Sälja ut internet, Regler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Är det inte ett fall med en man i göteborgstrakten där han blev frikänd för att åklagaren inte kunde visa att det var han som hade gjort den olagliga handlingen då han hade öppet wifi? Tyvärr hittar jag inte artikeln just nu (är inte helt säker på att det var i göteborg), men ska försöka leta upp det.

Den har man hört några gånger, men aldrig sett någon dom.
Hittar du artikeln så hojta till så beställer jag ut domen, högintressant läsning hur rätten resonerade.

Säger inte att du har fel, jag vill verkligen läsa

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Är det inte ett fall med en man i göteborgstrakten där han blev frikänd för att åklagaren inte kunde visa att det var han som hade gjort den olagliga handlingen då han hade öppet wifi? Tyvärr hittar jag inte artikeln just nu (är inte helt säker på att det var i göteborg), men ska försöka leta upp det.

Vet vad du menar, men det är inget som säger att regler och lagar kan komma att ändras i framtiden. Särskilt med den hårda åtstramningen mediabranschen nu kör med. De vill ju att alla betalar (vilket är förståeligt) men de kan inte över en natt begränsa hela samhällets lagar och så. Därför vi först nu börjat få domslut som ändrar regler och förutsättningar.

Senaste var väl den där ljudboksgrejen. Man får enligt kassettlagen kopiera och dela med bekanta, men det är inte sagt hur långväga bekanta eller så innan nu.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kör över WiFi. Om någon frågar så är det bara att han hackat in sig. Då blir det ord mot ord mellan dig och din granne samtidigt som inget kan bevisas

Permalänk
Medlem

Svårt att hävda oskuld med den investeringen och utrustningen som krävs för 1km sändning/mottagning
Ingen friar någon med riktade antenner och accepterar "det bara hände, jag visste inget"

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2 st http://www.tp-link.com/en/products/details/?categoryid=2474&m...
2 st http://www.tp-link.com/en/products/details/?categoryid=242&mo...
Så borde upp till 3km vara fullt möjligt... Finns dyrare och bättre produkter med men detta är bara ett exempel.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Kör på trådlöst(om ni får till det, låter som det ska gå) och om någon undrar så är det enbart ett lokalt nätverk (inget internet kopplat till det) som ni använder för att spela spel via lan

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Med riktade antenner så bryter man mot bestämmelser PTS satt upp för licens/tillståndsfria radiosändare. Fältstyrkan blir för hög.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

lol wifi över 1km xD

Det går (som flickan sa när hon gick hem från killen), det finns long range prylar som fixar biffen. Men har för mig att dom är snuskigt dyra... 20-30-60 tusen kronor...:P

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryska språket:

Det går (som flickan sa när hon gick hem från killen), det finns long range prylar som fixar biffen. Men har för mig att dom är snuskigt dyra... 20-30-60 tusen kronor...:P

Räcker med några tusen...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Räcker med några tusen...

Intressant. Om jag hittar det jag nu inte minns namnet på lovar jag att ha denna tråden i åtanke.

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem

Vi sköt radiolan (wifi) för att få bredband hemma över 3 km i slutet på 90-talet, innan adsl var utbyggt i telestationerna. Vi låg stabilt på ca 22-25 mbit, med dåtidens teknik! Inga problem alls. Hade antenner liknande som länkats ovan.

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Läst ISP avtalet så står det där att du har ansvar för vad kopplingen används till. Så ja man kan åka dit.

Användaravtalet är inte lag*. Du kan bli av med ditt abonnemang, men om det är olagligheter (som du inte känner till) så farbror polisen blandas in så kan knappast du fällas.

* och som alla som läst ett slutanvändaravtal vet, är det något vi bör vara jävligt tacksamma för!

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.davido.se/shop/ har mycket roligt för de som vill köra wifi och inte kostar det så mycket att ta sig 1000m om det inte finns hinder, 2000kr i delar och så jobbet med att montera upp det, eftersom det lär kräva att man är utomhus med antennerna så ska man troligen passera väggar med kablage och så men en lång träborr hittar man för 30kr på Harald Nyborg, sedan är det bara att klura ut var eller var man absolut inte ska borra genom väggen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg ju vettig ut.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"