Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Det handlar inte om att du inte ska få stötar. Det handlar om att inte skada hårdvaran.

Ja och då skadas inte hårdvaran om jag ger den stötar. Inga stötar inga skador!
Det har för mig alltid gått hand i hand

Permalänk

Jag byggde min dator utan att egentligen kunna nånting om hårdvara. Men jag fick hjälp av min bror som aldrig har byggt en dator, fast vi kopplade en kabel lite galet så datorn inte funkade men det fixade vi sedan.

Permalänk

kollar du guides på youtube kommer de gå lätt, de kommer ta cika en dag om du har allt. obs glöm inte kylpasta.

Permalänk
Medlem

Första gången tar det väl lite längre tid. Men som jag konstaterade för flickvännen i tisdags när vi fick hem vår PS3a. Det går fan snabbare att bygga en dator från grunden än att få PS3a spelbar. Uppdateringar, uppdateringar, en uppdatering. Installera spel, uppdatera spel. Vi hittade en uppdatering till. 2½ timme tog det från att förseglingen på kartongen bröts till vid körde de första meterna i NFS Most Wanted.

Permalänk

Se till att tänka igenom när du kopplar 8 pins kabeln till moderkortet. Så du inte råkar koppla in en pci-express 6+2 där. (Som är kabeln till grafikkortet)

Vill också påpeka hur imponerad och glad jag blir av att se folk vara så engagerad och hjälpsamma här på forumet!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Det fallgropar som jag själv har stött på när jag har byggd datorer:
*Ram-minnen kräver förvånansvärt mycket våld och se till att du låser fast dem i det översta jacket.

*När man ska låsa fast processor kan det också krävas en del kraft och knaka en del. Men ta det bara lungt och se till att du har den åt rätt håll.

*Frontpanelen kontakter, dvs startknapp, hdd led m.m. Dessa kan vara lite pilliga att förstå hur de ska sitta på moderkortet. Men oftast står det precis under kontakterna vilken som ska i var och vad som är + och -. Manualen till moderkortet kan även ha en bra bild hur det ska vara kopplat.

Lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem

det är lätt, så länge man tar det lungt och sansat, titta gärna en extra gång i manualler och vid osäkerhet sök på nätet så kan det inte gå fel.

sätt dig i lugn och ro, titta igenom delar, vad det ska sitta innan du försöker pressa i ifall du inte vet hur allt sitter.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag kom ihåg när jag monterade min första dator. Var väl får 3-4 år sedan som jag köpte ett "PC i delar" på komplett. Även ifall jag inte visste särskilt mycket om hur man skulle gå tillväga och vad man bör tänka på, så gick det bra. Hade å andra sidan läst några tutorials innan jag började. Min största tabbe var att jag trodde att jag hade tagit upp spaken till processorsockeln, så jag satt dit processorn och gjorde allt klart. När jag sedan med adrenalin och 250 i puls skulle sätta igång datorn så tror jag det pep lite och så hände det inget mer. Snacka om att jag blev rädd att ha gjort något fel. Efter några nervösa minuter av att kolla igenom chassit var sista utvägen att ta bort flänsen från processorn och visst var det där problemet var... När jag sen skulle sätta i processorn på riktigt och låsa processorn på plats hörde jag ett fruktansvärt ljud och jag tror det var pinsen som böjdes tillbaka en tusendels millimeter för att de hade böjts en aning tidigare. Det dummaste var att jag hade läst om att man skulle dra upp spaken och jag stensäker på att jag hade gjort det. Minst sagt lättad efter att ha installerat windows. Gör inte om den tabben som jag gjort bara!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första dator en knapp månad efter jag fick upp intresset för datorer, kollade på youtube och hittade en kille som förklarar riktigt bra alltihop innan jag byggde min. Svårt är det inte men jag rekommenderar att du tar det lungt när du bygger.

http://www.youtube.com/watch?v=BCjxMG4OLdE
http://www.youtube.com/watch?v=pKnbazLsM7g

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk

Om du har 8-pins (6+2) på grafikkortet se till att det står Pci-E på kontakterna från Nätagget så du inte tar 8 pins som ska in i moderkortet (till processorn) tror att grafikkortet kan snurra väldigt överklockat en stund Har aldrig testat men tror det är 12 V i den som ska in i moderkortet. Det borde stå Pci-E på de som ska in i grafikkortet. Byggde min första dator i somras helt själv. De var ganska lätt hade kollat på många guides och sånt innan. Men du verkar ju också rätt påläst Kommer gå jätte bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett annat stort nybörjarmisstag är att man använder för mycket kylpasta, folk smetar på som fan och tror det ska smaka pasta eller något.

Skämt åsido.

Du ska bara lägga en liten klick kylpasta i mitten av cpun, ungefär som en ärta, eller en droppe liksom. Och sen pressas det ut när du sätter på kylaren, är du osäker på hur mycket så kollar du bara youtube/google finns massa guider som visar hur kylpasta ska appliceras.

Men sätter du på för mycket kylpasta kommer du att få väldigt varm cpu, och i värsta fall så illa att datorn stängs ner av överhettning.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Generellt tips; Kolla noga på grejen du ska montera (ex. processorn) och på stället den ska sitta (sockeln). Tittar du noga kommer du fatta hur saken ska placeras och slipper göra fel. Gäller de flesta saker i datorn - inklusive kablar.
Ta det lungt så går det bra.
Det som brukar vara knöligast att få fast processorkylaren, där kan det knaka lite och krävas lite milt våld för att få fast den. Kylpasta brukar sitta på de allra flesta processorer direkt vid köp, så förmodligen behöver du inte bekymra dig alls om det.
Sätt fast processor, processorkylare och ramminnen på moderkortet *innan* du monterar moderkortet i chassit. Grafikkort är enklare att montera när moderkortet sitter fast i chassit, det andra är enklare innan moderkortet är monterat.

Och glöm inte moderkortsdistanserna!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Dom som säger 2 timmar är lite väl optimistiska måste jag påstå. Du ska vara RIKTIGT jävla förberedd om du ska klara det på 2 timmar då FEL kan uppstå VAR SOM HELST då väldigt ofta komponenterna _INTE_ fungerar som dom ska. Byggt runt 8 datorer, och jag är alltid OERHÖRT noggrann med byggen då jag bygger till andra då man inte vill göra någon tabbe som givetvis kan hända.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Det är lätt bygga en dator om man tar det lugnt. Så här går jag tillväga då jag bygger från grunden.

Packa upp chassi kolla manual för att se hur hdds osv ska fästas.
Packar upp moderkortet och kollar chassis distanser matchar hålen i moderkortet. Installerar moderkortets backplate i chassit
Installera hdd/dvd i chassi. Går lika bra göra sist oftast.
Har moderkortsmanualen tillgänglig och monterar dit ramminne/cpu
Packar upp cpu kylaren och installerar enligt dess manual.
Monterar dit moderkort i chassi
Monterar dit frontpanels anslutningar såsom start/omstart/hddleds
Monterar dit nätaggregatet och drar ström till moderkort/hdds/dvd
Monterar övriga kablar sata/usb osv
Installerar tilläggskort såsom grafikort/ljud osv ink ström om så behövs

Kontrollerar så alla kontakter sitter dit och att fläktar är inkopplade. Kopplar in monitor och övrigt. Stänger ej chassit utan testar starta datorn först och går in i bios. Är redo att i värsta fall snabbt döda strömmen. Fungerar allt dit med sidoplåtar och njut av datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Läser man på hur det ska sitta och följer man moderkortsmanulen så är det inga problem. Jag byggde en kompis stationära utan att ha byggt innan och det är bara att ha med sig kunskapen och komma ihåg det man läst. Det var faktiskt enklare än jag trodde

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Tänkte precis fråga det med att ta i element!

Att ta i elementet är ungefär lika effektivt som att offra en kattunge till Steve Jobs.

Skrivet av Fåtölj:

Ja och då skadas inte hårdvaran om jag ger den stötar. Inga stötar inga skador!
Det har för mig alltid gått hand i hand

Bara det att hårdvaran är känslig för stötar som är betydligt svagare än vad du kan känna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tapi0:

Dom som säger 2 timmar är lite väl optimistiska måste jag påstå. Du ska vara RIKTIGT jävla förberedd om du ska klara det på 2 timmar då FEL kan uppstå VAR SOM HELST då väldigt ofta komponenterna _INTE_ fungerar som dom ska. Byggt runt 8 datorer, och jag är alltid OERHÖRT noggrann med byggen då jag bygger till andra då man inte vill göra någon tabbe som givetvis kan hända.

För en som har vananinne går det fort, möjligen 20 min. Två timmar är inte omöjligt för en nybörjare som inte har gjort det förr men har spanat in några guider på nätet eller youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För en som har vananinne går det fort, möjligen 20 min. Två timmar är inte omöjligt för en nybörjare som inte har gjort det förr men har spanat in några guider på nätet eller youtube.

Håller med! Tar mig ca 30 min att bygga från att allt ligger i kartonger, tills det är färdigt att trycka på onknappen. Om allt fungerar som det ska. Hade jag velat och försökt, så hade jag lätt fixat det på 15min.

Till TS nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan läs den och du fixar det utan problem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av superdupernemo:

Se till att tänka igenom när du kopplar 8 pins kabeln till moderkortet. Så du inte råkar koppla in en pci-express 6+2 där. (Som är kabeln till grafikkortet)

Vill också påpeka hur imponerad och glad jag blir av att se folk vara så engagerad och hjälpsamma här på forumet!

Håller med, helt otroligt! Förväntade mig Max 5 st svar men fick ganska mycket mer. Roligt med folk som vill hjälpa till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är lätt du bör inte ha några problem kolla i manualen om det är nåt du inte fattar

Permalänk
Skrivet av tcntad:

För en som har vananinne går det fort, möjligen 20 min. Två timmar är inte omöjligt för en nybörjare som inte har gjort det förr men har spanat in några guider på nätet eller youtube.

Min första tog 2 timmar nu går det på 20 min att slänga ihop en speldator!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.