

Sitter det som det ska? Låser låset i änden på PCI-e platsen?
Kopplat i extra strömmen i bakkant på kortet?

Fläktarna startar och snurrar utan problem, grafikkortet sitter som det ska, låset låser även fast och är inte öppet men vad menar du med extra strömmen i bakkanten av kortet? Trodde kortet bara behövde en single 6-pin pci-express in?

Skrivet av Lauge:

kolla så bios inte ändrat sig o lagt onboard som deafault o som flight skrev startar grafikkortets fläktar ?? rör dom sig inte e det nog DOA

Hur checkar jag det då? Är inte helt rookie på det här med att bygga ihop datorer men kan inte så mycket! Och som sagt innan, grafikkortets fläktar startar och snurrar kontinuerligt.

Kan även sägas att på moderkortet så lyser det bara en LED, LED1 i det här fallet. Vet inte om det har någon betydelse. EDIT: Dom andra lyser när jag startar datorn men slockar sedan och menar LED:na uppe i toppen på högra sidan av CPU:n/ovanför ram-minnena alltså, så det inte blir någon förvirring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steksauce:

Fläktarna startar och snurrar utan problem, grafikkortet sitter som det ska, låset låser även fast och är inte öppet men vad menar du med extra strömmen i bakkanten av kortet? Trodde kortet bara behövde en single 6-pin pci-express in?

Jag vet inte hur det ser ut på just ditt grafikkort men, en eller två extra strömkablar från nätaggregatet. Vilket verkar vara dessa du pratar om.

Skrivet av steksauce:

Kan även sägas att på moderkortet så lyser det bara en LED, LED1 i det här fallet. Vet inte om det har någon betydelse. EDIT: Dom andra lyser när jag startar datorn men slockar sedan och menar LED:na uppe i toppen på högra sidan av CPU:n/ovanför ram-minnena alltså, så det inte blir någon förvirring!

Det borde vara boot device led, den lyser för att datorn inte hittar något att boota från.

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb