Bildredigerins laptop ~15000 Mac/pc?

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Summa sumarum är det endast skärmen som jag ser här en riktig fördel för MAC
Resten var bara nonsens.
Ska du ha samma prestanda som på en PC för 15k får du nog lägga till rätt många tusenlappar till.
Dubbla HDDS kan du glömma.

Du skulle alltså föredra en högljudd dator med dålig batteritid utan bakgrundsbelyst tangentbord som faller i golvet/blir glapp i nätadapteringången när någon snubblar på nätsladden?

Den magnetiska kontakten har räddat min Macbook tiotals gånger!

Och ditt påstående om att dubbla HDDs bara är att glömma kan du ta och fundera en gång till på. Inga som helst problem att ha två diskar i en icke-retina-mac.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Åh, det finns så mycket.

Bästa laptopskärmen på marknaden
Bra batteritid
Tyst dator (idle/lätta program)
LADDAREN (Magnetisk)
SSD
Musplattan, överlägsen
Tangentbordet (+bakrundsbelyst)
Mac OS, (Photoshop + Pixelmator fungerar riktigt riktigt bra här)
Stabilt OS.
Allt bara fungerar, Skrivare, kameror osv, det är simpelt.
(JAG GILLAR WINDOWS. JAG FÖREDRAR WINDOWS, JAG ÄR WINDOWS7 FAN INGET JÄVLA MACFAN SOM ALLA KOMMER SKIVA NU, HATEA INTE TACK )

Bästa bildskärmen för bildredigering? Tillåt mig skratta. Det må vara en IPS-panel i MPB men färgrymden i den är riktigt usel, långt sämre än den TN-panel från Asus man jämförde med.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av aekblom:

Åh, det finns så mycket.
LADDAREN (Magnetisk)
[/I]

Skrivet av Waowt:

Laddaren på Mac är faktiskt väldigt smart, känner inte till någon med samma eller liknande laddare men skulle inte förvåna mig
om det finns, gäller bara att hitta det med.

Det roliga är att "Magsafe" som Apple kallar det för, har faktiskt funnits under flera år i Asien. Nästan alla köksmaskiner (tekokare, riskokar, vispar mm.) har haft det. Sen kom Apple och sa "Oj fan, det där va smart, det där måste vi ha!! Men ser man på, ingen patent är tagen. Då snor vi idén och säger att vi kom på det!"

As a side note, sitter och skriver detta på en Macbook Pro. Gillar den skarpt men tycker fortfarande att Windows burkar är trevligare.

Lite rolig kvälls tittning för de som är intresserade av Apple och deras "uppfinningar"!
https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför

Det är de gester man kan utföra, de är faktisk "överlägsna". Det går att vrida på bilder, zooma, byta vyer, bläddra fram och tillbaka, samt navigering mellan olika skrivbord. Synoptics är inte i närheten än...Personligen så föredrar jag dock själv Magic Mouse när jag ska göra något egentligt arbete på min MBP.
Bortsett från pekplattan så håller jag dock helt med dig, det är inget märkvärdigt över MBP; batteritiden är inte bättre, min är inte alltid direkt tyst (late 2011) och OS X är inte stabilare än Windows 7. Dessutom så gäller it just works bara så länge man inte gör något "avancerat".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du skulle alltså föredra en högljudd dator med dålig batteritid utan bakgrundsbelyst tangentbord som faller i golvet/blir glapp i nätadapteringången när någon snubblar på nätsladden?

Den magnetiska kontakten har räddat min Macbook tiotals gånger!

Och ditt påstående om att dubbla HDDs bara är att glömma kan du ta och fundera en gång till på. Inga som helst problem att ha två diskar i en icke-retina-mac.

Herregud! Varför jämför alla Apple fans en Macbook för 15-20k med en sketen bärbar PC för 4-5k?
Kolla på de jag länkade tidigare i tråden. De är datorer som kostar lika mycket som MBPn, har bättre skärm,
väger mindre, har samma material, är minst lika tunna och de är lika snabba (eller snabbare pga SSDerna, vill du ha SSD i den MBPn blir det extra)
Jag tycker TS borde kolla på pc-konsulten då det är riktigt svårt att hitta en dator som passar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är de gester man kan utföra, de är faktisk "överlägsna". Det går att vrida på bilder, zooma, byta vyer, bläddra fram och tillbaka, samt navigering mellan olika skrivbord. Synoptics är inte i närheten än...Personligen så föredrar jag dock själv Magic Mouse när jag ska göra något egentligt arbete på min MBP.
Bortsett från pekplattan så håller jag dock helt med dig, det är inget märkvärdigt över MBP; batteritiden är inte bättre, min är inte alltid direkt tyst (late 2011) och OS X är inte stabilare än Windows 7. Dessutom så gäller it just works bara så länge man inte gör något "avancerat".

Jo, men det har ju inte att göra med själva plattan i sig, den är multitouch, sen är det så att OS X har dessa funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Bästa bildskärmen för bildredigering? Tillåt mig skratta. Det må vara en IPS-panel i MPB men färgrymden i den är riktigt usel, långt sämre än den TN-panel från Asus man jämförde med.

Ser inte fullt så uselt ut enligt dessa recensioner:
http://www.anandtech.com/show/5113/apple-15inch-macbook-pro-l... (tog med denna då jag har en MBP late 2011)
http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-wi...
Har du lust att redovisa din källa så vi andra kan jämföra?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jo, men det har ju inte att göra med själva plattan i sig, den är multitouch, sen är det så att OS X har dessa funktioner.

Gesterna är i alla fall vad man generellt syftar på när man hävdar att plattan är överlägsen, sen kan man inte neka till att Apple valt trevliga material och utformning som knappast försämrar upplevelsen direkt. Men visst, de flesta gesterna handlar ju om åtkomst till OS specifika funktioner som ändå saknar sin motsvarighet i Windows och ur det perspektivet väger argumentet för MBP inte speciellt tungt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gesterna är i alla fall vad man generellt syftar på när man hävdar att plattan är överlägsen, sen kan man inte neka till att Apple valt trevliga material och utformning som knappast försämrar upplevelsen direkt. Men visst, de flesta gesterna handlar ju om åtkomst till OS specifika funktioner som ändå saknar sin motsvarighet i Windows och ur det perspektivet väger argumentet för MBP inte speciellt tungt.

Det är ju samma material som de andra jag länkade. Men jag har inte testat alla så jag vet inte hur de är.
Men jag tycker Apple är lite snåla när du inte ens får en SSD i en Macbook för 15k :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är ju samma material som de andra jag länkade. Men jag har inte testat alla så jag vet inte hur de är.
Men jag tycker Apple är lite snåla när du inte ens får en SSD i en Macbook för 15k :S

Jag inbillade mig att Apples styrplatta har någon slags glasyta, eller?
Lägg på 1500kr så får du SSD också

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser inte fullt så uselt ut enligt dessa recensioner:
http://www.anandtech.com/show/5113/apple-15inch-macbook-pro-l... (tog med denna då jag har en MBP late 2011)
http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-wi...
Har du lust att redovisa din källa så vi andra kan jämföra?

LOL, det där är ju inte kalibrerade resultat. Min källa är SLR Lounge:

http://www.slrlounge.com/retina-ips-vs-fhd-led-calibration-ap...

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

LOL, det där är ju inte kalibrerade resultat. Min källa är SLR Lounge:

http://www.slrlounge.com/retina-ips-vs-fhd-led-calibration-ap...

LOL? Färgomfånget är detsamma oavsett om skärmen är kalibrerad eller inte. Dessutom är det svårare, om ens möjligt, för ögat att uppfatta den lila skillnad det handlar om här. TN skärmar lider av stora färgskiftningar så fort betrakningsvinkeln ändras något vilket ändå gör dem direkt olämpliga för bildbehandling. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara varför en Mac är bättre för fotogrejer? Har aldrig fattat det. Annars är macar fina datorer som har många fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Kan nån förklara varför en Mac är bättre för fotogrejer? Har aldrig fattat det. Annars är macar fina datorer som har många fördelar.

Vad jag har hört så är det väl att det finns många bra program som inte kostar/billiga till osX som passar bra till sånt. Då photoshop eller liknande oftast inte är så billiga.
Men jag kan ju ha fel

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag inbillade mig att Apples styrplatta har någon slags glasyta, eller?
Lägg på 1500kr så får du SSD också

Sist jag kände på dem när jag lekte i butik så var det inte glas, tror det är Aluminium där med.
I alla fall så vill ju TS lägga ca 15k för en arbetsdator. Tycker Mac är mera grejer för folk som har massa pengar att lägga
bara för fancy-grejer och inte ska eller kräver något speciellt superkraftpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du skulle alltså föredra en högljudd dator med dålig batteritid utan bakgrundsbelyst tangentbord som faller i golvet/blir glapp i nätadapteringången när någon snubblar på nätsladden?

Den magnetiska kontakten har räddat min Macbook tiotals gånger!

Och ditt påstående om att dubbla HDDs bara är att glömma kan du ta och fundera en gång till på. Inga som helst problem att ha två diskar i en icke-retina-mac.

Menar du att PC inte har tysta datorer och bra batteritid?
Min gamla Dell XPS 16 med 4 år på nacken har bakgrundsbelyst tangentbord.
Faller dina datorer i golvet är nog ett annat problem än laddaren...
Jag kollade apples webshop som sagt. Ser inte någonstans att man kan beställa 2st hdds. Skicka gärna en länk och helst inget hemmameck.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Hade inte trott att det skulle bli sånt apple - pc krig som det nu uppenbarligen blev

Cabraja: Man skruvar ur dvdn och stoppar i en optibay med en hårddisk istället för dvdn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vad jag har hört så är det väl att det finns många bra program som inte kostar/billiga till osX som passar bra till sånt. Då photoshop eller liknande oftast inte är så billiga.
Men jag kan ju ha fel

Men är det inte precis tvärt om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuute:

Tack för alla svar. Hade inte trott att det skulle bli sånt apple - pc krig som det nu uppenbarligen blev

Cabraja: Man skruvar ur dvdn och stoppar i en optibay med en hårddisk istället för dvdn.

Ja, verkligen trist. Synd att ingen svarade på din fråga om vad fördelarna med Mac är vid bildbehandling.

En fördel kan ju vara att det är enklare att få hjälp på fotoforumen om de som hänger där kör Mac, som du skrev. Då har du ju samma grejer och mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Kan nån förklara varför en Mac är bättre för fotogrejer? Har aldrig fattat det. Annars är macar fina datorer som har många fördelar.

Det är bara en myt. Är själv fotograf och det enda Apple jag har är iPhone och iPad.
Redigering gör jag på Windows-datorer..

Film-redigerare har ju en viss poäng med Final Cut PRO.. som är ett riktigt bra program.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Kan nån förklara varför en Mac är bättre för fotogrejer? Har aldrig fattat det. Annars är macar fina datorer som har många fördelar.

Idag finns det inga fördelar med Mac. Men historisk så förstod Apple och/eller programmakarna vikten av att kunna hantera färgprofiler på ett korrekt sätt väldigt tidigt, något Windows inte gjorde. Det råder fortfarande en viss skillnad i filosofi i själva hanteringen av t.ex LUT osv, men det är av akademisk art eftersom det går att få ut samma resultat via båda plattformarna i dagsläget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Angående om att Mac ska vara bättre till fotoredigering så är det en förlegad syn som inte gäller längre. Ta det operativsystem som passar dig bäst helt enkelt!

Om du ska hålla på med fotredigering så får du prioritera en bra skärm, antingen i laptopen eller så kan du köpa en extern skärm utöver laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuute:

Tack för alla svar. Hade inte trott att det skulle bli sånt apple - pc krig som det nu uppenbarligen blev

Cabraja: Man skruvar ur dvdn och stoppar i en optibay med en hårddisk istället för dvdn.

Optibay är inget som stöds av apple och är hemmamek
Och vi vet alla hur apple är med garantier osv när allt inte är så som dem har levererat det.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Det finns lika bra skärmar som Macbooks har.
Det finns lika bra (även bättre ska finnas) batteritider
Finns datorer som inte låter alls som inte är Macbook.
Laddaren på Mac är faktiskt väldigt smart, känner inte till någon med samma eller liknande laddare men skulle inte förvåna mig
om det finns, gäller bara att hitta det med.
SSD finns i princip i varje Ultrabook med en prislapp på 6-7k+
Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför
Bakrundsbelysta tangentbord finns det mycket utav. Inget speciellt med just Apples.
Mac OS, vad är det bättre på? Snälla förklara. Photoshop är ett program som finns till Windows med om du inte visste det.
Enligt några artiklar och tester jag läst om så är Windows 7 minst lika stabilt som OS X.
Allt bara fungerar på Windows baserade datorer också, kravet är bara ett IQ på minst 70 och förmågan att läsa.

"Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför"
Har du provat en macbook? Jag förstår inte alls varför man går in och motargumenterar om man inte har gjort det nämligen. Musplattan är värd mycket mer än iallafall ett par hundratal megahertz samt megabyte, imo.

I allmänhet tror jag att ett system har en stark fördel om operativsystemet är skrivet mot hårdvaran. Något microsoft har insett med windows phone (och windows RT?).

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför.

Det som jag tycker framför allt är bäst med musplattan är multitouch förmågan och hur bra det fungerar med OS X. Man kan väldigt snabbt och lätt bläddra genom sidor, öppna program, flera skrivbord etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Det som jag tycker framför allt är bäst med musplattan är multitouch förmågan och hur bra det fungerar med OS X. Man kan väldigt snabbt och lätt bläddra genom sidor, öppna program, flera skrivbord etc.

Multitouch plattor finns i nästan alla bärbara PC datorer för 7k+ vad jag har sätt.
Funktionerna du påstår gör plattan överlägsen är funktioner i OS X, inte plattan i sig.
Om du t.ex installerar Windows i en Macbook kommer det ju inte fungera.
Man arbetar olika på OS X och Windows, du kanske tycker det är smidigt med dessa funktioner men
är det värt tusentals kronor extra för lite fjuttiga gester? Du kommer ju inte arbeta snabbare, bara på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

"Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför"
Har du provat en macbook? Jag förstår inte alls varför man går in och motargumenterar om man inte har gjort det nämligen. Musplattan är värd mycket mer än iallafall ett par hundratal megahertz samt megabyte, imo.

I allmänhet tror jag att ett system har en stark fördel om operativsystemet är skrivet mot hårdvaran. Något microsoft har insett med windows phone (och windows RT?).

Det var det fånigaste jag hört. Några hundratals megahertz och megabyte?
Blind är vad du är. Ska TS lägga 3k+ mer för att få en Mac som ens är lika snabb så att han kan använda
sig utav OS X funktionerna som egentligen inte har ett större värde. Ditt argument är väldigt korkat för att vara helt ärlig.
Skillnaden med musplattan på en Mac och en PC är ingen alls utan det är OS X som är skillnaden.
Om du behöver en snabb bärbar dator för bildredigering och kan lägga 15k varför ta en slö Mac bara för några
annorlunda funktioner? Som jag sa är det ju inte snabbare arbetssätt alls.
Tror du på allvar att skillnaden på Macen och PCn är hundra megahertz och lite megabyte kan du nog inte mycket.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Multitouch plattor finns i nästan alla bärbara PC datorer för 7k+ vad jag har sätt.
Funktionerna du påstår gör plattan överlägsen är funktioner i OS X, inte plattan i sig.
Om du t.ex installerar Windows i en Macbook kommer det ju inte fungera.
Man arbetar olika på OS X och Windows, du kanske tycker det är smidigt med dessa funktioner men
är det värt tusentals kronor extra för lite fjuttiga gester? Du kommer ju inte arbeta snabbare, bara på ett annat sätt.

Det var därför jag skrev att "hur bra det fungerar med OS X", och ja, jag arbetar snabbare med gesterna (inte för att det går jättemycket snabbare, men det är smidigt). Den största anledningen till att jag betalar extra för en Mac är inte för hårdvaran, utan det är för att jag helt enkelt föredrar Mac OS över Windows.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Multitouch plattor finns i nästan alla bärbara PC datorer för 7k+ vad jag har sätt.
Funktionerna du påstår gör plattan överlägsen är funktioner i OS X, inte plattan i sig.
Om du t.ex installerar Windows i en Macbook kommer det ju inte fungera.
Man arbetar olika på OS X och Windows, du kanske tycker det är smidigt med dessa funktioner men
är det värt tusentals kronor extra för lite fjuttiga gester? Du kommer ju inte arbeta snabbare, bara på ett annat sätt.

Återigen, det är märkligt av dig att kritisera något som du inte har provat.

Som jag nämnde, Apples styrka ligger i att de kan använda mjukvaran i förhållande till hårdvaran. Det är mycket tråkigt att "PC"-sidan inte har lyckats med något liknande. Min uppfattning är att alla "PC"-tillverkare kryssar i en lista av specifikationer som en dator ska ha, sen ger de blanka fan i hur det fungerar tillsammans med windows. Bara det låter bra på pappret är de nöjda.

Det saknas helt enkelt en eftertänksamhet, vad innebär det om jag stoppar komponent X i denna enhet?

Väldigt tråkigt imo.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Det var det fånigaste jag hört. Några hundratals megahertz och megabyte?
Blind är vad du är. Ska TS lägga 3k+ mer för att få en Mac som ens är lika snabb så att han kan använda
sig utav OS X funktionerna som egentligen inte har ett större värde. Ditt argument är väldigt korkat för att vara helt ärlig.
Skillnaden med musplattan på en Mac och en PC är ingen alls utan det är OS X som är skillnaden.
Om du behöver en snabb bärbar dator för bildredigering och kan lägga 15k varför ta en slö Mac bara för några
annorlunda funktioner? Som jag sa är det ju inte snabbare arbetssätt alls.
Tror du på allvar att skillnaden på Macen och PCn är hundra megahertz och lite megabyte kan du nog inte mycket.

Vad innebär en snabb dator för dig?